URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
17 Ianuarie 2023, 13:45

Fără precedent: președinții consiliilor județene din Nord-Vestul României cer urgentarea lucrărilor la Autostrada Transilvania

Fără precedent: președinții consiliilor județene din Nord-Vestul României cer urgentarea lucrărilor la Autostrada Transilvania foto: arhivă
Fără precedent: președinții consiliilor județene din Nord-Vestul României cer urgentarea lucrărilor la Autostrada Transilvania sursa foto Consiliul Județean Bihor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Autoritățile locale din Nord-Vestul țării sunt exasperate de incapacitatea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere de a asigura construirea Autostrăzii Transilvania, începută cu două decenii în urmă, încât au ajuns s-o ceară printr-o scrisoare deschisă.

Destinatarii sunt: ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și premierul Nicolae Ciucă, iar semnatari - reprezentanții celor șase județe din regiunea de dezvoltare NV, proveniți din toate cele trei partide aflate la guvernare.

Sprijin pentru deblocare

Cei șase reprezentanți ai județelor Bihor - Ilie Bolojan, Bistrița Năsăud – Radu Moldovan, Maramureș – Ionel Bogdan, Satu Mare – Pataki Csaba, Sălaj – Dinu Iancu Sălăjanu și Cluj - Vákár István s-au reunit luni într-o ședință de lucru organizată la sediul Consiliului Județean Sălaj.

Potrivit unui comunicat al CJ Bihor, ședința a avut pe ordinea de zi „elaborarea unei strategii pentru o dezvoltare socio-economică durabilă a celor șase județe din Regiunea Nord-Vest”, discuțiile vizând și „oportunitățile de finanțare cu fonduri europene din cadrul Programului Regional Nord-Vest 2021 – 2027, precum și identificarea unor soluții optime pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere”.

În acest context, cei șase reprezentanți ai județelor au semnat o scrisoare deschisă adresată premierului Nicoale Ionel Ciucă și viceprim-ministrului Sorin Grindeanu, care este și ministrul Transporturilor, prin care solicită sprijin „pentru deblocarea tuturor aspectelor legate de continuarea celei mai vechi și importante investiții, Autostrada A3- Transilvania, proiect demarat acum mai bine de 20 de ani, marcat de o serie de disfuncționalități apărute în realizarea acestuia”.

Vitală pentru dezvoltare

În scrisoare se punctează că această investiție prezintă „un interes strategic atât pentru România, cât și în dezvoltarea sustenabilă a Regiunii Nord-Vest, prin crearea unei infrastructuri de afaceri, incluzând parcuri industriale și logistice, cu locurile de muncă aferente, infrastructură turistică, mici afaceri locale și alte activități complementare”.

Totodată, arată cei șase semnatari, Autostrada A3 – Transilvania are menirea să asigure legătura cu rețelele trans-europene de transport persoane și mărfuri, fiind o cale directă spre întregul spațiu economic și geopolitic al UE, cu toate efectele pozitive pe care le generează aceasta.

„Apreciem că, după 20 de ani de la demarare, această investiție, vitală pentru regiunea noastră, necesită a fi urgentată pe toate căile legale, pe de o parte prin reluarea într-un termen cât mai scurt a procedurilor de achiziție publică, iar pe de altă parte prin impulsionarea ritmului execuției lucrărilor pe tronsoanele aflate în execuție”, precizează semnatarii scrisorii deschise.

Licitații degeaba

Proiectul construirii Autostrăzii Transilvania este cel mai mare eșec al României din ultimele trei decenii, lucrările începute în 2004 și încredințate inițial companiei americane Bechtel, iar apoi, succesiv, mai multor companii și asocieri, nefiind finalizate nici până în prezent.

În județul Bihor a fost construită o singură subsecțiune (3C3) de 3,35 km, de către grupul de firme Selina, între Borș II și Biharia.

În schimb, subsecțiunea 3C2 Biharia – Chiribiș (28,55 km) nu are antreprenor, după ce în luna mai a anului trecut CNAIR a reziliat contractul încheiat în august 2020 cu asocierea Trameco – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – Vahostav SK – East Water Drillings (Bucureşti) pentru suma de 326 milioane lei, pe motiv că firmele nu şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale.

Ulterior, în luna august, CNAIR a lansat o nouă licitaţie pentru această parte a autostrăzii, valoarea estimată a contractului fiind de 2,6 ori mai mare decât suma oferită asocierii firmelor din grupul Selina, şi anume de 877,799 milioane lei. Iniţial, data limită pentru depunerea ofertelor era 17 octombrie 2022, dar termenul a fost prelungit, mai multe firme cerând clarificări.

În ce privește subsecțiunea 3C1 Chiribiș – Suplacu de Barcău, de 26,35 km, CNAIR a lansat o nouă licitație în primele zile ale acestui an, data limită pentru depunerea ofertelor fiind 15 martie, după ce a renunțat tot anul trecut la contractul cu asocierea Construcţii Erbaşu (Bucureşti) şi Vahostav SK (Slovacia), pentru suma de 542,956 milioane lei, de data aceasta oferind 937,532 milioane lei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
era clar ca asta va fi soarta..
In momentul in care i-ati adus pe pesedisti la guvernare era clar ca asta se va intampla. L-ati pus pe incompetentul de Grindeanul care a facut prapad si acum avem toti de suferit.
Postat 17 Ianuarie 2023, 15:42 de unul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON