URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 22 IANUARIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
După cum ne-a explicat Primăria noua modalitate de taxare a maşinilor parcate în centrul Oradiei, eu am reţinut următoarele: pe parcările roşii parchează exclusiv maşinile roşii, pe parcările galbene, maşinile galbene, pe cele albe - maşinile albe, iar maşinile de restul culorilor sunt obligate să parcheze în parcările subterane şi supraterane.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
În timp ce românii "se râd" că ar merita o zi liberă ca să dezbată cazul Djokovic, chestiunea energiei ticăie ca o bombă, atât de eficientă încât poate tranşa noul război rece dintre fosta URSS şi NATO, la doi paşi de noi. Acribia şi competenţa cu care "analizăm" situaţia de la antipozi nu ne scuteşte, însă, de facturi la gaz şi electricitate, pentru a căror rezolvare, ce să vezi, nu avem nici minuţie, nici pricepere.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Spitalele Judeţean şi Municipal din Oradea fuzionează, în scopul oferirii unor servicii medicale mai bune şi folosirii mai eficiente a fondurilor publice. Cum vi se pare decizia?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În contextul în care în ţara noastră se petrec numeroase accidente rutiere soldate cu consecinţe tragice, guvernanţii noştri încearcă să îi determine pe conducătorii auto să fie mai atenţi în trafic, pentru a reuşi să evite astfel de evenimente nedorite printr-o atenţie sporită şi o conduită cu caracter preventiv.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Refluxul gastroesofagian constă în reîntoarcerea conţinutului gastric sau duodenal în esofag şi reprezintă, probabil, cea mai frecventă afecţiune digestivă. Cauza cea mai importantă este insuficienta contracţie a sfincterului esofagian inferior (un "inel" muscular care închide esofagul inferior, nepermiţând alimentelor în curs de prelucrare din stomac să ajungă în esofag şi chiar în cavitatea bucală).
07 August 2021, 14:30

Oradea ieri, Oradea azi: Plimbarea cu birja era o aventură, în perioada interbelică

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1931. Încotro e strada?

În Oradea interbelică transportul persoanelor se făcea, în principal, nemotorizat, excepţie făcând tramvaiele şi puţinele automobile. Pentru deplasări la comandă şi comode se foloseau birjele, ce staţionau în locuri stabilite din zonele aglomerate, doar că un birjar bun era greu de găsit.

La începutul anilor ’30, ziarele locale prezentau cazurile clienţilor care au descris drumul cu birja ca pe nişte experienţe neplăcute. Mulţi birjari nu cunoşteau numele străzilor, deşi nomenclatorul era în vigoare de zece ani.

Se întâmpla să confunde nume chiar cunoscute, de pildă ducând pasagerul pe strada Regele Ferdinand în loc de Prinţul Carol şi ocolind oraşul pentru deplasări scurte.

De aceea, Chestura Poliţiei a dispus ca toţi birjarii să se prezinte la un examen de cunoaştere a străzilor, iar celor care nu corespundeau cerinţelor li s-a revocat permisul.

De altfel, birjarii nu aveau nicio şcoală, rolul lor fiind doar să transporte pasagerii în locul cerut. Tot în presă apăreau şi cazuri de imprevizibilitate a acestora, cum a fost cazul birjarului Bara Iosif, amendat cu 1.000 de lei şi 3 luni retragerea permisului după ce şi-a bătut un client.

2021. Cu taxiul şi prin aplicaţii

După 90 de ani, timp în care industria auto s-a dezvoltat spectaculos, transportul motorizat este principal, birjele lăsând loc, de mult, taxiurilor atât pentru transportul de persoane, cât şi pentru cel de mărfuri.

Acestea funcţionează în baza unui regulament adoptat de Primărie, în prezent existând 880 autorizaţii pentru prestarea serviciului, cu tot atâtea maşini, ale câtorva companii private.

Autorizaţiile se înnoiesc odată la cinci ani, maşinile trebuind să aibă o vechime de maxim 10 ani, să fie vopsite în alb şi marcate cu elemente decorative specifice şi să fie dotate cu aparate de taxare, iar şoferii să emită bon fiscal.

Majoritatea maşinilor sunt relativ noi, aproximativ 60% din întreg parcul de taximetre din oraş fiind înnoit acum doi ani. Precum birjele de pe vremuri, taxiurile aşteaptă clienţii în staţii anume amenajate, în zona centrală, pe bulevarde şi lângă punctele de interes, putând fi comandate telefonic şi prin aplicaţii mobile.

Ca alternativă la taxiuri, tot prin aplicaţii mobile se pot comanda maşini în sistem "ride sharing", precum Uber sau Bolt, clienţii putând urmări traseul şi plăti cu cardul direct în aplicaţie.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Adica permis de birjar = atestat taxi in ziua de azi
Sunt multe legi sau HCL-uri din perioada interbica dar si inainte , care sunt scoase la lumina acum , ele nu au fost abrogate, doar au fost uitate si nu sau aplicat dupa 1990-ILIESCU , si asa Romanul a inteles ca face ce vrea, vorba aia " ma doare-n P " , exemplu inaltimea caselor in zona centrala, si in perioada comunista se aplica aceasta regula. Si vin labarii de PZD sau HAUR, sa ne explice ca nu e asa.
Postat 08 August 2021, 01:55 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3585 RON
  • 1 EUR = 4.9452 RON
  • 1 HUF = 0.0139 RON