URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Februarie 2014, 07:32

Mica unire spre Oradea Mare! Fuziunea cu Sînmartinul este doar un prim pas din planul lui Bolojan

Mica unire spre Oradea Mare! Fuziunea cu Sînmartinul este doar un prim pas din planul lui Bolojan LA MAI MARE. Prin unirea cu Sînmartinul, viitoarea metropolă Oradea va avea acces mai uşor la investiţii şi la fonduri europene ce pot fi folosite pentru dezvoltarea infrastructurii şi serviciilor edilitare, vizând cu mari şanse titlul de capitală a turismului balnear din România
Mica unire spre Oradea Mare! Fuziunea cu Sînmartinul este doar un prim pas din planul lui Bolojan CARTIERUL SÎNMARTIN. Începând din ianuarie 2016, comuna Sînmartin ar putea deveni, cu voia locuitorilor, cartier al Oradiei. "Am ajuns la un prag peste care nu mai putem să ne dezvoltăm singuri", recunoaşte primarul Lucian Popuş
Mica unire spre Oradea Mare! Fuziunea cu Sînmartinul este doar un prim pas din planul lui Bolojan SUPER-ORADEA. Într-o perspectivă otpimistă, din unificarea Zonei Metropolitane Oradea prin absorbţia comunelor de către municipiu ar rezulta o aglomerare urbană cu peste 245.500 locuitori, ceea ce ar readuce Oradiei statutul de odinioară, de municipiu de rangul I, şi i-ar asigura cu adevărat o poziţie de metropolă. Primul pas ar putea fi făcut prin unificarea comunei Sânmartin cu municipiul, care ar ajunge astfel la peste 206.000 locuitori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Oraşele, la fel ca oamenii, au o limită de creştere. Oradea şi-a atins-o. În patru ani parcurile industriale au ocupat 100 de hectare de teren, iar municipiul nu mai are alte amplasamente, aşa că trebuie să se extindă.

"Zona de dezvoltare a oraşului nu este spre dealuri, unde infrastructura ar costa şi cu 40% mai mult, ci spre câmpie!", a declarat joia trecută primarul Ilie Bolojan. Acesta a anunţat intenţia municipalităţii de a fuziona cu comuna Sînmartin, care ar putea deveni cartier al Oradiei, spre avantajul tuturor locuitorilor.

2 în 1!

04_Ilie_Bolojan_bihoreanul_1.jpgLocalităţile mari se dezvoltă mai repede, pentru că atrag mai multe investiţii şi fonduri europene, aşa că Oradea trebuie să crească rapid! Primarul municipiului, Ilie Bolojan (foto), şi cel al comunei Sînmartin, Lucian Popuş, au anunţat că vor face demersuri pentru unificarea celor două unităţi administrativ-teritoriale. Dacă procedura se va dovedi o reuşită, centrul de comună şi satele Rontău, Cihei, Haieu, Cordău, Betfia, ca staţiunile Băile Felix şi 1 Mai, vor deveni cartiere ale oraşului.

Fuziunea ar creşte populaţia municipiului cu 10.363 de orădeni şi ar extinde Oradea cu 6.175 de hectare de teren, din care aproape jumătate pot fi folosite pentru relansarea staţiunilor balneoclimaterice. Cu investiţii în Spitalul de Recuperare şi în baze sportive, zona ar putea fi dezvoltată şi ca un pol medical, şi ca un centru pentru cantonamentele de iarnă ale sportivilor din loturile naţionale, ceea ce poate aduce venituri şi notorietate Oradiei. Scopul declarat al fuziunii este extrem de ambiţios. "Vrem să fim recunoscuţi drept capitala turismului balnear românesc", spune primarul Bolojan.

Orăşeni, în fond...

Fuziunea celor două unităţi administrativ-teritoriale era previzibilă. Situată la doar 6 kilometri de municipiu, comuna beneficiază deja de serviciile de alimentare cu apă şi canalizare ale Companiei de Apă Oradea, fiind prinsă şi în proiectul Aparegio pentru extinderea şi modernizarea reţelelor. De asemenea, Sînmartinul şi cele două staţiuni se încălzesc cu agent termic livrat de societatea Termoficare prin Magistrala VI. La fel, transportul în comun e asigurat de OTL, care a şi înlocuit pentru locuitorii comunei cele două abonamente valabile în Sînmartin şi Oradea, fiecare de câte 70 lei, cu unul singur, de 110 lei.

Cele două localităţi sunt legate ombilical şi economic: studiile arată că 1.487 locuitori vin zilnic la muncă din Sînmartin în oraş. În Oradea învaţă toţi liceenii comunei, plus alţi 435 de elevi din clasele I-VIII. Dacă luăm în calcul şi faptul că staţiunile şi municipiul îşi livrează reciproc vizitatori, ideea fuziunii pentru realizarea unei oferte turistice comune se impune de la sine.

În blocaj

Dacă în urma fuziunii Oradea îşi va mări populaţia şi suprafaţa, câştigând astfel noi oportunităţi de dezvoltare, Sînmartinul va primi în schimb investiţii.

04_Lucian_Popus_bihoreanul.jpgComuna s-a blocat la un nivel de dezvoltare peste care nu mai poate trece. Concurate de aquaparcurile din Ungaria, Băile Felix şi 1 Mai trăiesc mai mult de pe urma pensionarilor veniţi la tratament decât din turismul real, fapt pentru care au intrat într-un declin lent, dar sigur. Oferta de petrecere a timpului liber se limitează la plimbări pe lângă lacul cu nuferi, gustarea cu langoşi la chioşc şi cumpărături la bazarul de chiloţi din centru, aşa că falimentul poate fi evitat doar prin investiţii masive. "În perioada 2014-2020, fondurile UE vor fi alocate prioritar marilor aglomerări urbane, aşa că avem nevoie de Oradea", explică primarul Popuş (foto).

Conştient că localitatea nu va avea niciodată 5 milioane de euro ca să îşi asfalteze drumurile, şi cu atât mai puţin 30 milioane de euro pentru construcţia unui aquaparc, primarul îşi doreşte un aliat puternic care să poată dezvolta comuna. Sînmartinul are o experienţă tristă cu fondurile europene. În vreme ce Oradea a atras 219 milioane lei pentru reabilitarea Cetăţii, Pasajului Vulturul Negru, Cetăţii, Pieţei Unirii, construcţia unui aquaparc şi multe altele, comuna a ratat finanţările pentru un aquaparc între Felix şi 1 Mai, ba chiar a fost oprită de la finanţări europene până în 2012 din cauza unor nereguli în gestionarea banilor primiţi până atunci prin programul SAPARD!

Cu paşi mărunţi

Tatonările pentru fuziune au început discret, în toamna anului trecut, când primarul Ilie Bolojan a lăsat marile proiecte ale oraşului pe mâna viceprimarilor şi s-a retras parcă într-un con de umbră. Edilul s-a consultat cu directorii municipalităţii, a testat opinia politrucilor şi a vorbit şi cu aleşii din Zona Metropolitană Oradea.

PDL-istul Lucian Popuş a fost primul care a acceptat ideea unificării, deşi asta îi anulează şansele de a mai ajunge vreodată primar. "Important e să rămână ceva după mine!", zice Popuş. Edilul spune că în principiu aleşii comunei nu au obiecţii împotriva fuziunii. De altfel, nici n-ar avea motive. Pentru serviciile CAO, Termoficare şi OTL, locuitorii comunei plătesc deja tarife ca orădenii, aşa că singurul punct sensibil ar rămâne doar creşterea impozitelor la nivel de oraş.

"Belele" de orăşeni

Conform coeficienţilor prevăzuţi de lege, dacă pentru o casă situată în cea mai bună zonă din Sînmartin proprietarul trebuie să achite un impozit de 100 lei pe an, pentru una situată într-o zonă marginală din Oradea suma este de 209 lei. Ca urmare, localnicii comunei ar putea plăti, pe viitor, un impozit dublu.

Un alt dezavantaj îl constituie desfiinţarea Consiliului Local al comunei şi mutarea deciziei în Consiliul Local Oradea, unde vocea sătenilor s-ar auzi mai greu. În plus, statutul de orăşeni ar da peste cap viaţa localnicilor printr-o rigoare mai mare la încasarea impozitelor, respectarea disciplinei în construcţii, păstrarea curăţeniei, reglementarea circulaţiei şi parcărilor, extinderea hingherizării, creşterea animalelor şi multe altele. Or, acum toate acestea sunt mai "la liber"...

Citadini în devenire

Artizanii fuziunii consideră însă că procesul de urbanizare va fi lent şi nedureros. Bolojan şi Popuş au convenit ca nivelul de impozitare din Sînmartin să rămână acelaşi şi după fuziune, timp de zece ani, până în 2026. Ulterior, fiscalitatea va creşte treptat de-a lungul a încă cinci ani, până la nivelul zonelor de impozitare aferente cartierelor mărginaşe ale Oradiei.

Primăria Sînmartin va deveni punct de lucru al administraţiei orădene, scutind bugetul comunei de o cheltuială de circa 2 milioane lei pe an, bani care ar putea fi investiţi, oferind sătenilor posibilitatea să îşi rezolve toate problemele la nivel local, ca până acum. În plus, localnicii vor beneficia de preschimbarea gratuită a cărţilor de identitate şi a celorlalte documente, de la permisele de conducere până la paşapoarte.

Cartierul Sînmartin

Urbanizarea comunei va aduce investiţii masive, începând de la o linie de transport electric cu tramvai sau cu troleibuz pe ruta Oradea-Felix, asfaltarea şi iluminarea satelor şi noi locuri de muncă. Inevitabil, extinderea infrastructurii şi îmbunătăţirea serviciilor va duce la scumpirea terenurilor în sate, spre câştigul proprietarilor.

În plus, prin extinderea oraşului, localnicii vor scăpa de plata rovignetei pe drumul spre Oradea, vor avea o substaţie pentru medicina de urgenţă, vor beneficia, ca orădenii, de un abonament OTL de 70 lei, redus cu 50% pentru elevi şi gratuit pentru pensionari, precum şi de plata ajutoarelor sociale, a indemnizaţiilor de îngrijitor pentru persoane cu handicap şi multe altele.

"Eu zic că vor accepta"

Primarul Popuş crede că localnicii vor înţelege rapid avantajele şi se vor pronunţa pentru fuziune. "Dacă vom şti să le explicăm, eu zic că oamenii vor accepta fără probleme. Ne dorim foarte mult un aquaparc, iar singuri nu îl putem construi", spune edilul, convins că nici cel care se construieşte în Oradea, nici cel deja existent în Cordău (Aqua President) nu vor constitui o concurenţă. "În Hajduszoboszlo, care este mult mai mic decât Oradea, e plin de ştranduri, şi toate funcţionează", spune Popuş.

În contradicţie cu acesta, unii consilieri comunali nu sunt foarte convinşi că sătenii vor accepta desfiinţarea comunei. "Cei de la blocurile din centru, care au condiţii de oraş, probabil vor fi de acord. Discuţiile se vor duce la sate. Cei din Cordău sau Haieu nu vor dori să intre în oraş, de teamă că după dezvoltarea localităţii nu vor mai avea unde-şi paşte vacile", zice consilierul Cristian Laza (PNL).

Localnicii sunt şi ei împărţiţi. "Suntem bătrâni şi bolnavi, ce ne trebuie acuma impozite de oraş? Aci sat o fost de când lumea!", zice un bărbat. Totuşi, nici măcar pensionarii nu pot rezista atracţiei oraşului. "Dacă ne dă abonament gratuit pe autobuze ca să merem la doctori în oraş, io zic să ne unim!", e de părere un vecin.

"Satele vor fi împotrivă!"

04_Ioan_Marcus_bihoreanul.jpgŞi în rândul primarilor celorlalte comune limitrofe, care ar urma să fie înglobate oraşului în etape ulterioare, părerile sunt tot împărţite. "Mie nu-mi pare o idee rea. Vorbim de investiţii în infrastructură şi de drumuri pe care o comună ca a noastră, care totuşi a câştigat 2.000 de locuitori în câţiva ani, nu le poate satisface într-un termen aşa scurt ca un oraş", spune Ioan Mărcuş (foto), primarul PDL de Sântandrei. Edilul se aşteaptă ca locuitorii comunei să fie reticenţi doar cu privire la creşterea impozitelor.

În Nojorid situaţia este ceva mai clară. "Poate locuitorii din centrul de comună ar fi de acord, dar satele vor fi împotrivă! Şi aşa îi este greu omului să vină din Şauaieu, dar să mai meargă până la Oradea după o adeverinţă!", crede edilul PNL Mircea Crainic.

La fel zice şi omologul din Oşorhei, liberalul Ioan Pop: "Oamenii nu prea vor, se tem că totul se va scumpi fără să primească nimic în plus. Noi suntem pe terminate cu infrastructura, acuma asfaltăm drumurile, nu prea avem nevoie de Oradea".

Ar spune nem!

04_Batori_Geza_bihoreanul.jpgCel mai vehement opozant al unificării este Batori Geza (foto), primarul UDMR de Borş: "Pe mine nu m-a întrebat nimeni până acum, dar dacă m-ar întreba aş spune nu!". Argumentele? "Unirea cu municipiul ar însemna moartea localităţii: ar dispărea Primăria, oamenii ar merge la Oradea pentru orice hârtie şi nu ar mai putea influenţa deciziile. Impozitele nu e sigur că se vor întoarce în comună. În Consiliul Local Oradea, câţi consilieri ar avea Borşul, 2 din 27? Cu asta nu faci nimic!", zice primarul.

Batori consideră edificatoare experienţa comunei Episcopia, alipită Oradiei în anii '50: "Episcopia a câştigat ceva? Da! A devenit groapa de gunoi a oraşului, dar în rest are aceleaşi străzi desfundate, iar oamenilor le crapă casele de la TIR-uri. Nouă ne este foarte bine lângă Oradea. Investitori poţi atrage şi dacă nu eşti oraş", spune Batori. E adevărat, Borşul a avut parc industrial înaintea Oradiei, doar că şi acum e gol...

Se pregăteşte Sântandrei...

Primarul Ilie Bolojan consideră firească reticenţa primarilor de comune. "E normal să existe o reţinere, dar dacă înglobarea Sînmartinului va fi un succes, peste câţiva ani chiar locuitorii comunelor vor pune presiune pentru alipirea la Oradea. Oraşul oferă posibilităţi de dezvoltare pe care comunele nu le vor avea niciodată!", spune Bolojan.

Potrivit edilului, următoarele localităţi care ar putea intra în discuţie pentru o fuziune ar fi Sântandreiul (datorită aglomerării urbane), Nojoridul (care ar putea fructifica proximitatea Aeroportului) şi Oşorheiul (graţie infrastructurii deja existente). Extinderea oraşului în Zona Metropolitană depinde însă nu doar de reuşita "afacerii" cu Sînmartinul, ci şi de dezvoltarea economică a întregii zone. Şi abia atunci Oradea Mare va fi o metropolă, din Şoseaua Borşului până hăt, departe, la intrarea în Hidişelu de Sus...


LA MAI MARE!
206.762
locuitori va avea Oradea după după unificarea cu Sînmartinul


UNIRE CU PROGRAM
Încep dezbaterile!

Demersurile pentru unirea Oradea-Sînmartin vor începe în martie cu un acord de principiu al celor două Consilii Locale referitor la organizarea unui referendum. Pentru a scuti de cheltuială bugetele celor două localităţi şi a asigura o prezenţă cât mai mare la urne, acesta va avea loc simultan cu alegerile prezidenţiale din noiembrie. Până atunci, în ambele localităţi se vor organiza dezbateri despre avantajele şi dezavantajele fuziunii. După toate probabilităţile, orădenii vor fi chemaţi să răspundă cu "Da" şi "Nu" la întrebarea dacă sunt de acord cu unificarea municipiului cu comunele din Zona Metropolitană, pentru a evita organizarea unor consultări ulterioare, iar locuitorii din Sînmartin se vor pronunţa dacă aprobă sau nu fuziunea cu Oradea.

Referendumul va fi validat dacă la urne se vor prezenta jumătate plus unu din locuitorii cu drept de vot. În acest caz, rezultatul va fi înaintat Guvernului pentru adoptarea unei Hotărâri referitoare la unificarea celor două localităţi cu începere din 1 ianuarie 2016. Intervalul de un an între scrutin şi fuziunea propriu-zisă va fi folosit pentru elaborarea unei strategii de dezvoltare comune, unificarea bazelor de date, rebotezarea străzilor ale căror denumiri se regăsesc în ambele localităţi şi alte detalii.


PREMIERĂ
Poveste de cartier

04_Ionel_Vila_bihoreanul.jpgDacă reuşeşte, unificarea dintre Oradea şi Sînmartin ar putea fi prima din România de după căderea comunismului. O iniţiativă similară a avut oraşul Voluntari, unde în 2009 locuitorii s-au pronunţat prin referendum cu privire la alipirea la Bucureşti (ca Sectorul 7), dar procedura nu s-a finalizat niciodată, Capitala neorganizând "în oglindă" un scrutin pentru perfectarea absorbţiei. În 2011, fostul primar clujean Sorin Apostu a ridicat şi el problema fuziunii localităţilor Apahida, Baciu, Chinteni, Feleacu şi Floreşti cu municipiul Cluj-Napoca, dar iniţiativa s-a lovit de opoziţia primarilor de comune şi nici nu s-a mai ajuns la un referendum.

Ionel Vila (foto), secretarul municipiului Oradea, spune că iniţiativa alipirii comunei Sînmartin nu e nouă. "La începutul anilor '80 s-a discutat mult pe această temă. Au existat chiar proiecte ce vizau reabilitarea clădirilor din Băile Felix şi extinderea liniei de tramvai până în staţiune, dar nu s-au materializat din lipsă de fonduri". Rămâne de văzut dacă edilii de azi vor fi capabili să ducă la bun sfârşit, cu mijloace democratice, proiecte pe care comuniştii, din lipsă de bani, le-au abandonat în vremea dictaturii...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
21 Comentarii
Oras mai mare=Fonduri europene mai mari
E foarte bine ! Avem nevoie de modernizare. Daramati si sandramalele din centrul Oradiei. Peste tot in lume, vechiul face loc noului !
Postat 27 Februarie 2014, 18:31 de Proiecte
Foarte bine !
Cine plange datorita Unirii ? Poate doar catolicii(reformatii) si "etnicii", din Oradea pt ca le-ar scade procentul. Ar fi la mintea cocosului sa va luati dupa ce spun opozantii proiectului. HAI UNIREA ! PUTEREA VINE DIN UNITATEA. Tot asta se caznesc si ungurii din Romania. Sa faca separatisme si sa reinvie struto-camila ungaria mare.
Postat 27 Februarie 2014, 17:18 de Unirea
Abia astept sa fiu unita. Adica uniata.
Cum sa nu. Abia astept sa fiu unita. Unita, adica facand parte din acea confesiune catolica de rit oriental care a dat uniatii. Iar primarul de Oradea va avea serios de munca. Prin Felix, Sanmartin, Baile 1 Mai etc. vor trebui demolate niste garaje si facute niste parcari cu plata. Cu plata, ca sa faca rost de bani la bugetul musai marit al Oradiei Mari. Traiasca URIASA PARCARE CU PLATA din URIASA ZONA METROPOLITANA Oradea (plus restul). Asta este, vom plati TAXA DE PARCARE a ZONEI METROPOLITANE care, teoretic, va fi mai mare decat acum, in ORADEA MICA. Sa realizam, domnilor, O IMENSA PARCARE CU PLATA, care sa acopere Zona metropolitana Oradea Mare. Cu conducatorul nostru in frunte, fie-i numele la udat (pardon: laudat). M de la Oradea Mica
Postat 27 Februarie 2014, 16:48 de Miruna
in mica unire
nu pune nimeni un buton de like aici ca tare placut la mine ce postat OradeaN IDEEA E SUPER ! MAI MARE = MAI MULTE FONDURI IAR ALA PRIMU DIN BORS NU VREA SA IL INTREBAM SI CAND NE STERGEM LA POPONET? CA ATAT DAM NOI AIA DIN ORADEA MARE PE CE CREDE EL
Postat 26 Februarie 2014, 21:27 de oradea mare
oradea mare
DACA SE UNESTE SANMARTINUL CU ORADEA PRECIS PRIMARIA SE VA MUTA ACOLO!IN BAILE FELIX!
Postat 26 Februarie 2014, 19:33 de rugea livia
sa-si uneasca Birtinul cu .....
Sa mearga acest cretin de Birtin, la el acasuca si sa uneasca mintea lui cu a lu' Antoneasca...poate iese ceva. Daca sprancenele lui sunt unite, trebuie unite toate? Se zice din batrani ca oamenii cu sprancenele unite, sunt oameni RAI. Acest mare matematician, de renume la Scoala Ajutatoare Tileagd sa ne mai lase pe noi cei de langa Oradea.
Postat 26 Februarie 2014, 09:14 de nina
interese?
despre ceva interese imobiliare nu scriem nimic? Ca doar nu crede cineva ca politicienii fac ceva de dragul nostru.
Postat 26 Februarie 2014, 00:06 de doc
ba da nino sintem de acord
noi cei din Santandrei sintem de acord numa sa scapam de ciuma portacalie si de mincinosul satului care e acuma primar
Postat 25 Februarie 2014, 21:43 de unul
Viata la tara
Nu cred ca locuitorii din Sinmartin vor fi de acord, in special cei care locuiesc in satele din aceasta comuna. Este deranjant ca, dupa ce ai fugit de oras ca sa locuiesti intr-un mediu mai natural, de "tara", sa vina niste politicieni sa te alipeasca din nou orasului. Ce se va intampla cu pamanturile satului (pasunea/imasul), cu patrimoniul satesc stramosesc???? La asta nu s-a gandit nimeni. Preturile vor fi prea mari, impozitele si taxele vor creste, totul va fi mai scump. Vor veni si vor pune locuri de parcare cu plata si pe podurile oamenilor. Te poti astepta la orice. Nu votati unirea!!!!!!
Postat 25 Februarie 2014, 21:32 de Alex
romaia
din santandrei. nu santem de acord cu asa ceva vor creste taxe impozite
Postat 25 Februarie 2014, 18:55 de nino
O idee buna!
Consider ca este o idee laudabila, si cred ca majoritatea locuitorilor din Sinmartin vor fi de acord si deschisi spre unificarea cu Oradea.
Postat 25 Februarie 2014, 16:28 de Sinmartin
Da' un metrou pe cand ?
... la asa ditamai metropola, baremi o magistrala ar fi necesara.
Postat 25 Februarie 2014, 15:27 de Negative
inapoi
da, inapoi ,unde sant inmormantatii mosiisi stramosii
Postat 25 Februarie 2014, 11:22 de sanyi
@ fufuleaga
de ce nu mergi inapoi linga fratii tiganii
Postat 25 Februarie 2014, 10:41 de TIGANUL
Ungurii din Bors
Normal ca unguru Gezo...primar in Bors se opune, ca e Udmr-ist jegos. Ei nu vor decat sa aiba ceva ..cat de mic , da sa fie al lor. Si normal ca nu l-a intrebat nimeni daca vrea sa devina Borsul parte din oras .. pt ca nu v-a devenii niciodata. Nicio comuna cu populatie maghiara nu se v-a contopii cu orasul. Si .. e mai aproape Borsul de Artand decat de Oradea. jegosilor.
Postat 25 Februarie 2014, 10:39 de OradeaN
initiativa laudabila
initiativa e laudabila. in mod "normal" (normalitatea viciata romaneasca, desigur) orice primar al unei mici comunitati, sau consilierii locali ar respinge o astfel de propunere doar de frica faptului ca ar pierde 4-500 lei/luna indemnizatie si eventualele spagi (mai mici sau mai mari) venite prin contractele atribuite in cadrul sedintelor de consiliu. in cazul asta, popus are un discurs surprinzator de "diferit". omul zice ca sanmartin nu poate absorbi fonduri pentru dezvoltare, avand in vedere faptul ca formal o comuna intampina obstacole birocratice majore in acest sens, iar alipirea de oradea ofera posibilitatea dezvoltarii prin prisma faptului ca, iarasi "formal", vor putea fi accesate sume mult mai mari. rationamentul e corect. cu un astfel de discurs poti castiga voturile clasei de mijloc, care cred ca e majoritara in localitate. insa probabil se va lovi de opozitia conservatoare de la satele mai mici.
Postat 25 Februarie 2014, 10:18 de x
dictatura
asta merita toti prostii ,care a intrat si ramas in METROPULITAN
Postat 25 Februarie 2014, 10:13 de dezso
@Batori
Nici sa aranjati o amarata trecere de pietoni ca lumea nu sunteti capabil.
Postat 25 Februarie 2014, 09:31 de Observer
@batori de la Borş
Nici n-o să te întrebe nimeni nimic băiatule..... Veţi pieri de pe faţa pământului încet şi sigur.... pe limba voastră. Inclusiv ceilalţi nomazi din păşunea de dincolo de graniţa . Capitala porno a Europei (hunlanda), va fi din nou mai mult decât a fost, adică o păşune liberă de paraziţi şi curve bătrâne
Postat 25 Februarie 2014, 08:38 de Fefeleaga
O idee buna
O IDEE F BUNA!
Postat 25 Februarie 2014, 08:28 de Kalmann
UNIRE
POVESTI DIN TIMPUL COMUNISMULUI REACTUALIZATE
Postat 25 Februarie 2014, 07:44 de ABET
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON