URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 16 OCTOMBRIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Evident că la noua centrală nu mai putem trece de pe gaz pe cărbune pentru că nu s-a inventat încă motorul acela de avion care să funcţioneze pe bază de lignit. Dar, la ce preţuri au ajuns gazele, trebuie să ne gândim la strămoşeştile metode, când prin Bărăgan se făcea foc cu bălegar şi pe la noi, unde mai sunt păduri, cu vreascuri furate din codru şi ca-n codru.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Aşa suna refrenul "necredincioşilor", contestatari ai existenţei / gravităţii pandemiei, şi al antivacciniştilor Covid anul trecut, când spitalele tratau predilect oameni infectaţi, iar autorităţile impuneau reguli care să evite răspândirea virusului. Dar cine să accepte "botniţa", neîmbulzeala, igiena? Răspunsul era la îndemână, trebuia doar spus şi ascultat...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre înființarea companiei Air Oradea, de către Consiliul Local și cel Județean, cu intenția declarată de a efectua 3 zboruri zilnice către București și zboruri săptămânale către 4 destinații europene?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
De o bună bucată de vreme, spaţiul public este invadat de ştirile referitoare la falimentul companiei de asigurări City Insurance, cel mai mare asigurător RCA local, care, conform informaţiilor din presă, ar deţine aproximativ 45% din piaţa poliţelor de răspundere civilă auto comercializate în România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
O altă formă de tulburare anxioasă este tulburarea anxioasă generalizată, care se deosebeşte de panică (unde simptomele apar brusc) prin faptul că bolnavii prezintă o anxietate difuză şi persistentă, fără fobii, atacuri de panică sau tulburare obsesiv-compulsivă.
07 August 2021, 14:30

Oradea ieri, Oradea azi: Plimbarea cu birja era o aventură, în perioada interbelică

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1931. Încotro e strada?

În Oradea interbelică transportul persoanelor se făcea, în principal, nemotorizat, excepţie făcând tramvaiele şi puţinele automobile. Pentru deplasări la comandă şi comode se foloseau birjele, ce staţionau în locuri stabilite din zonele aglomerate, doar că un birjar bun era greu de găsit.

La începutul anilor ’30, ziarele locale prezentau cazurile clienţilor care au descris drumul cu birja ca pe nişte experienţe neplăcute. Mulţi birjari nu cunoşteau numele străzilor, deşi nomenclatorul era în vigoare de zece ani.

Se întâmpla să confunde nume chiar cunoscute, de pildă ducând pasagerul pe strada Regele Ferdinand în loc de Prinţul Carol şi ocolind oraşul pentru deplasări scurte.

De aceea, Chestura Poliţiei a dispus ca toţi birjarii să se prezinte la un examen de cunoaştere a străzilor, iar celor care nu corespundeau cerinţelor li s-a revocat permisul.

De altfel, birjarii nu aveau nicio şcoală, rolul lor fiind doar să transporte pasagerii în locul cerut. Tot în presă apăreau şi cazuri de imprevizibilitate a acestora, cum a fost cazul birjarului Bara Iosif, amendat cu 1.000 de lei şi 3 luni retragerea permisului după ce şi-a bătut un client.

2021. Cu taxiul şi prin aplicaţii

După 90 de ani, timp în care industria auto s-a dezvoltat spectaculos, transportul motorizat este principal, birjele lăsând loc, de mult, taxiurilor atât pentru transportul de persoane, cât şi pentru cel de mărfuri.

Acestea funcţionează în baza unui regulament adoptat de Primărie, în prezent existând 880 autorizaţii pentru prestarea serviciului, cu tot atâtea maşini, ale câtorva companii private.

Autorizaţiile se înnoiesc odată la cinci ani, maşinile trebuind să aibă o vechime de maxim 10 ani, să fie vopsite în alb şi marcate cu elemente decorative specifice şi să fie dotate cu aparate de taxare, iar şoferii să emită bon fiscal.

Majoritatea maşinilor sunt relativ noi, aproximativ 60% din întreg parcul de taximetre din oraş fiind înnoit acum doi ani. Precum birjele de pe vremuri, taxiurile aşteaptă clienţii în staţii anume amenajate, în zona centrală, pe bulevarde şi lângă punctele de interes, putând fi comandate telefonic şi prin aplicaţii mobile.

Ca alternativă la taxiuri, tot prin aplicaţii mobile se pot comanda maşini în sistem "ride sharing", precum Uber sau Bolt, clienţii putând urmări traseul şi plăti cu cardul direct în aplicaţie.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Adica permis de birjar = atestat taxi in ziua de azi
Sunt multe legi sau HCL-uri din perioada interbica dar si inainte , care sunt scoase la lumina acum , ele nu au fost abrogate, doar au fost uitate si nu sau aplicat dupa 1990-ILIESCU , si asa Romanul a inteles ca face ce vrea, vorba aia " ma doare-n P " , exemplu inaltimea caselor in zona centrala, si in perioada comunista se aplica aceasta regula. Si vin labarii de PZD sau HAUR, sa ne explice ca nu e asa.
Postat 08 August 2021, 01:55 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2627 RON
  • 1 EUR = 4.9488 RON
  • 1 HUF = 0.0138 RON