URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 25 NOIEMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În primul rând, cred că ar trebui să definim ce însemnă drum de centură. O centură în adevăratul sens al cuvântului ar trebui să fie suficient de îndepărtată de oraş, încât, atunci când o străbaţi, abia să întrezăreşti localitatea pe care o ocoleşti. Practic, nici Oradea nu mai are centură, şoseaua e deja un inel interior al oraşului. Dar aşa cum e, centură sau nu, ne foloseşte de minune şi fără ea am fi fost cu nervii la pământ!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Cum ar putea, oare, o clasă politică, clădită ea însăși pe impostură și mediocritate, să instituie norme și criterii de selecție pe care chiar ea le-ar pica, cu brio? Răspunsul este, totuși, la îndemână: prin simpla transparentizare, pe care o cerem cu toții, și noi, cei din mass-media, și generațiile mai tinere, și Uniunea Europeană, în care ne-am zorit să intrăm, atrași de avantaje, nu de rigori.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ce-a făcut şeful CJ Bihor săptămâna trecută, când a prezentat cele 12 criterii pentru alocarea banilor către primăriile din judeţ, este începutul celei mai importante reforme administrative din ultimii 30 de ani. Poate singura pe bune, nu formală, pentru că ţinteşte la rădăcina relelor din administraţia noastră. Dacă va fi adoptat - şi va fi - setul de reguli va scoate Bihorul, pur şi simplu, din feudalismul politic în care băltesc, de fapt, toate judeţele, oraşele şi comunele României.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Sunt un fan mărturisit al instrumentelor digitale făcute să ne ușureze viața. Nu am mai plătit o factură la ghișeu de câțiva ani, evitând să pierd timp prețios și să văd fețe acre și plictisite dincolo de un geam de sticlă. Cumpăr de pe internet de câte ori am ocazia, comunic fervent prin mesaje și emailuri cu cei pe care nu îi pot întâlni, mă informez de pe diverse site-uri și platforme. Internetul îmi este util, chiar indispensabil, în toate activitățile profesionale, așa că îmi recunosc dependența de el.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre modul în care își face campania electorală Viorel Cataramă, candidatul Pro România Bihor pentru Senat?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Având în vedere faptul că în curând chiar se vor desfăşura alegeri parlamentare în România, în ciuda crizei sanitare, cred că este important să se cunoască cele mai importante aspecte prevăzute în Constituţie în legătură cu rolul şi activitatea Parlamentului, precum şi cu statutul senatorilor şi deputaţilor. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Prevenirea gripei se efectuează prin utilizarea vaccinurilor cu virus inactivat. Aceste vaccinuri sunt preparate din virusuri gripale de tip A şi B ce au circulat în sezonul precedent. Dacă tipul de virus circulant în momentul vaccinării este strâns înrudit cu cel din compoziţia vaccinului, se realizează o protecţie de 50-80% faţă de infecţie.
13 Noiembrie 2020, 14:53

”Trepte interioare”, expoziția personală a artistei Kerekes Gyöngyi, a fost deschisă în Muzeul Țării Crișurilor (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Iubitorii de artă au la dispoziţie, începând de vineri, 13 noiembrie, o nouă expoziţie deosebită la Muzeul Ţării Crişurilor. Este vorba despre expoziţia personală a artistei Kerekes Gyöngyi, un ansamblu de lucrări reprezentative din ultimele peste trei decenii ale artistei, grupate sub genericul "Trepte interioare".

"O carte de creaţie"

Expoziţia a fost prezentată presei cu o seară înainte, în prezenţa autoarei. În cadrul evenimentului, directorul MŢC, Aurel Chiriac, a făcut o scurtă prezentare a artistei şi a lucrărilor expuse, arătând că ea "ne dezvăluie un drum personal, care porneşte de la trăirile interioare, autoarea încercând să găsească o armonie între propria personalitate şi cei care îi admiră lucrările". Expoziţia se înscrie în ciclul cu care muzeul şi-a obişnuit deja publicul, acela de a prezenta anual lucrări ale unui artist plastic local.

Apoi, Traian Ştef, redactorul revistei Familia, a expus ideea de poezie pe care lucrările lui Kerekes Gyöngyi o generează. "E ca o carte de creaţie a artistei. Ea seamănă cu un poet care-şi caută identitatea şi ideile şi arată ca un poet care scrie poezie din totdeauna pentru totdeanua", a arătat Ştef.

La rândul său, artista a mulţumit Muzeului pentru găzduirea lucrărilor, adresând totodată celor de faţă şi viitorilor vizitatori îndemnul de a se "bucura de linişte şi de artă".

Patru cicluri

Cele 69 de lucrări - desene, picturi, instalaţii - sunt grupate în patru cicluri cronologice, sugerând subiecte preferate şi stiluri specifice. Primul poartă numele Herbarium (1988-1991) şi, cum arată autoarea, a pornit din conexiunea cu natura avută încă din copilărie, în grădina din curtea casei natale din Târgu Mureş. Desenele reprezintă frunze şi cifre, schiţate în ideea unui obiect de meditaţie.

Ciclul al doilea, Căutarea echilibrului (1992-1994), este, cum arată autoarea, "o perioadă gestuală", în care epicentrul lucrărilor este simbolul, folosit pentru a exprima temele umane interne. Geometria, pătratele alb-negru arată, prin abstractul lor, marile dihotomii existente în natură: lumină-întuneric, pozitiv-negativ, bine-rău.

Urmează ciclul "Cartea Schimbărilor", specific perioadei 1997-1999, în care "nuanţele se inundă între ele, se revarsă, sunt de tot fluide, alcătuind de regulă un fundal din care ţâşneşte un semn, un simbol. Cugetarea şi falsa transparenţă îşi pun pecetea pe acest ciclu", arată Kerekes Gyöngyi în descrierea expoziţiei.

Cel mai lung ciclu este numit „Grădini spirituale – Irişi”, realizat între anii 2000 şi 2017 şi are ca laitmotiv cercul, ca simbol al eternităţii. Cercurile din lucrările douămiiste ale autoarei fac aluzie atât la irisul ca floare, cât şi la irisul ochiului. "În aceste lucrări sunt forme şi culori numeroase care plutesc. Pe urmă am trecut la tehnica acrilic pe pânză, în format mai mare", arată aceasta.

Expoziţia se încheie cu o lucrare din cinci piese, numită „Trepte interioare”, care porneşte de la o cromatică sumbră şi care treptat se deschide, în centrul atenţiei ajungând violetul.

Kerekes Gyöngyi s-a născut în Târgu Mureş, iar după terminarea studiilor a ajuns în Oradea, unde locuieşte şi lucrează şi în prezent.

A absolvit Institutul de Arte Plastice "Ion Andreescu" din Cluj-Napoca (1983), secţia Design vestimentar, şi din 1990 este membră a Uniunii Artiştilor Plastici din România. Din 1992, ea este şi membră de onoare a Asociaţiei Graficienilor din Ungaria. De-a lungul timpului, lucrările sale au fost selecţionate la 24 de expoziţii colective din ţară şi la alte 20 de expoziţii de grup din străinătate - Ungaria, Polonia, Coreea, Slovacia, Olanda, Franţa, Suedia, Slovenia, Spania, Italia şi Republica Moldova.

Personala Kerekes Gyöngyi va putea fi vizitată în sala de expoziţii temporare de artă a Muzeului Ţării Crişurilor până în ianuarie 2021.

Preţul pentru vizitarea tuturor expoziţiilor Muzeului Ţării Crişurilor, permanente şi temporare, cu excepţia Vivariului, este de 12 lei pentru adulţi şi 6 lei pentru copiii peste 4 ani, elevi, studenţi şi pensionari. Intrarea este gratuită pentru copiii de până în 4 ani, copiii din casele de asistenţă socială, veteranii de război, lucrătorii actuali şi pensionarii din reţeaua muzeistică naţională. Programul este de marţi până duminică între orele 10:00 – 17:00.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.098 RON
  • 1 EUR = 4.8703 RON
  • 1 HUF = 0.0135 RON