URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 07 IULIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acesta nu este un îndemn pentru locuitorii din Brăila, care iau bacul să ajungă în Dobrogea. E un îndemn al prietenului plagiatorilor, neonorabilul Ministru al Educaţiei, Sorin Cîmpeanu. Cifrele sunt încântătoare şi îmi amintesc de cele raportate cu ocazia strângerii recoltei pe vremea lui Ceauşescu.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu surparea dealului Ciuperca e marele eşec al primarului Bolojan, chiar dacă ani de zile a fost tema preferată a opoziţiei locale, subiect de hate pe Facebook şi sursă de meme. Eşecul a fost invalidarea referendumului pentru Oradea Mare, prin unificarea cu Sânmartin, boicotată de UDMR şi de PSD. Dacă alde Szabó Ödön a avut o motivaţie practică, teama că în Oradea Mare UDMR ar fi urmat să aibă mai puţini consilieri şi postul de viceprimar pierdut (ceea ce oricum s-a întâmplat), PSD-ul lui Ioan Mang şi-a făcut socoteala că-i musai să moară capra vecinului liberal. N-a câştigat nimic din asta, dar Oradea a pierdut. Ura!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primarul Florin Birta propune reabilitarea pietonalei Republicii, prin pavarea cu porfir și revenirea la modelul estetic cu cercuri, din perioada comunistă. Ce părere aveți?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În ultimii ani, în spaţiul public şi în mediul juridic, au existat discuţii interminabile despre efectele pe care o decizie a Curţii Constituţionale le produce în procesele aflate pe rol la acel moment. Inclusiv în aceste zile se discută foarte mult cu privire la efectele ultimei decizii a CCR cu privire la prescripţia penală în dosarele penale. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Meningita West Nile este o boală infecţioasă transmisă la om prin înţepăturile de ţânţari, transmiterea directă de la om la om nefiind posibilă. Rezervorul de virus este reprezentat de păsările migratoare care sunt înţepate de ţânţari.
07 August 2021, 14:30

Oradea ieri, Oradea azi: Plimbarea cu birja era o aventură, în perioada interbelică

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1931. Încotro e strada?

În Oradea interbelică transportul persoanelor se făcea, în principal, nemotorizat, excepţie făcând tramvaiele şi puţinele automobile. Pentru deplasări la comandă şi comode se foloseau birjele, ce staţionau în locuri stabilite din zonele aglomerate, doar că un birjar bun era greu de găsit.

La începutul anilor ’30, ziarele locale prezentau cazurile clienţilor care au descris drumul cu birja ca pe nişte experienţe neplăcute. Mulţi birjari nu cunoşteau numele străzilor, deşi nomenclatorul era în vigoare de zece ani.

Se întâmpla să confunde nume chiar cunoscute, de pildă ducând pasagerul pe strada Regele Ferdinand în loc de Prinţul Carol şi ocolind oraşul pentru deplasări scurte.

De aceea, Chestura Poliţiei a dispus ca toţi birjarii să se prezinte la un examen de cunoaştere a străzilor, iar celor care nu corespundeau cerinţelor li s-a revocat permisul.

De altfel, birjarii nu aveau nicio şcoală, rolul lor fiind doar să transporte pasagerii în locul cerut. Tot în presă apăreau şi cazuri de imprevizibilitate a acestora, cum a fost cazul birjarului Bara Iosif, amendat cu 1.000 de lei şi 3 luni retragerea permisului după ce şi-a bătut un client.

2021. Cu taxiul şi prin aplicaţii

După 90 de ani, timp în care industria auto s-a dezvoltat spectaculos, transportul motorizat este principal, birjele lăsând loc, de mult, taxiurilor atât pentru transportul de persoane, cât şi pentru cel de mărfuri.

Acestea funcţionează în baza unui regulament adoptat de Primărie, în prezent existând 880 autorizaţii pentru prestarea serviciului, cu tot atâtea maşini, ale câtorva companii private.

Autorizaţiile se înnoiesc odată la cinci ani, maşinile trebuind să aibă o vechime de maxim 10 ani, să fie vopsite în alb şi marcate cu elemente decorative specifice şi să fie dotate cu aparate de taxare, iar şoferii să emită bon fiscal.

Majoritatea maşinilor sunt relativ noi, aproximativ 60% din întreg parcul de taximetre din oraş fiind înnoit acum doi ani. Precum birjele de pe vremuri, taxiurile aşteaptă clienţii în staţii anume amenajate, în zona centrală, pe bulevarde şi lângă punctele de interes, putând fi comandate telefonic şi prin aplicaţii mobile.

Ca alternativă la taxiuri, tot prin aplicaţii mobile se pot comanda maşini în sistem "ride sharing", precum Uber sau Bolt, clienţii putând urmări traseul şi plăti cu cardul direct în aplicaţie.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Adica permis de birjar = atestat taxi in ziua de azi
Sunt multe legi sau HCL-uri din perioada interbica dar si inainte , care sunt scoase la lumina acum , ele nu au fost abrogate, doar au fost uitate si nu sau aplicat dupa 1990-ILIESCU , si asa Romanul a inteles ca face ce vrea, vorba aia " ma doare-n P " , exemplu inaltimea caselor in zona centrala, si in perioada comunista se aplica aceasta regula. Si vin labarii de PZD sau HAUR, sa ne explice ca nu e asa.
Postat 08 August 2021, 01:55 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.8344 RON
  • 1 EUR = 4.9454 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON