URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 05 IULIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Noul inspector general şcolar, Virgil Blage, e atât de vechi în sistem încât nu se teme că, dacă-l dărâmă, o să-i cadă și lui în cap. Cu trei ani înainte de pensie își permite să spună ce crede și ce știe. Nu e un politruc obligat să-și calculeze cu exactitate pașii ca nu cumva să-l tragă tovarășii de drum pe linie moartă. A recunoscut că sistemul școlar din care și el face parte e atât de șubred, că și-a trimis copilul la școală în străinătate...
Zic şi eu
Adrian Cris
Place sau nu, e o realitate: de la apariţia sa în viaţa publică a Bihorului, Ilie Bolojan domină administraţia (mai ales) şi (ulterior) politica locală. Mai mult, a devenit un model şi la nivel naţional (din păcate nu prea copiat), prin rezultate precis măsurabile (unii zic că-i floare la ureche să faci orice cu fonduri europene, dar dacă-i aşa, alţii de ce nu-s în stare să le acceseze?). 
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Mi-au plăcut mereu restaurantele mici, de tip italian sau franţuzesc, cu măsuţe micuţe, majoritatea de două persoane, decorate minimalist, apropiate una de alta, aproape înghesuite. Contrastează puternic cu ditamai mesele de ping-pong din restaurantele româneşti pe care ai loc să-ţi pui 7 feluri de mâncare simultan şi mai poţi sta şi confortabil cu coatele lăbărţate. Ne place să avem spaţiu mult pentru noi înşine fiindcă, atunci când suntem la masă, ne simţim regi şi trebuie să ne comportăm în consecinţă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre restricțiile impuse de autorități în contextul pandemiei de Covid-19?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ reglementează atribuțiile prim-ministrului României în calitatea sa de conducător al Guvernului. Astfel, conform articolului 28 din cod, prim-ministrul conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor pe care aceştia le exercită.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Refluxul gastroesofagian constă în reîntoarcerea conţinutului gastric sau duodenal în esofag şi reprezintă, probabil, cea mai frecventă afecţiune digestivă. Cauza cea mai importantă este insuficienta contracţie a sfincterului esofagian inferior (un "inel" muscular care închide esofagul inferior, nepermiţând alimentelor în curs de prelucrare din stomac să ajungă în esofag şi chiar în cavitatea bucală).
14 Ianuarie 2020, 12:03

Respirăm murdar: Din cauza traficului tot mai intens, aerul din Oradea a fost de bună calitate timp de doar 3 luni anul trecut

Respirăm murdar: Din cauza traficului tot mai intens, aerul din Oradea a fost de bună calitate timp de doar 3 luni anul trecut FĂRĂ PERDEA. Aerul din Oradea ar fi mai puţin poluat dacă în jurul oraşului ar exista o perdea verde, care să absoarbă praful şi noxele maşinilor. Din păcate, o asemenea protecţie există doar în zona Cimitirului Municipal 
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Anul trecut, orădenii au tras în piept, în medie, aer de calitate doar o dată la trei zile. Măsurătorile Agenţiei de Protecţia Mediului Bihor arată că numărul zilelor în care calitatea aerului a fost foarte bună abia trece de 100, în rest atmosfera oraşului fiind contaminată.

Cauza principală a degradării calităţii aerului sunt maşinile din trafic. Semn clar că orădenii ar trebui să se gândească de două ori când pornesc prin oraş la volan. 

Aer măsurat 

APM Bihor înregistrează non-stop calitatea aerului din Oradea, cu trei staţii amplasate în zona de case din Episcopia, pe Bulevardul Dacia şi în Nufărul, lângă McDrive. Senzorii înregistrează fără întrerupere date privind particulele de praf şi noxele din aer, iar în baza lor specialiştii stabilesc care a fost calitatea zilnică a aerului: excelentă, foarte bună, bună, medie, rea şi foarte rea. 

Datele pentru anul trecut sunt îngrijorătoare. În doar 7 zile din 2019 aerul a avut o calitate excelentă, iar în alte 96 zile a fost bună. În 151 zile, calitatea aerului a fost medie, dar ţinând cont că gradul de poluare se stabileşte analizând un interval de 24 ore, este clar că nopţile au fost cele care au "salvat" situaţia.

"În timpul zilei, când traficul este mai aglomerat, nivelul de poluare este mai ridicat, iar noaptea, când nu mai sunt multe maşini în circulaţie, poluarea scade. Noi facem media indicatorilor dintr-un interval de 24 de ore", explică Adriana Calapod (foto), şef Serviciu Monitorizare în cadrul APM Bihor. 

Specialistul precizează că un rol important în măsurarea poluării din aer îl au condiţiile meteo: când este noros sau ceaţă, praful şi noxele nu se împrăştie în atmosferă. 

Traficul e de vină 

În comparaţie cu anul 2018, datele de anul trecut sunt similare. În schimb, faţă de anul 2017, când oraşul a avut 210 zile cu aer bun, situaţia este mult înrăutăţită.

Cauza principală a degradării calităţii aerului este intensificarea traficului auto. Nimeni nu poate spune cu exactitate câte maşini circulă zilnic în oraş, dar în mod cert numărul lor e mai mare ca oricând. În plus, pentru că nu mai există taxă de mediu, Oradea, la fel ca întreaga ţară, se aglomerează cu maşini poluante, la care vesticii au renunţat.

"Calitatea aerului din Oradea s-a degradat în ultimii ani. Am avut o mică îmbunătăţire după trecerea CET-ului pe gaz, dar numărul în creştere al autovehiculelor din trafic deteriorează aerul", crede şi ecologistul Orlando Balaş (foto).

În plus, spune el, şi Primăria contribuie la poluare: "Arborii maturi au rol de filtrare a aerului, iar în Oradea se taie cel puţin un număr dublu de copaci faţă de cât se declară în rapoartele oficiale, unde nu se ţine cont de cei sacrificaţi pentru investiţii".

Planuri avem...

Din 2017, Bihorul are un plan cu propuneri pentru menţinerea calităţii aerului, în care Consiliul Judeţean şi Primăria Oradea au prevăzut o serie de măsuri, dar multe întârzie să fie puse în aplicare.

De pildă, CJ Bihor şi-a asumat ca până în 2022 să extindă reţelele de gaz în judeţ, astfel încât să scadă simţitor numărul persoanelor care se încălzesc folosind combustibili fosili, mult mai poluanţi. Cum încă nu s-a realizat niciun metru de reţea, este lesne de înţeles că obiectivul de reducere a consumului de lemne şi cărbune pentru încălzire nu va fi atins. 

CJ Bihor şi-a mai asumat să promoveze utilizarea transportului public, prin acordarea de facilităţi firmelor care transportă angajaţii cu autobuze, dar şi aceasta a rămas doar pe hârtie... 

Strategie în lucru

Situaţia e ceva mai bună în ce priveşte Primăria, care are în lucru toate măsurile asumate, printre care extinderea de zone pietonale, îmbunătăţirea transportului public, construirea de pasaje rutiere, montarea de staţii pentru reîncărcarea maşinilor electrice şi amenajarea de noi zone verzi.

"Tocmai pentru că traficul este factorul poluant principal, strategia noastră este să investim în infrastructura de transport public. Avem mai multe proiecte în derulare - prelungirea liniei de tramvai în Calea Aradului, achiziţia de autobuze nepoluante, creşterea vitezei mijloacelor de transport, amenajarea de parcări park’n’ride. Efectele se vor simţi când investiţiile vor fi finalizate", spune viceprimarul Florin Birta. 

După ce marile şantiere din oraş vor fi închise, edilii iau în calcul să interzică şoferilor să circule pe benzile unde rulează tramvaiele. ”Dacă tramvaiele vor avea cale liberă, vor avea o viteză mai mare şi vor fi un mijloc de transport mai tentant", zice Birta. Până atunci, poluarea aerului din oraş depinde doar de conştiinţa ecologistă a orădenilor...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Polutie
O fi ceva si cu catalizatoarele astea euro x,nu degeaba le-a venit ideea celor de la volkswagen sa fenteze emisiile. Atunci cind computerul de bord sesiza capota deschisa baga automat motorul in regim eco,low emission, in rest dindu-i full power&noxe din ECU.Pe de alta parte,statele europene vira cca 50% accize in pretul carburantului.Taxa ar trebui sa se regaseasca in masuri de contracarare a poluarii,programe rabla,vouchere masini nepoluante etc.Se aude ca nemtii vor sa interzica dieselul in curind(se rasuceste Diesel in mormint),firea viseaza taxe oxigen si promoveaza conceptul "mutati-va din bucuresti",de exemplu in voluntari,unde primar e insusi sotul,care i-a angajat 2 surori la primarie si unde juniorul pandele e mega dezvoltator imobiliar.Au si sarakii drept de rezidenta in romania stramosilor lor,chiar daca stau la garsonera si nu-si permit decit niste "cazane" la pret de otl.Vorba unui gurist de noapte,statul roman e "cool", pen'ca ajuta in special bogatii: cu vouchere hybrid&electric, cu panouri fotovoltaice etc.Saracia e meritata si trebuie pedepsita ca atare...
Postat 15 Ianuarie 2020, 09:02 de excalibur
@ sandu
Tarane, eu nu ma plang ci sunt revoltat de nivelul de idiotenie si prostie adus in oras de cei ca tine si de gasca din pmo
Postat 15 Ianuarie 2020, 07:13 de oradeanbihor
Ce ne mira?
Rogerius-Nufarul, ieri spre seara. Am numarat cel putin 20 de masini ce nu ar avea ce cauta pe drumurile publice. Cazane pe roti, pe care o tara civilizata nu le-ar inmatricula sub nici o forma. Ajungi sa pui clima pe recirculare ca te ia naiba de la mirosuri. Pe universitatii dadea o duduie intr-o mazda 3 de ardea ulei tot atata cat benzina, fum albastrui, ceata locala facea. Sa bage taxe de tip oxigen dar pe tot orasul, sa faca parcari la intrarile in oras si gata. Plus impozitare marita la ce e peste 120gr CO2/km. Nu vad ce ar fi asa greu, ca scoaterea taxei a fost usoara cat sa permita golfurilor 3, bembeurilor din 200q si altor cazane sa intre in tara, tuningate prin scoaterea catalizatorului. Plus statiile ITP sa nu mai treaca masinile cu DPF dezactivat. Toti vor cai putere, mai mearga la "caiii din vale" sa incerce, nu sa se dea cu cazanu pe bulevard. Locul cazanului e la palincarie, tigaia pe aragaz.
Postat 15 Ianuarie 2020, 06:57 de poiu
Oradeanbihor
Dac ai avea casa și mașină nouă, nu te-ai plânge ca un ȚĂRAN.
Postat 15 Ianuarie 2020, 02:28 de sandu1260
Intodeauna e la fel
Idiotul extremist (vinitura obraznica, inculta) vrea sa-i alunge din oras, culmea, tocmai el, pe cei a caror parere nu coincide cu a lui. Posteaza tot timpul aceeasi lozinca.
Postat 14 Ianuarie 2020, 22:27 de 1234
@ sandu
Masina mea e noua, casa e noua, m-am nascut in Oradea spre deosebire de tine si alte vinituri care abia ce a-ti descoperit apa calda si lumina de cand a-ti invadat acest oras. Asa ca hai sictir, ca poluezi.
Postat 14 Ianuarie 2020, 21:59 de oradeanbihor
Oradeanbihor
Arată-mi un oraș din România unde toate străzile sunt asfaltate ?? Și da praf respirăm pt că sunt șantiere, dar șantierele înseamnă dezvoltare , în curând Oradea va deveni primul oraș din țară cu toate străzile asfaltate, dar tu nu știi asta pt că ți-ai zugrăvit apartamentul ultima oară în 1992 , și mașina pe care o conduci e tot din acel an. Probabil în 1991 ai fost repartizat la ORADEA făcând armata aici. ApropoS doar parcarea și ciuperca poți să-i arunci la Bolojan, în rest e bine. Locul tau nu e la Oradea, e la Vaslui sau Teleorman. Ai greșit orașul.
Postat 14 Ianuarie 2020, 20:30 de sandu1260
Santiere
Dat de santiere si de praful din aer de ce nu se spune nimic??? Dezvoltatorii imobiliari au gramada de santiere in tot orasul, camioane, buldozete, etc, ies pline de noroi/praf pe sosele, la fel pe santierele deschise de primarie. Inca avem in Oradea strazi neasfaltate unde din nou avem prof, noroi.. Sictir!
Postat 14 Ianuarie 2020, 14:50 de oradeanbihor
Stupid people (birta, pmo)
Cum ma sa ai impresia ca amenajand un park & ride in centru(civic) scade poluarea??? Daca taranu din Cordau, Cefa sau Alesd vine in centru sa parcheze ca sa ia apoi tramvaiu, nu polueaza? Si cum sa nu fie poluat cand fraieru de oradean are la indemana exact acele trei cele mai poluate artere ca sa ajunga dintr-o parte in alta a orasului si alea blocate de vesnicele santiere. Si cum sa nu fie aglomerat cand te invarti ca prostu dupa o parcare pentru ca idiotii s-au gandit sa desfiintese parcari fara sa le finalizeze pe alea incepute si vesnic neterminate (vezi parcarea Digi). Apropo de de otl mai "rapid": de ce autobuzele (si tramvaiele cateodata) se târâie cu viteza melcului, in afara orelor de varf cand nu le incurca nimeni si de ce intervarele orare sunt gandite ca pentru niste pensionari care "au tot timpul din lume"? Vai de voi si ideile voastre!
Postat 14 Ianuarie 2020, 14:39 de oradeanbihor
Prilej pentru o noua taxa locala
Se va taxa fiecare locuitor al urbei pina la intrarea aerului in parametri normali
Postat 14 Ianuarie 2020, 13:09 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2813 RON
  • 1 EUR = 4.8319 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON