URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
12 Iunie 2019, 08:01

O beţie complicată: Procesul unui orădean prins băut la volan a ajuns caz-şcoală pentru 43 de instanţe din ţară

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Un proces aparent banal, deschis împotriva unui orădean, a devenit subiect de dezbatere naţională pentru specialiştii în drept penal, chemaţi să stabilească dacă omul poate fi tras la răspundere în condiţiile în care a fost depistat, băut, la volanul unei maşini care se deplasa doar pentru că, rămasă în pană de motor, fusese împinsă la vale.

După doi ani în care speţa a fost întoarsă pe toate părţile, problema de drept s-a clarificat: şoferii prinşi în stare de ebrietate la volanul unui vehicul, indiferent dacă acesta este acţionat sau nu de motor, pot fi pedepsiţi penal. Orădeanul a scăpat, însă, cu un avertisment...

Un chef cu ghinion

Dumitru Băican a fost tras pe dreapta de un echipaj al Poliţiei pe strada Louis Pasteur din Oradea în noaptea de 1 spre 2 iunie 2017, puţin după miezul nopţii. Poliţiştii au observat maşina rulând spre magazinul Crişul, fără lumini, pe mijlocul drumului şi oprindu-se înaintea unei intersecţii.

Şoferul duhnea a tărie şi a refuzat să se supună testării cu aparatul etilotest, aşa că a fost condus direct la Serviciului de Medicină Legală Bihor, unde i-au fost prelevate probe biologice care au indicat o alcoolemie de 1,65 g/l alcool pur în sânge.

Omul nici n-a negat că băuse. Dus la audieri la Poliţia Rutieră, a povestit cum a stat vreo trei ore la poveşti cu un amic, timp în care a băut cam trei deţuri de palincă, după care a vrut să plece spre casă cu maşina. Dar, ghinion: îşi lăsase luminile aprinse şi a rămas fără baterie, aşa că s-a gândit să împingă maşina la vale, încercând să-i pornească din mers motorul. N-a reuşit, ba mai mult, a şi picat pe mâna poliţiştilor.

Penal sau nu?

Băican a fost trimis în judecată de procurorii Parchetului Oradea pentru conducere sub influenţa băuturilor alcoolice. Procesul a început pe 17 noiembrie 2017 la Judecătoria Oradea, unde verdictul a fost în favoarea sa, instanţa dispunând achitarea fiindcă fapta sa nu ar fi prevăzută de legea penală.

Motivul? Nu prezintă „tipicitatea obiectivă a infracţiunii reţinute”, deoarece maşina n-ar fi fost „cu motorul în stare de funcţionare”, iar deplasarea ei pe drumul public s-a efectuat ca urmare a „punerii în mișcare prin împingere, fără a se realiza actul de conducere specific autoturismului”. Pe româneşte, omul se afla la volanul maşinii, dar cum aceasta nu era în stare de funcţionare, nici nu putea fi acuzat că ar fi condus-o băut.

Procurorii au atacat soluţia, procesul continuând la Curtea de Apel Oradea, ai cărei magistraţi au stabilit că problema nu e atât de simplă precum pare. Ca atare, pe 28 noiembrie 2018, au decis suspendarea dezbaterilor şi sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pentru dezlegarea unei chestiuni de drept, procedură la care instanţele pot apela dacă au nelămuriri ori divergenţe de interpretare a unor norme legale de care depinde soluţionarea unei cauze. Iar în acest caz, întrebarea era dacă putea sau nu să fie acuzat un şofer că a condus beat, dacă maşina în care se afla nu era acţionată de motor?

Ce-i de făcut

Aşa a ajuns banalul caz al orădeanului să fie dezbătut de un complet de 9 judecători ai Curţii Supreme, prezidat de însuşi preşedintele Secţiei Penale, Daniel Grădinaru.

Conform procedurii, pentru soluţionarea unor astfel de pricini, preşedintele completului poate solicita opinii scrise unor specialişti recunoscuţi în domeniu. În această speţă, şi-au exprimat opiniile, pe lângă cei 9 judecători ai Înaltei Curţi, şi colegii lor de la nu mai puţin de 15 Curţi de Apel, de la 10 Tribunale şi 21 de Judecătorii, plus profesori de la Institutul de Cercetări Juridice Academician Andrei Rădulescu, respectiv ai Facultăţilor de Drept din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, Universităţii Alexandru Ioan Cuza din Iaşi şi Universităţii din Craiova.

Verdictul? Potrivit soluţiei adoptate pe 21 martie, în acest an, şi publicate în Monitorul Oficial, şofarea unui autovehicul este operaţiunea prin care o persoană pune în mişcare autovehiculul şi îl dirijează pe drumurile publice, din interiorul acestuia, cu sau fără motor funcţional.

Vinovat şi nu prea

Asta pentru că, au explicat magistraţii, conducerea autovehiculului în pantă e posibilă chiar dacă motorul nu funcţionează, iar pericolul pe care îl generează şofarea sub influenţa băuturilor alcoolice „nu este diminuat de omisiunea punerii în funcţiune a motorului”. Pe scurt, şoferul putea fi tras la răspundere penală.

Ceea ce s-a şi întâmplat, dar cu blândeţe! Potrivit deciziei pronunţate luna trecută, pe 7 mai, Curtea de Apel Oradea a stabilit că bărbatul a  pus într-adevăr în pericol siguranța rutieră, circulând băut noaptea, fără lumini, însă vinovăţia sa „prezintă o gravitate redusă și nu a produs consecințe negative”.

În plus, după cum se arată în soluţie, făptaşul era la primul contact cu legea penală, a recunoscut și a regretat comiterea faptei. „Nu se impune condamnarea. Mai mult, apreciem că nu este oportună nici stabilirea unei pedepse, fiind suficientă pentru îndeplinirea scopului procesului penal aplicarea unui avertisment”, se arată în decizia prin care Dumitru Băican a scăpat doar cu o „gaură” de 400 lei în buzunar, cheltuieli judiciare în favoarea statului, pentru faza de urmărire penală și primă instanță. Cheltuielile judiciare ocazionate cu soluționarea apelului au rămas în sarcina statului. Una peste alta, a scăpat ieftin pentru deranjul pe care l-a produs...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
@lupule, mare dreptate ai!
Sunt patit. M-a amendat un dobit*c de la locala, pt., citez: ,,a montat geamuri tip termopan". Era vorba despre niste luminatoare la pod, noroc ca am pastrat factura unde ungurul a scris ,,luminator" (tetőablak). Show-ul a fost in instanta, unde am mers cu DEX-ul si am aratat ce inseamna ,,geam" si ce inseamna ,,fereastra". Concluzia: indiferent ce functie ocupa si indiferent in ce structura, organul ramane tot organ! P.S. O oarecare de la primarie, din structura condusa de celebra E.B., a atacat solutia de la fond. De ce? De aia! Am castigat si la Tribunal.
Postat 13 Iunie 2019, 11:40 de pinonel
Căruță cu cal
Și când se afla in trafic o căruță cu tractata de cal și căruțașul putred de beat... ce măsura se ia atunci... sunt doar agenți de poliție fără pregătirile necesare la circulație Care nici măcar nu știe sa facă un dialog etic Pt instituția pe care o reprezintă... experiența proprie vorbesc
Postat 12 Iunie 2019, 15:34 de User anonimizat
interesant
cam superficiala solutia si modificarile date codului rutier, de specialistii respectivi , fiindca automobil/autovehicul prin definitie inseamna ceva care se misca cu motor propriu deci........ (automobíl, ~ă [At: DA / P: a-u~ / A: (înv) -mobil / V: (înv) ot~ / Pl: ~i, ~e / E: fr automobile] 1 sn Vehicul cu roți pneumatice, mișcat de un motor cu explozie internă, cu aburi, electricitate sau aer comprimat Si: auto3 (1). 2 a (D. vehicule) Care se mișcă cu ajutorul unui motor propriu.)
Postat 12 Iunie 2019, 09:48 de wolf
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON