Un parking - 450 de locuri
Construcţia, realizată după un proiect al arhitectului Ernest Pafka, are în total 457 de locuri, dintre care şapte chiar lângă intrare, la demisol, pentru persoanele cu handicap, dar şi 1.009 mp de spaţii comerciale, care urmează să fie licitate. Un loc de parcare are o lăţime de 2,5 metri şi o lungime de 4 m.
Pe două treimi din suprafaţă, parcarea are subsol, parter, trei etaje şi terasă (6 niveluri de parcare), iar pe o treime - parter, două etaje şi terasă (5 niveluri de parcare). "Am încercat să o facem cât mai uşor de parcurs de şoferi, toată clădirea fiind denivelată şi niciodată nu trebuie urcat un nivel întreg. Decalajul dintre niveluri este de 1,40 m şi rampa este foarte uşor de urcat pentru şoferi şi şoferiţe", a declarat arhitectul Ernest Pafka, precizând că firma a respectat proiectul autorizat. "Cred că orădenii ar trebui să se bucure de două lucruri: că au scăpat de Spitalul de Boli Infecţioase, prost amplasat în această zonă, şi că în sfârşit avem o zonă de parcaj în zona cea mai dificilă de a găsi un loc de parcare", a adăugat acesta.
În noua parcare, şoferii vor putea intra şi ieşi atât dinspre strada Tribunalului cât şi dinspre Gheorghe Dima, după ce îşi vor valida biletele. "La intrare şoferul va ridica un tichet, îşi va lăsa maşina, iar la ieşire - după ce va plăti suma corespunzătoare orelor de parcare - îşi va valida din nou tichetul la aparatul cu senzori, iar bariera se va ridica", a explicat Ştefan Roşca, inginer-şef la Construcţii Bihor.
Avantaje pentru riverani
Parking-ul supraetajat este iluminat pe bază de senzori de mişare, supravegheat cu circa 50 de camere, iar fiecare are două lifturi şi cu scări. Potrivit proiectului, pe "rastelele" exterioare ale clădirii vor creşte plante precum iederă. "În câţiva ani clădirea va fi verde", a spus Ernest Pafka.
Investiţia a fost preluată de la ADP Oradea de către Administraţia Imobiliară Oradea şi va fi deschisă pe 15 mai. "Până pe 1 august orădenii vor putea parca aici gratuit", a spus viceprimarul Ovidiu Mureşan. Până la jumătatea lunii mai, firma Construcţii Bihor va mai finaliza şi un spaţiu verde dinspre strada Tribunalului, iar reprezentanţii municipalităţii vor face diverse teste în parcare.
Pentru a-i motiva pe şoferi să o folosească, AIO va folosi tarife mai scăzute. "Pentru un abonament lunar valoarea propusă este de 130 de lei, acesta costând 210 lei în parcarea din centrul Clujului. Pentru parcarea temporară, am propus 1,5 lei pe oră, în condiţiile în care pe carosabil tariful este de 2 lei. Al treilea tarif va fi pentru cei care au proprietăţi în această zonă, pe străzile mărginite de parcare. Nu vă pot spune care va fi preţul, dar va fi în orice caz mai mic decât abonamentul lunar", a declarat primarul Ilie Bolojan.
Edilul a mai precizat că în zona parkingului, treptat, se vor reduce spaţiile de parcare de pe carosabil. "Ideea principală este ca în această zonă să existe, la 10 locuri de parcare, la orice oră din zi, 1-2 libere. În felul acesta se va fluidiza circulaţia şi vom extinde treptat, treptat spaţiile pietonale. Din toamnă începem lucrările la canalizaţia tehnică şi apoi vom mări trotuarele", a mai precizat Bolojan, adăugând că spaţiile de pe străzile Gheorghe Dima, Schubert şi Snagovului urmează să fie desfiinţate, iar cele din zona Parcului Traian marcate cu culoarea galbenă.
Două amânări
Oradea este cel de-al patrulea oraş din ţară care are un parking suprateran după Bucureşti, Cluj şi Ploieşti. "Noi sperăm că această parcare va fi un succes şi două treimi din ea să fie pline în permanenţă", a spus Ilie Bolojan. Potrivit edilului, în următoarele două luni, municipalitatea va amplasa atât dinspre Parcul Traian cât şi pe accesul dintre Crişul (strada Dunării) indicatoare electronice care vor arăta câte locuri sunt libere în noul parking.
Valoarea totală a investiţiei s-a ridicat la 4.076.957 euro, fără TVA, lucrarea fiind contractată cu credit furnizor. Asta înseamnă că firma Construcţii Bihor şi ProArh au suportat cheltuielile de realizare, acestea urmând să fie decontate eşalonat, în rate egale, de ADP Oradea timp de 60 de luni, prin bilete de ordin.
Lucrările demarate în august 2012 trebuiau finalizate în aceeaşi lună a anului 2013, însă constructorul a cerut şi obţinut în două rânduri amânarea acestui termen, astfel încât parkingul a fost terminat până pe 30 aprilie 2014.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.