URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 21 OCTOMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au venit la BIHOREANUL 10 studenţi de la Medicină din anii IV şi V care au rămas repetenţi pe motiv că n-au luat examenul de fiziopatologie din anul III cu conferenţiarul Ovidiu Burtă. Decanul Adrian Maghiar a sperat că studenţii, pe care-i tratează ca pe nişte vaci de muls, vor trece într-un final de Burtă, dar n-a fost să fie.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cota primarului Oradiei a cunoscut o nouă creştere săptămâna trecută, după ce două personaje de la vârful politicii şi respectiv presei autohtone au afirmat că dacă preşedintele Klaus Iohannis l-ar fi desemnat pe el premier, nu pe Ludovic Orban, Ilie Bolojan ar fi putut asigura voturile pentru învestirea noului Guvern, ceea ce nu-i exclus la a doua încercare, după ce prima, cea cu Orban, eşuează.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Societatea asta bazată pe consum, care ne face nefericiţi cu propriul automobil imediat ce apare un model mai nou, riscă să ne afecteze şi percepţia politică. De cum se instalează un guvern proaspăt, acesta devine demodat, prost şi neperformant, şi începem să ne dorim altul. Amuzant este că noi chiar credem că asta ne va schimba viaţa în bine. Însă...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre dorinţa Primăriei Oradea de a demola circa 20 de case pentru a muta parcările de pe bulevardul Nufărul în spatele blocurilor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum am arătat în urmă cu aproximativ două luni, în data de 13 august 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa nr. 11/2019. Potrivit acestui act normativ, "în timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mişcare, conducătorului acestuia îi este interzisă ţinerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau video".
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hipertensiunea arterială (HTA) este una dintre cele mai răspândite boli cardiovasculare şi reprezintă o problemă majoră de sănătate publică pentru că afectează arterele şi organe vitale ca inima, rinichii, creierul şi ochii, fiind responsabilă de aproximativ 75% din toate atacurile de cord şi accidentele vasculare.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
17 Septembrie 2019, 08:07

Oradea blocată: Marile lucrări ale municipalităţii paralizează traficul rutier şi îi aruncă pe orădeni în pragul disperării (FOTO/VIDEO)

Oradea blocată: Marile lucrări ale municipalităţii paralizează traficul rutier şi îi aruncă pe orădeni în pragul disperării (FOTO/VIDEO) ROŞII DE NERVI. Managementul defectuos al lucrărilor îi obligă pe constructori să aştepte unii după alţii, lăsând între timp şantierele abandonate. Săptămâna trecută, şantierul pentru reabilitarea Pieţei Ferdinand a fost pustiu, muncitorii fiind relocaţi. Între timp, singurul lucru care se dezvoltă în şantier sunt... roşiile, plantate în coasta Teatrului de orădenii convinşi că lucrările vor mai stagna mult şi bine!
Oradea blocată: Marile lucrări ale municipalităţii paralizează traficul rutier şi îi aruncă pe orădeni în pragul disperării (FOTO/VIDEO) CAPTIVI. Începerea şcolii a blocat străzile Oradiei. "Dimineaţa înainte de ora 8, la prânz între 12 şi 13, sau după-amiaza după ora 16, n-ai ce intra pe Magheru, Cantemir sau Transilvaniei, că acolo rămâi", spune directorul Camerei Taximetriştilor, Iosif Rad. Ambuteiajele au crescut de 4 ori timpul de aşteptare. "În loc de 3 minute, acum ajungem în 12 minute. Degeaba eşti aproape de client dacă strada e blocată"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă ceva poate merge prost va merge! "Aproape că nu există lucrare importantă la care să nu întâmpinăm probleme sau întârzieri", recunoaşte primarul Ilie Bolojan.

De la construcţia pasajului subteran pe sub Bulevardul Magheru şi reabilitarea Pieţei Ferdinand, până la prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului, şantierele îngreunează traficul şi pun la încercare nervii şoferilor. Fără ca Primăria să facă ceva!

Atenţie, ambuteiaj!

De săptămâna trecută, odată cu începerea şcolii, străzile orădene sunt neîncăpătoare. Se circulă bară la bară! "Ca să ajung cu copilul la şcoală în Rogerius, pornesc de acasă la 7:15. Pe drumul expres, coada de maşini se întinde de la podul Theodor Neş până în strada Ana Ipătescu", reclamă un şofer. În sens invers, dinspre Rogerius, coada se întinde din strada Louis Pasteur până în strada Frunzei.

Părinţii copiilor de şcoală sunt disperaţi. "Marţi dimineaţă am sunat 20 de minute fără să găsesc vreun taxi. Toate erau prinse în trafic. La ora 7:45 am urcat cu copilul în tramvai la Piaţa Rogerius, la 7:55 eram la gară, iar de aici la Aleea Ştrandului am făcut 12 minute. Va trebui să îmi trezesc copilul cu o oră mai devreme ca să ajungă la şcoală, pentru că toate străzile sunt în şantier!", protestează o mămică.

Întârzieri neprogramate

Traficul rutier este dat peste cap de şantierele întârziate. Cel mai bun exemplu sunt lucrările din Magheru, unde săpăturile la tunel, programate să înceapă încă din 1 august, sunt şi astăzi în stadiul de proiect.

Reabilitarea Pieţei Ferdinand, începută în luna mai, şi-a încetinit ritmul până la abandon, iar transformarea străzii Aurel Lazăr în arteră pietonală, începută la sfârşitul lui iulie cu îndepărtarea asfaltului, a fost reluată abia vinerea trecută.

La fel, în zona Calea Aradului, constructorii au anunţat închiderea sensului giratoriu de la intersecţia cu strada Vlădeasa pentru începutul lunii august, dar vor ajunge până aici cu noua linie de tramvai abia săptămâna aceasta.

Modernizarea Căii Bihorului în continuarea drumului rapid avansează atât de lent încât l-a scos din fire pe primarul Ilie Bolojan, iar despre amenajarea trecerii de nivel cu calea ferată din strada Uzinelor nu se mai aude nimic.

După avize, aprobări...

Ilie Bolojan, primar OradeaAdevărul este că Primăria Oradea a scăpat lucrările din mână. "Orice întârziere a unei vize a proiectantului sau a unei aprobări a Inspecţiei în Construcţii ne decalează execuţia şi cu două luni", dă primarul Ilie Bolojan (foto) vina pe birocraţie.

Spre exemplu, la construirea pasajului subteran din Magheru, atribuită în ianuarie firmei Freyrom SA pentru 14,5 milioane lei, constructorul a avut două luni să depună documentaţia pentru autorizaţia de construire, a aşteptat o lună după aceasta, apoi încă una după ordinul de începere a lucrărilor. Cel din urmă document a fost trimis la Bucureşti pentru avizul tehnic pentru mijloacele de transport feroviar, obligatoriu fiindcă se va lucra sub linia de tramvai, dar şi unui expert în poduri, pentru că podul Dacia va fi reconfigurat.

Ulterior, la cererea finanţatorului european, proiectul a fost trimis şi la reverificare unei firme independente din Cluj şi abia apoi a ajuns la Inspectoratul de Stat în Construcţii pentru viza finală. Lucrările nu au început nici astăzi. Săptămâna trecută proiectul abia ajunsese în faza relocării reţelelor...

Cu conductele la plimbare

Primarul spune că vina aparţine Companiei de Apă Oradea: "Compania ar fi trebuit să aibă conductele mutate". Totuşi, n-a putut sancţiona pe nimeni.

"Am aflat că relocarea conductelor, inclusă iniţial în proiectul european, va cădea în sarcina noastră abia la semnarea contractului pentru pasajul subteran. Ne-am mişcat cu licitaţia cât de repede am putut", explică directorul tehnic al CAO, Gheorge Popa.

Inginerul spune că Freyrom nu are cum reproşa CAO întârzierea frontului de lucru. "Lucrările i-au revenit unui asociat al constructorului. N-ar trebui să existe probleme de organizare".

Săpături de iarnă

Florin Birta, viceprimar OradeaPentru a mai recupera din handicap, până la mutarea conductelor de apă, internet, încălzire şi gaz, constructorii vor lucra la reabilitarea podului Dacia şi reconfigurarea carosabilului prin amenajarea a trei benzi de circulaţie auto pe sens. "După 1 noiembrie, aici vor fi aduse două foreze. Avem de săpat 375 de piloţi foraţi şi nu vrem să rupem, în plină iarnă, o conductă de termoficare sau de alimentare cu gaz", zice viceprimarul Florin Birta (foto).

Dacă nu s-a ştiut mobiliza peste vară, municipalitatea vrea să forţeze constructorul să lucreze la iarnă. "Circulaţia tramvaielor va fi sistată pentru o lună sau două, undeva în ianuarie - februarie", anunţă vicele. Cam când ar avea nevoie orădeanul mai tare de transportul în comun...

Când nu-i una, e alta...

Există însă proiecte şi mai încurcate. Pe şantierul de reabilitare a Pieţei Ferdinand, care a dat peste cap circulaţia din centrul oraşului încă din luna mai, cresc bălării. Întâi Primăria a descoperit că o parte din trotuarul de lângă sediul grupului de firme Transilvania aparţine fraţilor Micula şi a umblat să îi convingă să îşi asume partea lor de cheltuieli.

Mircea Mălan, viceprimar OradeaApoi, s-a trezit că lucrările sunt blocate de Consiliul Judeţean. "Conducerea Teatrului a descoperit abia acum că are de făcut lucrări de hidroizolaţie pe exteriorul fundaţiei clădirii", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto). În plus, constructorul Gavella nu are cum lucra până ce Electrica nu îşi va muta toate cele trei posturi trafo în subteran. "Constructorii vor veni prin noiembrie. Degeaba am discutat cu reprezentanţii Electrica încă de acum doi ani. Se scuză că n-au avut buget".

Primăria nu ia în calcul penalizarea Gavella. "Nu avem niciun temei legal. Firma are la dispoziţie 18 luni pentru finalizarea investiţiei", zice Mălan.

Criza, bat-o vina!

La fel se întâmplă şi în cazul prelungirii liniei de tramvai din Calea Aradului. Constructorul Abed Nego trebuia să ajungă încă din august cu linia de tramvai în strada Vlădeasa, lucru care se va întâmpla abia săptămâna aceasta. "Conducerea firmei a promis că va recupera acest handicap", spune Mircea Mălan.

Odată ajuns cu tronsonul al doilea al liniei din spatele centrelor comerciale până la fosta moară, constructorul îşi va încerca norocul cu al treilea tronson în strada Atelierelor, unde nu ar trebui să întâmpine probleme de exproprieri şi relocări de reţele. Edilul nu îşi face însă iluzii cu privire la viteza lucrărilor. "Din 120 de angajaţi, câţi are Abed Nego, 100 sunt mutaţi pe alte şantiere. Firma are multe lucrări şi îşi mută oamenii de pe un şantier pe altul".

Mălan este de părere că întârzierile se datorează crizei de personal din construcţii. "Patronii se plâng că nu găsesc meseriaşi", spune edilul. Şi totuşi, judecând după cifrele de afaceri şi profiturile declarate la sfârşitul anului trecut, constructorii ar avea de unde-şi plăti meseriaşi, dacă ar vrea neapărat. Abed Nego a încheiat anul trecut cu un profit de 105.000 lei, Gavella cu 460.000 lei la 80 de angajaţi, iar Freyrom a rămas cu 212.000 lei cu doar 47 de angajaţi. Numai orădenii ies pe minus...


VREM (MAI MULŢI) BANI!
Drumul rapid înaintează… încet

Singura lucrare în grafic, prelungirea drumului rapid din strada Ion Bogdan peste Valea Frumoasă până în sensul giratoriu de la Real II, se îndreaptă şi ea spre impas. Lucrările în valoare de 23,1 milioane lei, cu termen de predare în septembrie, au fost amânate până la sfârşitul anului pentru că angajaţii asocierii de firme reprezentate de Drumuri Orăşeneşti nu au putut lucra peste iarnă. Constructorii au amenajat cea mai mare parte a drumului de circa 2,7 kilometri, de la baza serpentinelor spre Paleu la viitorul viaduct dinspre Biharia, şi urmează să treacă săptămâna viitoare la turnarea stratului de binder.

Pentru data de 17 septembrie sunt aşteptate să ajungă în şantier primele grinzi care vor fi urcate pe piloni pentru a forma structura podului. Dacă vor veni... "Constructorul a solicitat suplimentarea costurilor cu grinzile de beton pentru că furnizorul le-a scumpit. Din punctul nostru de vedere, cererea nu se justifică. Avem un contract, acesta trebuie respectat. N-ar fi exclus să ajungem la un proces", spune directorul economic al Primăriei, Eduard Florea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
16 Comentarii
Oradeanbihor
Ești țăran , și atat
Postat 19 Septembrie 2019, 22:01 de Sandu1206
sandu
M-ai impresionat pana la lacrimi (de râs, bineinteles). Oda ta la adresa nebunului e demna de laudatorii din Coreea de Nord.
Postat 19 Septembrie 2019, 21:37 de oradeanbihor
cetateanbihorean
Am fost în orașe din România unde oamenii s-ar bucura sa fie trafic pt că se lucrează sa fie deranj pt că se lucrează . Când le supun că sânt Orădean au doar cuvinte de laudă. Acei oameni așteaptă să le iasă în cale un primar ca Bolojan, mă uit la ei și mă gândesc ce norocoși suntem că îl avem noi. Nu toate lucrările lui Bolojan au reușit, dar 80% e bine. Dar sa fie criticat pt fiecare lucrare, pt fiecare proiect e absurd. Acest gen de critici ne-literari nu au mai ieșit din Oradea la o distanță de 40-50 km de 15 ani, poate că nu au fost în alte orașe niciodată, și atunci ăștia nu știu cum e la Craiova, la Bacău, Galați, Alexandria etc.
Postat 18 Septembrie 2019, 19:18 de Sandu1206
bine ca se lucreaza
Chiar daca din n motive, treaba nu merge ca unsa, totusi orasul merge insinte, taras-grapis. Comparand mersul nostru cu al celorlalte orase din tara si nu numai, eu pot afirma ca Sandu are dreptate: ne-ar trebui cate un Bolojan in fiecare oras al Romaniei ca sa faca treaba. Altii nici nu se incumeta sa inceapa ceva, nu-i mai bine asa? Nu intarzieri in trafic, nu nervi, nu sudalme, totu-i bine si frumos. Romania ramane in urma chiar fata de colegele de bloc socialist, deci tara chiar are nevoie mare de heirupisti gen Bolojan.
Postat 18 Septembrie 2019, 16:09 de cetateanbihorean
@ scarbit
Dupa atatia ani de lucrari in oras e inpardonabila lipsa de organizare in ce priveste lucrarile incepute si neterminate. Daca e o problema de resursa umana, din nou mi s-ar parea mormal sa se concentreze pe lucrari care pot fi terminate si abia dupa aia sa se apuce de altele. Cu toate ca intentiile par bune, deciziile bolovanului si ale echipei din dotare par de un heirupism demn de Caragiale. Isi dau singuri cu stangu-n dreptu.
Postat 18 Septembrie 2019, 09:22 de oradeanbihor
https://m.stirileprotv.ro/lbin/mobile/index.php?article_id=3832466
Ar trebui un Bolojan in fiecare oraș.
Postat 17 Septembrie 2019, 23:54 de Sandu1206
Tara arde Babele se scarpina
Unii fac caterinca, altii lucreaza ceva, bine - prost, cum pot si bolovan, cum spuneti voi, cu cine dracu sa lucreze? Cu 1 roman plecat din tara la 9 minute, cu incompetentii scosi de pe bancile scolilor si universitatilor? Peste 5 ani raman doar investitiile incompetentii si batranii in tara asta. Se vor muta si parashutele de pe la aeroport si cei cu pensii speciale.
Postat 17 Septembrie 2019, 22:10 de scarbit
Scortosul ( ZUGRAVUL )
Pui și gresie/faianță ????
Postat 17 Septembrie 2019, 21:17 de Sandu1206
Ramane cum am stabilit!
Ramane cum am stabilit: astia platiti din bugetul pmo de catre bolovan CIOCU MIC....... sau primiti si pentru pupinkurism, tot de la buget/bolovan?!
Postat 17 Septembrie 2019, 19:50 de scortosul
Scortosul ( ZUGRAVUL )
Te-ar fi luat Bolojan sa zugrăvești primăria, dar nu prea ai mana de lucru.
Postat 17 Septembrie 2019, 18:35 de Sandu1206
! cai care ....
Cei care traiesc din contracte cu pmo sa taca! Poate ca am zugravit mai multe apartamente decat ani aveti impreuna! Sa taca toti cei se sustin lucrul prost facut, prost organizat si prost finalizat! Propun ca aplaudacii bolovanului sa sponsorizeze bugetul pmo cu tot ce incaseaza de la pmo
Postat 17 Septembrie 2019, 16:08 de scortosul
poate asa
poate asa mai simte si el problemele cotidiene al unui antreprenor ( birocratie , incurcaturi , pile etc etc) doar ca diferenta mare este ca antreprenorii sunt arsi la buzunar cu fiecare minut de intarziere , insa el e doar un pic stresat , dar salariul vine si daca e gata drumul si daca nu .
Postat 17 Septembrie 2019, 12:57 de wolf
comentatori aiurea in tramvai
FRAIERII care comentează aiurea nu-s in stare nici sa-si zugraveasca apartamentul.
Postat 17 Septembrie 2019, 10:08 de mil3
Felicitări Bolojan
FRAIERII care comentează aiurea, se pot muta in Teleorman, acolo nu e trafic, pt că nu se întâmplă nimic.
Postat 17 Septembrie 2019, 10:04 de Sandu1206
Toti au cate o vine numai....
Toti au cate o vina numai el, el marele ctitor, maretul carmaci, chiparosul pmo este imaculat, fara vina! Ave chiparosule! O mai vazut cineva chiparos bolovanos? Pana azi eu nu am mai vazut!
Postat 17 Septembrie 2019, 09:00 de scortosul
Si minciuna-i vorba, nu-i asa?
Si minciuna-i vorba, nu-i asa? La scalda in toate albiile posibile ca sa ascunda incompetenta si superficialitatea functionarilor din subordine. Cand te ocupi de ceva trebuie sa stii ce sarcini ai,care sunt pasii de strabatut si timpii de astepta dupa documente. Este de ajuns sa studieze cat trebuie sa stai dupa o fituica de la pmo ca sa stie cam cat are de astepta. Superficialitate, graba de a cheltui(aiurea in cazul pasajului de pe Magheru) porcoiul de bani adunati din suprataxe si impozite locale. Sa vii acu si sa spui ca nu stiai si nu te astepati...... este si asta inca o minciuna. A arunca vina in curtea altuia este ceva specific administratiilor bugetare, responsabilitate din parti, venituri din biu ca asa-i la bugetari! Tov. bolovan, nimic despre ciumperca, nimic? Cand se va finaliza tapsanul si pe ce sume aiuritoare? Aveti acu un porcoi de bani sub kur asa nu crezi ca ar fi timpul sa stim si noi? Tacest tapsan verde de la ciumperca este ce mai lunga lucrare a bolovanului, intinsa pe ani buni care are toate sansele sa ajunga la deceniu, daca nu si decenii! Pregatire si organizarea lucrarilor ar trebui sa ocupe cam 70-8-% din timp, asta daca ar sti ceva despre menegmentul lucrarilor in constructii, asta ar insemna ca in acea perioada sa finalizeze toata documentatia, documentele, prefabricatele,.... si atunci cand se incepe lucrul sa stie fiecare ce, cum, cat are de lucru. La bolovan totul este invers: incepoe lucrul(cu minciuni) si dupa face rost de documentatii, documente si ce-o mai trebui pe acolo, de aceea timpii de finalizare sunt vesnic necunoscuti. Dar si minciuna e vorba!
Postat 17 Septembrie 2019, 08:39 de scortosul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2732 RON
  • 1 EUR = 4.7556 RON
  • 1 HUF = 0.0144 RON