URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 23 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
A fost o perioadă în care tramvaiul a intrat în dizgrație, nu doar la noi, ci cam peste tot în Europa. Și în Oradea am pierdut linii importante, pentru că e mult mai ușor să tragi un asfalt peste șine decât să deschizi trasee noi, care presupun săpături, traverse, muncă multă.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa se jură un personaj dintre cele care, la ordinul încă președintelui Iohannis, au făcut posibilă coaliția PSD-PNL. Nu se numește Gâgă, ci Rareș Bogdan. „Guvernăm împreună, dar nu participăm la treburile coaliției, nu mai există colaborare între noi și PSD”, zicea acesta joia trecută.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La data de 5 octombrie 2024, Curtea Constituțională a admis o contestație formulată de doi cetățeni și a anulat o Decizie a Biroului Electoral Central prin care se dispusese înregistrarea candidaturii pentru funcția de Președinte al României a doamnei Diana Ivanovici Șoșoacă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
18 Iunie 2024, 19:29

Raport final: Concluziile privind tragedia aviatică din Bihor, soldată cu decesul unui pilot de 40 de ani. Planorul trecuse printr-o reparație „deficitară”

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La mai bine de un an de la producerea accidentului aviatic din Ineu, care a dus la moartea pilotului orădean Marius Onița, Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) a publicat raportul final al investigației.

Potrivit documentului întocmit pe 10 iunie 2024, planorul, care mai fusese implicat în două accidente, a suferit anterior accidentului reparații deficitare, iar operarea lui s-a făcut în limitele permise de manualul de zbor.

Ultimele clipe înaintea prăbușirii

Raportul, care nu are menirea să stabilească vinovății, responsabilități sau răspunderi juridice, ci să prezinte analize și concluzii ale Comisiei de Investigație din cadrul AIAS, conține informații privind istoricul tragediei aviatice petrecute pe 4 iunie 2023. Conform documentului, la ora 17.34, aeronava Socata MS 894 A a decolat de pe aerodromul Ineu, remorcând planorul D-9095. Pilotul, Marius Onița, avea 40 de ani, o experiență de zbor de aproximativ 300 de ore și licența, respectiv certificatul medical în termen de valabilitate.

La ora 19.02, pilotul a raportat turnului de control din Oradea intrarea în procedura de aterizare pe pista terenului de zbor de la Ineu, survolând-o la aproximativ 50 de m înălțime.

„După depășirea axului pistei, în vederea intrării la o înălțime de 150 m în turul de pistă pe latura mare, pilotul a început manevra de trecere de la un zbor în coborâre la zbor în urcare. Pentru ca planorul să ajungă pe panta normală de zbor, pilotul a efectuat manevra inversă, respectiv trecerea de la un zbor în urcare la zbor în coborâre”, se arată în raport.

În timpul acestor manevre, planul din dreapta al aripii s-a desprins de fuzelaj, iar planorul a intrat într-o evoluție necontrolată, ca după aproximativ 2 secunde, să se prăbușească. Cabina a fost distrusă complet, iar fuzelajul aruncat la 20 de metri de locul de impact.


(sursa foto: AIAS)

Reparații „deficitare”

Inspecția făcută de specialiști asupra părților din planor arată că acesta a suferit reparații anterior accidentului. Acestea ar fi putut fi motivul pentru care planorul s-a rupt în timpul zborului.

„Expertiza efectuată asupra planului dreapta a scos în evidență faptul că acesta a suferit cel puțin o reparație la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului. În această zonă, țesătura din fibră de sticlă a fost impregnată cu rășină epoxidică, care a fost depusă într-un strat neuniform, ceea ce a făcut ca lipirea să fie deficitară”, se arată în raportul AIAS.

Această lipire ar fi cedat, când pilotul a trecut de la un zbor în urcare la unul în coborâre: „Cel mai probabil, această lipire deficitară a favorizat desprinderea extradosului planului dreapta atunci când planorul a executat o resursă negativă”.

Specialiștii mai subliniază că aeronava a fost supusă unei inspecții anuale pe 5 ianuarie 2023 și „nu au fost menționate neconformități”, planorul cu un total de 3.615 ore și 1.445 aterizări primind, pe 26 februarie 2023, certificatul de evaluare a navigabilității.

Anterior acestei tragedii, planorul a fost implicat în alte două accidente, însă raportul nu le detaliază. 

Pilotul a zburat „în limitele permise”

AIAS a analizat și evoluția planorului înainte de accident, concluzionând că „aeronava a fost operată în limitele permise de manualul de zbor”, semn că nu i-au găsit lui Onița vreo vină în accidentul a cărui victimă a devenit.

„S-a constatat ruperea planului dreapta la nivelul nervurii de capăt, care a dus la separarea de fuzelaj. Lipirea deficitară a învelișului extradosului și îmbătrânirea firelor de carbon din tălpile lonjeronului au favorizat ruperea planului dreapta”, se arată în raport.

Cauza oficială a producerii accidentului este imposibilitatea de a controla aeronava în zbor, ca urmare a ruperii planului dreapta, iar factorii contributivi consemnați sunt „manevra de trecere într-un timp foarte scurt de la resursa pozitivă la resursa negativă, adeziunea deficitară la îmbinarea nervurii de capăt cu învelișul planului și micșorarea rezistenței tălpilor lonjeronului din cauza separării în timp a firelor de carbon”.

În urma investigației, specialiștii AIAS nu au emis recomandări.

În prezent nu există în derulare alte anchete privind tragicul accident aviatic de la Ineu. 

Citește aici raportul complet întocmit de AIAS:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
pasarile zboara oamenii umbla,deci sunt in dezavantaj
intrebarea e in urma incidentului:nu mai bine sa fii cu picioarele pe pamant,decat cu nasul pe sus?
Postat 19 Iunie 2024, 00:40 de florea
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5973 RON
  • 1 EUR = 4.9731 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON