URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 31 IULIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când cu Pasajul Magheru, s-a constatat că cei care vin de pe Ady Endre, trec prin centru pe Iosif Vulcan, ajung în Piaţa Libertăţii şi nu mai pot intra în pasaj, ci trebuie să facă obligatoriu dreapta, pe podul Dacia. Acesta este şi motivul pentru care strada Andrei Şaguna, de lângă Parchet, a devenit cu două sensuri. Acum, primarul Florin Birta propune ca aici să se dea mai multă atenţie pietonilor şi bicicliştilor, ceea ce înseamnă, practic, că traficul ar avea loc în principal prin Piaţa Libertăţii.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Veste proastă pentru orădeni: Termoficare, care abia a înlocuit producția de energie termică pe bază de cărbuni cu cea pe gaz, mult mai puțin poluantă și mai eficientă, va trebui să plătească o sumă enormă pentru a-și cumpăra așa numitele certificate verzi, care îi dau dreptul să polueze. În cazul în care cele 60 de milioane lei necesare nu vor fi date de Guvern (din banii tuturor românilor), nota de plată o vor achita orădenii fie direct, prin inevitabila scumpire a gigacaloriei, fie indirect, prin subvenționarea de către Primărie (ceea ce înseamnă că o suportă toți locuitorii orașului, indiferent că sunt sau nu clienți ai Termoficare).
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Creatorii de filme şi cărţi de anticipaţie care au lansat scenarii cu epidemii globale ce loveau omenirea (un exemplu recent este "Contagion", din 2011, pe care multă lume l-a descoperit după izbucnirea crizei Covid) nu şi-au putut imagina că, într-o situaţie reală, oamenii vor refuza în număr mare leacul descoperit de cercetători. Dar viaţa bate filmul!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Zborurile externe au fost reluate pe Aeroportul din Oradea. Ce părere aveţi despre destinaţiile operate de Ryanair (Milano, Bologna, Londra, Dusseldorf)?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
După 2 ani în care nu s-au organizat concursuri de admitere în magistratură, recent situaţia a fost deblocată şi se aşteaptă anunţurile oficiale pentru reluarea acestora. În concret, în urmă cu aproximativ 2 ani, Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale prevederile legale care reglementau concursurile de intrare în magistratură, pe motiv că toate condiţiile de accedere erau prevăzute în regulamentele Consiliului Superior al Magistraturii, şi nu în lege.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În regiunea ţării noastre, înţepăturile de insecte dau rareori fenomene grave de intoxicaţie; ar fi nevoie de 500-1000 de înţepături de albine pentru a produce moartea. În regiunile tropicale, în America de Nord şi de Sud, în Africa şi Asia Centrală se întâlnesc păianjeni veninoşi ("văduva neagră") şi scorpioni, care sunt foarte periculoşi atât pentru oameni, cât şi pentru animalele domestice.
19 Iunie 2017, 09:42

Şoferii sunt de pe Venus, pietonii sunt de pe Marte

Şoferii sunt de pe Venus, pietonii sunt de pe Marte (sursa foto: wpmedia.driving.ca)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

"Pietonii ăştia-s nebuni! Inconştienţi! Uită-te la ei cum se aruncă pe trecere fără să se uite! Aşa, bă! Nu te asigura, că eşti făcut din fier!". Aţi ascultat un conducător auto ales la întâmplare din trafic. "Şoferii din ziua de azi sunt nişte criminali! Sunt în stare să se urce pe trotuar să ne omoare. Băăă, unde te grăbeşti? Nu vezi că e trecere de pietoni, boule?". Aceasta a fost replica probabilă a unui pieton supărat. Dialogul este inventat, dar inspirat din realitate.

Relaţia dintre pietoni şi şoferi e aidoma celei dintre şoarece şi pisică. Pentru pietoni, şoferii sunt duşmanii de la fiecare pas. Pentru conducătorii auto, pedeştrii sunt nişte organisme inutile, nişte piedici în calea cailor putere. Ambele entităţi şi-ar dori trasee separate, care să nu se întâlnească niciodată, precum nulul şi faza dintr-un cablu electric. Însă ambele grupuri uită ceva extrem de important: că un conducător auto, odată coborât pe pământ, devine pieton, iar un pieton care urcă într-o maşină devine şofer chiar dacă nu e la volan.

Într-un interviu radio de pe la începuturile democraţiei româneşti, un fost demnitar povestea o întâmplare de dinainte de 1989 al cărei erou fusese un primar de municipiu. Primarul trimisese la vremea respectivă un memoriu, o cerere, nu mai ţin minte exact ce anume, către un minister, în care cerea fonduri sau ceva aprobări pentru oraşul său. După luni de zile în care nu a primit niciun răspuns, o serie de întâmplări de neanticipat au făcut ca primarul respectiv să urce nişte trepte în cariera politică şi să ajungă tocmai şeful ministerului către care trimisese cererea.

La scurt timp după instalarea în fotoliul de ministru, ca într-o comedie absurdă, omul s-a trezit în faţă cu hârtia expediată de el însuşi. A citit-o cu atenţie, şi-a reamintit-o şi, după o analiză atentă, a respins-o. Auzind grozăvia, un cunoscut din oraşul de baştină l-a luat la rost: "Cum aţi putut, tovarăşe, să faceţi aşa ceva? Cum să respingeţi o cerere pe care aţi făcut-o chiar dumneavoastră?". Demnitarul i-a răspuns calm: "S-a schimbat perspectiva. De aici, de la minister, situaţia se vede diferit, priorităţile sunt altele, problemele sunt mai mari. Dacă aş fi aprobat-o, aş fi comis un abuz".

Schimbarea perspectivei e una din tehnicile de învăţare cele mai simple şi mai eficiente. Dacă şi noi, pietoni ori conducători auto, ne-am pune uneori în pantofii celuilalt, poate că am fi mai înţelegători şi mai responsabili, iar traficul ar fi mai civilizat. Am putea înţelege că ce e bun pentru noi poate fi rău pentru alţii şi viceversa. Ca şoferi, am realiza că, după ce scoatem cheia din contact, procedăm la fel ca pietonul pe care l-am înjurat acum câteva minute. Ca pietoni, am înţelege că un om se opreşte mai uşor decât o maşină. Şi, în definitiv, poate ne-am prinde cu toţii că pietonii şi şoferii sunt la fel şi vin de pe aceeaşi planetă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Iar gurnalisti de pe Luna
Perspectiva nu trebuie schimbata ci doar mai bine evidentiata - ca si pieton trecerea unei sosele (evident chiar si pe trecerea de pieteni) reprezinta un risc ce trebuie asumat - in caz contrar este posibil sa mori - soferul in cel mai rau caz primeste condamnare (marea majoritatea a cazurilor - in penal - dar si in functie de circumstante: beat sau drogat, mai multe vitcime etc.- este cu suspendare, repectiv in civil - da niste bani. Pietonul insa a murit - deci mai multa atentie la traversare - chiar daca e culoarea verde trebuie sa te asiguri ca masina a oprit. Mai ciudata este rasa biciclistilor care nici acum nu au inteles ca nu pot traversa trecerea pe biclicleta - masinile nici macar nu au timp sa opreasca pt. a salva vietile acestora. In rest bafta la circulat pe jos - in fond numar de masina a explodat si la noi in oras si urmeaza marea spargere de strazi. P.S. Gurnalistii sunt de pe Luna deoarece ei sunt fara pata bre - e cu doi creieri.
Postat 19 Iunie 2017, 10:50 de OradeanADN
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1443 RON
  • 1 EUR = 4.9209 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON