URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 05 MARTIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cine a construit la viaţa lui orice înjghebare mai mare decât un coteţ de găini ştie cât de complicată şi grea e viaţa când ai de-a face cu şantieriştii. Ne plângem, pe bună dreptate, că şantierele oraşului nu se termină niciodată la timp, uitând de fapt că marea realizare a Primăriei este că s-a străduit să le înceapă. Un caz clasic: Piaţa Ferdinand...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Diferenţa dintre Forin Cîţu şi Ludovic Orban e precum aceea dintr-un rocker veritabil şi ceea ce ilustrează porecla de Şică Mandolină ce s-a lipit de şeful liberalilor, de când cu prestaţiile sale artistice îndoielnice de prin emisiunile TV, menite să mai aducă o brumă de popularitate. E diferenţa între sunetul grav al unei chitare electrice şi acordul fals al unei mandoline prost manevrate, de un artist preocupat mai degrabă de reacţiile publicului decât de sonorităţile propriei creaţii...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, Consiliul Judeţean Bihor a respins, cu opoziţia grupului UDMR şi a unei părţi din PSD, plângerea celor 21 de primari UDMR împotriva Regulamentului pentru curăţenie adoptat în decembrie, ce impune primăriilor cosirea de trei ori pe an a marginilor drumurilor asfaltate care traversează localităţile. Chestiunea Regulamentului pentru curăţenie este, însă, doar una dintre direcţiile de atac ale UDMR Bihor.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Printre miturile perpetuate la nesfârşit despre poporul nostru drag şi nepereche, cel al îndemânării şi priceperii la treburile practice este în Top 3. Suntem harnici ca nimeni alţii, ne pricepem la orice şi găsim soluţii geniale de evitare a soluţiilor din manuale.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre faptul că elevii pot din nou să meargă la școală în format fizic?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Cu mai mult de un deceniu în urmă, stabileam cu redacţia BIHOREANULUI apariţia în cadrul săptămânalului a unei rubrici intitulate sugestiv "Avocatul bihoreanului". De atunci şi până astăzi, aproape în fiecare săptămână, la început doar în ziar, iar odată cu dezvoltarea segmentului online şi în mediul virtual, am scris despre subiecte din mediul juridic despre care am apreciat că sunt de interes pentru publicul larg.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Situaţia sanitară din Franţa s-a degradat în ultimele zile. Între 15 şi 19 februarie numărul de cazuri pozitive a crescut cu 8 %, fapt explicat prin creşterea infecţiilor cu noile variante de virus. Actualmente varianta "britanică" are tendinţa de a deveni predominantă în marile oraşe (49% din testele RT-PCR pozitive, faţă de 6% pentru variantele "sud-africană" şi "braziliană").
21 Decembrie 2009, 17:38

Despre Preşedintele României (3) - Raporturile cu Guvernul

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aşa cum am arătat săptămâna trecută, Preşedintele României are atribuţii mult mai restrânse decât preşedinţii din alte regimuri politice în ceea ce priveşte investirea şi conducerea guvernului. Astfel, dacă în SUA preşedintele este şi conducătorul guvernului iar în Franţa preşedintele numeşte şi revocă primul ministru prezidând toate şedinţele guvernului francez care are principala funcţie de legiferare în regimul constituţional francez, în România preşedintele are doar rolul de a desemna candidatul la funcţia de prim-ministru.

Astfel, potrivit art. 85 alineat 1 din Constituţie, Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. În acest scop, art. 103 din Constituţie reglementează investirea Guvernului. Astfel, Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului. Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor. Pe baza votului de încredere acordat Guvernului de către Parlament, Preşedintele României emite decretul de numire a Guvernului.

Ulterior acestei numiri, Preşedintele nu poate interveni semnificativ în activitatea Guvernului. Astfel, el poate doar să consulte Guvernul cu privire la probleme urgente şi de importanţă deosebită (art. 86) şi poate participa doar la acele şedinţe de Guvern în care se dezbat probleme de interes naţional privind politica externă, apărarea ţării şi asigurarea ordinii publice.

În afara acestor teme, Preşedintele poate participa la şedinţele Guvernului doar la invitaţia primului-ministru. De asemenea şi în caz de remaniere guvernamentală, preşedintele poate revoca şi numi miniştri doar la propunerea primului-ministru.

Din această scurtă prezentare, rezultă faptul că, în sistemul românesc preşedintele are atribuţii extrem de restrânse în raport cu Guvernul, atribuţii specifice mai degrabă unui preşedinte ales de Parlament decât unui preşedinte ales prin sufragiu universal.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0503 RON
  • 1 EUR = 4.8784 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON