URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 16 OCTOMBRIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Evident că la noua centrală nu mai putem trece de pe gaz pe cărbune pentru că nu s-a inventat încă motorul acela de avion care să funcţioneze pe bază de lignit. Dar, la ce preţuri au ajuns gazele, trebuie să ne gândim la strămoşeştile metode, când prin Bărăgan se făcea foc cu bălegar şi pe la noi, unde mai sunt păduri, cu vreascuri furate din codru şi ca-n codru.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Deşi practic meseria asta de trei decenii, azi, mâine, nu încetează să mă minuneze un fenomen permanent manifest în politica românească: modul în care se autodevorează coaliţiile de partide ajunse la guvernare, făcându-se cioburi înainte de-a apuca să furnizeze ceva substanţial naivilor de electori. A fost boala CDR-ului, a fost a USL-ului, este a guvernării de azi şi va fi, probabil, şi a celei de mâine...
Zic şi eu
Adrian Cris
Aşa suna refrenul "necredincioşilor", contestatari ai existenţei / gravităţii pandemiei, şi al antivacciniştilor Covid anul trecut, când spitalele tratau predilect oameni infectaţi, iar autorităţile impuneau reguli care să evite răspândirea virusului. Dar cine să accepte "botniţa", neîmbulzeala, igiena? Răspunsul era la îndemână, trebuia doar spus şi ascultat...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre înființarea companiei Air Oradea, de către Consiliul Local și cel Județean, cu intenția declarată de a efectua 3 zboruri zilnice către București și zboruri săptămânale către 4 destinații europene?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
De o bună bucată de vreme, spaţiul public este invadat de ştirile referitoare la falimentul companiei de asigurări City Insurance, cel mai mare asigurător RCA local, care, conform informaţiilor din presă, ar deţine aproximativ 45% din piaţa poliţelor de răspundere civilă auto comercializate în România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
O altă formă de tulburare anxioasă este tulburarea anxioasă generalizată, care se deosebeşte de panică (unde simptomele apar brusc) prin faptul că bolnavii prezintă o anxietate difuză şi persistentă, fără fobii, atacuri de panică sau tulburare obsesiv-compulsivă.
06 August 2021, 07:57

Atenție, trotinetişti! Prietenoase cu mediul şi rapide, trotinetele electrice au devenit coşmarul pietonilor şi al şoferilor din Oradea

Atenție, trotinetişti! Prietenoase cu mediul şi rapide, trotinetele electrice au devenit coşmarul pietonilor şi al şoferilor din Oradea STATISTICĂ. Potrivit Poliţiei, în perioada 2016 - 2019 posesorii de trotinete electrice au fost implicaţi în 192 accidente soldate cu un deces, 37 răniţi grav şi 156 victime cu leziuni uşoare
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Trotinetele electrice sunt un mijloc de transport ecologic şi o alternativă pentru cei care vor să evite aglomeraţia din trafic ori transportul în comun. Unii dintre cei care le folosesc conduc însă haotic, cu viteză, de multe ori pe trotuare, în pieţe pietonale ori prin parcuri.

Un orădean a ajuns la spital în urmă cu două săptămâni după ce s-a dezechilibrat şi a căzut de pe trotineta cu care-şi plimba fetiţa de 4 ani. Din fericire, copilul a scăpat nevătămat, dar bărbatul imprudent s-a rănit grav. Şi nu e singurul accident provocat de trotinetiştii indisciplinaţi. Poliţiştii i-ar amenda, dar deocamdată nu prea au cum. Motivul? Deşi anul trecut a fost adoptat un act normativ cu reguli şi amenzi pentru utilizatorii de trotinete electrice, normele de aplicare vor intra în vigoare abia după aprobarea unui alt act normativ, printr-o hotărâre de guvern aflată încă în fază de proiect...

Un coşmar

În ultima perioadă, trotinetele electrice pot fi văzute peste tot, pe carosabil, pe pistele pentru biciclişti, ba chiar şi pe trotuare, de multe ori proprietarii sfidând regulile elementare. "Sunt silenţioase şi numai te trezeşti că-ţi sare în faţă, îţi taie calea în intersecţie", se plânge un şofer. În parcuri, oamenii se tem pentru siguranţa copiilor şi a bătrânilor. "Nici nu se uită, merg cu viteză, chiar sunt un pericol. Sunt şi copii mici, nu e în regulă...", zice o orădeancă.

Dacă în Oradea utilizatorii de trotinete electrice încă nu au interdicţii, primăria din Drobeta Turnu Severin, de exemplu, vrea să le interzică accesul în zonele pietonale, din cauza numeroaselor plângeri formulate de pietoni.

Există reguli

Actul normativ care reglementează circulaţia cu trotinetele electrice pe drumurile publice a fost aprobat în februarie 2020. OUG 13/2020 interzice copiilor sub 14 ani să circule cu astfel de vehicule, iar cei între 14 şi 16 ani trebuie să poarte obligatoriu cască de protecţie.

Totodată, normativul prevede că aceste mijloace de transport pot fi folosite doar pe pistele pentru biciclişti, iar în cazurile în care acestea nu există pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă este de 50 kilometri pe oră, circulaţia pe trotuare şi transportul pasagerilor fiind interzise.  

La fel ca în cazul bicicletelor şi mopedelor, trotinetele electrice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare în stare de funcţionare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente.

Aşteptăm după norme

Deşi Ordonanţa a fost publicată în Monitorul Oficial, normele de aplicare nu au apărut nici acum, după mai bine de un an. Proiectul de Hotărâre de Guvern în care sunt cuprinse a ieşit abia săptămâna trecută din procedura de dezbatere publică şi, când va fi adoptată, va aduce şi noi norme de conduită, interdicţii, precum şi condiţii tehnice similare celor pentru biciclete.

În esenţă, trotinetele electrice se vor conduce numai în linie dreaptă pe drumurile publice (urmărind traseul acestora), iar schimbarea direcţiei de mers se va face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea întrucât caracteristicile tehnice ale trotinetelor nu permit semnalizarea schimbării direcţiei în mers prin ridicarea unui braţ, existând riscul dezechilibrării conducătorului. Utilizatorii sunt obligaţi să aibă asupra lor acte de identitate, să nu consume alcool ori substanţe interzise şi nu au voie să se ţină de un vehicul aflat în mers, să transporte sau să tragă orice fel de obiecte.

De asemenea, pe trotinetele electrice se poate circula doar cu ambele mâini pe ghidon, iar în parcuri sau grădini publice doar dacă nu stânjenesc pietonii, fiind interzise pe drumuri cu polei, gheaţă ori zăpadă.

Amendaţi ca biciclişti

Cum pot fi disciplinaţi trotinetiştii până când noile reguli vor intra în vigoare? Sunt încadraţi în categoria bicicliştilor, după cum a explicat pentru BIHOREANUL ofiţerul de presă al Poliţiei Bihor, Ioana Lascău, şi, deci, li se aplică aceleaşi reguli, interdicţii şi amenzi.

"Regulile de circulaţie pe drumurile publice şi sancţiunile pentru contravenţiile comise de biciclişti sunt reglementate de Codul Rutier, amenda fiind cuprinsă între 6 şi 8 puncte. În prezent, punctul de amendă este de 145 de lei. Asta înseamnă că riscă amenzi între 870 şi 1.160 de lei", spune Ioana Lascău. Usturătoare, dar aplicate, deocamdată, mai mult în teorie, de vreme ce trotinetiştii zburdă fără să le pese...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Pericol
Unii de pe trotinetele astea, sunt chiar pericol public.
Postat 07 August 2021, 20:40 de B90
Bicicliști
Da. Cred că dacă ar avea mai mult bun simț și respect față de viața, nu ar trebui alte reguli.
Postat 06 August 2021, 14:37 de Valcov
De groază
Trotinetiștii ăștia chiar sunt de groază. Pe Corso te iau în plin.
Postat 06 August 2021, 08:15 de Shogun
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2627 RON
  • 1 EUR = 4.9488 RON
  • 1 HUF = 0.0138 RON