URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că telenovela dintre președintele Consiliului Județean Ilie Bolojan și un grup de cetățeni din Cheriu începe să capete accente tragice. Deși șeful județului le-a oferit un inel, e drept, un inel metropolitan care trecea prin terenurile lor, cei din Cheriu n-au apreciat gestul romantic și l-au târât prin tribunale, pe motiv că le tulbură posesia și buruienile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Ianuarie 2019, 08:07

Sună a gol! În timp ce vecinii anunţă curse aeriene externe una după alta, Aeroportul Oradea stagnează

Sună a gol! În timp ce vecinii anunţă curse aeriene externe una după alta, Aeroportul Oradea stagnează TERMINAL PUSTIU. La început de 2019, atmosfera din terminalul Aeroportului orădean nu seamănă deloc cu cea de pe alte aeroporturi internaţionale. Îi lipsesc tocmai avioanele şi pasagerii
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La început de 2019, încă orădenii fac ture cu microbuzele spre aeroporturile vecine pentru a putea lua un avion spre Europa. Motivul e ştiut: de pe Aeroportul "Internaţional" din Oradea se zboară doar spre Bucureşti!

Dacă în vecini se anunţă noi destinaţii şi operatori în premieră pe piaţa din România, Consiliul Judeţean Bihor este abia în stadiul de "negociere" pentru introducerea unor curse externe. Singurele anunţate vor fi operate de la finalul lunii martie de Tarom, una spre aeroportul Orio al Serio, la o oră distanţă de Milano, iar cealaltă spre Barcelona, în toiul nopţii…

Record la trecut

În 2018, Aeroportul Internaţional Oradea a fost tranzitat de un număr record de peste 220.000 pasageri, faţă de 162.902 în anul precedent. Spre comparaţie, cel mai apropiat aeroport, cel din Debreţin, a avut un trafic de 381.000 persoane.

Spre deosebire de Debreţin, de unde sunt operate curse spre mai multe destinaţii, Aeroportul Oradea şi-a "câştigat" pasagerii din cele cinci curse ale companiei irlandeze low cost Ryanair spre Barcelona (Girona), Milano (Bergamo), Londra (Stansted), Memmingen şi Dusseldorf, plus cele interne de Bucureşti.

Noul an nu începe bine pentru bihoreni, deoarece după retragerea "din motive operaţionale" a Ryanair, anunţată încă din primăvara anului trecut, Aeroportul din Oradea a rămas în "portofoliu" doar cu zborurile spre Capitală.

Teamă de suspendare

Acum, orădenii se tem că vor pierde şi zborurile Blue Air spre Bucureşti, operate de cinci ori pe săptămână, iar asta fiindcă pe portalul companiei aeriene se mai pot cumpăra bilete pe relaţia Oradea doar până la finalul lunii martie.

BIHOREANUL a încercat să obţină o poziţie oficială a Blue Air pe această temă, dar fără succes. Ulterior, PR-iştii firmei au răspuns unui mesaj pe pagina de Facebook a companiei, fără a lămuri situaţia: "Nu deţinem informaţii oficiale cu privire la acest aspect".

În timp ce pe rutele europene operate de Blue Air, precum şi pe legăturile între Capitală şi Cluj, respectiv Iaşi rezervările sunt disponibile până în octombrie inclusiv, în situaţia Oradiei se mai află Constanţa şi Bacăul. N-ar fi exclus, deci, ca pentru aceste destinaţii Blue Air să gândească alte orare de zbor din primăvară, care încă n-au fost definitivate.

Purtătorul de cuvânt al CJ Bihor, Adrian Simon, susţine că nu se pune problema întreruperii zborurilor Blue Air: "Nu există niciun fel de informare despre suspendarea parteneriatului cu noi. Nici vorbă. Nu-mi dau seama de ce nu au fost puse şi zborurile de la Oradea concomitent cu cele de pe alte aeroporturi, probabil are legătură cu politica companiei".

Unicul Tarom

După luni de promisiuni (în aprilie şeful CJ, Pásztor Sándor, zicea că va anunţa "tot la două săptămâni" câte un zbor, iar în mai l-a adus la Oradea pe şeful Blue Air, Gheorghe Răcaru, care a spus doar că studiază oportunitatea unor zboruri spre Europa, fără a anunţa nimic concret) urmate de invitaţii la răbdare, bihorenii au aflat că vor avea două curse externe, operate din primăvara anului 2019 de compania Tarom.

Anunţul a fost făcut de directorul Tarom, Wolff Werner-Wilhelm, conform căruia zborurile vor începe din 1 decembrie şi vor fi efectuate spre aeroportul principal din Barcelona (El Prat), şi fie spre aeroportul principal din Roma (Fiumicino), fie pe cel principal din Milano (Malpensa). Oficialul Tarom a evitat să precizeze cât timp vor fi operate aceste zboruri: "Mergem strict pe profitabilitate, ar fi cazul să terminăm cu aceste promisiuni, chiar şi politice, în care să spunem că ţinem anumite destinaţii. Să facem business!", zicea directorul. Tot atunci, Pásztor susţinea că zborurile Tarom vor fi mai bune decât cele low cost, căci îi vor duce pe pasageri pe aeroporturi principale şi la ore bune.

Păsări de noapte

Nici vorbă de aşa ceva. Zborurile Tarom nu numai că nu au început în decembrie, ci vor debuta abia la sfârşitul lunii martie, amânarea, susţine compania, având drept cauză durata procedurilor pentru obţinerea sloturilor de zbor.

Destinaţia Barcelona, pe Aeroportul El Prat, a rămas valabilă, dar va fi operată, de două ori pe săptămână, la ore total nepotrivite. Aeronava care, de fapt, va porni seara de la Bucureşti, va ateriza la Oradea şi apoi va începe o nouă cursă spre Barcelona, la ora 23.35, unde va ajunge după aproape trei ore, la ora locală 01.20, deci în toiul nopţii. Mai rău, la întoarcere, aeronava Tarom va decola la ora locală 01.55 şi va ajunge la Oradea la ora 05.35!

Biletele au fost puse în vânzare la mijlocul lunii decembrie, iar preţurile nu sunt deloc mici. Pentru o cursă dus-întors, pasagerii orădeni vor plăti minimum 129 euro, preţul promoţional al Tarom pentru această rută, în care au inclus un bagaj de cală şi o gustare la bord. Alte categorii de bilete se vând cu 170 de euro dus-întors sau chiar şi cu peste 300 de euro.

De la finalul anului trecut, şi compania ungurească Wizz Air operează zboruri de la Debreţin spre Barcelona El Prat, care pornesc şi ele la o oră matinală - 6.10. Cumpărate din timp, biletele fără bagaj de cală costă circa 60-70 euro, iar cele cu bagajul inclus circa 130 euro.

Fake Milano

Cealaltă destinaţie operată de Tarom va fi Milano, dar nu pe Aeroportul Malpensa, aşa cum au fost promisiunile, ci pe Aeroportul Orio al Serio, lângă oraşul Bergamo, unde aterizau şi zborurile Ryanair, la distanţă de o oră de metropola italiană.

Cursele vor avea o frecvenţă tot de două ori pe săptămână, începând din aprilie. La cel mai mic preţ, un zbor dus-întors, cu bagaj de cală inclus, costă 86 de euro. Aeronavele vor pleca la ora 9.40 de la Oradea şi vor ajunge la ora locală 10.30 la Bergamo. La întoarcere, avionul decolează la ora 11.15 şi ajunge la Oradea la ora 14.05.

Spre comparaţie, Wizz Air operează de la Debreţin curse spre Milano Malpensa, deci aeroportul principal al metropolei. Cumpărat din timp, un bilet dus-întors, fără bagaj de cală, poate costa şi 50 de euro. Cu bagaj de cală inclus - aşa cum sunt zborurile Tarom - biletele costă aproximativ 110 euro.

La alţii e plin

În timp ce Oradea îşi pregăteşte singurele două curse externe confirmate pentru 2019, concurenţii din zonă sunt ocupaţi. La începutul anului, Aeroportul Timişoara a anunţat intrarea pe piaţa din România, începând din iunie, a unei noi companii low cost, Eurowings, subsidiara companiei Lufthansa, care asigura ruta Stuttgart-Timişoara.

La Cluj au fost anul trecut peste 2,7 milioane pasageri pe Aeroportul Internaţional Avram Iancu, de pe care în prezent sunt operate zboruri către 38 de destinaţii din 19 ţări din Europa şi Orientul Mijlociu, de către şase companii: Tarom, Wizz Air, Lufthansa, Lot Polish Airlines, Blue Air şi Turkish Airlines. Din aprilie, irlandezii de la Ryanair, care au renunţat la Oradea, vor deschide prima lor rută din Cluj-Napoca, spre Londra (Southend).

Concurenţii din Debreţin stau şi ei bine. Graţie zborurilor low cost ale Wizz Air, aeroportul ungar are conexiuni cu Franţa, Spania, Germania, Marea Britanie, Italia, Israel şi Rusia, anunţând câteva rute noi din martie 2019: Larnaca, Palma de Mallorca şi Malta.

Veşnice negocieri

Săptămâna trecută, preşedintele CJ Bihor, Pásztor Sándor, încă nici nu se întorsese din concediu pentru a lămuri cum va fi anul 2019 pentru Aeroportul din Oradea. În locul lui, vicepreşedintele Ioan Mang a spus că orădenii se pot aştepta la destinaţii noi, fără a furniza, însă, nicio informaţie concretă. "Sunt anumite discuţii cu alte companii, pe care nu vi le pot divulga", a zis Mang, susţinând că Ryanair ar fi transmis că "s-ar putea să vrea" să se întoarcă la Oradea.

Gheorghe Pașc, directorul Aeroportului din OradeaDirectorul Aeroportului, Gheorghe Paşc, afirmă şi el că se poartă negocieri cu mai multe companii. "Există discuţii cu peste 10 operatori", a spus el, confirmând că Eurowings este una dintre acestea.

Dacă şi când se vor materializa discuţiile, asta rămâne de văzut. Între timp, orădenii aşteaptă zborurile Tarom şi umplu microbuzele spre Debreţin, Cluj şi Timişoara, deşi au aeroportul cu cea mai modernă pistă din România...


TERMINAL NETERMINAT
În întârziere

Cu toate că trebuia finalizat în octombrie 2018, al doilea terminal al Aeroportului din Oradea, proiectat pe vremea când era cu adevărat internaţional, este încă în construcţie. Asocierea UTI Grup şi Eldiclau a rămas în urmă cu lucrările, adunând în noiembrie penalităţi de circa 300.000 euro, potrivit preşedintelui CJ, Pásztor Sándor.

Directorul Aeroportului susţine că lucrările continuă. "Se lucrează în interior cât şi în exterior, atât cât permite vremea. În interior, fluxurile sunt conturate, probabil săptămâna viitoare se va pune granit pe jos. Afară se montează guri de canal, se lucrează la platformele pentru stâlpii de iluminat", spune Paşc.

Conform proiectului, se amenajează o clădire de 2.925 mp pentru aproximativ 600 de pasageri, urmând să fie realizată şi o parcare nouă. Lucrarea a fost atribuită la preţul de 21.796.000 lei, finanţarea fiind asigurată din alocări de la bugetul de stat şi, în proporţie de 25%, dintr-un împrumut contractat de Aeroport.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
12 Comentarii
Rusine CJB!
Rusine Consiliului Judetean si conducerii aeroportului! Cum este posibil ca avand calatori in crestere, si o crestere vizibila pentru oricine (nu mai trebuia dovedit stiintific), sa-ti plece compania aeriana de pe aeroport??!!
Postat 20 Ianuarie 2019, 02:00 de razvanstiut
Oradeanbihor
Pe fruntea ta am sa lipesc.
Postat 19 Ianuarie 2019, 22:18 de Sandu1206
@ sandu
Nu esti tu daca nu te bagi in seama. Ia vezi-ti de actibildele alea lipite prin oras. Mai ai cateva de lipit in centru.
Postat 19 Ianuarie 2019, 21:41 de oradeanbihor
Oradeanbihor
Nu te ajută prostia care o tii pe umeri.
Postat 19 Ianuarie 2019, 21:04 de Sandu1206
Potential
Băăă da prosti mai sunt operatorii astia, de nu văd potentialul orasului Oradea. Cum naiba sa nu vii sa stai la coada ca sa intri pe aeroport?! Că doar e un oras din care se pleaca. Sau poate chiar asta e problema: din Oradea doar se pleaca.
Postat 19 Ianuarie 2019, 17:30 de oradeanbihor
mai votati psd-udmr
Si vedeti rezultatele. Jalnic. Comparand rezultatele guvernarii Psd-alde-udmr vs Bolojan, e ca si cum ai compara Fcsb cu Real Madrid. :))
Postat 19 Ianuarie 2019, 11:04 de cetateanbihorean
CrisDumi
Potențialul tine de foame. Doar trebuie să știi cum. Nu toți sunt asistați social ca tine. La tine in casa , foamea vine de la guvern. El îți dă , el îți mărește.
Postat 18 Ianuarie 2019, 20:58 de Sandu1206
Bihorul lovit de ghinion ?
Da, ghinionul de a avea la conducere struto-camila, udmr-psd.
Postat 18 Ianuarie 2019, 19:11 de Alcor
Re: Sănduța ...
De când potențialul a ținut de foame cuiva? De povești sunt sătul ... ar fi cazul să vedem și ceva concret, palpabil pentru burta goală a liberalismului local !?!
Postat 18 Ianuarie 2019, 18:51 de CrisDumi
CrisDumi
Mulți proatalai, nu au fost cu avionul. Dacă zburai , îți era ușor să-ți dai dai seama că Oradea are potențial
Postat 18 Ianuarie 2019, 12:19 de Sandu1206
Mulți prostalăi cred că operatorii evită Oradea din cauza unor oameni sau instituții !?!
Nu zboară avioanele după cum ar vrea Consiliul Județean sau Primăria Oradea, ori după cum ar visa Mang, Bolojan, Pasc, fanii și detractorii lor !?! Operatorii aleg curse de zbor în funcție de profitabilitate ... de criterii cum ar fi frecvența curselor, venituri și costuri, că pe partea tehnică e lămurită de mult procedura !?! Și cum Oradea cu Bihorul ca arie mai largă, e la distanță de sub 150 km din orice punct până la aeroporturile de la Debrecen, Cluj sau Timișoara ... rămâne ca zonă de "second hand" !?! Doar dacă autoritățile locale ar putea convinge un alt tip de reglementare europeană ... s-ar putea aduce niște operatori pe bază de subvenții locale, pe motive de ordin social și de convergență în acest sens, ceea ce nu vor putea rezolva actualii lideri politici local auto-discreditați deja !?! Doar la Bruxelles se poate face ceva în acest sens, la CE, CSE și CDR, dar și atunci pe o perioadă limitată pe cel mult un ciclu bugetar european !?!
Postat 18 Ianuarie 2019, 11:52 de CrisDumi
Solutia? Schimbati-l pe Pasc !
Pana nu-l veti schimba pe Pasc, lucrurile tot asa prost vor merge. Pasc, care este director la Aeroportul Oradea dinainte de a ateriza avioane la Oradea, este vazut de toti operatorii drept o reminiscenta comunisto-securista si nimeni nu vrea sa se incurce cu o asemenea epava!
Postat 18 Ianuarie 2019, 09:19 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON