URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 21 SEPTEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
E foarte traumatizant să ți se dărâme casa, chiar dacă aceasta este amplasată între blocuri, unde vecinii știu exact ce mănânci la cină. Oricât s-ar strădui Primăria să-i despăgubească civilizat pe cei care își vor pierde locuințele, nicio sumă de bani nu va putea acoperi disconfortul unei mutări și neplăcerile schimbării modului de viață.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nefirească, în şarada jucată la ceas de seară de Cuc, Mang şi Rus, e intersectarea dintre propaganda politică şi profitul privat, ambele cam forţate. Ce căuta ministrul acolo unde treaba merge ca unsă, nu pe restul celor 415 kilometri ai autostrăzii începute acum 15 ani? Dar şeful PSD Bihor, despre care nu ţin minte să se fi tras în poză şi pe selenarul drum judeţean DJ191B Popeşti-Suplac? Răspunsul poate ar trebui căutat nu în relaţia de amour-à-trois dezinteresat, ci în preţul piperat pentru cei 5,35 km dintre Borş şi Biharea...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Am intrat în magazin uşor ezitant. Era prima dată când trebuia să cumpăr un candelabru şi mă simţeam nesigur. Nu e genul de obiect pe care să îl cumperi prea des. De obicei stau 2 ore să mă hotărăsc asupra unei perechi de pantaloni şi nici atunci nu sunt sigur că am făcut alegerea corectă. În cazul unui candelabru, cu care poţi înfrumuseţa sau distruge o cameră, alegerea părea mult mai dificilă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre dorinţa Primăriei Oradea de a demola circa 20 de case pentru a muta parcările de pe bulevardul Nufărul în spatele blocurilor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul de procedură civilă intrat în vigoare la 15 februarie 2013 prevede, pentru prima dată în România, posibilitatea formulării unei contestații în cazul în care se apreciază că procesul se prelungește nejustificat. Conform articolului 522 din Codul de procedură civilă, oricare dintre părţi, precum şi procurorul care participă la judecată, pot face o contestaţie prin care, invocând încălcarea dreptului la soluţionarea procesului într-un termen optim şi previzibil, să solicite luarea măsurilor legale pentru ca această situaţie să fie înlăturată.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În aprecierea igienico-sanitară a surselor de apă, o importanţă deosebită trebuie acordată conţinutului natural de substanţe minerale deoarece acestea participă activ în procesele vitale, organismul primindu-le din mediul extern, inclusiv prin intermediul apei.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...

Oradea Chix Report: Aplicaţia Primăriei, Oradea City Report, dă rateuri şi creează nemulţumiri

Oradea Chix Report: Aplicaţia Primăriei, Oradea City Report, dă rateuri şi creează nemulţumiri "REZOLVATĂ". La aproape 8 luni după ce OCR a clasificat ca "rezolvată" petiţia unui orădean cu privire la transformarea abuzivă în parcare a unui spaţiu verde din strada Episcop Ioan Suciu şi a promis refacerea lui, situaţia e aceeaşi. "Eu m-am lămurit. Aplicaţia este făcută numai de imagine", zice petentul
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La pomul lăudat să nu te duci cu sacul! Aplicaţia municipalităţii, Oradea City Report, premiată la nivel naţional şi dată ca exemplu altor administraţii, a început să dea rateuri.

"Am folosit-o de câteva ori şi am dezactivat-o. Când vezi că petiţia ta n-are nicio finalitate, te dezamăgeşti", spune un orădean. Şi ca el sunt mulţi alţii...

Puterea telefonului

Lansată în noiembrie 2014, aplicaţia Oradea City Report (OCR) a adus petiţiile în era smartphone: orădenii puteau fotografia şi transmite municipalităţii cu telefonul mobil neregulile din oraş. "Vrem să eliminăm neînţelegerile care se pot crea când orădenii sună direct la dispecerate şi să creştem implicarea cetăţenilor", declara iniţiatorul aplicaţiei, directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), pe atunci city-manager.

Succesul aplicaţiei concepute de firma orădeană Mobiversal în schimbul a circa 6.000 euro a fost rapid. În două săptămâni, peste 1.000 de utilizatori şi-au instalat OCR. Sesizările, împărţite în şapte secţiuni, de la drumuri şi spaţii verzi la transport în comun şi ordine publică, sunt direcţionate automat spre Primărie, Compania de Apă, Termoficare, OTL şi Poliţia Locală.

Transparenţa administrativă, comunicarea rapidă, reducerea perioadei de răspuns la numai 5 zile şi capacitatea de a ataşa imagini pentru ilustrarea petiţiilor au adus OCR numeroase premii, de la cel al Open Government Partnership pentru "cea mai bună aplicaţie a unei instituţii din România" la cel al Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici pentru "cele mai bune practici în administraţia locală". Succesul a făcut ca primăriile din Cluj şi Iaşi să implementeze aplicaţii similare. Numai să nu aibă aceleaşi scăpări...

Triplu sau deloc!

La 5 ani după lansare, OCR scârţâie ca o maşină ieşită din garanţie. "Săptămâna trecută am încercat să postez o petiţie. Aplicaţia mi-a dat eroare până ce m-am lăsat păgubaş", a reclamat BIHOREANULUI un orădean.

Tot mai greoaie, OCR le induce reclamanţilor senzaţia că sunt sabotaţi. "Am încercat de mai multe ori să postez un mesaj, fără să reuşesc, pentru ca apoi să văd că apare în aplicaţie de trei ori", s-a plâns un reclamant. Exemple sunt destule. Aproape zilnic câte o petiţie apare şi de două, trei sau chiar patru ori, după ce emitentul şi-a mâncat nervii să o trimită o singură dată.

Dincolo de viteza demnă de CFR cu care rulează aplicaţia, de la tastarea mesajului la apariţia online, utilizatorii mai reclamă şi dificultatea de a ataşa fotografii. "Când doresc să trimit o sesizare cu poza ataşată, primesc acest mesaj: the data is not in the correct format. La trimiterea unei sesizări neînsoţite de imagine, eroarea nu mai apare", a reclamat săptămâna trecută un orădean pe OCR. Iar acestea sunt doar problemele "soft"...

"Rezolvate" din pix

Adevărata problemă e tratamentul aplicat reclamanţilor. Deseori, orădenii sunt pasaţi, să se adreseze Poliţiei, companiei Electrica sau altor instituţii ori societăţi. "Rezolvată - Vă rugăm să vă adresaţi Poliţiei Rutiere", scrie, parcă ironic, sub petiţia prin care un orădean reclama săptămâna trecută larma provocată noaptea în Bulevardul Decebal de motocicletele turate la maximum.

În alte cazuri, petiţia e clasată ca "rezolvată" din pix. "Am  sesizat Primăriei că pistele pentru biciclişti ocupă toată subtraversarea podului Sovata, bicicliştii trec cu viteză de la lumină la întuneric, iar pietonii riscă să fie accidentaţi. Petiţia a fost clasată «rezolvată» dar nu s-a schimbat nimic", spune un orădean.

Urecheaţi online

De altfel, Primăria e obişnuită să bifeze ca rezolvate probleme lăsate baltă. Un orădean care a reclamat vara trecută transformarea neautorizată în parcare a unui spaţiu verde din strada Episcop Ioan Suciu, cu ocazia reabilitării zonei, s-a trezit luat la rost. Angajaţii municipalităţii nu doar că l-au "turnat" vinovaţilor, dar l-au şi urecheat.

"Referitor la sesizarea dvs. în ce priveşte spaţiul care aparţine asociaţiei de proprietari Liniştii 1, din care dvs. nu faceţi parte, dar aveţi păreri, vă informăm următoarele (...). Cele două locuri de parcare pentru care constructorul a demarat lucrări nu erau prevăzute, pe cale de consecinţă va reface pe costul său terenul, spaţiul verde afectat, inclusiv plantarea de gard viu", a transmis Primăria sub semnătura funcţionarului Gabriela Micle.

Refacerea părculeţului nu a mai avut, însă, loc. Dimpotrivă! Înstăpâniţi pe parcare, doi şoferi şi-au montat pe bloc o tăbliţă cu mesajul "Atenţie! Zonă de supraveghere video", pentru a descuraja intruşii. "M-am lămurit. OCR e praf în ochi", concluzionează reclamantul.

Probleme (de) soft

Contactaţi de BIHOREANUL, reprezentanţii municipalităţii recunosc problemele OCR. "Acum două săptămâni, la mutarea aplicaţiei pe noi servere, unele mesaje au apărut cu întârziere, dar problema a fost remediată", spune inginerul Zsolt Morar, administratorul aplicaţiei.

În schimb, specialistul arată că responsabilitatea multiplicării mesajelor le aparţine expeditorilor. "Dacă nu au o sursă bună de internet, oamenii rescriu mesajul, iar dacă schimbă un singur caracter sistemul îl înregistrează ca pe o nouă petiţie", explică IT-istul. De altfel, inginerul recomandă "reîmprospătarea" aplicaţiei: "Cei care întâmpină probleme pot reinstala aplicaţia cu noua versiune din Google Play".

Inginerul afirmă că apariţia cu întârziere a unor mesaje poate fi generată de "filtrul" uman. "Toate petiţiile trec prin dispeceratul Companiei de Apă Oradea, care lucrează non-stop, unde sunt verificate să nu cuprindă înjurături sau calomnii. Validarea poate dura câteva minute, în funcţie de cât este dispecerul de ocupat", explică Morar.

Oricât de supăraţi, orădenii rămân totuşi civilizaţi. "În ultimii doi ani am respins o singură petiţie pentru că ar fi avut înjurături", spune Valentin Bot, dispecer CAO.

Aplicaţie nouă, birocraţie veche...

De altfel, BIHOREANUL a constatat că OCR e mult mai limitată decât pare. "Toate petiţiile sunt transmise automat operatorului din subordinea Primăriei care le poate rezolva. Atunci când vizează Poliţia sau alte instituţii, nu avem însă ce face", spune iniţiatorul aplicaţiei, Eduard Florea.

Primăria a încercat să interconecteze aplicaţia cu alte dispecerate, dar în zadar. "Am încercat cu Electrica, Distrigaz, Luxten şi Poliţia... Degeaba, n-au acceptat". Directorul consideră nefezabilă redirecţionarea petiţiilor prin email sau poştă către aceşti destinatari. "Ne-ar trebui oameni care să le urmărească şi nu ne-am încadra în termenul de 5 zile".

Florea are o explicaţie şi pentru pecetea "Rezolvată" aplicată unor petiţii nesoluţionate. "Dacă orădeanul a primit un răspuns, indiferent de acesta, sistemul bifează petiţia ca «Rezolvată», chiar dacă starea de fapt se menţine. Probabil va trebui să găsim alt termen, de genul, «Răspuns», «Rezoluţie» sau altceva", zice Florea.

Promisiuni 

Reprezentanţii municipalităţii recunosc însă că marea problemă a aplicaţiei rămân tot funcţionarii. "Nu poţi să răspunzi unui orădean care reclamă distrugerea unui spaţiu verde de genul «Nu-i treaba ta!»", recunoaşte viceprimarul Florin Birta (foto), referitor la petiţia din strada Episcop Ioan Suciu.

Edilul spune că Primăria vrea să încurajeze oamenii să reclame neregulile, fapt pentru care va verifica situaţia în teren şi va dispune măsurile ce se impun. "Dacă acolo constructorul trebuia să refacă spaţiul verde, îl va reface", promite vicele. Rămâne de văzut dacă promisiunea nu va fi tot un fel de "Rezolvat"...


CU JALBA LA PRIMĂRIE
Tot mai multe plângeri!

Anul trecut, municipalitatea a preluat 8.038 petiţii prin aplicaţia Oradea City Report. Numărul acestora este în creştere, de la 1.077 în cele două luni de funcţionare din 2014, la 3.985 în 2015, 5.973 în 2016 şi 6.450 în 2017.

Pentru anul acesta, reprezentanţii municipalităţii se aşteaptă la o nouă depăşire a recordului. Până săptămâna trecută, în doar patru luni, s-au înregistrat deja 2.715 petiţii.

"Cele mai multe reclamaţii se referă la lipsa sau ocuparea locurilor de parcare, deranjul provocat de lucrări, durata acestora şi modul defectuos de refacere a carosabilului", spune directorul economic Eduard Florea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Aplicatia e buna dar
RER e printre putinii destinatari care o iau in serios si jos palaria in fata lor. OTL e total indiferenta, am reclamat auto uz pe linia de tramvai care fenta coada si era sa mai si ciocnească o masina la revenirea pe traseu a ramas inregistrata. Politia locala o foloseste in deradere. Drept, cu apel la ei se rezolva treaba, dar atunci care e rostul lor in aplicatie. Am reclamat prin petitie ca politia inchide o petitie deschisa si inregistrata lunea, o inchide miercurea de exemplu, dar cu data de luni. Asta ca sa le iasa lor KPI. Surpriza, primesc pe mail (foarte interesant cum) un document oficial cu nr de inregistrare si semnata de gradat, cum ca politia are GPS si se poate verifica daca intr-adevar au fost la adresa din sesizare. Mai sunt multe petitii cu raspunsuri derizorii, gen masina care ocupa o banda de circulatie nu incalca prevederile codului rutier sau masina parcata la mai putin de 25m de coltul intersectiei ca nu exista reglementare pe care sa fie sanctionat. Sau a se vedea duba albastra de pe Maniu de langa scoala Dorina cate amenzi are si de cand sta abandonata pe strada. Multe multe altele. Plus ca nu se autosesizeaza, am mers in spatele lor vreo 2km, am numarat 3 nereguli, nici nu s-au oprit. Repet, telefonic sunt prompti, ar fi indicat sa mearga si pe autosesizare si pe transparenta. Poate si aplicatia ar trebui sa captureze data si ora inchiderii petitiei, nu sa lasa la latitudinea inchizatorului sa o pună manual. IT de la primarie vb pe langa putin, dovedit de atatea ori. Am reclamat expunerea in public a numelui unui reclamant, am primit raspuns pe mail ca se va verifica. Din nou, cu antet si stampila. Si nu a rezolvat nimic, daca nenea ala de pe Lapusului 5 ar sti reglementările 679/2016 ar putea actiona in consecinta. Ma opresc, am scris destul.
Postat 02 Mai 2019, 09:55 de poiu
Titlul este nedrept
Am folosit-o recent, funcționează normal. Am fost îndrumat spre o altă instituție, primăria neputând sa facă mai multe deoarece nu era de competenta ei. Am fost scutit de deplasarea și coada la ghișeu (sau posta). Este un mare progres. Ar trebui introdus un stadiu nou, "rezolvat prin redirectare".
Postat 02 Mai 2019, 08:34 de Danora
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2846 RON
  • 1 EUR = 4.7415 RON
  • 1 HUF = 0.0142 RON