URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Martie 2018, 08:09

Ia de-aici! În timp ce orădenii nu vor să dea oraşului terenuri gratis pentru drumuri, unele primării de comune refuză să le accepte

Ia de-aici! În timp ce orădenii nu vor să dea oraşului terenuri gratis pentru drumuri, unele primării de comune refuză să le accepte CU DE TOATE. Suprafeţele cedate Primăriei Sânmartin de orădenii Adrian Deac (stânga) şi Septimiu Ţibuleac (dreapta) sunt aproape amenajate ca drumuri, cel din urmă cheltuind peste 10.000 lei pentru pietruire, introducerea canalizării şi a curentului. Cu toate acestea, aleşii comunei le-au zis "pas"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Câte bordeie, atâtea obiceie! Zicala se potriveşte şi administraţiilor locale din Bihor care impun condiţii diferite celor care le cer autorizaţii de construire în zone fără drumuri publice.

Aşa cum deja se ştie, în Oradea Primăria aşteaptă ca solicitanţii să-i doneze terenuri pentru a le face drumuri, ceea ce a dus la procese din partea acestora, dar şi la un război politic declanşat de opoziţia PSD-UDMR din Consiliul Local. La Sânmartin şi Oşorhei aberaţiile se manifestă pe dos faţă de municipiu. În cele două comune sunt oameni care oferă terenuri de zeci de mii de euro pentru a le fi amenajate ca drumuri, dar o fac degeaba, căci edilii se împotrivesc donaţiilor...

Nicio autorizaţie fără donaţie

BIHOREANUL prezenta cu două săptămâni în urmă verdictul unui proces intentat în 2015 de fostul prefect Aurel Tărău după ce Primăria Oradea a refuzat să-i autorizeze construirea unei staţii de carburanţi la capătul cartierului Nufărul, fără să cedeze o bucată din teren municipalităţii, pentru extinderea şoselei.

"Din nicio dispoziţie legală nu rezultă că eliberarea unei autorizaţii de construire, în anumite cazuri, ar putea fi condiţionată de trecerea prin donaţie a unui imobil din proprietate privată, în proprietatea emitentului autorizaţiei solicitate. Neavând un suport legal într-un act normativ, o astfel de condiţionare apare ca fiind nelegală", se arată în decizia pronunţată pe 25 ianuarie de Curtea de Apel Oradea. 

Deşi sentinţa dovedea practic că trocurile "donaţii pentru autorizaţii", des utilizate de municipalitate, sunt abuzive, viceprimarul Mircea Mălan declara că această practică va continua, în ciuda faptului că aleşii PSD şi UDMR din Consiliul Local refuză să mai voteze astfel de proiecte.

Să fie cum vrem noi

În Sânmartin, însă, oamenilor li se pun beţe în roate chiar şi dacă acceptă să renunţe la părţi valoroase din proprietăţi pentru a li se face drumuri de acces spre ele. Au păţit-o doi orădeni, Andrei Deac şi Septimiu Ţibuleac, care nu pot porni şantierul pentru că forma prin care au cedat terenurile de peste 50.000 euro nu a fost un act de donaţie, ci unul de renunţare la proprietate.

Situaţia este ciudată în condiţiile în care diferenţa între cele două forme juridice de cedare a proprietăţii este, practic, doar taxa notarială: 100 lei pentru o declaraţie de renunţare, respectiv de peste 1.000 lei pentru donaţie.

Soluţia mai ieftină, cea a renunţării, nu a fost pe placul consilierilor locali din Sânmartin (majoritatea PSD), care au pretins ca oamenii să facă donaţii dacă vor autorizaţii de construcţie. "Nu ajunge că dăm un teren amenajat, pietruit, cu canalizare şi curent. Te mai şi rogi de ei să ţi-l accepte şi să cheltuieşti bani ca să ţi-l ia", se plânge Septimiu Ţibuleac.

Cristian Laza, primarul comunei SânmartinPrimarul PSD-ist al comunei Sânmartin, Cristian Laza (foto) ridică din umeri şi le recomandă celor doi orădeni să apeleze nu la administraţia locală, ci la... justiţie. "Consiliul Local a cerut să depună ofertă de donaţie, nu declaraţii de renunţare. Eu n-am nicio vină. Eu trebuie să respect şi să pun în aplicare hotărârile Consiliului. Dacă nu le convine, să atace hotărârile în instanţă", zice edilul, ca şi cum el nu ar avea nicio legătură cu colegii consilieri.

Stradă privată

Şi mai bizară e situaţia unui sătean din Cheriu, comuna Oşorhei. Proprietar al unui teren situat la intrarea în sat dinspre Oradea, în 2007 Ioan Ciarnău l-a parcelat şi l-a vândut sub forma unor locuri de casă, pentru care a şi amenajat un drum de acces lung de 200 metri şi lat de 6 metri, aşa cum cerea legea atunci. Suprafaţa, a cărei valoare de piaţă depăşeşte 25.000 euro, a vrut s-o doneze Primăriei Oşorhei, decizia fiind acceptată în principiu de Consiliul Local.

Problema bărbatului e că n-a apucat să finalizeze procedurile, iar după câţiva ani titularii caselor construite între timp s-au trezit că nu se pot racorda la reţeaua de apă şi canalizare pe motiv că strada lor nu este proprietate publică. "În 2015 Consiliul Local nu a mai vrut să preia drumul, pentru că nu e lat de 9 metri, aşa cum zice legea acuma. Sunt curios câte străzi aşa de late are Oşorheiul", se plânge Ciarnău.

"Să-şi ţină drumul!"

Ioan Pop, primarul comunei OșorheiÎn acelaşi an cazul a ajuns în judecată, iar magistraţii au dat dreptate Primăriei, arătând printr-o hotărâre încă nedefinitivă că, la fel cum nimeni nu poate fi obligat să doneze, nici beneficiarii nu pot fi forţaţi să accepte o donaţie. "Normal!", spune Ioan Pop (foto), primarul comunei, care ar prelua strada doar dacă proprietarii de case ar mai lăsa o "halcă" din faţa acestora, ca s-o poată lărgi. "Dacă nu vor, să-şi ţină drumul", spune edilul, deloc impresionat că oamenii rămân astfel fără utilităţi.

Aşa că, de nevoie, proprietarii caselor de pe strada privată şi-au săpat fose septice şi beau apă din fântâni, sperând că verdictul final al judecătorilor le va fi, totuşi, favorabil. Decizia e aşteptată şi de proprietarul drumului, obligat să plătească în continuare impozit pe un teren ajuns, practic, de utilitate publică. Atât doar că, dacă nu va avea câştig de cauză, nu exclude să pună barieră şi să ceară taxă de trecere...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Repetitio est mater studiorum
"Deşi sentinţa dovedea practic că trocurile "donaţii pentru autorizaţii", des utilizate de municipalitate, sunt abuzive, viceprimarul Mircea Mălan declara că această practică va continua"...Cum poate organul legislativ al unei tari sa lase nereglementata o problema atit de sensibila, in virful pixului unor impostori pripasiti vremelnic in pozitii unde iau decizii contradictorii, dupa bunul plac sau dupa diverse interese si nu in ultimul rind ,IMPOTRIVA unor sentinte judecatoresti.
Postat 01 Martie 2018, 16:48 de excalibur
De ce gratis? Vrei impozit pe proprietate ... asa ca n-ai decat sa investesti in imobiliare, ca o administratie publica de succes cum te crezi !?!
PMO ne-a anuntat cu mandrie ca numarul platitorilor de impozite pe trim.1 a crescut in acest an cu peste 21% ... iar cuantumul incasat cu 192% !?! Asa ca, faceti socoteala cu cat au crescut de fapt taxele si impozitele locale in Oradea, de anul trecut pana azi !?! Daca liberalii nu au cunostinte in materie ... sa-l intrebe pe diliul sef, care a fost dascal de aritmetica la o scoala rurala pentru handicapati !?! Nu ca socialistii ar fi mai buni la calcule, la ei fiind fix invers ... nici in martie a.c. nu au ajuns sa calculeze impozitele cuantificate inca din anul trecut !?!
Postat 01 Martie 2018, 10:46 de WinDos
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON