URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
11 Iulie 2017, 11:24

Tot în groapă! Construcţii Bihor reia lucrările la parcarea subterană, a cărei finalizare a fost amânată a treia oară, pentru 2018

Tot în groapă! Construcţii Bihor reia lucrările la parcarea subterană, a cărei finalizare a fost amânată a treia oară, pentru 2018 CAUTĂ SOLUŢII. Odată redeschis şantierul parcării subterane cu 455 de locuri, constructorii o vor hidroizola pentru a o feri de infiltraţii şi vor consolida malul ca să nu se surpe sub Sinagoga Zion. "În partea dinspre Sinagogă vom lucra la final, ca să avem timp până atunci să găsim cele mai bune soluţii", spune viceprimarul Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Iniţial lucrarea trebuia terminată în august 2016. Ulterior, termenul a fost amânat pentru decembrie 2017. Acum Primăria poate doar spera că parcarea subterană de pe malul Crişului Repede va fi gata în decembrie 2018...

"Ar fi frumos ca la sfârşitul anului viitor să nu mai fie acolo o groapă", a spus primarul Ilie Bolojan într-o conferinţă de presă prilejuită de încheierea primului an din al treilea mandat.

O dispută "beton"

Investiţie de 24,1 milioane lei, finanţată proporţional de asocierea dintre Administraţia Domeniului Public, ca reprezentant al municipalităţii, şi RCS&RDS, proprietar pe 30% din teren, construirea parcării s-a blocat după primele săpături. Pe de o parte, ADP a atribuit lucrarea asocierii dintre Construcţii Bihor, firmă aparţinând deputatului liberal Gavrilă Ghilea, şi Terratest Geotehnic, specializată în fundaţii speciale. Pe de altă parte, RCS&RDS l-a desemnat ca proiectant pe arhitectul clujean Macalik Arnold, cel care a reabilitat Palatul Vulturul Negru, unde funcţionează sediul Digi TV.

Părţile s-au "contrat" imediat. Constructorii au intrat în conflict cu proiectantul după ce au trebuit să folosească la pereţii mulaţi mai mult beton decât prevăzuse acesta, dar proiectantul şi-a sfătuit angajatorul, adică Digi, să plătească doar cantităţile din contract. Conflictul s-a adâncit când, abia turnată, căldarea de beton în care urmează să fie construită parcarea a început să "lăcrimeze" din cauza unor infiltraţii de apă. Constructorii şi proiectantul  şi-au pasat vina unul altuia...

Altul la rând!

Cum nici una dintre părţi nu ceda, municipalitatea a cerut RCS&RDS să schimbe proiectantul. "ADP a mai ridicat în Oradea două parcări, în spatele Tribunalului şi la Piaţa Rogerius, cu acelaşi constructor, şi n-a existat nicio problemă. Cum s-a schimbat doar proiectantul, e clar unde-i problema", punctează directorul ADP, Liviu Andrica.

Florin Birta, viceprimar OradeaOficial, măsura a fost luată pentru că investiţia necesita un arhitect care să fie tot timpul pe şantier sau măcar disponibil. "Complexitatea lucrării necesită asistenţă tehnică permanentă. Proiectantul fiind din Cluj, cu lucrări în toată ţara, nu putea sta permanent în Oradea", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

După discuţii prelungite, în iunie a.c. conducerea RCS&RDS a semnat un contract cu firma Tehnoproiect, a arhitectului orădean Paul Szasz, care până în 2008 trecea drept omul de casă al fostului arhitect şef al oraşului, Andrei Luncan. Szasz a proiectat biroul de relaţii cu publicul al ASCO, a lucrat la revitalizarea clădirii monument Moara de Răsărit şi a schiţat mai multe ansambluri rezidenţiale. Argumentul suprem a fost însă acela că, având birourile în strada Episcop Mihai Pavel, la câteva sute de metri de şantier, va fi mai aproape de lucrare. Rămâne de văzut cu ce rezultate...

Măsuri de "desecare"

Având în vedere înlocuirea proiectantului, beneficiarii au comandat şi o expertiză, aşa cum de altfel cere legea, pentru a se şti exact stadiul şantierului. Conform rezultatului acesteia,  cuva din beton trebuie consolidată pe porţiunea spre râu, unde solul e mai mâlos, lucrările urmând să înceapă, promite viceprimarul Birta, pe 17 iulie.

Ioan Băinţan, directorul Construcţii BihorDupă această intervenţie, va fi turnat radierul viitoarei clădiri şi hidroizolaţia acesteia. "Pereţii mulaţi deja executaţi nu sunt pereţii viitoarei parcări, ei doar susţin malurile Crişului. Structura parcării va fi ridicată în interiorul cuvei de beton", explică inginerul Ioan Băinţan (foto), directorul Construcţii Bihor. Astfel, eventualele infiltraţii de apă vor fi colectate în spaţiul dintre peretele hidroizolat al parcării şi cel mulat, putând fi evacuate la nevoie cu ajutorul unei pompe.

Pericol de surpare

Dar problemele nu se opresc aici. La trei ani după începerea lucrărilor, constructorii au descoperit că imobilele învecinate ridică şi ele probleme de stabilitate. Dacă pe porţiunea dinspre strada Independenţei pământul a fost fixat cu ancore înfipte pe sub liniile de tramvai, pe latura dinspre sinagoga Zion acest lucru e imposibil. "Nu putem înfige piloni pe sub sinagogă, fiindcă riscăm s-o distrugem. Aşteptăm cele mai bune soluţii din partea proiectanţilor", spune Birta.

Consolidările sunt cu atât mai necesare cu cât măsurătorile arată că sinagoga se înclină deja spre Criş! "Vom încerca să consolidăm malul cu un zid de sprijin realizat din conducte de termoficare dezafectate", explică viceprimarul. Improvizaţia propusă este o măsură suficient de ieftină ca să placă municipalităţii. Rămâne de văzut şi cât de viabilă...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Caz tipic de prostie romaneasca
Marca inregistrata!
Postat 12 Iulie 2017, 11:17 de User anonimizat
la final!
deci primaria si constructorii inca nu au solutii,spera ca solutiile sa vina noaptea cand dorm sau sa pice din cer! Doamne fereste si fereste-ne de prosti!
Postat 11 Iulie 2017, 19:00 de Fradi
Nul rezolva!
Astea sunt lucrarile PMO. Acu daca Nul se baga in fata sigur iese ceva! El are parei proaste despre lucrarile gestionate de el! Acum Nul este nul!Asta e, nu poti cere de la Nul mai mult decat valoarea nula! Ma intreb in cati ani s-a construit "Marele zid chinesesc"? Asa nu de comparative ci de cunoastre>
Postat 11 Iulie 2017, 15:05 de scortosul
Las-o, ma, cum era!
Astupati naibii groapa aia pana nu se intampla vreo nenorocire, lucrarea e un clop prea mare pt. voi! Cand zic ,,voi" ma refer la toti cei implicati: primar, proiectanti, executanti. V-a trecut glontul pe la ureche cu Dealul Ciuperca, dar n-ati invatat nimic...
Postat 11 Iulie 2017, 11:53 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON