URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Iunie 2021, 07:59

Prinşi în flagrant! Distrugătorul podului din Drăgăneşti, depistat de BIHOREANUL săpând în albie lângă un alt pod, în Tărcaia (FOTO)

Prinşi în flagrant! Distrugătorul podului din Drăgăneşti, depistat de BIHOREANUL săpând în albie lângă un alt pod, în Tărcaia (FOTO) PE FUGĂ. În sâmbăta Rusaliilor, când oamenii cinstiţi îşi văd de casele lor, angajaţii Ile Viorel Construct lucrau cu utilajele în Crişul Negru. Comisarii Gărzii de Mediu şi echipajul Poliţiei Beiuş au fost obligaţi să intre cu maşinile în Criş pentru a-i opri pe indivizii care încercau să fugă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În urmă cu câteva săptămâni, BIHOREANUL făcea o dezvăluire revoltătoare: statul va plăti 2,5 milioane de lei ca să salveze podul de pe DN 76 din Drăgăneşti, distrus de săpăturile ilegale practicate de balastiera unui apropiat al PSD din Tărcaia.

Afaceristul, Viorel Ile, e anchetat încă din 2016 pentru exploatările ilegale din albia Crişului Pietros, dar a continuat să încalce legea, după cum a descoperit BIHOREANUL, care a obţinut şi dovada, sesizând imediat autorităţile. Urmarea? Angajaţii balastierei au fost prinşi în flagrant în timp ce săpau cu utilajele la doar câţiva metri de un alt pod, de astă dată în comuna Tărcaia!

Anchetă pe Criş

Investigaţiile BIHOREANULUI în cazul firmei patronate de Viorel Ile, cunoscut ca apropiat al PSD, au pornit luna trecută, după viitura de pe Crişul Pietros care a provocat pentru o scurtă perioadă închiderea podului de pe DN76, din comuna Drăgăneşti.

Podul devenise un pericol pentru siguranţa rutieră, dar nu pentru că l-ar fi ruinat furia naturii, ci din cauza  exploatărilor de balast din albia râului, care au fost de lungă durată şi atât de masive încât au distrus stabilitatea atât a podului rutier, cât şi a celui feroviar din imediata apropiere.

Despre problemele astfel create se ştia încă din 2016, când procurorii Parchetului Beiuş au şi pornit o anchetă împotriva lui Ile, pentru activităţi miniere fără permis sau licenţă, iar apoi au declinat cercetările la DNA Oradea.

Primari în vizor

Aurel Dan Ille, primar TărcaiaLa DNA, a aflat BIHOREANUL, ancheta s-a extins şi faţă de primarul comunei Drăgăneşti, Adrian Ovidiu Banda, suspectat de abuz în serviciu pentru că ar fi închis ochii la afacerile ilegale ale patronului balastierei, precum şi faţă de primarul din Tărcaia, Aurel Dan Ille (foto).

În cazul acestuia din urmă acuza era că, deşi avea calitate de edil, "a efectuat în perioada 2014 - 2016 operaţiuni/activităţi specifice administratorului, coordonând în fapt activitatea desfăşurată de Ile Viorel Construct SRL, în scopul obţinerii de foloase necuvenite, constând în profitul realizat de firmă". Pe româneşte, aşa cum şi bănuiesc mulţi localnici, Viorel Ile ar fi doar patron "de paie", firma fiind, de fapt, a primarului din Tărcaia.

De altfel, aceasta era de multă vreme în atenţia publică, fiind cunoscută în zona Beiuşului ca apropiată PSD, afacerile ei înflorind în timpul guvernării acestui partid. Localnicii din Tărcaia acuzau încă din 2014 că patronul ar beneficia de protecţie, începând cu cea a primarului Aurel Ille, care i-a autorizat ilegal balastiera, şi până la cea acordată de şefii Gărzii de Mediu şi ABA Crişuri de pe vremea când instituţiile erau conduse tot de PSD-işti.

Cercetări extinse

Procurorii DNA nu au reuşit, însă, să-i dovedească pe cei doi primari, acuzaţiile faţă de aceştia fiind retrase. Viorel Ile, în schimb, a rămas în anchetă şi în prezent. Dosarul său se află în lucru la Parchetul Bihor, sub acuzaţia de executare a unor activităţi miniere fără permis şi evaziune fiscală, o expertiză de specialitate arătând că firma a extras "la negru" câteva sute de mii de metri cubi de balast în zona podului din Drăgăneşti, paguba statului (prin neîncasarea redevenţei miniere, a impozitului pe profit şi a TVA) fiind apreciată la peste 3 milioane lei.

Acum, însă, cercetările ar putea fi extinse, existând dovada că exploatarea masivă din aceeaşi zonă a făcut ca fundul râului să coboare cu peste 1,5 metri, iar în timp apa a spălat şi distrus fundaţia celor două construcţii, punând în pericol siguranţa rutieră şi feroviară. Doar pentru repararea podului rutier distrus de excavatoarele Ile Viorel Construct, a dezvăluit pentru BIHOREANUL şeful  Secţiei Drumuri Naţionale Oradea, Traian Bulzan, costurile se ridică la 2,5 milioane de lei, iar asta după calculele făcute înaintea viiturii din luna mai a acestui an, care a amplificat problemele.

Flagrantul BIHOREANULUI

În ciuda dosarului penal, cu un traseu nejustificat de lung, Ile îşi continuă afacerile, chiar şi pe cele ilegale, doar că şi-a mutat utilajele din Crişul Pietros în Crişul Negru. "În fiecare sâmbătă, când instituţiile nu lucrează, se cară zeci de camioane de piatră din Criş", a fost informaţia primită în urmă cu două săptămâni de reporterii BIHOREANULUI. Când aceasta s-a dovedit veridică, în dimineaţa zilei de 19 iunie, publicaţia a şi sesizat Garda de Mediu Bihor.

Un comisar de mediu a pornit imediat spre zona indicată, solicitând sprijin de la Poliţia Municipiului Beiuş şi nu de la Postul de Poliţie Tărcaia, pentru a evita astfel posibilitatea ca "hoţii" de piatră să fie avertizaţi. Urmarea? Echipajul a surprins în flagrant două excavatoare care încărcau pietriş şi nisip în patru camioane, la doar câteva zeci de metri de podul situat la ieşirea din satul Tărcaia, spre localitatea Totoreni.

Acţiunea, după cum au relatat reprezentanţii Gărzii de Mediu, n-a fost lipsită de incidente, căci poliţiştii şi comisarul pe care îl însoţeau au fost obligaţi să intre cu maşinile în Criş, pentru a-i ajunge din urmă pe oamenii care au încercat să fugă. Iar asta sub ochii ajutorului şefului de post din Tărcaia, Antik Zsolt, şi ai fratelui său, judecătorul Antik Levente, care priveau de pe pod evenimentul, ca pe un spectacol.

Nou dosar

Cert e că, în urma operaţiunii, Garda de Mediu Bihor a înaintat Poliţiei miercurea trecută o plângere penală pe numele firmei Ile Viorel Construct şi a patronului acesteia, pentru executare a unor activităţi miniere ilegale, în condiţiile în care, pe de o parte, societatea nu avea autorizaţie să sape în albia râului, iar pe de alta pentru că Legea apelor interzice categoric exploatările de piatră şi nisip la o distanţă mai mică de 1 km în amonte şi la minimum 2 km în aval de un pod.

Tot pentru miercurea trecută, reprezentanţii firmei au fost notificaţi să se prezinte la Garda de Mediu cu toate autorizaţiile şi avizele de exploatare, pentru un control de fond. Doar că n-a venit nimeni, patronul Viorel Ile transmiţând că e plecat din ţară, pentru achiziţia unor utilaje, şi solicitând o amânare de două săptămâni.

Căutat şi de BIHOREANUL, pentru a-şi spune punctul de vedere legat de noua anchetă penală care îl vizează, afaceristul nu a răspuns nici la apelurile telefonice şi nici la SMS-ul transmis. Explicaţiile le va da, cu siguranţă, în faţa poliţiştilor şi a procurorilor. Asta dacă nu vor tărăgăna cercetările cu anii, cum au făcut în primul dosar...


ŞMECHERII
O nouă pasiune: iazurile

În ultimii ani, Ile Viorel Construct a obţinut o serie de autorizaţii de mediu pentru "amenajare a unor iazuri piscicole prin exploatare de nisip şi pietriş", pe malurile Crişului Negru şi Crişului Pietros. "Este o şmecherie", a explicat un specialist din cadrul ABA Crişuri, sub protecţia anonimatului.

De ce asta? Afacerişti veroşi se transformă peste noapte în mari specialişti în piscicultură, pentru că nu trebuie să obţină atâtea avize şi aprobări ca în cazul exploatărilor de piatră, iar când termină de exploatat nu mai sunt obligaţi să aducă terenul la stadiul fizic iniţial. "Nu a verificat nimeni, niciodată, dacă acele iazuri înfiinţate prin exploatarea balastului funcţionează sau nu, dacă au măcar vreun peşte. În realitate, aceste iazuri ascund furturi uriaşe de pietriş, pentru că dacă cineva ar verifica adâncimea, ar vedea că se sapă mai mult decât e voie, cu mult sub cota talvegului (cea mai joasă linie a albiei – n.r.) râului din apropiere", spune sursa citată.

Afacerea e uriaşă, ajungându-se ca excavatoarele să sape la adâncimi cu 3-4 metri mai mari decât în actele de reglementare. La o suprafaţă de 40.000 metri pătraţi, de exemplu, cât are un iaz mai măricel, acest lucru înseamnă un volum de aproximativ 120.000 metri cubi de piatră extrasă, care, vândută la negru, aduce multe milioane de lei, profit curat.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
tara minora plina de hoti!
Tara minora descalificata moral, economic, plina de hoti incepand de la justitie, servicii, bugetari,..... sortita pieirii. In ritmul asta in 30 de ani se va discuta la timpul trecut de Romania!
Postat 30 Iunie 2021, 16:09 de scortosul
Corupție la nivel înalt
Dacă se punea sechestru și confiscau toate utilajele firmei se putea frâna activitatea ilegală. Ei săpând în albia Crișului au făcut și un lucru bun, au contribuit la adâncirea albiei (la o viitura nu se va revărsa râul așa ușor), doar că au făcut asta în locuri greșite.
Postat 30 Iunie 2021, 13:45 de zsizsi
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6664 RON
  • 1 EUR = 4.9737 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON