URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 02 MARTIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cine a construit la viaţa lui orice înjghebare mai mare decât un coteţ de găini ştie cât de complicată şi grea e viaţa când ai de-a face cu şantieriştii. Ne plângem, pe bună dreptate, că şantierele oraşului nu se termină niciodată la timp, uitând de fapt că marea realizare a Primăriei este că s-a străduit să le înceapă. Un caz clasic: Piaţa Ferdinand...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Diferenţa dintre Forin Cîţu şi Ludovic Orban e precum aceea dintr-un rocker veritabil şi ceea ce ilustrează porecla de Şică Mandolină ce s-a lipit de şeful liberalilor, de când cu prestaţiile sale artistice îndoielnice de prin emisiunile TV, menite să mai aducă o brumă de popularitate. E diferenţa între sunetul grav al unei chitare electrice şi acordul fals al unei mandoline prost manevrate, de un artist preocupat mai degrabă de reacţiile publicului decât de sonorităţile propriei creaţii...
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, Consiliul Judeţean Bihor a respins, cu opoziţia grupului UDMR şi a unei părţi din PSD, plângerea celor 21 de primari UDMR împotriva Regulamentului pentru curăţenie adoptat în decembrie, ce impune primăriilor cosirea de trei ori pe an a marginilor drumurilor asfaltate care traversează localităţile. Chestiunea Regulamentului pentru curăţenie este, însă, doar una dintre direcţiile de atac ale UDMR Bihor.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Înainte de a fi nemulţumiţi de această nouă scumpire, ar trebui să înţelegem că ridicarea, transportarea, depozitarea şi reciclarea deşeurilor pe care le producem sunt operaţiuni din ce în ce mai costisitoare. În plus, cred că sunteţi cu toţii conştienţi că producem tot mai multe deşeuri şi pe undeva era normal să ni se ceară mai mulţi bani pentru a fi scăpaţi de ele. Dacă ar fi să plătim după cât poluăm, ar trebui să plătim facturi de 10 ori mai mari...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre faptul că elevii pot din nou să meargă la școală în format fizic?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 3 februarie a.c. a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 4/2021 prin care a fost modificat Codul administrativ în sensul în care funcţiile de prefect sunt definite ca funcţii de demnitate publică (politice), prefecţii nemaifiind înalţi funcţionari publici.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Situaţia sanitară din Franţa s-a degradat în ultimele zile. Între 15 şi 19 februarie numărul de cazuri pozitive a crescut cu 8 %, fapt explicat prin creşterea infecţiilor cu noile variante de virus. Actualmente varianta "britanică" are tendinţa de a deveni predominantă în marile oraşe (49% din testele RT-PCR pozitive, faţă de 6% pentru variantele "sud-africană" şi "braziliană").
07 Decembrie 2009, 09:51

Despre Preşedintele României (1)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La momentul apariţiei acestui text, campania electorală va fi încheiată şi România va avea un preşedinte pentru următorii 5 ani. De aceea, în săptămânile următoare voi încerca să prezint pe scurt principalele prevederi constituţionale referitoare la Preşedintele României comparându-se şi cu cele cuprinse în constituţiile altor state, pentru a realiza un tablou al atribuţiilor acestuia.

De la început trebuie precizat faptul că regimul politic în România nu este niciun regim prezidenţial (cum este spre exemplu cel american), nici parlamentar (cum este cel german, italian sau maghiar) şi nici măcar semiprezidenţial (cum este cel francez).

Regimul nostru politic se apropie de regimul semiprezidenţial consacrat de Constituţia Franceză, dar prezintă unele deosebiri însemnate, majoritatea dintre ele vizând atribuţiile preşedintelui care în România sunt mult mai restrânse decât în Franţa. De aceea, în doctrina dreptului constituţional sistemul românesc a fost definit ca un "regim semiprezidenţial atenuat".

Preşedintele României este ales prin vot universal la fel ca preşedinţii din regimurile prezidenţiale (SUA) sau semiprezidenţiale (Franţa), spre deosebire de regimurile parlamentare (Italia, Germania, Ungaria) unde este ales de către parlament. Totuşi, Preşedintele României are atribuţii mult mai restrânse decât preşedinţii american sau francez. Mandatul preşedintelui este de 5 ani (până la revizuirea constituţiei din 2003 era de 4 ani) la fel ca mandatul preşedintelui francez şi cu un an mai lung decât al preşedinţilor americani.

Atenţie!

Prin Revizuirea din 2003 s-a extins mandatul preşedintelui tocmai pentru a evita suprapunerea alegerilor prezidenţiale cu cele parlamentare şi a da posibilitatea practică să existe un preşedinte de o culoare politică şi un guvern şi o majoritate parlamentară de altă culoare politică.

Reţineţi!

Mandatul preşedintelui se exercită de la data depunerii jurământului preşedintelui nou ales. Preşedintele în funcţie îşi exercită mandatul până la depunerea jurământului de Preşedintele nou ales, după validarea rezultatelor alegerilor de către Curtea Constituţională. Mandatul Preşedintelui României nu poate fi prelungit decât în caz de război sau de catastrofă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0456 RON
  • 1 EUR = 4.8744 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON