URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 27 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Iulie 2016, 08:04

Cântec de jale: Într-o mărturie unică, un călugăr italian a descris primul asediu asupra Cetăţii Oradea, din anul 1241

Cântec de jale: Într-o mărturie unică, un călugăr italian a descris primul asediu asupra Cetăţii Oradea, din anul 1241 MAREA INVAZIE. Vicleni, înarmaţi până în dinţi şi iuţi, în 1241-1242 tătarii au devastat statele slave, viitoarea Ţară Românească, Ungaria şi Austria, retrăgându-se doar după moartea Marelui Han Ogodai, succesorul vestitului Ginghis Han. Nu înainte, însă, de a fi distrus prima cetate a Oradiei
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu peste 750 de ani în urmă, un călugăr catolic scria ceea ce astăzi ar putea trece drept scenariul unui serial dramatic de mare succes. Doar că, spre deosebire de poveştile cinematografice, cronicile lui Rogerius sunt de fapt reflectarea celei mai mari invazii tătare în Europa.

Ca prin minune, călugărul a scăpat cu viaţă din război, scriind apoi "Carmen Miserabile" (Cântec de jale), un document unic atât prin detaliile pe care le prezintă, cât şi prin naraţiunea în care a relatat nimicirea Oradiei, una dintre cele mai bogate şi vestite episcopii ale Ungariei.

Invazia nomazilor

Călugărul Rogerius, pe numele de mirean Rogero di Puglia, s-a născut la începutul secolului XIII în provincia italiană Apulia. În 1230, a devenit preot de curte al cardinalului Giovanni Tolentano, la Roma. Cum era bine instruit şi avea iscusinţă diplomatică, era deseori trimis la curtea Regelui Bela al IV-lea al Ungariei, care stăpânea şi peste Oradea şi, de altfel, peste întreaga Transilvanie. Într-una dintre misiuni avea să fie surprins de cea mai sângeroasă invazie a tătarilor în această regiune a Europei petrecută în anii 1241-1242. Nomazi originari din Mongolia care îşi propuseseră să cucerească tot continentul, aceştia au jefuit rând pe rând statele ruseşti, Transilvania, Cumania (n.r. - teritoriu care ulterior a făcut parte din Ţara Românească), Ungaria şi Austria de azi, invazia oprindu-se doar după ce, acasă, a murit marele lor han, Ogodai, ceea ce a declanşat conflicte interne pentru succesiunea la putere.

Chinuit, dar norocos

Rogerius se afla chiar în Oradea atunci când tătarii au asediat târgurile ce compuneau oraşul precum şi Cetatea în sine, clădită din lemn şi doar pe alocuri din piatră. Călugărul a reuşit să se ascundă o perioadă în păduri, fugind apoi în Tămaşda. Ulterior, a fost capturat, devenind slugă la unul dintre localnicii care trecuseră de partea invadatorilor. Rogerius s-a furişat şi de acolo, locuind din nou prin păduri şi căutând mâncare printre cadavre lăsate să putrezească. Nu după mult timp, în 1243, a scris toate întâmplările trăite de el ori aflate de la alţii într-un poem intitulat "Carmen Miserabile", o mărturie unică despre Oradea acelor vremuri, publicată în limba latină în 1488 şi tradusă în româneşte prima oară în 1935. "Puţine oraşe transilvane au avut şansa de a păstra descrieri, fie şi sumare, de la începuturile lor medievale, iar Oradea se află printre cele privilegiate graţie unui călugăr ambiţios, dornic să urce treptele demnităţilor Bisericii Catolice", scrie istoricul Doru Marta (foto), cel care a reeditat "Carmen Miserabile" la Editura Arca în 2006, împreună cu Mircea Bradu.

Oradea cea bogată

"Cântecul de jale" al lui Rogerius are 40 de capitole. În primele, cronicarul descrie dorinţa Regelui Bela al IV-lea de a-i creştina pe cumanii admişi în regat, dar şi instabilitatea iscată de neînţelegerile dintre suveran şi nobili. Partea cea mai spectaculoasă e cea în care descrie invazia tătarilor, năpustiţi asupra oraşelor Rodna, Alba-Iulia, Bistriţa, Dej, Cluj, Zalău şi Oradea.

În secolul XIII, oraşul era organizat în mai multe târguri, cu administraţii proprii, şi o fortăreaţă din lemn şi piatră întemeiată de Regele Ladislau în secolul XI. "Episcopia de Oradea era printre cele mai bogate din regatul maghiar, având bani în principal din taxele vamale ale negustorilor care duceau sare din centrul Transilvaniei", spune istoricul Doru Marta. A fost, deci, ţinta ideală.

În capcană

Atacul nimicitor asupra Oradiei este descris de călugăr într-un capitol distinct. "După ce au cucerit cetatea pe repezeală i-au dat foc în mare parte. În cele din urmă nu au lăsat în genere nimic în afară de zidurile fortăreţii şi după ce au ridicat prăzile au omorât atât pe bărbaţi cât şi pe femei, pe străzi, în case şi în câmpuri (…) N-au cruţat nici sexul, nici vârsta", spune cronicarul în "Carmen Miserabile".

După ce au omorât o parte din cetăţeni, tătarii s-au retras făcându-i pe apărătorii rămaşi să creadă că au plecat - o strategie pe care o aplicau aproape în toate oraşele pentru a-i prinde în capcană pe bieţii lor locuitori. "Cei din fortăreaţă credeau că s-au retras din cauza tăriei castrului lor. Căci era întărit acest castru cu şanţuri adânci şi deasupra zidurilor cu turnuri de lemn şi se găseau înăuntru mulţi soldaţi cu platoşe. (…) Când tătarii nu s-au mai apropiat de fortăreaţă mai multe zile, fiindcă s-a născut credinţă că au plecat cu totul de aci, soldaţii şi alţii care se mai găseau prin fortăreaţă, în credinţă au ieşit din fortăreaţă foarte mulţi şi au început să se stabilească prin casele lor. În zorii unei zile, însă, tătarii dând buzna peste ei i-au măcelărit pe toţi câţi n-au mai putut să se refugieze în fortăreaţă", povesteşte cronicarul.

Ucişi în biserici

În aceeaşi zi, invadatorii au înconjurat cetatea şi au dărâmat un zid nou aruncând pietre cu "şapte maşini de război". "Făcându-se loc de intrare, s-au năpustit în fortăreaţă, unde au prins pe soldaţi, pe canonici şi pe toţi câţi nu fuseseră ucişi. (…) Tătarii deteră ordin ca soldaţii să predea armele şi, prin chinuri grozave, au stors de la canonici tot ce aveau. Şi fiindcă n-au putut să intre de îndată în biserică (n.r. - unde se închiseseră doamnele şi fiicele nobililor), i-au pus foc şi au ars tot ce era în ea", a relatat Rogerius.

Barbarii au omorât apoi "fără de nicio milă" toţi canonicii, nobilii şi locuitorii de rând, şi "au răscolit cu totul mormintele sfinţilor şi au călcat în picioarele lor criminale moaştele şi au nimicit cădelniţele, crucile şi potirele de aur". În alte biserici din zonă, scrie Rogerius, tătarii au făcut acte şi mai crude: "Băgau în biserici bărbaţi şi femei şi după ce abuzau de ei în mod ruşinos îi ucideau acolo. Şi după ce au prăpădit toate şi după ce un miros de nesuportat a început să exhale din cadavre, s-au retras de aici". Nu de tot, însă. Când ieşeau alţi localnici ascunşi prin păduri să caute mâncare, reveneau şi-i măcelăreau cu săbiile şi pe aceştia.

Tremur de spaimă

Încheind capitolul despre distrugerea Oradiei, călugărul relatează că a stat ascuns în pădurile din zona fortăreţei, iar apoi a fugit spre "Podul lui Thoma" (Tămaşda de azi), de unde, auzind că se apropie tătarii, a plecat spre localitatea Chanad. Intuise bine, căci locuitorii din Tămaşda au fost în scurt timp măcelăriţi. "Aflând despre aceasta s-au zburlit perii pe mine, trupul a început să-mi tremure de spaimă, limba să-mi bâlbâie ca unui nenorocit, văzând cum se apropie ceasul morţii. Pe ucigaşii mei îi priveam cu ochii minţii şi carnea mea îngheţată scotea sudoare de moarte", a scris călugărul-cronicar, terifiat de cruzimea barbarilor. Uneori, aceştia lăsau în viaţă oameni care să le strângă recoltele şi să le ducă daruri, doar pentru ca apoi să-i adune într-un câmp şi să-i ucidă cu sânge rece, lăsând în urmă doar cadavre şi râuri de sânge. Aşa cum îşi plănuiseră să facă în toată Europa...


ISTORIE ARSĂ
Cartierul călugărului

După retragerea tătarilor, regii unguri au acordat privilegii persoanelor care s-au stabilit în zonele pustiite de invadatori, inclusiv în Oradea, a cărei Cetate a fost reconstruită din piatră. De-a lungul timpului, fortăreaţa a fost asediată în numeroase rânduri.

Cronica lui Rogerius e cu atât mai preţioasă cu cât este cea mai complexă descriere de Ev Mediu despre Oradea. Orice documente ar fi existat în acea perioadă în oraş au fost distruse în asedii. "Biblioteca oraşului, una bogată, a ars în 1598 în timpul asediului turcesc", spune Doru Marta.

În anii ’60, cartierul din vestul Oradiei, aflat în plină dezvoltare, a primit numele lui Rogerius, în memoria primului cronicar al oraşului.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Re: Josef_K
N-ai inteles nimic. Stai jos loaza. Au venit mongolii din al doilea val care i-au prajit la foc mare pe mongolii din primul val. E clar? Diferenta intre valuri e de cca. 350 ani. Teoretic, tu esti urmas al primului val, asa ca taci si sapa, ca poate gasesti niste dovezi ca al doilea val nu ti-a eradicat neamul.
Postat 15 Iulie 2016, 16:38 de Tinas
În contul viitorului
Tot în contul viitorului, cei de astăzi am putea tăcea decent, decât să debităm prostii colosale, care sfidează infinitul!
Postat 15 Iulie 2016, 11:33 de Josef_K
O istorie adevarata
Paradoxal, pt. noi, romanii, marea invazie mongola a fost benefica. E drept, au murit multi romani, dar a fost un tribut de sange in contul viitorului. Romanii aveau la vest regatul ungar in plina expansiune (si) spre est, la est principatele rusesti aflate in proces de coagulare. Atacul mongolilor a fost devastator. Principatele rusesti au fost desfiintate, regatul ungar a fost zdruncinat din temelii si nu si-a mai revenit niciodata, disparand dupa 300 de ani, in urma bataliei de la Mohacs, 1526. Multi istorici de marca (il numesc doar pe Neagu DJUVARA) sustin ideea ca fara navalirea mongolilor statele romanesti medievale nu s-ar mai fi constituit sau ar fi facut-o mult mai tarziu si in limite teritoriale reduse.P.S. Daca tot ii sarbatorim in fel si chip pe conducatorii dusmanilor milenari ai romanilor, s-ar cuveni sa-l pomenim si pe Batu Han (1205-1255), cel care, indirect, ne-a ajutat decisiv.
Postat 15 Iulie 2016, 10:56 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON