URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 24 IUNIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Angela Lupşea, preşedinta Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Bihor, conduce muzeele şi Cetatea oraşului cu rezultate modeste. În numeroase ocazii am veştejit-o considerând că e inadmisibil ca, la doi ani după finalizarea reabilitării, în fortăreaţă să nu se întâmple mare lucru. Acum, însă, trebuie să recunosc că Zilele Art Nouveau au fost o reuşită care, cred eu, i-a uluit până şi pe organizatori.
Zic şi eu
Adrian Cris
După 9 luni în care minoritatea celor 17 consilieri judeţeni ai PNL a fost egala majorităţii UDMR-PSD-ALDE, rămasă din septembrie 2017 tot în 17 reprezentanţi prin excomunicarea fostei preferate a şefului PSD Bihor, Ioan Mang, „parlamentul” bihorean a revenit săptămâna trecută, aşa cum a decis Curtea de Apel, la formula rezultată din alegerile locale de acum două veri. Miercuri, cu doar un vot împotrivă şi o abţinere, a fost validat cel de-al 18-lea echipier al alianţei, PSD-istul salontan Adrian Szatmari.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Umorul e ca mâncarea - are mii de forme, gusturi și arome. Nimeni nu agreează toate bucatele de pe pământ. Plaja de preferințe culinare ţine, în cazul celor mai mulți oameni, de cultura locului în care s-au născut, de ce le-a gătit mama toată viața, de posibilitățile financiare, de zona respectivă, de educație și auto-educație, de tradiție și conservatorism.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi pe marginea scandalului legat de „atenţiile” pregătite de părinţi profesorilor de la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În data de 5 iunie 2018 a fost publicată în Monitorul Oficial o importantă decizie pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în recurs în interesul legii, prin care s-a stabilit, cu caracter obligatoriu, pentru viitor, că sechestrele dispuse în procesele penale nu pot influenţa drepturile celor care aveau anterior o ipotecă cu privire la bunurile sechestrate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În aprecierea igienico-sanitară a surselor de apă, o importanţă deosebită trebuie acordată conţinutului natural de substanţe minerale deoarece acestea participă activ în procesele vitale, organismul primindu-le din mediul extern, inclusiv prin intermediul apei. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
În ultimii ani tot mai mulți tineri au început să-și lase barba să crească, generând o modă de impact global care a atins și România. Vedem pe stradă bărbați cu barbă stufoasă, spre deosebire de acum cinci ani, când moda încă nu prinsese amploare. În acest articol vom încerca să vedem ce stă la baza psihologiei acestui fenomen și de ce bărbații decid să-și lase barbă în încercarea de a atrage mai multe partenere.

Piste cu hopuri: Oradea are aproape 34 kilometri de piste pentru biciclişti, însă nu şi o reţea eficientă pentru utilizatori

Piste cu hopuri: Oradea are aproape 34 kilometri de piste pentru biciclişti, însă nu şi o reţea eficientă pentru utilizatori PEDALARE CU RĂBDARE. Harta "velo" a Oradiei s-a extins considerabil în ultimii ani şi ajunge în mai toate zonele oraşului. În multe locuri, însă, bicicliştii nu sunt stăpâni pe piste, ci trebuie să le împartă cu pietonii
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vrei să circuli "eco" prin Oradea? Nu ai nevoie doar de o bicicletă, ci şi de timp, atenţie maximă şi răbdare...

Reţeaua pentru biciclişti este mult mai mare decât acum cinci ani, oferind circuite care parcurg oraşul din Rogerius până în Nufărul. Bicicliştii se plâng, însă, că reţeaua nu leagă, în mod eficient, cartierele de centrul municipiului, ba mai are şi obstacole, aşadar pistele sunt potrivite mai degrabă pentru plimbări recreative.

Mai mult, dar puţin  

În 2009, Oradea avea 14,5 kilometri de piste pentru biciclişti, şi acelea desenate, nu construite, pe toată lungimea lor. De atunci, situaţia s-a îmbunătăţit. Astăzi, potrivit datelor centralizate de Direcţia Tehnică a Primăriei, pistele din Oradea se întind pe 33,5 kilometri, trasate şi construite, ele ajungând în mai multe cartiere ale oraşului. Spre comparaţie, oraşul e mult în urma Sibiului, un oraş cu o populaţie mai mică decât cea a Oradiei, dar cu o reţea "velo" de 70 kilometri.

În Oradea, cea mai mare parte a circuitelor noi pentru biciclişti a fost finanţată în cadrul unui proiect transfrontalier al cărui scop a fost conectarea Oradiei de localitatea Berettyóújfalu din Ungaria. Astfel, în oraş s-a creat o rută care vine pe Calea Borşului, traversează Bulevardul Dacia, intră pe strada Podului şi urcă pe malul drept al Crişului Repede până în centrul Oradiei, la podul Sfântul Ladislau.

Un alt tronson, conectat de primul, porneşte de la Podul Carol din Ioşia, merge pe strada Oneştilor până pe Calea Aradului, apoi pe strada Padişului, urcând pe malul drept al Peţei, cu traversare pe mai multe străzi, până în capătul celălalt al oraşului, pe Strada Ogorului, în vecinătatea magazinului Praktiker.

Un al treilea tronson realizat în cadrul aceluiaşi proiect străbate strada Podului din Rogerius, continuă pe Bulevardul Ştefan cel Mare, coboară pe strada Lacul Roşu, trece prin Parcul Olosig şi, apoi, după o "gaură" de câţiva zeci de metri fără pistă, continuă pe Bulevardul Decebal până la malul Crişului.

Reţele de relaxare

O pistă mai scurtă a fost amenajată şi pe malul stâng al Crişului, între podurile Densuşianu şi Decebal. De asemenea, din pista de pe malul Peţei, din zona Cantemir, se poate urca pe strada Nufărului, până aproape de Universitatea Emanuel, iar în celălalt capăt al oraşului, din pista ce trece pe Oneştilor şi Padişului se pot parcurge pe două roţi străzile Barcăului şi Veteranilor.

Pe malul stâng al Crişului Repede se poate ajunge cu bicicleta, pe Mareşal Averescu până la podul nou Constantin Prezan. Pe cealaltă parte a râului există o mică pistă pe lângă Parcul Brătianu, care continuă, mai nou, pe lângă Aquapark-ul Nymphaea până la Ştrandul Dinamo şi, în viitor, va fi legată şi ea de Podul Prezan. Alte coridoare se mai găsesc în zona Armatei Române, pe lângă Parcul Bălcescu, în zona Horea şi în Parcul Salca. Totodată, există şi cioturi de piste, nelegate de nimic: una pe lângă Parcul Petofi până la Crişul şi o alta în zona Episcopia.

Chiar şi aşa, reţeaua este destul de extinsă. "Am unde să mă plimb cu bicicleta. Pornesc din Decebal, cobor pe malul Crişului, traversez pe Oneştilor şi apoi pe malul Peţei, până în Nufărul. E doar una dintre rutele pe care le folosesc", spune Monica Rimer, o orădeancă pasionată de plimbările recreative pe "biţă".

Mai bine pe şosea?

Nu toţi orădenii sunt la fel de mulţumiţi, mai ales cei care folosesc bicicleta ca mijloc alternativ de transport. În zona centrală, cu excepţia malurilor Crişului, pistele lipsesc. Spre exemplu, nu există o legătură directă între Piaţa Unirii şi Universitate. Nici în Centrul Civic şi în zona Cetăţii nu există rute pentru biciclişti.

Alţii critică faptul că şi reţeaua existentă ocoleşte punctele de interes, ba mai mult, e "dotată" şi cu obstacole. "Prefer să circul pe şosea. Pe traseele pentru biciclişti sunt prea multe intersecţii, trebuie să stai la prea multe semafoare şi te întâlneşti şi cu borduri", spune Ştefan Fabian, preşedintele unei asociaţii sportive de biciclişti, Wood Fellas.

Reţeaua are minusuri şi din cauza culoarelor trasate pe trotuare, fără extinderea acestora din urmă şi fără delimitarea pistelor prin altceva decât o dungă albă. Exemple sunt destule, între care zona Cantemir spre Nufărul, Lacul Roşu şi Bulevardul Decebal. Pe strada din urmă, în unele locuri, pistele "înghit" aproape tot spaţiul pietonilor. Rezultatul? În multe locuri, uneori din necesitate, alteori din nepăsare, pietonii ocupă spaţiile destinate celor care circulă pe două roţi. "Pietonii cred că orice trotuar li se cuvine", comentează un biciclist.

Nici şoferii nu sunt mai respectuoşi. Bicicliştii se plâng că în zone în care pistele au fost trasate pe marginea şoselelor, cum ar fi Horea şi Mimozei, dau deseori peste maşini parcate.

La înghesuială

Sebastian Miklo (foto), preşedintele Asociaţiei ProBikersSebastian Miklo (foto), preşedintele Asociaţiei ProBikers, care organizează de două ori pe an marşul Critical Mass, cerând mai multe piste şi respect în trafic din partea şoferilor şi pietonilor, apreciază iniţiativele municipalităţii orădene, dar subliniază, la rândul lui, obstacolele peste care dau bicicliştii.

În fiecare zi, Sebastian se încumetă să meargă la muncă din Decebal până în Nufărul pe bicicletă. De la începutul traseului, pe malul Crişului, în zona Podului Decebal, trece printr-un "shared space", o zonă în care bicicliştii împart pista cu pietonii. De asemenea, în zona Cantemir-Nufărul, pista e trasată pe trotuar, iar mulţi pietoni o folosesc pentru plimbări. Pe deasupra, mai sunt şi parcări în apropierea lor. "În zonele acestea e haos. Te întâlneşti cu maşini, cu pietoni, nu te poţi plimba relaxat", spune Sebastian.

În ciuda reclamaţiilor, municipalitatea nu plănuieşte să refacă în viitorul apropiat vreo pistă din oraş, asta şi datorită faptului că, în unele zone, infrastructura nu o permite fără investiţii majore.

Pe viitor…

În schimb, Primăria Oradea are în plan piste noi. Prin programul de bugetare participativă, se va finanţa un traseu de 3 kilometri pe malul Crişului în zona Silvaş. De asemenea, drumul nou care va lega strada Cazaban de Sîntandrei, unde lucrările vor începe curând, este prevăzut şi cu o pistă pentru biciclişti. În plus, Zona Metropolitană Oradea (ZMO) a depus spre evaluare în programul transfrontalier RO-HU 2014-2020 un proiect de realizare a altor două piste tot spre Sîntandrei.

Adrian Foghiş, directorul Zonei Metropolitane OradeaLa solicitarea primarului Ilie Bolojan, ZMO a preluat misiunea de a elabora propuneri de noi culoare pentru biciclişti în Oradea. Până acum, au fost formulate opt propuneri care se referă atât la trasee noi, cât şi la continuarea unora existente, în zone precum Bulevardul Dacia, Gara Centrală, strada Republicii, între Parcul 1 Decembrie şi Cetate. "Ne dorim să existe circuite principale de acces, care să poată fi folosite pentru mersul la muncă şi la şcoală", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO.

Deocamdată, însă, fie nu s-au găsit bani pentru ele, fie pe porţiunile cu pricina se fac alte lucrări, cum ar fi înlocuirea reţelelor de apă. Aşa că orădenii care vor să-şi folosească bicicleta pentru mai mult decât plimbări de seară vor face în continuare slalomuri, ba printre pietoni, ba printre maşini...


VARIANTA CIHEI
Pedalare spre Băile Felix

Cristian Laza, primar SânmartinDe mai mulţi ani, biciliştii orădeni spun că extrem de utilă ar fi o pistă care să lege oraşul de staţiunea Băile Felix. Ideea este inclusă în proiectele de dezvoltare ale Zonei Metropolitane Oradea şi ale comunei Sînmartin, primarul Cristian Laza (foto) spunând că vrea să amenajeze, din bugetul local, o pistă de 7 kilometri între Oradea şi Cihei. "Odată asfaltat drumul Oradea - Cihei, vrem să amenajăm o pistă pentru biciclete prin pădure, care să iasă în Băile Felix la subtraversarea de lângă Casa pădurarului, oferindu-le bicicliştilor posibilitatea să se deplaseze în siguranţă la aer curat", spune Laza. Proiectul este în fază incipientă, deci orădenii şi turiştii mai au de aşteptat.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
12 Comentarii
Bihoreanoradean
Nu-i nici una nici alta
Postat 26 Mai 2018, 17:59 de Sandu1201
@ sandu
Normal că te speli cu șampanie, porți ghiul și asculți manele :)
Postat 26 Mai 2018, 16:37 de bihoreanoradean
Bihoreanoradean
Ma spăl cu șampanie
Postat 26 Mai 2018, 16:04 de Sandu1201
Biciclist si sofer
Dar bicicleta e vehicul, deci circula pe strada. E perfect legal. Dar circula nu sare sau face wheelie. An circumstances mult cu bicicleta și în oraș și în afara și nu mă simțeam în pericol.
Postat 25 Mai 2018, 22:46 de poiu
@ sandu
Mă bucur că le-ai descoperit și tu într-un final.. poate aș te speli pe gura înainte să comentezi/postezi aiurea
Postat 25 Mai 2018, 20:00 de bihoreanoradean
Bihoreanoradean
Mai trebuie sa înveți mult. Despre cum e la oraș. E fain avem toaletă in casa drumuri asfaltate , becuri , etc
Postat 25 Mai 2018, 19:17 de Sandu1201
@ sandu
Poate că au, poate că nu au, ideea e că am vrut să mă exprim elegant vizavi de ce făceai tu în UK..
Postat 25 Mai 2018, 17:55 de bihoreanoradean
Bihoreanoradean
Poate vinitura in ORADEA , după comportament esti de la Vascau , ca doar si ala e oras. Apropo Englezii nu au capsuni.
Postat 25 Mai 2018, 17:47 de Sandu1201
@ sandu
Nu stiu de ce imi bat capul cu tine dar incerc sa iti explic: ma refeream in special la cartierele de blocuri care sunt predominante in Oradea si care da, au fost gandite si sistematizate pe vremea lui Ceasescu. Daca ne uitam la istoria orasului discutam despre niste sate care s-au unit si au format Oradea (apropo de sate si de taranii de la oras). Si sa stii ca sunt nascut si crescut in Oradea asa ca esti un pic pe langa.. Apropo: esti tot la cules de capsuni si acum prin Anglia? sau pe unde mai rupi sapa?
Postat 25 Mai 2018, 12:48 de bihoreanoradean
Bihoreanoradean
Vai samar de capul tau. Infrastructura orașului ORADEA a fost creata in perioada comunistă? ...
Postat 25 Mai 2018, 12:16 de Sandu1201
Minti odihnite
Inteleg preferintele biciclistilor: piste libere, lungi fara deranj, fara pietoni, carucioare, masini parcate.. Si mie mi-ar placea cand sunt pieton sa am trotuare mari si late iar cand sunt sofer sa nu ma deranjeze nimeni in trafic.. Sa fim seriosi: infrastructura orasului a fost creata in perioada comunista pentru un numar mult mai mic de locuitori. Pentru ca suntem multi si inghesuti e de inteles ca orice modificari vin cu sacrificii de o parte si de alta.. Unii le accepta, altii mai putin..
Postat 25 Mai 2018, 10:28 de bihoreanoradean
Degeaba
Degeaba avem 34 kilometri, sau vom avea 340 kilometri ,daca oamenii se plimba/isi plimba copii si masinile parcheaza pe aceste piste.
Postat 25 Mai 2018, 08:39 de Citizen
count display

FOTO BIHOREANUL

  • 'Călăreţii Diavolului' din Győr au făcut demonstraţii de turnir, iar bucătari iscusiţi au gătit bunătăţi ungureşti în Cetate. Vezi programul Zilelor Sfântului Ladislau (FOTO/VIDEO)
  • Spectacol de pomină la European Music Open: Trupa Castro Romero din Spania a adus muzica şi dansul flamenco pe scena orădeană (FOTO/VIDEO)
  • „Azi e zi de sărbătoare, Liviu Dragnea la-nchisoare!”: Miting cu participare redusă în Oradea după condamnarea şefului PSD (FOTO / VIDEO)
  • Ne enervează: Trotuarele de pe drumul expres sunt pline de buruieni (FOTO)
  • 'Apel către mafioţi: Căraţi-vă!'. Orădenii au ieşit din nou să protesteze, în faţa Prefecturii (FOTO / VIDEO)
  • Lunga vară fierbinte: Compania de Apă Oradea investeşte 10 milioane euro în reabilitarea reţelelor de apă şi canalizare (FOTO)
  • Piaţa Unirii intră în reparaţii la doar doi ani de la inaugurare (FOTO)
  • Jurcuţ rade tot! Defrişat de speculanţii imobiliari, un deal din Paleu s-a prăvălit pe o stradă din Oradea (FOTO)
  • Statul paralel: Judecătorul orădean Ovidiu Galea, fost ofiţer de Securitate, suspendat din magistratură şi inculpat, a fost promovat la... Guvern (FOTO)
  • Dublu sau nimic! Bloc de 19 etaje în Oradea, construit printr-un proiect ambițios al magnatului Viorel Micula. Vezi cum va arăta! (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON