URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
07 August 2021, 14:30

Oradea ieri, Oradea azi: Plimbarea cu birja era o aventură, în perioada interbelică

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1931. Încotro e strada?

În Oradea interbelică transportul persoanelor se făcea, în principal, nemotorizat, excepţie făcând tramvaiele şi puţinele automobile. Pentru deplasări la comandă şi comode se foloseau birjele, ce staţionau în locuri stabilite din zonele aglomerate, doar că un birjar bun era greu de găsit.

La începutul anilor ’30, ziarele locale prezentau cazurile clienţilor care au descris drumul cu birja ca pe nişte experienţe neplăcute. Mulţi birjari nu cunoşteau numele străzilor, deşi nomenclatorul era în vigoare de zece ani.

Se întâmpla să confunde nume chiar cunoscute, de pildă ducând pasagerul pe strada Regele Ferdinand în loc de Prinţul Carol şi ocolind oraşul pentru deplasări scurte.

De aceea, Chestura Poliţiei a dispus ca toţi birjarii să se prezinte la un examen de cunoaştere a străzilor, iar celor care nu corespundeau cerinţelor li s-a revocat permisul.

De altfel, birjarii nu aveau nicio şcoală, rolul lor fiind doar să transporte pasagerii în locul cerut. Tot în presă apăreau şi cazuri de imprevizibilitate a acestora, cum a fost cazul birjarului Bara Iosif, amendat cu 1.000 de lei şi 3 luni retragerea permisului după ce şi-a bătut un client.

2021. Cu taxiul şi prin aplicaţii

După 90 de ani, timp în care industria auto s-a dezvoltat spectaculos, transportul motorizat este principal, birjele lăsând loc, de mult, taxiurilor atât pentru transportul de persoane, cât şi pentru cel de mărfuri.

Acestea funcţionează în baza unui regulament adoptat de Primărie, în prezent existând 880 autorizaţii pentru prestarea serviciului, cu tot atâtea maşini, ale câtorva companii private.

Autorizaţiile se înnoiesc odată la cinci ani, maşinile trebuind să aibă o vechime de maxim 10 ani, să fie vopsite în alb şi marcate cu elemente decorative specifice şi să fie dotate cu aparate de taxare, iar şoferii să emită bon fiscal.

Majoritatea maşinilor sunt relativ noi, aproximativ 60% din întreg parcul de taximetre din oraş fiind înnoit acum doi ani. Precum birjele de pe vremuri, taxiurile aşteaptă clienţii în staţii anume amenajate, în zona centrală, pe bulevarde şi lângă punctele de interes, putând fi comandate telefonic şi prin aplicaţii mobile.

Ca alternativă la taxiuri, tot prin aplicaţii mobile se pot comanda maşini în sistem "ride sharing", precum Uber sau Bolt, clienţii putând urmări traseul şi plăti cu cardul direct în aplicaţie.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Adica permis de birjar = atestat taxi in ziua de azi
Sunt multe legi sau HCL-uri din perioada interbica dar si inainte , care sunt scoase la lumina acum , ele nu au fost abrogate, doar au fost uitate si nu sau aplicat dupa 1990-ILIESCU , si asa Romanul a inteles ca face ce vrea, vorba aia " ma doare-n P " , exemplu inaltimea caselor in zona centrala, si in perioada comunista se aplica aceasta regula. Si vin labarii de PZD sau HAUR, sa ne explice ca nu e asa.
Postat 08 August 2021, 01:55 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON