URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
24 Noiembrie 2017, 12:10

Interviu cu directorul OTL, Viorel Pop: "Anul viitor vom cumpăra tramvaie noi în Oradea"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La câteva zile după ce a câştigat concursul pentru funcţia de director general al OTL, Viorel Mircea Pop s-a trezit în mijlocul celui mai mare protest al angajaţilor din ultimii ani, unul nelegal, care a blocat, timp de două zile, pe 17 şi 18 octombrie, transportul public în Oradea.

Inginer de meserie, fost director tehnic din 2009, Pop crede că gestul angajaţilor n-a fost corect şi spune că situaţia e în continuare "tensionată". Chiar şi aşa, este optimist că va putea moderniza sistemul de transport şi că anul viitor oraşul va avea chiar şi tramvaie noi-nouţe.

Urmele "îngheţului"

- Supăraţi că primesc prea puţini bani, angajaţii OTL au blocat recent transportul în comun. Le sunt justificate nemulţumirile?

- Nu. În acea perioadă se rediscuta contractul colectiv de muncă. Din 2009, li s-au mărit constant salariile. Salariul brut mediu depăşeşte 2.500 lei, cu toate sporurile. La protest mulţi şi-au fluturat demisiile, dar niciunul nu şi-a depus-o.

- Primarul Ilie Bolojan anunţa un set de măsuri pe care le va lua OTL. Aţi concediat oameni? Va funcţiona societatea cu sincope?

- Organigrama s-a redus cu 24 de persoane, din care 11 pe cale naturală, prin pensionare, iar 13 prin reducerea unor posturi indirect productive. Spre exemplu, din 16 şefi de secţii şi birouri au rămas 8. Vom funcţiona doar cu personalul necesar, vom fi cât mai "slim".

- Veţi modifica graficele de circulaţie, astfel încât să puteţi renunţa şi la o parte din vatmani şi şoferi pentru eficientizarea OTL? Cum vor fi afectaţi orădenii?

- Vom propune Consiliului Local mărirea de la 6 la 7 minute a frecvenţei medii a tramvaielor, asta în afara orelor de vârf. La autobuze, probabil se vor mări timpii de aşteptare cu 2 minute. În ţară, în oraşe de mărimea Oradiei, frecvenţa tramvaielor ajunge şi la 10 minute, iar la autobuze 12-15 minute. Oradea stătea excelent din acest punct de vedere. Acum va sta foarte bine.

Public, deci nerentabil

- Câte tramvaie şi autobuze asigură transportul public în Oradea? Câţi călători sunt? A influenţat greva numărul lor?

- Lucrăm cu 65 de autobuze pe zi, iar în orele de vârf cu 56 de tramvaie. Avem 11.000 de abonaţi, 10.000 elevi, 29.000 pensionari şi circa 10.000 pasageri cu bilete, pe zi. Am avut foarte multe reclamaţii în timpul grevei şi lucrăm să aflăm valoarea reală a pagubei.

- De ce nu se poate OTL susţine financiar? De ce i se alocă, anual, peste 4 milioane euro din bani publici?

- Spre deosebire de privaţi, nu putem circula doar când şi unde e rentabil, ci trebuie să acoperim oraşul. Ăsta e transportul public. Mai sunt şi biletele studenţilor şi ale elevilor, suportate în proporţie de 50% de Ministerul Educaţiei şi de Primărie. Cei mai buni plătitori sunt abonaţii, şi într-un oraş cu 200.000 de locuitori avem doar 11.000.

- Nu puţini orădeni s-au plâns anii trecuţi de frigul din tramvaie şi autobuze. V-aţi pregătit pentru iarnă?

- Pot să vă spun că toate mijloacele de transport care vor ieşi pe trasee iarna aceasta vor avea sisteme de încălzire funcţionale.

Întâi second hand...

- Cum funcţionează sistemul de control după externalizarea acestui serviciu? Primiţi reclamaţii la adresa controlorilor?

- Numărul de procese verbale s-a triplat, controlul e mai eficient. Lunar avem maximum 10 obiecţiuni la adresa controlorilor. Concluzia este că înainte nu se înregistrau toate amenzile. Aveam şi reclamaţii că unii controlori beau cafele şi stau la păcănele...

- În ce stadiu se află construcţia autogării OTL din zona Gării? Cum va influenţa aceasta traficul?

- Noua autogară va opri în zona Gării centrale cursele judeţene care intră în oraş prin zona de Nord, contribuind astfel la decongestionarea traficului, la fel cum s-a întâmplat după inaugurarea autogărilor din Nufărul şi din Decebal. O vom da în funcţiune luna aceasta.

- OTL a fost criticată deoarece cumpără 10 tramvaie second hand modernizate şi nu unele noi. De ce second hand? În ce stadiu este achiziţia?

- Licitaţia va fi atribuită la sfârşitul acestei luni. Vor fi 10 tramvaie cu scaune tapiţate, cu mai multe rezistenţe de încălzire, care au circulat în Europa de Vest. Era necesar să ne îmbunătăţim parcul, iar 10 tramvaie second hand costă circa 350.000 euro, cu transport inclus, în timp ce 10 tramvaie noi costă minimum 17 milioane euro.

…şi apoi noi

- Primarul a anunţat şi achiziţionarea unor tramvaie noi...

- Anul viitor, prin programul de mobilitate RO-HU, ne-am propus achiziţionarea a 5 tramvaie noi. Vrem şi achiziţia altora în următorii ani. Ne dorim tramvaie asemănătoare cu celelalte noi din flotă (n.r. - Siemens) deoarece mentenanţa ar fi unitară şi, deci, mai puţin costisitoare.

- A fost anunţată construirea, tot pe bani europeni, a unei noi linii de tramvai. Cum va influenţa aceasta circulaţia?

- Noua linie va uni Calea Aradului cu Nufărul de-a lungul Peţei şi va deservi centrele comerciale de pe această legătură, viitoarea sală polivalentă, Universitatea, precum şi noile blocuri care se construiesc în zonele Ceyrat şi Atelierelor. Lucrarea este în licitaţie.

- Ce relaţie aţi avut cu fostul director, Csuzi Istvan? Şi ce relaţie aveţi cu primarul Ilie Bolojan?

- Cu fostul director Csuzi am avut o relaţie corectă şi profesională. La fel am şi cu domnul primar. L-am informat la 4.30 dimineaţa de izbucnirea acelei crize. A abordat situaţia prompt şi corect, a şi ieşit între protestatari.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
astea toate daca ne ajuta Dumnezeu
a uitat sa zica faptul ca daca Dumnezeu ne mai suporta un an si ne va ajuta sa facem cutare sau cutare lucru,...ce semintie demonica,care se incred doar in diavolul de UE,avem in administratia locala,chiar nu exista un crestin adevarat acolo?
Postat 25 Noiembrie 2017, 09:13 de User anonimizat
Seful transportului public oradean nu stie nici macar cat costa un tramvai nou !?!
O sa vedem cheltuiti cate 2,5 milioane Euro de tramvai nou in Oradea, tot la fiecare doua decenii !?! Cele 10 Siemens au fost achizitionate in 2007 ... inainte de instaurarea amatorismului liberal in oras !?! Socotind asadar din 2027 urmatorul, 2047 altul ... puteti cuantifica cand se revine normal, daca mai ramane gasca asta de netrebnici la puterea locala !?!
Postat 24 Noiembrie 2017, 18:39 de WinDos
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON