URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 IULIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Csomortanyi Istvan, președintele PPMT, explică rezultatul lamentabil la Bacalaureat al elevilor maghiari prin imposibilitatea de a trece examenul la limba română. El propune ca elevii maghiari din România să învețe româna ca pe o limbă străină. Şi adevărul e că, de data asta, Csomortanyi are perfectă dreptate. Poți să te naști în România, dar dacă limba ta maternă e maghiara, pentru tine româna va fi mereu o limbă străină...
Zic şi eu
Adrian Cris
Ultima ispravă este un Cod administrativ care imprimă un ritm şi mai nebun. Nu doar primăriile, ci şi consiliile judeţene, prefecturile şi serviciile guvernamentale vor fi obligate să comunice în limbile minorităţilor, adică vor face noi angajări în sistem. Foştii primari, viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de CJ-uri vor avea pensii speciale, tot din, chipurile, bugetele locale, iar cei actuali vor putea valorifica terenuri şi clădiri cu voturile a doar jumătate plus unu din consilieri, fapt ce va reduce şi mai drastic patrimoniile...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
În spatele fiecărui om politic pe care îl vedeţi la tv sau prin ziare se află o mulţime de oameni care muncesc pe brânci. Sub funcţii de şef de cancelarie, şefi de cabinet, experţi, consilieri sau asistenţi, oamenii aceia pe care nu îi vedem niciodată fac munca efectivă despre care şeful lor bate din gură. Ei sunt marii anonimi ai lucrurilor ce se întâmplă, totuşi, în aparatul de stat, pe care, din pricina supărării noastre generalizate, le ignorăm.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteţi de acord cu ideea primarului Ilie Bolojan de a înfiinţa o televiziune a Primăriei, finanţată din bani publici?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În data de 5 iulie a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de Urgență a Guvernului României nr. 57/2019 privind Codul Administrativ. Codul Administrativ a fost inițial adoptat sub forma unei legi care însă a fost declarată neconstituțională în ansamblul său de către Curtea Constituțională, iar proiectul de lege s-a întors în Parlament pentru a fi pus în acord cu decizia Curții Constituționale.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ridicarea temperaturii mediului ambiant la peste 32 gr. C şi o umiditate relativă ridicată (peste 60%) determină modificări ale organismului, care se pot grupa în 4 sindroame importante: mialgia termică, insolaţia, accidentele datorate efortului fizic pe caniculă şi şocul hipertermic. Sunt afectate în special persoanele vârstnice cu afecţiuni cardio-respiratorii şi copiii mici.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
07 Iulie 2019, 16:01

Oradea la pedală: Ambuteiajele provocate de maşinile numeroase şi de lucrări au dus la înmulţirea bicicliştilor (FOTO)

Oradea la pedală: Ambuteiajele provocate de maşinile numeroase şi de lucrări au dus la înmulţirea bicicliştilor (FOTO) FACEŢI LOC! Curierii pe biciclete sunt revoltaţi că le-a fost interzisă circulaţia pe Corso. "Ar trebui să existe măcar o bandă, ca să nu ocolim tot centrul. Când are loc un accident de maşină nu închide nimeni toată şoseaua şi definitiv", protestează managerul Eastride Oradea, Joó Árpád
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

A început ca o fiţă, s-a dezvoltat ca un obicei, a explodat ca o necesitate. În condiţiile unui trafic tot mai aglomerat din cauza creşterii numărului de maşini şi de lucrări edilitare, bicicleta a devenit soluţia evitării ambuteiajelor.

"Din bulevardul Dacia până la birou, în capătul cartierului Nufărul, cu maşina fac cam 30-35 de minute, iar cu bicicleta 15-20", spune preşedintele Asociaţiei Pro Biker, Sebastian Miklo.

Zodia bicicletei

Nimeni nu ştie câţi sunt. La evenimentele de tip Skirt Bike, sute de doamne şi domnişoare pedalează în fuste, iar la Critical Mass participă şi o mie de biciclişti. Cert e că numărul acestora creşte continuu. "Cam jumătate din populaţia oraşului are o bicicletă", spune patronul unui magazin de profil.

Eduard Florea, directorul economic al Primăriei OradeaOdată cu creşterea numărului de maşini, înmulţirea lucrărilor din carosabil şi apariţia primelor piste pentru biciclişti, numărul orădenilor care se deplasează pe două roţi a explodat. Inclusiv primarul Ilie Bolojan a pedalat prin oraş când a rămas fără permis de conducere. Iar directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), cu maşină personală şi şofer de serviciu, merge zilnic la muncă pe două roţi. "Fac 12 minute din Ioşia până la Primărie. Îmi pare absolut rezonabil. Deseori mă uit cum stau maşinile în trafic şi eu trec mai departe", spune el. La fel procedează mii de concitadini...

Preferinţe ciudate

Vlad Orăşeanu, administratorul magazinului Două RoţiCreşterea cererii a făcut ca numărul magazinelor de profil, care au şi ateliere de reparaţii, să se apropie de zece. Lor li se adaugă raioanele de specialitate ale hypermarket-urilor şi magazinelor de articole sportive, care se limitează doar la vânzare. "Dacă în urmă cu zece ani vindeam una-trei biciclete pe săptămână, acum vindem atâtea într-o zi", spune Vlad Orăşeanu (foto), administratorul magazinului Două Roţi, unul dintre cele mai vechi din oraş.

Potrivit acestuia, orădenii preferă, paradoxal, bicicletele mountain bike, robuste şi pregătite pentru off-road, în locul celor de oraş, concepute pentru asfalt. "Aşa e concepţia românului, să îşi ia jeep ca să se dea cu el în oraş", zâmbeşte Vlad.

Clienţii sunt atraşi de mountain bike fiindcă e mai robustă, are crampoanele roţilor mai masive şi suspensii, deşi acest tip este mai rezistent doar în aparenţă, iar caracteristicile off-road îngreunează pedalatul pe şosea. "Ca la maşini, nu există nicio bicicletă bună şi de formula I, şi de off-road", zice, plastic, patronul Două Roţi.

Oricum, decizia de achiziţie o determină preţul. "Vânzările magazinelor specializate nu au crescut proporţional cu numărul bicicliştilor, pentru că mulţi preferă bicicletele ieftine din hypermarket sau din piaţa de vechituri", explică Vlad.

După buzunar

Dacă o bicicletă decentă costă cam 2.000 lei, în hypermarket preţul poate coborî la 1.000 lei, iar în piaţă chiar şi sub 500 lei. "Internetul strică piaţa. Mulţi aduc biciclete abandonate în Franţa sau Anglia. Oamenii le cumpără de pe site-uri pe bani de nimic, fără să ştie că au de băgat bani în ele, pentru că proprietarii nu le-au aruncat de bune", explică Claudiu, proprietarul unei mici afaceri în piaţă.

Sandrin Jugariu, administratorul firmei Free Stile Sport ServiceDe altfel, şi orădenii trag de biciclete până se rup. "Am reparat biciclete Pegas şi Ukraina vechi şi de 30 de ani", povesteşte Sandrin Jugariu (foto), administratorul firmei Free Stile Sport Service. Vechiturile şi cele peste 500 de biciclete ieftine vândute anual prin hypermarket-uri sunt şi ele o afacere în sine. "Un client a venit cu o bicicletă de 300 lei şi i-a dublat preţul la 600 numai din piese. Pe termen lung, ieşi mai bine cu o bicicletă de calitate la care îi faci reviziile la timp", explică Sandrin. Asta mai ales dacă o cureţi cu mâna, nu din furtun, ca să îi intre apă la rulmenţi, dacă ungi angrenajele şi înlocuieşti piesele defecte înainte ca acestea să le distrugă pe celelalte.

Cu chirie

Există însă şi orădeni care nu îşi permit o bicicletă, fie pentru că nu au spaţiu de depozitare, fie pentru că o folosesc ocazional. La ultima ediţie a bugetării participative, peste 820 de localnici au votat pentru implementarea de către OTL a unui proiect de bike-sharing.

directorul OTL, Viorel PopPrin urmare, de anul viitor orădenii ar putea avea la dispoziţie până la 10 staţii pentru închirierea de biciclete, de genul celei deschise de I’Velo în Parcul 1 Decembrie, unde pot fi închiriate biciclete cu 6 lei pentru o oră, 10 lei pentru două ore şi 30 lei pentru o zi. "Nu am decis încă preţurile, dar vor fi accesibile. Vrem ca plata să se facă cu cardul, pentru că atunci ştim exact cine a ridicat bicicleta şi când", spune directorul OTL, Viorel Pop (foto).

Turism pe bicicletă

Afacerile pe două roţi s-au extins şi la organizarea de trasee cicliste. Absolvent al Universităţii din Lancester (Marea Britanie), orădeanul Dan Ghiţă şi-a deschis o firmă prin care organizează tururi prin Munţii Apuseni, pentru familii şi grupuri din ţară şi străinătate. Pe lângă ghidaj, oferă cazare, mâncare, acces la muzeele etnografice şi altele. "Prima zi o petrecem întotdeauna în Oradea. Oraşul poate fi văzut uşor de pe bicicletă, nu ai nevoie de loc de parcare şi nu ai probleme în trafic", spune Dan.

Preţurile pornesc de la 250 lei pe zi, în funcţie de mărimea grupurilor şi de traseul ales. "Majoritatea clienţilor vin din străinătate şi pleacă mulţumiţi. Bicicleta le dă posibilitatea să ajungă în locuri speciale, pe care nu le-ar putea vedea din maşină".

Cu kilometraj de maşină

O creştere explozivă a cunoscut şi velo-curieratul. Intrată în Oradea în august 2018, cu doar 6 oameni, firma Eastride Bicycle Delivery are acum 35 de curieri pe două roţi. "Până la sfârşitul anului, numărul se va dubla", spune managerul local, Joó Árpád.

Riderii livrează mâncare furnizată de mai mult de 40 de restaurante în baza comenzilor primite prin aplicaţia Foodpanda, funcţională în zece oraşe din ţară. "Pe bicicletă nu te încurcă traficul şi nu ai grija locului de parcare. Oradea este pe teren majoritar plat. În 15 minute poţi ajunge cam oriunde în oraş", spune Árpád. Firma lucrează cu colaboratori care pedalează între 2 şi 8 ore pe zi. "În 4 ore un rider face cam 40 de kilometri. Avem curieri care fac lunar peste 2.000 de kilometri".

Piste către nicăieri

Marile probleme ale bicicliştilor sunt infrastructura şi şoferii. Oradea are 34 kilometri de piste, care însă nu sunt nici interconectate, nici întreţinute. "Jumătate sunt în afara oraşului, spre Borş, iar în oraş, cum e ruta Rogerius - Nufărul, ocolesc tocmai centrul. Pistele sunt pline cu praf, cu tufişuri, iar cea mai circulată e închisă lângă Podul Sfântul Ladislau. În Cluj sunt piste comune pentru autobuze şi biciclete şi străzi pe care pot intra pe contrasens doar biciclişti", arată Árpád.

Totuşi, antreprenorul e convins că, treptat, situaţia bicicliştilor se va îmbunătăţi. "Avem rideri în trafic 10 ore pe zi. Şoferii se vor obişnui cu noi". De altfel, compania plănuieşte să livreze pe viitor nu doar mâncare, ci şi documente, cumpărături sau chiar obiecte nu foarte mari, pentru clienţii care nu au timp să aştepte după transportul cu maşina. O afacere care ar putea merge "ca pe roate"...


"Judeţele din vestul ţării - Arad, Bihor, Cluj, Satu Mare şi Timiş - sunt cu mult peste media naţională la numărul de biciclete. În Oltenia şi Moldova există o gândire de genul: «Bicicleta e pentru săraci. Eu am bani de maşină!»"

Sandrin Jugariu, administratorul Free Style


BĂUŢI... LA GHIDON
Sub controlul Poliţiei

şeful Poliţiei Rutiere Oradea, comisarul Alin GhermanCreşterea numărului de biciclişti pe fondul unei infrastructuri încă nedezvoltate face traficul riscant. "Facem periodic campanii de prevenire. Le explicăm elevilor că bicicleta trebuie echipată regulamentar, iar bicicliştii să se asigure la schimbarea direcţiei de mers şi să folosească pistele atunci când există", spune şeful Poliţiei Rutiere Oradea, comisarul Alin Gherman (foto).

Pentru a preveni accidentele, poliţiştii fac filtre cu etilotestul inclusiv în cazul bicicliştilor, iar cei prinşi că au consumat alcool sunt amendaţi. Contravenienţii riscă 6 puncte amendă, ceea ce înseamnă 870 lei, cu posibilitatea a jumătate din sumă în 15 zile. Codul Rutier interzice şi conducerea bicicletelor pe drumurile publice de către persoane sub 14 ani, traversarea trecerilor de pietoni pe bicicletă şi circulaţia pe sectoare de drum rezervate exclusiv pietonilor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Piste de biciclete?
Cand o sa avem si noi mai multe si moderne piste de biciclete? Este in mod cert un trend in crestere, mersul pe 2 roti si in special cel cu trotineta electrica. Primarul ne tot da povețe intelepte cum ca fara sacrificiu din partea noastra a oradenilor, nu exista progres. Adevarat. Dar parca m-am saturat de abnegatie sterila in trafic - de blocarea pistei de biciclete in zona podului Centenarului (unde pista e intrerupta in mod brutal, fara trece de pietoni sau marcaje care sa faciliteze trecerea peste linie continua), de tramvaiele OTL care intarzie cu nesimtire in statii (si cu tupeu maxim pe model Dragnea, directorul ne minte in fata si ne spune ca nu e asa), de piste facute la vrajeala direct pe trotuar (zona Decebal si Stefan cel Mare). Spre comparatie, in Cluj, pistele de bicilete sunt pur si simplu lux pe langa Oradea: sunt distincte de trotuare si carosabil si soferii nu au curajul sa parcheze pe piste. Este realmente o placere sa bati Clujul pe 2 roti. Cam cat de greu e sa te gandesti ca daca tot o sa paralizezi orasul cu lucrari de modernizare (de altfel foarte binevenite) n-ar fi stricat, ca din timp, sa incerci sa faci viata oradenilor mai usoara? Cum? Cu crearea si reglementarea unor piste de biciclete functionale, nicidecum prin blocarea pistei in centru unde acum se construieste restaurantul de langa piata Ferdinand, prin distrugerea pe o portiune semnificativa a pistei de pe strada Onestilor (fapt realizat de dezvoltatorul imobiliar, situatie tolerata de primarie). Domnule primar, cu deosebit respect va atrag atentie ca ati pierdut sau pierdeti imaginea de ansamblu si ca incepeti sa va ingaduiti arogante nepermise (oradenii care au facut sauna la Lord of the Dance pt ca "lipseste" o piesa de la instalatia de climatizare a salii Antonio Alexe, intentia de a deschide televiziunea primariei..) Pana ca talibanii ciumei rosii (pesedistii) sa aiba orgasm in legatura cu acest comentariu, le atrag atentia sa stea in banca lor si sa inteleaga ca pur si simplu unii dintre noi credem in presiune publica in legatura cu autoritatile, atunci cand ne dorim schimbari.
Postat 08 Iulie 2019, 01:22 de quentin
Nesimtire
Toate er fi bune si frumoase daca nu ar exista (cel putin...) doua categorii de biciclisti NESIMTITI: 1. Cei ce circula pe trotuare unde nu exista delimitate piste pentru ei sau pe pietonala!! Ba mai mult, te si "clopotesc" sa le faci loc!! 2. Cei care, atunci cand vor sa schimbe directia de mers, cred ca daca ridica laba dreapta sau stanga (dupa caz) tu, cel care circuli pe banda ta, trebuie sa incetinesti si sa-i faci lui loc!! Ei nu stiu regula de baza din circulatie, conform careia, cand vrei sa schimbi banda/directia de mers trebuie SA TE ASIGURI, apoi sa SEMNALIZEZI si doar apoi sa schimbi directia!! Daca, Doamne fereste, l-ai lovit/acrosat, iti va spune obraznic: "Pai ce vrei??!! Nu am semnalizat??!!".
Postat 07 Iulie 2019, 20:43 de AnaConda
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2139 RON
  • 1 EUR = 4.7326 RON
  • 1 HUF = 0.0145 RON