URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 IULIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ne place sau nu, până la Revoluție Bihorul nu era considerat un județ foarte industrializat și nici nu avea un specific anume. La Craiova se făceau locomotive, la Arad tramvaie, la Pitești automobile, la Cluj și Timișoara carte. Noi, cu câteva excepții, eram croitorii și pantofarii Europei.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Plicticoasa campanie electorală s-a animat abia pe final, când am avut parte și de o adevărată „lovitură de imagine”, amintind de marile dezvăluiri ce făceau „deliciul” confruntărilor politice din anii 90. Prefectului liberal Dumitru Țiplea i-a fost „extras”, din debaraua în care-l credea bine ascuns, un schelet încă urât mirositor, datând din perioada studenției...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, când o parte a „comunității” LGBTQ+ din Oradea și-a făcut propriul festival Pride pentru al doilea an la rând, am luat parte la două dintre evenimentele întinse de luni până duminică. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că aducerea antrenorului Gustavo Aragolaza și preparatorului Maurizio Miele la FC Bihor este o mișcare strategică bună? Că va da roade?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Prin deja celebra Ordonanță de Urgență a Guvernului nr. 84/2024, prin care s-a introdus măsura „retragerii” permisului în cazul în care se refuză testarea cu privire la consumul de droguri, au fost operate și alte modificări importante și extrem de discutabile cu privire la legislația contravențiilor.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
După stabilirea diagnosticului de diabet de tip 2, medicul va elabora o strategie terapeutică în concordanță cu existența factorilor de risc existenți (în principal cardiovasculari și renali), de obiceiurile alimentare și de modul de viață al pacientului. De asemenea, medicul va prescrie și unele măsuri igienico-dietetice de tratament constând într-un regim alimentar echilibrat și o activitate fizică regulată. Aceste măsuri sunt de multe ori primordiale pentru ameliorarea echilibrului glicemiei.
18 Iunie 2024, 19:29

Raport final: Concluziile privind tragedia aviatică din Bihor, soldată cu decesul unui pilot de 40 de ani. Planorul trecuse printr-o reparație „deficitară”

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La mai bine de un an de la producerea accidentului aviatic din Ineu, care a dus la moartea pilotului orădean Marius Onița, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a publicat raportul final al investigației.

Potrivit documentului întocmit pe 10 iunie 2024, planorul, care mai fusese implicat în două accidente, a suferit anterior accidentului reparații deficitare, iar operarea lui s-a făcut în limitele permise de manualul de zbor.

Ultimele clipe înaintea prăbușirii

Raportul, care nu are menirea să stabilească vinovății, responsabilități sau răspunderi juridice, ci să prezinte analize și concluzii ale Comisiei de Investigație din cadrul AIAS, conține informații privind istoricul tragediei aviatice petrecute pe 4 iunie 2023. Conform documentului, la ora 17.34, aeronava Socata MS 894 A a decolat de pe aerodromul Ineu, remorcând planorul D-9095. Pilotul, Marius Onița, avea 40 de ani, o experiență de zbor de aproximativ 300 de ore și licența, respectiv certificatul medical în termen de valabilitate.

La ora 19.02, pilotul a raportat turnului de control din Oradea intrarea în procedura de aterizare pe pista terenului de zbor de la Ineu, survolând-o la aproximativ 50 de m înălțime.

„După depășirea axului pistei, în vederea intrării la o înălțime de 150 m în turul de pistă pe latura mare, pilotul a început manevra de trecere de la un zbor în coborâre la zbor în urcare. Pentru ca planorul să ajungă pe panta normală de zbor, pilotul a efectuat manevra inversă, respectiv trecerea de la un zbor în urcare la zbor în coborâre”, se arată în raport.

În timpul acestor manevre, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată, ca după aproximativ 2 secunde, să se prăbușească. Cabina a fost distrusă complet, iar fuzelajul aruncat la 20 de metri de locul de impact.


(sursa foto: AIAS)

Reparații „deficitare”

Inspecția făcută de specialiști asupra părților din planor arată că acesta a suferit reparații anterior accidentului. Acestea ar fi putut fi motivul pentru care planorul s-a rupt în timpul zborului.

„Expertiza efectuată asupra planului dreapta a scos în evidență faptul că acesta a suferit cel puțin o reparație la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului. În această zonă, țesătura din fibră de sticlă a fost impregnată cu rășină epoxidică, care a fost depusă într-un strat neuniform, ceea ce a făcut ca lipirea să fie deficitară”, se arată în raportul AIAS.

Această lipire ar fi cedat, când pilotul a trecut de la un zbor în urcare la unul în coborâre: „Cel mai probabil, această lipire deficitară a favorizat desprinderea extradosului planului dreapta atunci când planorul a executat o resursă negativă”.

Specialiștii mai subliniază că aeronava a fost supusă unei inspecții anuale pe 5 ianuarie 2023 și „nu au fost menționate neconformități”, planorul cu un total de 3.615 ore și 1.445 aterizări primind, pe 26 februarie 2023, certificatul de evaluare a navigabilității.

Anterior acestei tragedii, planorul a fost implicat în alte două accidente, însă raportul nu le detaliază. 

Pilotul a zburat „în limitele permise”

AIAS a analizat și evoluția planorului înainte de accident, concluzionând că „aeronava a fost operată în limitele permise de manualul de zbor”, semn că nu i-au găsit lui Onița vreo vină în accidentul a cărui victimă a devenit.

„S-a constatat ruperea planului dreapta la nivelul nervurii de capăt, care a dus la separarea de fuzelaj. Lipirea deficitară a învelișului extradosului și îmbătrânirea firelor de carbon din tălpile lonjeronului au favorizat ruperea planului dreapta”, se arată în raport.

Cauza oficială a producerii accidentului este imposibilitatea de a controla aeronava în zbor, ca urmare a ruperii planului dreapta, iar factorii contributivi consemnați sunt „manevra de trecere într-un timp foarte scurt de la resursa pozitivă la resursa negativă, adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului și micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor de carbon”.

În urma investigației, specialiștii AIAS nu au emis recomandări.

În prezent nu există în derulare alte anchete privind tragicul accident aviatic de la Ineu. 

Citește aici raportul complet întocmit de AIAS:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
pasarile zboara oamenii umbla,deci sunt in dezavantaj
intrebarea e in urma incidentului:nu mai bine sa fii cu picioarele pe pamant,decat cu nasul pe sus?
Postat 19 Iunie 2024, 00:40 de florea
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5468 RON
  • 1 EUR = 4.9692 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON