URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 20 MARTIE 2019

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Atunci când se fac investiţii din fonduri guvernamentale, reţeta e simplă. De obicei câştigă o firmă tare din Bucureşti, care are intrare pe la CNAIR, la Ministerul Dezvoltării sau la Compania Naţională de Investiţii. Imediat după adjudecarea licitaţiei, care de regulă are la bază descalificarea concurenţei, fericitul câştigător sună la fraierii care au firme din Oradea şi le propun să le subcontracteze lucrarea.
Zic şi eu
Adrian Cris
Se zice că doar cine nu munceşte nu greşeşte (deşi eu, personal, cred că greşeşte şi cel ce nu munceşte). În orice caz, bărbaţi sunt cei care îşi asumă greşelile, iar eu îmi declar apartenenţa la această categorie. Ca atare, recunosc că după ce am primit reacţia lui Pásztor, i-am verificat argumentele, cum că deplasarea în interes de serviciu în Austria a făcut-o separat de cea în interes privat în Elveţia. 
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Protestul de vineri a avut eficiența unei petale de trandafir în fața șenilei unui tanc de 50 de tone. Conducătorii s-au spart de râs în timpul protestului de un sfert de ceas al celor buni, după care s-au întors în întuneric și fum, la masa de poker pe care joacă soarta acestei nații nefericite. Pe ei nu îi interesează dacă străzile se blochează pentru 15 minute, câtă vreme lucrul acesta oricum se întâmplă zilnic, ore în șir...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Care credeţi că ar fi soluţia cea mai bună pentru reintroducerea zborurilor internaţionale e Aeroportul din Oradea?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Instanţa Supremă s-a pronunţat recent, printr-o decizie de speţă, în sensul în care Ghidul pentru acordarea daunelor morale emis de Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii nu este obligatoriu pentru instanţe.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Scleroza multiplă este o boală caracterizată prin inflamaţia şi distrucţia selectivă a mielinei sistemului nervos central, cu apariţia unor zone de cicatrizare. Mielina este o substanţă care înveleşte fibrele nervoase, având un rol important în conducerera influxului nervos şi care apare în luna a 5-a vieţii intrauterine cu definitivare după naştere. Boala mai este denumită şi scleroza "în plăci" datorită aspectului zonelor cicatrizate ale creierului, leziunile fiind denumite "plăci".
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
31 Iulie 2010, 11:49

Giraţii de gumă

Giraţii de gumă PREMIERĂ. Prima giraţie cu borduri de cauciuc a fost amplasată la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Cazaban şi Oneştilor. Acoperite cu vopsea reflectorizantă, bordurile sunt înşurubate în asfalt foarte rapid, având avantajul de a putea fi mutate sau înlocuite la fel de uşor. Interiorul va fi umplut cu piatră cubică, dale de pavaj sau ghivece cu flori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deşi contestate uneori de şoferii mai conservatori ori mai puţin dibaci, Primăria a comandat în Oradea o serie de sensuri giratorii cu scopul de a fluidiza traficul. Iar cum costul unei asemenea amenajări nu era deloc nesemnificativ, edilii au găsit o soluţie care îl ieftineşte cu 70%.

Soluţia e simplă: înlocuirea bordurilor din beton, a căror montare presupune manopere scumpe, cu cele din cauciuc, care se înşurubează pur şi simplu în carosabil. Vopsite în culori reflectorizante, elementele oferă o vizibilitate bună pe timpul nopţii şi nu se deteriorează, iar dacă vreun şofer intră neatent în giraţie scapă fără stricăciuni la maşină.

Ca-n Vest

12 Leontin Patcas.jpgInspirându-se din modelul sensurilor giratorii văzute prin ţări ca Italia sau Olanda, reprezentanţii Primăriei au studiat mai multe cataloage pentru a se convinge de avantajele unor giraţii din cauciuc faţă de cele cu care românii sunt obişnuiţi. "Am primit trei oferte pentru elemente din cauciuc pentru giraţii, iar cea mai bună a fost a firmei Tehno Semnal din Palota", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.

Primul sens giratoriu făcut cu elemente de cauciuc a fost amenajat săptămâna trecută la intersecţia străzilor Brâncoveanu cu Oneştilor şi Cazaban, şi şi-a dovedit deja o parte din numeroasele avantaje pe care le prezintă faţă de cele clasice, din beton. Primul atu este, în mod evident, preţul mult mai scăzut. "Costurile totale sunt de doar aproximativ 30% din cele ale unei giraţii din beton", explică Pătcaş. Astfel, dacă la o giraţie normală se investesc între 100.000 şi 120.000 de lei, cea din cauciuc a costat doar 30.000 de lei. O economie clară, incontestabilă.

Mai trainice

Diferenţa netă între costurile celor două tipuri de giraţii se datorează în primul rând faptului că lucrările pe care le necesită modelul din cauciuc sunt minime. "Asfaltul nu trebuie spart, fiindcă bordurile de cauciuc se prind simplu în două şuruburi", explică Pătcaş. Aşadar, se evită spargerea carosabilului, introducerea apei subterane pentru irigarea plantelor, vopsirea bordurilor şi montarea acestora cu adezivi pe bază de ciment, apoi refacerea carosabilului, operaţiunea cea mai costisitoare, care durează şi cel mai mult. Un alt avantaj al giraţiilor de cauciuc e acela că pot fi montate în doar două zile, ceea ce reduce şi costurile de manoperă.

12 cauciuc.jpgElementele care compun giraţia de tip nou sunt făcute în Italia din cauciuc reciclabil (foto), au termen de garanţie între 3 şi 5 ani, şi sunt vopsite cu galben reflectorizant, pentru o bună vizibilitate pe timpul nopţii. "În timp ce bordurile de beton sunt "cariate" de intemperii, şansele ca bordurile din cauciuc să se deterioreze sunt foarte mici", susţine Pătcaş.

Giraţia rezistă

Fiind amplasată deocamdată experimental la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Oneştilor şi Cazaban, prima giraţie de cauciuc va fi mutată ceva mai sus pe aceeaşi stradă, adică la întrepătrunderea străzilor Tudor Vladimirescu, Oneştilor şi Lăpuşului. Pentru că da, acesta e un nou avantaj: giraţia de cauciuc poate fi scoasă şi "transplantată" în alt loc în perfectă stare.

"Deocamdată, pentru că nu s-a făcut podul (n.r - podul rutier care va înlocui podul de pontoane din Ioşia) nu se justifică un sens giratoriu acolo. O giraţie e necesară atunci când pe drumurile care se întâlnesc la intersecţie există un trafic echilibrat", explică primarul Ilie Bolojan. Un alt motiv pentru care giraţia de cauciuc a fost pusă în acel loc, de probă, a fost acela de a-i măsura capacitatea de rezistenţă sub trafic. "Mai bine să facem un test decât să facem o prostie. S-a dovedit, însă, că nu sunt probleme", conchide primarul.

Ca urmare, alte sensuri giratorii de cauciuc vor fi amenajate şi la intersecţia străzilor Războieni şi Ştefan Zweig, unde acum există o giraţie provizorie, delimitată cu "bidoane" de plastic. "Pe viitor vrem să facem giraţii şi la intersecţia străzilor Bumbacului cu Constantin Noica, precum şi la cea dintre Lăpuşului şi Meşteşugarilor. Şi acolo vom pune tot giraţii de cauciuc", arată Leontin Pătcaş.

Doar pe străduţe

Primarul Ilie Bolojan spune că astfel de giraţii realizate din borduri de cauciuc se pretează în oraş, unde intersecţiile sunt mai mici, deoarece acestea pot avea şi o rază de 3 metri, faţă de 10 ai celei clasice. Astfel că la intrările în oraş Primăria va continua să amenajeze giraţiile după metoda şi cu materialele clasice, care permit şi realizarea de amenajări peisagistice. "La întrările în oraş, unde giraţiile au o rază mai mare şi un impact vizual puternic, vom prefera tot timpul giraţiile clasice", explică primarul.

Pentru că, apropo de aspectul giraţiilor, cele cu elemente din cauciuc au dezavantajul că nu pot adăposti în interiorul lor arbuşti sau flori care să le înfrumuseţeze. Până acum, municipalitatea nu a stabilit cu ce vor fi umplute giraţiile de tip nou, oscilând între piatră cubică, dale de pavaj sau chiar tradiţionale ghivece cu flori, de dimensiuni, fireşte, mai mari. Chiar şi aşa, însă, ţinând cont câţi bani se economisesc, probabil că deficitul de imagine e un sacrificiu mic...


ORAŞUL GIRAŢIILOR
La trafic mare

După ce au fost amenajate giraţii pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi la intrarea în oraş dinspre Şoseaua Borşului, a venit rândul Bulevardului Dacia să fie "aerisit" cu sensuri giratorii. Lucrările au pornit de la intersecţia cu strada Carpaţi, iar apoi Primăria a decis să amenajeze un sens giratoriu şi la intersecţia cu Transilvaniei, deoarece s-a constatat că traficul a fost fluidizat semnificativ. "De când cu sensurile giratorii, nu mai stă nimeni 30 de secunde, cât se aştepta înainte la intersecţiile semaforizate sau la cele semnalizate cu indicatoare de prioritate", spune Leontin Pătcaş.

Costurile de amenajare a celor două sensuri giratorii, realizate în stil clasic, cu borduri din beton, au fost incluse într-un proiect mai amplu, ce cuprindea înlocuirea bordurilor de-a lungul scuarului până pe strada Podului, extinderea părţii carosabile, plantarea de arbori, plus alte lucrări, care au ridicat bugetul de execuţie la nu mai puţin de 792.000 de lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
O parere
Oare tot experimental nu s-ar putea monta o giratie si la intersectia strazii Nufarului cu strada Constantin Noica? O fi semaforizata, dar parca prea multe accidente au avut loc in acea zona. Parerea mea ca un sens giratoriu ar fi mai util chiar daca ar fi "ajutat" de catre un semafor pentru ca, in zona, sunt treceri de pietoni.
Postat 02 August 2010, 09:25 de un cetatean
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Incendiu de proporţii în Oradea, la o firmă din Parcul Industrial (FOTO / VIDEO)
  • La mulți ani, ERA Park! Carla’s Dreams i-a cucerit, sâmbătă seară, pe orădeni (FOTO / VIDEO)
  • Înaripatele Oradiei: Malurile verzi ale Crişului Repede şi stufărişul au atras în oraş numeroase specii noi de păsări (FOTO)
  • Puzderie de lume în centrul Oradiei, de Ziua Maghiarilor. Îmbrăcat în huszár, Szabó Ödön a acuzat că maghiarii sunt discriminaţi (FOTO/VIDEO)
  • #șîeu... NU: Angajaţii lui Ştefan Mandachi de la Oradea, împiedicaţi să protesteze în faţa propriului restaurant printr-un ordin al... „doamnei de la Lotus” (FOTO/VIDEO)
  • #Șîeu: Bihorenii au protestat pentru autostrăzi. Vezi cine și cum a manifestat! (FOTO / VIDEO)
  • Colţ al imaginaţiei: Viitorii designeri orădeni și-au expus munca în holul Bibliotecii Universității (FOTO)
  • Protestul #şieu în Oradea: O firmă şi-a oprit complet activitatea, pentru întreaga zi! (FOTO / VIDEO)
  • #şîeu: BIHOREANUL a făcut un inventar al proiectelor de infrastructură promise în judeţul Bihor şi neonorate (FOTO)
  • Incendiu la blocul Cicero din Oradea (FOTO / VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1881 RON
  • 1 EUR = 4.7564 RON
  • 1 HUF = 0.0152 RON