URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 15 OCTOMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă tot găsesc distinşii politicieni timp să umble după "avioane" gen "homosexualii care-ţi fură copiii", ce-ar fi însă să umble după avioane la propriu? Dacă tot s-au călcat pe mândrie şi au decis să se înhame la căruţa referendumului, să repete figura şi în problema Aeroportului Oradea!
Zic şi eu
Adrian Cris
Periculoasa punere în scenă de la finele săptămânii trecute n-a fost deloc un referendum despre familie, ci un plebiscit pentru politicienii din partide şi zarafii din biserici. Familia din România, nici nu are rost să insistăm, are cu totul alte nevoi decât urgenţa „apărării” de homosexuali.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Conferințele 11even, în care 11 oameni vorbesc câte 11 minute, sunt ca nunțile românești - nimeni nu îndrăznește să le facă mai scurte. Teorema care spune că ce e frumos durează puțin nu funcționează... Majoritatea vorbitorilor a dat impresia că tema conferinței, „La trecutu-ți mare, care viitor?”, nu a fost înțeleasă prea bine. Cei mai mulți au vorbit despre ei înșiși, lăsându-le spectatorilor sarcina de a extrage esența și de a construi puzzle-ul.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre felul în care gestionează autorităţile combaterea pestei porcine africane?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent, Curtea Constituţională a respins ultima obiecţie de neconstituţionalitate ce putea fi formulată de preşedintele României cu privire la ultima dintre cele trei "legi ale justiţiei", respectiv cu privire la legea de modificare a statutului judecătorilor şi al procurorilor. Ca urmare a acestui fapt, preşedintele este obligat să promulge modificările, care vor intra, cât de curând, în vigoare.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În cursul evoluţiei bolii, după faza septicemică urmează faza organică, în care reapare febra, simultan cu instalarea unor sindroame diferite. Dintre acestea, cele ma frecvente sunt meningita leptospirotică (manifestată prin dureri de cap, fotofobie, redoare a muşchilor cefei, simptome care se remit de cele mai multe ori), sindromul hepatorenal (cu icter şi mărire în volum a ficatului, cu posibilitate de evoluţie spre forme severe), manifestări hemoragice limitate (la nivelul gingiilor, conjunctivelor, mucoasei nazale etc.) sau grave (hemoragii digestive majore) şi insuficienţa renală.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Se pare că minciuna îl poate face pe un politician să pară mai... autentic. Oamenii tind să vadă minciunile emise de un lider politic drept o tentativă a acestuia de a se lupta cu mâinile murdare împotriva unui sistem corupt; asta în pofida faptului că minciunile sunt sfruntate şi demistificate ulterior.
31 Iulie 2010, 11:49

Giraţii de gumă

Giraţii de gumă PREMIERĂ. Prima giraţie cu borduri de cauciuc a fost amplasată la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Cazaban şi Oneştilor. Acoperite cu vopsea reflectorizantă, bordurile sunt înşurubate în asfalt foarte rapid, având avantajul de a putea fi mutate sau înlocuite la fel de uşor. Interiorul va fi umplut cu piatră cubică, dale de pavaj sau ghivece cu flori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deşi contestate uneori de şoferii mai conservatori ori mai puţin dibaci, Primăria a comandat în Oradea o serie de sensuri giratorii cu scopul de a fluidiza traficul. Iar cum costul unei asemenea amenajări nu era deloc nesemnificativ, edilii au găsit o soluţie care îl ieftineşte cu 70%.

Soluţia e simplă: înlocuirea bordurilor din beton, a căror montare presupune manopere scumpe, cu cele din cauciuc, care se înşurubează pur şi simplu în carosabil. Vopsite în culori reflectorizante, elementele oferă o vizibilitate bună pe timpul nopţii şi nu se deteriorează, iar dacă vreun şofer intră neatent în giraţie scapă fără stricăciuni la maşină.

Ca-n Vest

12 Leontin Patcas.jpgInspirându-se din modelul sensurilor giratorii văzute prin ţări ca Italia sau Olanda, reprezentanţii Primăriei au studiat mai multe cataloage pentru a se convinge de avantajele unor giraţii din cauciuc faţă de cele cu care românii sunt obişnuiţi. "Am primit trei oferte pentru elemente din cauciuc pentru giraţii, iar cea mai bună a fost a firmei Tehno Semnal din Palota", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.

Primul sens giratoriu făcut cu elemente de cauciuc a fost amenajat săptămâna trecută la intersecţia străzilor Brâncoveanu cu Oneştilor şi Cazaban, şi şi-a dovedit deja o parte din numeroasele avantaje pe care le prezintă faţă de cele clasice, din beton. Primul atu este, în mod evident, preţul mult mai scăzut. "Costurile totale sunt de doar aproximativ 30% din cele ale unei giraţii din beton", explică Pătcaş. Astfel, dacă la o giraţie normală se investesc între 100.000 şi 120.000 de lei, cea din cauciuc a costat doar 30.000 de lei. O economie clară, incontestabilă.

Mai trainice

Diferenţa netă între costurile celor două tipuri de giraţii se datorează în primul rând faptului că lucrările pe care le necesită modelul din cauciuc sunt minime. "Asfaltul nu trebuie spart, fiindcă bordurile de cauciuc se prind simplu în două şuruburi", explică Pătcaş. Aşadar, se evită spargerea carosabilului, introducerea apei subterane pentru irigarea plantelor, vopsirea bordurilor şi montarea acestora cu adezivi pe bază de ciment, apoi refacerea carosabilului, operaţiunea cea mai costisitoare, care durează şi cel mai mult. Un alt avantaj al giraţiilor de cauciuc e acela că pot fi montate în doar două zile, ceea ce reduce şi costurile de manoperă.

12 cauciuc.jpgElementele care compun giraţia de tip nou sunt făcute în Italia din cauciuc reciclabil (foto), au termen de garanţie între 3 şi 5 ani, şi sunt vopsite cu galben reflectorizant, pentru o bună vizibilitate pe timpul nopţii. "În timp ce bordurile de beton sunt "cariate" de intemperii, şansele ca bordurile din cauciuc să se deterioreze sunt foarte mici", susţine Pătcaş.

Giraţia rezistă

Fiind amplasată deocamdată experimental la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Oneştilor şi Cazaban, prima giraţie de cauciuc va fi mutată ceva mai sus pe aceeaşi stradă, adică la întrepătrunderea străzilor Tudor Vladimirescu, Oneştilor şi Lăpuşului. Pentru că da, acesta e un nou avantaj: giraţia de cauciuc poate fi scoasă şi "transplantată" în alt loc în perfectă stare.

"Deocamdată, pentru că nu s-a făcut podul (n.r - podul rutier care va înlocui podul de pontoane din Ioşia) nu se justifică un sens giratoriu acolo. O giraţie e necesară atunci când pe drumurile care se întâlnesc la intersecţie există un trafic echilibrat", explică primarul Ilie Bolojan. Un alt motiv pentru care giraţia de cauciuc a fost pusă în acel loc, de probă, a fost acela de a-i măsura capacitatea de rezistenţă sub trafic. "Mai bine să facem un test decât să facem o prostie. S-a dovedit, însă, că nu sunt probleme", conchide primarul.

Ca urmare, alte sensuri giratorii de cauciuc vor fi amenajate şi la intersecţia străzilor Războieni şi Ştefan Zweig, unde acum există o giraţie provizorie, delimitată cu "bidoane" de plastic. "Pe viitor vrem să facem giraţii şi la intersecţia străzilor Bumbacului cu Constantin Noica, precum şi la cea dintre Lăpuşului şi Meşteşugarilor. Şi acolo vom pune tot giraţii de cauciuc", arată Leontin Pătcaş.

Doar pe străduţe

Primarul Ilie Bolojan spune că astfel de giraţii realizate din borduri de cauciuc se pretează în oraş, unde intersecţiile sunt mai mici, deoarece acestea pot avea şi o rază de 3 metri, faţă de 10 ai celei clasice. Astfel că la intrările în oraş Primăria va continua să amenajeze giraţiile după metoda şi cu materialele clasice, care permit şi realizarea de amenajări peisagistice. "La întrările în oraş, unde giraţiile au o rază mai mare şi un impact vizual puternic, vom prefera tot timpul giraţiile clasice", explică primarul.

Pentru că, apropo de aspectul giraţiilor, cele cu elemente din cauciuc au dezavantajul că nu pot adăposti în interiorul lor arbuşti sau flori care să le înfrumuseţeze. Până acum, municipalitatea nu a stabilit cu ce vor fi umplute giraţiile de tip nou, oscilând între piatră cubică, dale de pavaj sau chiar tradiţionale ghivece cu flori, de dimensiuni, fireşte, mai mari. Chiar şi aşa, însă, ţinând cont câţi bani se economisesc, probabil că deficitul de imagine e un sacrificiu mic...


ORAŞUL GIRAŢIILOR
La trafic mare

După ce au fost amenajate giraţii pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi la intrarea în oraş dinspre Şoseaua Borşului, a venit rândul Bulevardului Dacia să fie "aerisit" cu sensuri giratorii. Lucrările au pornit de la intersecţia cu strada Carpaţi, iar apoi Primăria a decis să amenajeze un sens giratoriu şi la intersecţia cu Transilvaniei, deoarece s-a constatat că traficul a fost fluidizat semnificativ. "De când cu sensurile giratorii, nu mai stă nimeni 30 de secunde, cât se aştepta înainte la intersecţiile semaforizate sau la cele semnalizate cu indicatoare de prioritate", spune Leontin Pătcaş.

Costurile de amenajare a celor două sensuri giratorii, realizate în stil clasic, cu borduri din beton, au fost incluse într-un proiect mai amplu, ce cuprindea înlocuirea bordurilor de-a lungul scuarului până pe strada Podului, extinderea părţii carosabile, plantarea de arbori, plus alte lucrări, care au ridicat bugetul de execuţie la nu mai puţin de 792.000 de lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
O parere
Oare tot experimental nu s-ar putea monta o giratie si la intersectia strazii Nufarului cu strada Constantin Noica? O fi semaforizata, dar parca prea multe accidente au avut loc in acea zona. Parerea mea ca un sens giratoriu ar fi mai util chiar daca ar fi "ajutat" de catre un semafor pentru ca, in zona, sunt treceri de pietoni.
Postat 02 August 2010, 09:25 de un cetatean
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Luceafărul s-a revanșat: 4-1, sâmbătă, acasă cu CS Balotești! (FOTO)
  • Cetate 'de vânzare': Cetatea Oradea continuă să fie slab vândută, în ciuda atuurilor care o fac unică în Sud-Estul Europei (FOTO / VIDEO)
  • Ziua oraşului, în IMAGINI. Cele mai frumoase instantanee de la festivităţile dedicate Oradiei (FOTO)
  • La mulți ani, Oradea! Festivități mai bogate ca oricând, de Ziua Orașului, cu paradă militară, artificii și cadouri tricolore (FOTO / VIDEO)
  • O nouă victorie pentru handbalişti: CSM Oradea - AHC Potaissa II Turda 30-27 (FOTO)
  • De ziua Oradiei: Portretul unui primar român şi cel al unui primar maghiar, pe faţada Primăriei (FOTO)
  • Oradea s-a gătit de sărbătoare. Vezi cum a fost împodobit oraşul pentru a marca 100 de ani de la Declaraţia de independenţă! (FOTO)
  • Fostul ministru tehnocrat Dragoş Pâslaru, la Oradea: Partidul „lui Cioloş” va cere românilor să-l voteze „pentru a construi”, nu din dezamăgirea creată de alţii (FOTO)
  • Realități bihorene și europene de la „spargerea lumii”, prezentate la Muzeul Memorial „Aurel Lazăr” și la Universitate (FOTO)
  • Piaţa 100 e aproape gata. Comercianţii n-au mese şi copertine, iar Liviu Andrica spune că acolo s-ar putea ține concerte (FOTO/VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON