URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Ianuarie 2022, 16:31

Oradea, încotro? Au fost alese proiectele de 1,8 miliarde de euro menite să dezvolte oraşul

Oradea şi-a stabilit noile strategii pe baza cărora vrea să atragă fonduri europene în perioada 2021 - 2027.

Trei documente strategice

Consiliul Local a aprobat cu unanimitate de voturi şi fără comentarii Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) şi Planul de Acţiuni pentru Energie Durabilă şi Climă (PAEDC), care vor sta la baza viitoarelor proiecte cu finanţare comunitară.

Potrivit unui comunicat al Primăriei, cele trei documente strategice creionate de asocierea firmelor FIP Consulting şi Romactiv Business pentru suma de 678.000 lei au fost supuse dezbaterii publice începând din vara anului trecut. Elaborarea acestor lucrări a fost finanţată în proporţie de 98% din fonduri europene prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă, diferenţa de 2% fiind acoperită de la bugetul local.

783 de proiecte

Concret, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) cuprinde toate proiectele pe care Oradea şi localităţile din Zona Metropolitană Oradea (ZMO) intenţionează să le finanţeze din fonduri europene în viitorul ciclu de bugetare comunitară 2021 – 2027.

"Elaborarea strategiei reprezintă condiţia principală şi cadrul pentru selectarea la finanţare a proiectelor de investiţii, măsurile prevăzute în aceasta fiind implementate prin dezvoltarea unor proiecte care se vor realiza fie din bugetul local, fie prin atragerea de fonduri nerambursabile", se menţionează în proiectul de Hotărâre de Consiliu Local.

Documentul cuprinde nu mai puţin de 738 de proiecte aflate în planurile de dezvoltare ale municipalităţii orădene şi ale localităţilor din ZMO, al căror buget estimativ se ridică la suma de 4,8 miliarde euro.

Dintre acestea, lista de priorităţi a municipiului Oradea numără 400 de proiecte cu o valoare de 1,8 miliarde euro. Aceasta este deschisă, cu cel mai mare punctaj, de lucrări de regenerare urbană şi de reamenajare a spaţiilor verzi din Parcul Libertăţii, 22 Decembrie, IC Brătianu şi şanţul Cetăţii.

În ordinea priorităților, acestea sunt urmate de o nouă etapă de refacere a zidurilor fortificaţiei, achiziţia a 60 de autobuze cât mai puţin poluante pentru OTL şi amenajarea unei piste pentru biciclete în strada Traian Blajovici.

Un trafic mai aerisit

La rândul său, după cum îi spune şi numele, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a Oradiei vizează printre altele redesenarea traficului în oraş în sensul decongestionării acestuia, reducerii poluării şi îmbunătăţirii calităţii vieţii orădenilor.

Proiectele cuprinse în PMUD au ca scop, printre altele, dezvoltarea transportului în comun prin achiziţia de tramvaie şi autobuze, construirea de linii de tramvai şi modernizarea depoului, creşterea mobilităţii rutiere (pasaje subterane în Bulevardul Magheru, Piaţa Bucureşti, strada Tudor Vladimirescu şi un pasaj suprateran peste şoseaua de centură şi liniile de tren în continuarea străzii Meşteşugarilor) ori construirea unor poduri şi pasarele pietonale peste Crişul Repede (în zona Hilton respectiv în zona insuliţei dintre străzile Sovata şi Splaiul Crişanei).

Documentul mai prevede transformarea în spaţii pietonale a unor zone precum spaţiul de deasupra parcării subterane din Piaţa Independenţei, strada Episcop Mihai Pavel, Parcul Traian şi altele.

Planuri de reducere a poluării

Cel de-al treilea document strategic al oraşului, Planul de Acţiuni pentru Energie Durabilă şi Climă are ca scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi încetinirea efectelor schimbărilor climatice.

Astfel, în domeniul eficienţei energetice, PAED prevede reabilitarea termică a peste 200 de imobile reprezentând blocuri de locuinţe, şcoli şi grădiniţe, valorificarea energiei geotermale de sub oraş şi crearea de parcuri fotovoltaice.

Apoi, în domeniul sănătăţii este nominalizat printre altele proiectul viitorului spital de boli infecţioase din strada Vlădeasa (128 milioane euro), în cel al educaţiei este menţionată reabilitarea clădirii Colegiului Naţional Mihai Eminescu şi construirea unei şcoli noi în cartierul Nufărul, iar în domeniul îmbunătăţii infrastructurii de afaceri este prevăzută amenajarea terminalului intermodal din zona gării Episcopia.

Documentul mai enumeră proiecte în domenii precum: smart-city (dezvoltarea unui sistem unic de supraveghere video în Oradea, crearea unui sistem de interoperabilitate a unităţilor sanitare publice din oraş, îmbunătăţirea infrastructurii IT a şcolilor), turism (amenajarea grădinii termale Ioşia, reabilitarea interiorului fostului cinematograf Libertatea) şi spaţii verzi (modernizarea parcurilor 1 Decembrie, Petofi, Cetate şi realizarea grădinii urbane Nufărul).

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
O analiză pe datele actuale.
Îngrijorător de scăzut procentul de orădeni ce folosesc mijloace verzi de deplasare, mers pe jos, bicicletă și transport în comun, 38%. Aici nu e clar dacă pietonalizarea unor zone rutiere, construcția de piste de biciclete (vag menționate), vor spori considerabil acest procent, interconectarea lor fiind scăzută. În schimb, se merge în continuare pe construcția de pasaje (chiar poduri), ce nu fac altceva decât să încurajeze mersul cu mașina. În rest, un document exhaustiv ce analizeaza situația actuală, propune soluții îndoielnice, ce urmează să vedem dacă vor fi implementate. Cifrele sună bine, arată bine, deocamdată atât. Adaug la final niște exemple. Freiburg, comparabil ca dimensiune, un exemplu de Green City, are 79% dintre locuitori utilizatori de mijloace verzi de transport (mers pe jos, bicicletă, transport în comun), la nivel de 2016! Viena, de zece ori mai mare, are la nivel de 2012, 68%! Părerea mea este că se merge într-o direcție greșită, dar asta e doar o opinie, nu dați cu pietre. Energii regenerabile? Vag și aici…
Postat 30 Ianuarie 2022, 06:09 de User anonimizat
Foarte bine
Asta vrem de la edili. Vrem Oradea sa fie bine
Postat 29 Ianuarie 2022, 22:24 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON