URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 Martie 2010, 09:12

La bloc, cu Poliţia

La bloc, cu Poliţia ADUNAREA! Din cauza tot mai numeroaselor delapidări, Primăria a cerut preşedinţilor asociaţiilor de proprietari să convoace adunări generale. Unde să afle şi locatarii dacă se fură...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Administratorul şi contabila Asociaţiei Lalescu D29, soţ şi soţie, şi-au stabilit singuri salariile şi s-au premiat între ei. Cei de la Asociaţia 116 Vest Rogerius, aşijderea.

Administratoarea asociaţiilor Dacia 153, Columna 109 B şi 349 au condus o contabilitate dublă, băgându-şi în buzunar peste 200.000 de lei din banii locatarilor...

Şi exemplele ar putea continua. Vina, însă, zic oamenii legii, e chiar a locatarilor, care sunt neglijenţi şi nu se implică în activitatea asociaţiilor din care fac parte, lăsându-şi banii pe mâna unor administratori "cu lipici" pe degete.

Probleme şi probleme

De la începutul anului, Poliţia a adunat 30 de reclamaţii de la orădenii care îşi suspectează administratorii şi casierii de delapidare. Numărul e mare, în condiţiile în care pe tot parcursul anului trecut s-au înregistrat numai 10 cauze privind gestionarea frauduloasă a asociaţiilor de proprietari.

Alarmant e acum că în majoritatea dosarelor suspiciunile locatarilor sunt întemeiate. În două dosare, ancheta a şi fost finalizată, administratorii fiind trimişi în judecată pentru furtul a 115.000 de lei din fondurile comune. Alţi opt administratori şi contabili au fost puşi sub urmărire penală, pentru că au cheltuit în interes personal 548.700 de lei din banii oamenilor.

"În 19 dosare, cercetările se află în fază incipientă, dar deja se estimează un prejudiciu de peste 1.000.000 de lei", spune agentul şef Dănuţ Dem, din cadrul Serviciului de Investigare a Fraudelor (SIF) al Poliţiei Bihor, care se ocupă de respectivele dosare.

Delapidări cu acoperire

În majoritatea cazurilor, poliţiştii au stabilit că administratorii şi casierii au condus contabilităţi duble, au decontat cheltuieli fictive, au făcut lucrări de reparaţii favorizând firme cu care s-au înţeles în prealabil în interes personal, s-au împrumutat din conturile asociaţiei ori şi-au fixat salarii şi prime ilegal, fără înştiinţarea proprietarilor în adunarea generală, aşa cum ar fi fost obligaţi prin Legea 230/2007 care reglementează activitatea asociaţiilor.

Un exemplu tipic este cel al Dănuţei Rad, administratoarea Asociaţiei Dacia 153 în perioada 2004-2009, care a sustras 64.000 de lei din fondurile asociaţiei iar apoi, pentru a-şi acoperi furtişagurile, a înregistrat facturi fictive în contabilitate. Acelaşi lucru l-a făcut şi Viorica Ambro, la Asociaţia de proprietari 349, acuzată că a cheltuit pentru sine 51.000 de lei din banii locatarilor, dar şi Angela Strugăreanu, administratoarea Asociaţiei Columna 109B, trimisă în judecată pentru o delapidare de 67.000 de lei.

În familie

Mai gravă e situaţia asociaţiilor Sovata 35, Slatinei 23, Antonescu P63 şi Antonescu P64. La acestea, administratoarea, una şi aceeaşi persoană, a încasat cheltuielile comune în valoare de peste un milion de lei, însă din luna iunie a anului trecut nu a mai achitat furnizorii de utilităţi. Iar proprietarii au dat-o pe mâna Poliţiei abia la începutul acestui an.

Prejudiciul e dublu în cazul Asociaţiei Petre Ispirescu 228, unde locatarii au reclamat faptul că 2,2 milioane de lei achitaţi de ei pentru utilităţi ar fi fost cheltuite în alte scopuri de preşedinta Doina Chilba şi de contabila Adina Balogh, cea din urmă, culmea, fiind de profesie... poliţistă. Cele două au fost reclamate atât la Primărie cât şi la Poliţie, iar în prezent s-a dispus efectuarea unei expertize financiare pentru evaluarea pagubei.

Problemele nu se opresc aici. Poliţiştii au descoperit că unele asociaţii au devenit adevărate afaceri de familie, soţii arogându-şi funcţiile de administrator şi de casier-contabil, şi stabilindu-şi singuri salariile şi premiile. Ca de pildă administratorul şi contabila Asociaţiei Lalescu D29 şi cei de la Asociaţia 116 Vest Rogerius, cercetaţi tot pentru delapidare.

Furaţi din comoditate

Poliţiştii afirmă însă că vina pentru furturile comise aparţine şi cenzorilor asociaţiilor care, sub pretextul că au doar funcţii onorifice, nu se implică în administrarea acestora şi nu verifică modul în care administratorul şi contabilul gestionează bunurile comune.

În timpul anchetelor, oamenii legii au descoperit la asociaţiile verificate o adevărată debandadă. Pe lângă salariile şi primele ilegale auto-acordate, în multe cazuri s-au descoperit facturi pentru reparaţii umflate, chitanţe duble, procese-verbale de recepţie fictive.

"La unele asociaţii, registrele de casă nu sunt conduse corect, la altele nu există deloc. La Asociaţia D30, de exemplu, registrul de casă nu s-a mai completat din ianuarie 2008", spune agentul-şef Dem.

La raport

Problemele grave i-au obligat şi pe reprezentanţii Primăriei să ia măsuri serioase pentru prevenirea fraudelor. Săptămâna trecută, inspectorii Compartimentului Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari au cerut Poliţiei o adresă cu toţi administratorii cercetaţi penal, pentru a le retrage dreptul de a mai îndeplini această funcţie.

06 Ile_1.jpgTotodată, preşedinţii celor 800 de asociaţii din Oradea au fost notificaţi să convoace adunarea generală ordinară anuală, pentru ca proprietarii să fie informaţi cu privire la deciziile luate şi la situaţia financiară. În caz contrar, riscă amenzi între 500 şi 3.000 de lei. "E normal ca oamenii să ştie ce se întâmplă, să poată lua măsuri din timp, nu după ce administratorul a fugit cu banii", spune Cristian Ile (foto), consilier în cadrul compartimentului.

Pentru că în caz contrar, de cele mai multe ori s-ar putea să fie prea târziu...


MAI MICI, MAI UŞORI
Facturi pe net

Ca măsură de protecţie împotriva fraudelor, primarul Ilie Bolojan vrea să determine orădenii să spargă marile asociaţii de proprietari şi să înfiinţeze unele mai mici, la nivel de bloc, deoarece acestea sunt mai uşor de gestionat, dar şi de verificat.

Totodată, primarul a dispus ca pe site-ul Electrocentrale şi pe cel al Companiei de Apă să fie publicate listele asociaţiilor datornice, precum şi valoarea facturilor curente. "Proprietarii trebuie să fie informaţi despre datorii, pentru a nu exista suspiciuni legate de modul în care le sunt calculate cheltuielile comune", spune Cristian Ile, consilier în cadrul Compartimentului Îndrumare şi Control Asociaţii de Proprietari din cadrul Primăriei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
toti sunt niste excroci
toti cei de la asociatii sunt niste porci si niste scroafe, mai ales cea de la Asociatia Decebal 3-5 , care fura fara nerusinare si isi face modificari in apartamentele pe care le detine , cu banii locuitorilor
Postat 23 Martie 2010, 09:01 de eu
la noi ca la nimeni
corect ar fii ca furnizorii de utilitati sa incheie contracte cu fiecare beneficiar in parte exact ca si Electrica. Si atunci nu ar mai fi nicio problema legata de plata sau debite. Dar nu vrea nimeni acest fapt. Oare de ce???. Pai in SUA, daca iti lua apa ca nu a platit vecinul asociatia iti desfinta instanta compania de apa asa despagubiri trebuiau sa plateasca cei de la compania de apa..
Postat 22 Martie 2010, 16:15 de io
Spargerea asociatiilor gigant
Este cea mai buna solutie spargerea asociatiilor gigant, in asociatii constituite la nivel de bloc(nu scara). Este cel mai usor de controlat, are eficienta maxima, investitiile, reparatiile si prestarile de servicii pot fi vizualizate de catre vecini. Eu detin 2 apartamente in asociatii diferite, una la nivel de bloc, una la nivel de nu stiu cate strazi cu blocuri. Am putut observa de-a lungul timpului eficienta asocietiei la nivel de bloc, unde s-au facut multe fiind ca ne cunosteam aproape toti intre noi, spre deosebire de cealalta asociatie unde nici macar nu stiu cu exactitate toate blocurile care fac parte din asociatie, iar adunare generala nu s-a tinut niciodata(poate fictiva dat fiind faptul ca ar trebuii inchiriata Sala Sporturilor sa participe toti locatarii, ori intr-o adunare asa de mare nu poate sa iasa decat harmalaie, nicidecum opinii clare si decizii corecte.
Postat 22 Martie 2010, 15:22 de boby
COMENT
FOARTE BINE LE-A FACUT. SA PLATEASCA ELECTROCENTRALE OALELE SPARTE IMPREUNA CU REGIA DE APA, DAR SA IA SI PRIMARIA CU EI. DACA MARESC PRETURLE LA INFINIT!!!!!. CEA MAI BUNA METODA ESTE FIECARE CU CONTRACTUL LUI...DAR UNII NU AU VRUT. ASA CAAAAA......
Postat 22 Martie 2010, 14:56 de CRISTI
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON