URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Aprilie 2010, 11:50

Şi fără Merţan, şi cu banii luaţi

Şi fără Merţan, şi cu banii luaţi NU SE LASĂ. După ce a trebuit să renunţe la maşina pe care spune că a îngrijit-o mai ceva ca pe propria-i soţie, Cristian Silaghi (foto) nu e dispus să se lase jupuit de firma de leasing. "Am timp. Mă judec până când îi înving"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Contractul întins pe 8 pagini, cu scris mărunt şi exprimări alambicate, ascunde capcane pentru un om obişnuit. Evident, clienţilor nu le sunt prezentate toate amănuntele, iar cei mai mulţi nici nu citesc actul decât pe diagonală. Drept urmare, se trezesc cu datorii de care nu ştiau nimic!

Orădeanul Cristian Silaghi a păţit-o pe propria-i piele. A semnat "ca primarul" contractul cu compania TBI Leasing, iar după un an, când a fost obligat să-l rezilieze, s-a trezit mai dator ca la început. După ce a plătit 30.000 de euro, adică aproape jumătate din valoarea autoturismului, başca l-a mai şi predat cu plinul făcut, acum i s-au proprit conturile şi este executat silit pentru încă 87.000 de euro: adică toate ratele care i-ar mai fi rămas de plătit, plus comisioane şi penalităţi. "Ai semnat contractul, Dumnezeu cu tine! De ce nu l-ai citit?", i-a comunicat sec directoarea companiei.

Strategii cu cafeluţă

06 Mercedes.jpgCristian Silaghi, patron al unei mici firme de construcţii din Oradea, a semnat contractul de leasing în iulie 2008 pentru o perioadă de 5 ani. Şi-a găsit un Mercedes 4Matic (foto), iar preţul părea rezonabil la prima vedere. "Recunosc, n-am citit tot contractul. De fapt, dacă mă gândesc bine, atâta m-au sucit şi învârtit încât nici nu ştiu când am semnat. A venit domnul director, cu "ce mai faceţi", cu o cafeluţă, mi-a pus pixul în mână şi gata. Nici în cele mai urâte coşmaruri nu m-am gândit că voi ajunge aici", povesteşte Silaghi.

Omul a plătit avansul de 15.000 de euro şi a achitat ratele timp de un an. În 2009, din cauza unor probleme financiare, a solicitat reeşalonarea ratelor de leasing. "Am cerut o perioadă de graţie de 6 luni, în care să plătesc doar 500 de euro, în loc de 1.500 lunar, cât era stabilit, iar ulterior ratele să revină la valoarea iniţială".

Ba da, ba nu...

În prima fază, reprezentanţii TBI au fost de acord cu reeşalonarea şi chiar i-au trimis un rând de acte pe care să le semneze, în care îi cereau garanţii suplimentare: 77 de bilete la ordin şi un specimen de semnătură actualizat, care să le fie remise în termen de 15 zile.

Silaghi.jpg"Au venit nişte contracte, le-am semnat, ca apoi să-mi trimită un nou rând de documente, sub pretextul că s-a pus ştampila unde nu trebuie. Le-am semnat şi pe alea şi le-am cerut să-mi trimită factura de reeşalonare. Nu am primit nimic. Eu am virat, totuşi, ratele. În final, m-am trezit cu o adresă prin care mi se aducea la cunoştinţă că oferta nu mai e valabilă, pentru că nu am respectat termenul de 15 zile", explică Silaghi (foto).

De fapt, încurcătura fusese generată de angajatul TBI din Oradea care nu s-a ocupat de corespondenţa cu sediul central, ci i-a ţinut actele în sertar. "L-au şi dat afară, dar pe mine asta nu m-a ajutat. N-a mai contat cine era de vină. În iulie 2009 m-au anunţat că mi-au desfiinţat contractul. Am plătit tot, la zi, până la ultimul leu, iar apoi le-am predat maşina".

Dumnezeu şi leasingul

Patru luni mai târziu, pe 2 octombrie, TBI Leasing i-a comunicat, însă, că a înfiinţat propriri atât pe conturile firmei sale, cât şi pe cele personale, până la plata sumei de 87.715 euro. Ea totaliza ratele pe care le-ar fi datorat firmei prin contract pentru cei 4 ani care ar mai fi urmat, plus dobânzi şi penalităţi. "Articolul 9.9 din contract prevede că ratele de leasing rămase de achitat la momentul rezilierii contractului de leasing din cauza utilizatorului se declară scadente în totalitate, reprezentând daune interese datorate finanţatorului", se arată în notificarea transmisă orădeanului.

Degeaba a încercat Silaghi să discute cu conducerea companiei. "Când am semnat contractul cu ei, m-au luat la cafele. Acum am aşteptat 4 ore în secretariatul unei directoare care m-a expediat în 30 de secunde. Ai semnat contractul, Dumnezeu cu tine! De ce nu l-ai citit?", mi-a spus ea, după care m-a poftit afară".

Nici la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor, unde a depus o sesizare reclamând clauza abuzivă din contract, n-a găsit mai multă înţelegere. Fiind vorba de un contract de leasing încheiat pe firmă şi nu de el, ca persoană fizică, reprezentanţii instituţiei au clasat plângerea şi l-au îndrumat să se adreseze justiţiei.

Alte firme, alte obiceiuri

Zis şi făcut. Silaghi a formulat o contestaţie la executarea pornită, reclamând conduita neprincipială a societăţii de leasing şi cerând declararea ca abuzivă a clauzei de care TBI s-a folosit pentru a porni executarea silită. Asta mai ales pentru că, deşi clauza cu cântec apare şi în contractele altor firme de leasing, ca de pildă Unicredit Leasing, în respectivele acte se descriu condiţiile de aplicare a acelei clauze, majoritatea cazurilor referindu-se la eventualele fraude comise de clienţi.

"Voi solicita şi eu daune pentru prejudiciile aduse firmei mele prin faptul că mi-au proprit conturile abuziv. Toţi cei care au păţit ca mine ar trebui să acţioneze la fel", spune afaceristul, care a obţinut deja suspendarea procedurilor de executare silită până la soluţionarea plângerii.

Din păcate, spune avocatul său, Adrian Pop, nu există în legislaţia privind leasingul prevederi clare care să limiteze motivele de reziliere ce pot fi incluse într-un contract. În schimb, Legea 193/2000, privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori, sancţionează explicit situaţiile în care consumatorul e obligat la plata unor sume disproporţionat de mari comparativ cu pagubele suferite de comerciant.

"În România nu există deocamdată niciun caz despre care să ştim şi în care să se fi cerut desfiinţarea acestei clauze", explică Pop, care, prin procesul deschis, speră să creeze un precedent. "Firmele de leasing nu vor putea desfiinţa unilateral contractele cu clienţii şi nici executa întreaga valoare a acestora fără controlul instanţelor de judecată. Iar în cazul unor abuzuri, deciziile vor putea fi anulate", speră el. Pentru că sunt decizii pentru care, până acum, clienţii au plătit din cale afară de scump...


EXPLICAŢII
Legi şi legi

BIHOREANUL a descoperit că TBI Leasing este campioană absolută în rândul companiilor de leasing, cu 85 de cereri de executare silită depuse la Judecătoria Oradea în ultimele luni. "Explicaţia e simplă. Clienţii pentru care s-a cerut executarea silită au semnat un contract pe care nu l-au respectat. Nu e nimeni de vină că n-au citit actul. Au provocat un prejudiciu firmei prin faptul că au comandat maşini pe care nu le-au achitat şi le-au returnat. Contractul prevede executarea silită pentru întreaga valoare a contractului deoarece firma de leasing nu este dealer auto, ca să suporte pierderile generate de vânzarea ulterioară, la preţ redus, a autoturismelor returnate", explică executorul TBI Leasing, Gabriel Serca.

Problema a fost reglementată, însă, cu totul altfel în Convenţia UNIDROIT privind leasingul financiar internaţional, convenţie adoptată la Ottawa în 1998 şi pusă în practică în mai multe ţări europene, precum Germania şi Franţa. Ea prevede că finanţatorul nu are dreptul să declare scadente şi să încaseze ratele de leasing rămase de achitat decât în situaţia unor încălcări importante ale contractului, numai după ce a dat şansa utilizatorului să îndrepte încălcarea şi numai după ce dovedeşte că a făcut tot posibilul pentru a limita pagubele.

În România legea e neclară în privinţa sancţiunilor pe care firmele le pot aplica rău-platnicilor. "Dacă în contract nu se prevede altfel, locatorul este obligat să achite sumele datorate până la data restituirii bunului", se specifică în lege.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
eu cred ca firma de leasing are dreptate
legal ea face afaceri ca si dl.daca ar face munca voluntara unde am ajunge legal trebuia ca el sa gaseasca pe altcineva sa preia leasingul si totul era ok.....asa e problema lui a semnat un contract scris e bun de plata daca se retage si daca nu se retrage......SANATATE sa avem......daca toti semnam acte si nu raspundem ce sens are sa le mai semnam? adica sa pun la fundul taranului masina de 100.000 de euro o calca de o strica cat in 3 ani si o aduce inapoi , hai sa fim seriosi cine cumpara masini uzate? si la preturi duble sau triple?
Postat 19 Aprilie 2010, 09:15 de anca
suparat sunt doamne iara...
Eu vad ca domnul Silaghi este un om de afaceri puternic, asa ca zic sa se impace cu TBI. Mai bine sa ia Mercedesul inapoi, ca lipsea inca unul de pe strada, sau parcat pe trotuar , sau de pe zona pietonala si daca a semnat contractul de leasing atunci sa-l respecte ca asa face un om de afaceri serios cum e dansul! Cand a ales masina asta, a facut-o cu un motiv serios! Masina asta il reprezinta pe el ca forta financiara, forta fizica, inteligenta, statut social, traditie in familie, pozitie intre masini pe sosea! Sa nu renunte domnul Silaghi la toate astea! Ar fi insuportabil ca lumea sa nu se mai uite dupa masina si sa nu-l mai observe nimeni cand iese in oras sa cumpere o lada de bere.
Postat 17 Aprilie 2010, 12:08 de Copilul de argint
asa e..
Da, asa e romanul. Nu-si permite nici o DaciE, dar el vrea Mercedes. ASA SA PATEASCA TOTI TARANII FIGURANTI. BRAVO TBI Leasing !!!!!!!!!!!!
Postat 17 Aprilie 2010, 11:37 de Viki
ce am fost si ce-am ajuns
Foarte bun articolul! Am aflat din el ca Mercedes face masini scumpe, ca leasingul costa mult, ca nu oricine poate termina de platit un contract semnat cu ochii inchisi, ca lacomia clientului la cafelele celor de la TBI se continua cu frica din sala de judecata, ca in final fiecare gaseste ceea ce cauta. Vestea buna pentru eroul articolului este ca tramvaiele se modernizeaza si ca biletele au preturi accesibile! Sau nici biletele nu mai poate sa si le permita? A ajuns inapoi de unde a plecat?
Postat 17 Aprilie 2010, 11:16 de ML cu girofar
lasati criza sa vina la mine
Numai voi care cititi articolul sunteti de vina pentru ce i s-a intamplat bietului om ramas fara mertzan! Daca ati fi cumparat fiecare cate o casa construita de firma omului asta, atunci el avea de unde plati ratele la masina. In schimb ramaneati voi cu buza umflata si cu poprire pe cont si cu casa vanduta de executorul judecatoresc. Asa ca oameni buni sa va fie rusine! Voi sunteti de vina pentru mertzanul luat. Va ganditi cu ce masina o sa circule omul asta de acuma incolo?
Postat 17 Aprilie 2010, 09:58 de Constructor non-grat
DE EVITAT
DUPA CUM VEDEM TREBUIE SA EVITAM CONTRACTELE SCRISE ABONAMENTELE, RATELE NU E O RUSINE SA FI OM NORMAL FARA CASA FARA MASINA E MAI SANATOS DECAT SA TI IEI ANGAJAMENTE CARE CHIAR NU SI AU ROSTUL TRAIM DOI ANI FERICITI SI NE INTOARCEM DE UNDE AM PORNIT ....IDEM SI TELEFONIA BATAIE DE JOC RAPORTATA PRESTATIA LA PRET.......EVIATI CONTRACTELE SCRISE CUMPARATI CARTELE, INGRIJITI BATRANI UMBLATII LA PRIMARIE SA SE CONSTRUIASCA NU SA DOARMA SI EI........
Postat 16 Aprilie 2010, 12:17 de ANA
cata aroganta
cat de arogant e cocalarul.... . a inceput sa faca foamea din cauza ratelor si acum pozeaza in victima. fara bani si rupt in fund, dar tare-n gura si pus pe scandal pentru incapacitatea de a-si plati ratele. cocalarus-datornicus trebuie sa faca scandal in presa pozand in victima sistemului ticalosit. el ramanea dator si daca isi cumpara un logan pe leasing esalonat pe 20 de ani ! urata specie ...
Postat 16 Aprilie 2010, 00:15 de alin
scuze
in postul anterior am facut mici greseli,imi cer scuze,a fost nevrozitatea de vina,observ ca loialitatea din breasla pressei nu exista oricat ar fi de grave cauzele "concetatenilor">
Postat 15 Aprilie 2010, 17:46 de vasi
de ce
am impresia ca este un ziar apolitic si aservit unei puteri,actuale. de ce nu respectati deontologia si nu oferiti informatii corecte privind un lucru comun ce face referire la stadiul actual in care a ajuns reforma financiara in romania in care potia devine subjugata creditelor cu buna stinta a statului care am inteles ca prin initiativa unui deputat se incearca minimalizarea lor prin declararea "falimentului personal" sau cum so numi,noi de voi ziaristi avem nevoie sa facem lumina in toate cazuriile ce priveste relatia dintre stat si potie,stat care se spala pe mainii si ne zice pas,exista justitie,justitie facuta tot de mai marii de la puterea statului,avem nevoie de sprijin si nu de ignoranta,mai exista un caz despre care pressa aproape nu scrie nimic doar pt. ca nu sunt de aceleasi baricade,baricadele nu ar trebuii sa aibe frontiere,trebuie sa fim "comuni" atat de comuni cat suntem si ca romani,suntem cu totii in aceasi patura sociala si ar trrebuii sa ne sprijinim reciproc,informativa de initiativa disperata a lui cristian duma care intradevarul sens al cuvantului incearca sa trezeasca "omenirea" asta romaneasca ametita de promisiunile politicului din 98 incoace,fiti c
Postat 15 Aprilie 2010, 17:41 de vasi
protectia statului?
statul ne obliga la retributia financiara catre el, dar nu ne ofera siguranta impotriva "mariilor" firime si banci care isi faca de "cap" intr-o legistlatie creata an de an in haousul competitiilor politice,nu e singurul si nici ultimul,in acest gen de situatia din care profita aceste gen de companii si bancii mai sunt altii multii la nr. ar trebuii tras un semnal de alarma clar clasei politice sa nu ne lase prada acestor gen de "capcane" care ne aduce falimentul,mai este un caz in care un oradean si-a luat lumea in cap la propriu,detalii aici la fel si el distrus de povara datoriilor schimbate de la an la an, ****
Postat 15 Aprilie 2010, 13:07 de eu
ei lasa ca noi am sustinut leasingul ca dacaia nu e buna
vedeti ce se intampla prostimea reactioaneaza ca ei bre ce vrei eu am casa, masian dar sunt dator vandut asta nu intelege ;lumea nimeni nu se imbogateste peste noapte asa cu nu ramane nici apt de munca uramtorii 10 ani aveti grija idem problema asigurari de viata polite, banciile, leasingurile, politelel de viata sunt capcane instrumente aspiratoare de banii ..................dar va trece inca 20 de ani sa ii hranim.
Postat 15 Aprilie 2010, 13:04 de anca
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON