URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 03 FEBRUARIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Studiu de caz. Centura Beiușului, în valoare de 270 milioane lei, bani buni, europeni, a fost scoasă la licitație acum 16 luni. În iunie 2022 licitația a fost contestată, iar după 7 luni justiția noastră a dat verdictul. Cum lucrarea e din fonduri europene și trebuie terminată la finele anului, hai să facem un calcul cât ne costă prostia umană...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
La fel ca în bancurile cu olteanul care, atunci când nu are ce face, se dezbracă și își păzește hainele, Compania Națională Poșta Română - firmă de stat care, spre deosebire de oltean, are însă multe de făcut ca să iasă din înapoiere - a intentat BIHOREANULUI un proces pentru o serie de articole publicate în primăvară.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Probele medicale ar putea fi trimise cu drona de la Spitalul Județean la laboratorul din Rogerius. Ce părere aveți despre inițiativă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În 16 ianuarie 2023, Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o hotărâre extrem de importantă, prin care, cel puțin pentru viitor, se repară unele nedreptăți evidente. În concret, Instanţa Supremă a stabilit că, în ipoteza unei privări de libertate în cursul unui proces penal finalizat prin soluţie definitivă de achitare, fără ca nelegalitatea măsurii privative de libertate să fi fost stabilită, soluţia de achitare este suficientă prin ea însăşi pentru acordarea de despăgubiri persoanei private de libertate şi, ulterior, achitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Gripa este o boală respiratorie acută determinată de infecţia cu virusuri gripale. Boala afectează căile respiratorii superioare şi/sau inferioare şi este frecvent însoţită de febră, cefalee, dureri musculare şi astenie.
22 Decembrie 2022, 08:00

„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO)

„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO) CRĂCIUNIȚĂ LA COMANDĂ. Printre orele de teorie și de pregătire în simulator pentru examenele care o vor transforma din copilot în căpitan, Florina Winkler și-a găsit timp pentru a intra în rolul Crăciuniței BIHOREANULUI, redacție unde a avut primul loc de muncă. Cel mai mult îi place să poarte uniforma de pilot, despre care spune că nu doar o îndrăgește, ci o respectă: „Am muncit foarte mult pentru ea”
„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO) DOR DE CRĂCIUNUL DE ACASĂ. Obișnuită cu uniforma de pilot, Florina Winkler a acceptat provocarea BIHOREANULUI de a se costuma în Crăciuniță, de dragul sărbătorilor de iarnă petrecute acasă, dar și a ziarului unde a avut primul loc de muncă. „Deși îmi place viața mea din America, adevărul e că mi-e dor de Crăciunul de acasă, cu colindele pe care le auzi peste tot în Ajun”, mărturisește ea
„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO) CAPTAIN WINKLER. După ani la rând în care s-a pregătit să devină pilot de linie, carieră la care, cât a locuit în România, nici măcar nu se gândise, Florina a ajuns aproape de cea mai înaltă treaptă, cea de căpitan. Cel mai probabil, va începe anul 2023 la comanda unui avion
„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO) DIN DĂDACĂ, COMANDANT. Pilot la o companie regională din America, Florina spune că nu s-a simțit niciodată discriminată ori privită cu prejudecăți, în ciuda faptului că a ajuns ca imigrant în „țara tuturor posibilităților”, unde primul ei job a fost de babysitter: „Am avut norocul să «aterizez» într-un univers ca acesta, unde, dacă muncești, poți deveni orice”
„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO) UNIFORMĂ CU ARIPI. În fiecare zi, Florina îmbracă cu mândrie uniforma specifică piloților, cu aripile anume puse pe piept. „Îmi respect și iubesc uniforma, pentru că am muncit foarte mult pentru ea”, spune bihoreanca (foto: Imagery by Anastasia)
„Captain” Florina: Crăciunița BIHOREANULUI este o tânără care va fi pilot comandant pe avioane de pasageri în America (FOTO) ÎN LUMEA BĂRBAȚILOR. Chiar dacă, în lumea întreagă, majoritatea piloților sunt bărbați, la manșa aeronavei Bombardier cu care zboară Florina nu s-a simțit niciodată inferioară colegilor. Recent, împreună cu trei colege, a dovedit că femeile știu să țină în frâu un avion: echipajul de zbor a fost format exclusiv din reprezentante ale sexului frumos
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În urmă cu opt ani, când a părăsit România pentru „țara tuturor posibilităților”, Florina nu știa la ce să se aștepte, dar era convinsă că are nevoie de o schimbare majoră. Acasă nu-și găsea drumul pe care să meargă, iar când a primit o viză de muncă în Statele Unite ale Americii s-a gândit că doar așa își poate împlini destinul. Acum, cu glas hotărât, spune că a fost cea mai bună decizie din viața ei: America i-a demonstrat că, dacă muncești suficient, poți face orice îți trece prin cap. Și ea chiar trăiește „visul american”!

În prag de Crăciun, BIHOREANUL vă prezintă o poveste despre ambiție și vise împlinite, trăită de o bihoreancă-americancă. Deși a plecat din țară fără studii de aviație ori măcar inginerești, Florina Winkler a descoperit în patria adoptivă nu doar că îi place să zboare, ci și că poate avea o carieră în domeniu. Cu multă muncă și determinare, în câțiva ani a devenit pilot de avioane de linie la o companie aviatică din SUA. Anul acesta, Moș Crăciun i-a adus un alt cadou, pentru care ea a trudit enorm: șansa de a prelua comanda avioanelor, din poziția de căpitan.

Fără direcție

Puține fetițe spun, în copilărie, că își doresc să piloteze avioane, o meserie considerată încă bărbătească. Florina Winkler (Hendre, înainte de căsătorie) n-a fost printre ele. Niciodată nu și-a imaginat că ea, copila din Cheresig devenită femeie, care măsoară puțin peste 150 cm înălțime, va pilota avioane uriașe, cu zeci de vieți în răspunderea ei.

A emigrat în America în 2014, când avea 26 de ani și nicio carieră. După ce a studiat la Facultatea de Jurnalism din Oradea, a cochetat cu presa, lucrând ca reporter la BIHOREANUL, dar și-a dat seama destul de repede că domeniul nu i se potrivește. Căutându-și drumul, a avut joburi diverse, de la chelneriță la agent de vânzări, și-a încercat norocul în străinătate, din Italia până în Emiratele Arabe Unite, dar tot fără să se simtă împlinită.

„Adevărul e că nu-mi găseam locul. Nu simțeam că aparțin nicăieri și nici nu știam ce mi se potrivește ori ce mi-ar plăcea să fac”, mărturisește Florina. Era, ca mulți alții din generația ei, o tânără isteață și care nu se temea de muncă, dar care pur și simplu nu știa pe ce drum s-o apuce...

Ultimul „tren”

În aceeași perioadă, Florina visa să viziteze America, dar nu avea nici viză, nici bani pentru o călătorie ca turist. Când a aflat de programul „Au Pair”, în care familii din SUA caută un babysitter, oferind șansa la viză, salariu și cazare, și-a investit toate economiile în comisioanele agenției și într-un curs de dădacă, sperând că o familie din State o va alege cât mai repede, pentru că împlinise deja 26 de ani, vârsta maximă pentru acest program. „M-au sunat mai multe familii, dar nu am rezonat”, spune ea.

Într-o seară de toamnă, când avea tot mai puține speranțe, a primit un telefon din orașul Annapolis, de pe coasta de est a Americii, care i-a schimbat viața. „M-a sunat un tată de băieți gemeni care aveau 4 ani și jumătate, iar mama lor murise când erau bebeluși. Am avut o conexiune instant și am zis «da» înainte să mă întrebe dacă mă mut cu ei”, povestește Florina. În noiembrie 2014 a pornit într-o călătorie de mii de kilometri...

Măsură de siguranță

Pilot de linie la una dintre cele mai mari companii americane, tatăl gemenilor a fost cel care i-a inspirat pasiunea pentru zbor. „În primăvara de după sosirea mea în State urma să mergem în vacanță în Florida, cu avionul lui de mici dimensiuni. James îmi spunea că ar trebui să învăț și eu să pilotez, ca să pot ateriza dacă am avea o situație de urgență. Mi s-a părut o bună măsură de siguranță și am acceptat”, povestește Crăciunița.

La începutul anului 2015, Florina s-a înscris la o școală de aviație ca să obțină certificatul de pilot sportiv, adică cu dreptul de a pilota avioane mici, în scop personal. „Primul curs a fost oral, unde mulți dintre termenii tehnici nu i-am înțeles. Nici în românește nu știam ce sunt!”, mărturisește bihoreanca. Își amintește că adesea căuta pe Google termenii pe care îi auzea de la instructor, ca să-și facă o idee despre ce înseamnă.

La finalul primei lecții, a urcat cu instructorul în avion pentru un așa-numit „discovery flight”, un zbor în care a făcut singură manevre de întoarcere, ca să-și dea seama dacă îi place sau nu ideea de a pilota. A fost o revelație: la manșa avionului se simțea în elementul ei!

După ce a promovat examenul de pilot sportiv, nu s-a mai oprit. „Deja știam că mi-ar plăcea o carieră în aviație”. Învățând pe rupte, în timp ce îi îngrijea și pe micuții gemeni, Florina a reușit să-și obțină toate certificatele posibile pentru pilotarea avioanelor mici, inclusiv pe cel de instructor de zbor. Ca într-un film de Hollywood, și-a găsit și împlinirea sufletească: ea și James s-au îndrăgostit și s-au căsătorit.

Profesoara militarilor

Pentru că visa să piloteze nu doar avioane mici, ci se vedea la manșa unei aeronave mari, ducând pasageri dintr-un loc în altul, Florina avea nevoie de minimum 1.500 de ore zburate, ca să poată aplica la școala de pregătire a piloților de linie. Cea mai rapidă formă de a aduna ore de zbor a fost să se angajeze instructor la o școală de aviație, unde mai bine de un an și jumătate a pregătit peste 100 de americani dornici să învețe să zboare.

Mulți dintre cursanți erau studenți care încă își căutau menirea în lume sau militari veterani ori pensionari, cărora statul american le decontează diferite cursuri. Așa a ajuns să instruiască soldați care au luptat în Irak și Afganistan, ba chiar și un militar care s-a pensionat de la Pentagon. „Mi-a spus că a trecut viața pe lângă el și nu a făcut ce i-a plăcut, pentru că întotdeauna și-a dorit să zboare”, povestește tânăra.

Un alt cursant a fost un general cu trei stele, care își dorea să zboare în timpul liber. În ciuda stelelor de pe epoleții uniformei, în avion, generalul a ascultat-o ca pe un superior ierarhic, iar Florina l-a tratat ca pe oricare alt învățăcel. Când și-a promovat examenele, generalul i-a lăsat un bilet de mulțumire, prin care i-a lăudat răbdarea și profesionalismul.

Pe aripile vântului

Ca instructor de zbor, bihoreanca a trecut printr-o primă situație de urgență. Abia ce decolase, alături de un student aflat la primul zbor, când o defecțiune a făcut motorul avionului să se oprească. „În astfel de situații, procedurile recomandă să nu te întorci spre pistă, dacă ești la o altitudine mai mică de 1.000 de picioare (n.r. circa 300 de metri), pentru că este considerată o manevră imposibilă. Noi eram la 450 de picioare, dar în față aveam marea, așa că n-am avut de ales decât să mă întorc”, povestește Florina.

De la sol, au urmărit-o colegii instructori, care au rămas surprinși de modul în care a reușit să manevreze avionul folosindu-se doar de puterea vântului. „Totul s-a întâmplat foarte repede, dar în mintea mea părea că eram cu încetinitorul. Am reușit să aterizăm fără probleme, pe aripile vântului”, rememorează ea.

Știe că practică o meserie periculoasă, dar spune cu convingere că, dacă ești bine pregătit și respecți toate instrucțiunile învățate la cursuri, aproape orice situație de urgență poate avea un final fericit. Iar ea a învățat bine, dovadă că a promovat din prima încercare fiecare examen pe care l-a susținut în carieră.

DOR DE CRĂCIUNUL DE ACASĂ. Obișnuită cu uniforma de pilot, Florina Winkler a acceptat provocarea BIHOREANULUI de a se costuma în Crăciuniță, de dragul sărbătorilor de iarnă petrecute acasă, dar și a ziarului unde a avut primul loc de muncă. „Deși îmi place viața mea din America, adevărul e că mi-e dor de Crăciunul de acasă, cu colindele pe care le auzi peste tot în Ajun”, mărturisește ea

Cea mai bună priveliște 

În decembrie 2019, după ce a adunat cele 1.500 de ore de zbor, Florina a primit un job de pilot la o companie regională deținută de American Airlines. Era în plin stagiu de pregătire, care consta în cursuri teoretice și ore petrecute în simulator, când pandemia de Covid-19 a pus lumea pe pauză, inclusiv industria aeronautică. „Când am început aviația, ideea de a deveni pilot de linie era foarte îndepărtată. Acum, era ceva aproape și, brusc, s-a întrerupt totul. Am fost foarte supărată”, povestește bihoreanca.

A redevenit instructor de zbor și, între timp, a depus și jurământul de cetățean american, îndeplinindu-și un alt vis major. „America este acum casa mea. Revin cu drag în România, fiecare vacanță mi-o petrec alături de familie, însă știu că în America voi îmbătrâni”.

În februarie 2021 a reluat cursurile pentru a deveni pilot de linie, iar două luni mai târziu a promovat toate examenele, ajungând „first officer” - copilot. Își amintește bine primul zbor cu avionul Bombardier, cu 80 de pasageri, și cât de multe emoții a avut în noaptea dinainte. „S-a dovedit mai ușor decât în simulator”, povestește ea. Asta chiar dacă, fiind mică de înălțime, nu ajunge bine la pedalele avionului, folosite la manevrele de la sol. La fiecare zbor, pe lângă bagaj, Florina duce cu ea și o pernă pe care o așază între spatele ei și scaun, ca să „îngusteze” distanța între acesta și pedale. În schimb, e „răsplătită” cu cele mai frumoase apusuri și răsărituri de soare (foto): „Este cea mai bună priveliște pe care ai putea să o ai la un loc de muncă”.

Familia și prietenii din Bihor o privesc cu multă admirație, mai cu seamă că știu că, jovială și mereu gustând câte o glumă, nu părea că ar putea opta pentru o carieră care impune atâta stăpânire de sine. A dovedit însă că voioșia și rigoarea pot „zbura” împreună...

Visul american

Zburând între statele americane și dormind adesea într-un alt oraș, Florina a ajuns la 2.800 de ore de zbor, dintre care 1.064 în „jet”, adică avion cu reacție. Baza ei este pe aeroportul din Washington DC, cel mai complex spațiu aerian din America, cu reguli aparte, din cauza apropierii de Casa Albă.

Aici, orice manevră de decolare sau de aterizare este diferită și sunt instituite măsuri suplimentare de protecție, motiv pentru care mulți piloți au emoții când trebuie să ajungă sau să plece din Washington. „Mie nu mi se pare ceva deosebit, pentru că aici am avut cele mai multe zboruri și aici am învățat să fiu copilot, dar mulți evită acest aeroport, fiindcă aici nu ți se permite să ai erori”, spune bihoreanca.

Progresul în carieră a venit pentru Florina și cu un sacrificiu personal. Ea și James au divorțat anul acesta, după ce s-au convins că o familie cu doi piloți funcționează mult prea greu. „Îi voi rămâne veșnic recunoscătoare pentru că a avut încredere în mine și m-a încurajat să devin ceea ce sunt. Îmi amintesc că, odată, l-am întrebat ce înseamnă visul american despre care se tot vorbește. Mi-a spus că este ceea ce trăiesc eu: nimeni și nimic nu te oprește să devii ce îți dorești să devii”, mărturisește ea.

UNIFORMĂ CU ARIPI. În fiecare zi, Florina îmbracă cu mândrie uniforma specifică piloților, cu aripile anume puse pe piept. „Îmi respect și iubesc uniforma, pentru că am muncit foarte mult pentru ea”, spune bihoreanca (foto: Imagery by Anastasia)

Tot mai sus

Orele de zbor adunate îi permit din nou Florinei să avanseze în carieră, așa că a aplicat pentru poziția de căpitan. Recent, a finalizat stagiul teoretic, a promovat primul examen și a început orele de pregătire în simulator. Pe 27 decembrie are programat ultimul examen, așa că cel mai probabil va încheia anul 2022 pe post de căpitan. „Sunt entuziasmată și emoționată deopotrivă. Când ești copilot, știi ce ai de făcut, dar mai știi că în stânga ta ai un căpitan. Când ești căpitan, nu mai ai spre cine să te uiți”, zice Crăciunița.

Căpitanul răspunde de siguranța avionului și ia toate deciziile importante, așadar răspunderea este uriașă. Florina știe, însă, că poate face față provocării pentru care se pregătește intens de ani buni. Și tot pentru a-și îndeplini ambiția, mai face un sacrificiu: își va petrece Crăciunul învățând. „Lui Moș Crăciun îi cer să-mi aducă doar înțelepciune și dezvoltare”, spune ea.

După ce va fi căpitan cu acte în regulă, Florina va aplica pentru un job la o companie mai mare, cu zboruri internaționale și avioane mai mari. Visul ei este să ajungă pilot la United Airlines, care are o flotă impresionantă de aeronave. De fiecare dată când va zbura cu un avion nou, Florina va trebui să treacă printr-un stagiu de pregătire, pe care nu îl vede ca pe o corvoadă, ci, mai degrabă, se simte entuziasmată.

Pentru ea, locul de muncă a devenit o plăcere, chiar dacă a avut nevoie să se mute la mii de kilometri de cei dragi și să muncească asiduu. Acum are „planul de zbor” potrivit...


TRADIȚIA BIHOREANULUI

Crăciuniţele Bihorului

De 22 de ani, în ediția de Crăciun, BIHOREANUL oferă un cadou aparte cititorilor: o poveste ce merită citită și admirată! Prima Crăciuniță a BIHOREANULUI a fost, în 2000, Alina Sabău, pe atunci Miss Oradea, urmată de doctoriţa Valeria Filip (2001) și de prezentatoarea TV Crina Abrudan (2002). În 2003, în paginile ziarului a ajuns Crăciunel, şeful Direcţiei Vamale, Călin Vesa, urmat de gemenele Andrada şi Laura Florincuţa (2004), jurnalista Raluca Creţu (2005), prezentatoarele TV Mirela Vaşadi (2006) şi Ilinca Vandici (2007), consiliera primarului Ilie Bolojan, Anca Sas (2008), campioana mondială la show-dance Luana Chebeleu (2009), poliţista Dana Lezeu (2010), vedeta Irina Nicolae (2011), actriţa Dania Ţinca (2012), cântăreaţa Denisa Moşincat (2013), majoreta Ioana Sas Adăscăliţii (2014), prezentatoarea TV Yvette Mîrza (2015), Cristina Butaci, pe atunci şefa departamentului de vânzări a BIHOREANULUI (2016), multipla campioană la scrimă Bianca Benea (2017), moldoveanca Mihaela Furculiţă (2018, Anul Centenarului), campioana la dans Ilinca Lianu (2019), iar în 2020 Sonia Goilea, care a luat 10 la Bacalaureatul de toamnă, performanță unică în țară. Anul trecut, rolul de Crăciuniță l-a jucat prezentatoarea TVR Cluj, Loredana Corchiş (foto).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4632 RON
  • 1 EUR = 4.9024 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON