A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: getimagesize(https://cdn.ebihoreanul.ro/static/gallery_big/12 giratie (mare).jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request

Filename: controllers/ebh.php

Line Number: 1077

Giratii de guma
URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 20 IULIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Degeaba ne-am străduit să facem noi un Untold mai mare, e imposibil. Nici de o Gărână mai deșteaptă nu cred că suntem în stare. În schimb, la ce mândrețe de Cetate avem, nu cred că există localitate în România să poată rivaliza cu noi când este vorba de un Festival Medieval.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cel mai important eveniment al săptămânii trecute a fost anunţarea de către primarul Ilie Bolojan a două noi proiecte cu fonduri UE în valoare de 24 milioane euro, pentru decongestionarea traficului pe axa rutieră cea mai problematică a oraşului, între podul Dacia şi zona Cantemir, cu pasaje subterane, favorizarea mijloacelor de transport în comun şi multe, multe detalii inginereşti, precum exacavarea la 4 metri şi relocarea reţelelor de utilităţi…
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
A venit multă lume, Andrei, să îşi ia rămas bun de la tine. Atâtea inimi grele la un loc nu am văzut de mult timp. Uneori trebuie să murim ca să ne dăm seama cine suntem. Ai fi fost mândru, cu toată modestia ta emblematică, să vezi câţi oameni frumoşi au venit să te salute. A fost multă tristeţe în locul acela, pentru că moartea ta a fost mai mult decât breaking news. A fost heart-breaking news.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Unde vă veți petrece vacanța de vară?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Arătam recent că în data de 18 iunie a.c. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a pronunţat cea mai neconstituţională, nelegală, ruşinoasă şi imorală decizie de interpretare a legii din întreaga sa existenţă (Decizia nr. 52/2018), stabilind că recursurile formulate în procesele pornite până în data de 20 iulie 2017 sunt inadmisibile, contrar celor statuate prin Decizia 369/2017 a Curţii Constituţionale, explicând totodată şi mecanismul prin care s-a ajuns la o asemenea decizie.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ridicarea temperaturii mediului ambiant la peste 32 gr. C şi o umiditate relativă ridicată (peste 60%) determină modificări ale organismului, care se pot grupa în 4 sindroame importante: mialgia termică, insolaţia, accidentele datorate efortului fizic pe caniculă şi şocul hipertermic.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Cercetătorii regnului animal se confruntă de ani de zile cu o problemă spinoasă. Animalele care duc o luptă şi o câştigă au o şansă foarte mare să câştige şi următoarea bătălie. Întrebarea este: "de ce anume?". Sunt la mijloc factori psihologici? Este vorba de încrederea dobândită de către învingător? Mai mult - deoarece acelaşi lucru pare să fie valabil şi în cazul fiinţelor umane - un studiu a încercat să găsească un răspuns la această întrebare: de ce învingătorii continuă să învingă?
31 Iulie 2010, 11:49

Giraţii de gumă

Giraţii de gumă PREMIERĂ. Prima giraţie cu borduri de cauciuc a fost amplasată la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Cazaban şi Oneştilor. Acoperite cu vopsea reflectorizantă, bordurile sunt înşurubate în asfalt foarte rapid, având avantajul de a putea fi mutate sau înlocuite la fel de uşor. Interiorul va fi umplut cu piatră cubică, dale de pavaj sau ghivece cu flori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deşi contestate uneori de şoferii mai conservatori ori mai puţin dibaci, Primăria a comandat în Oradea o serie de sensuri giratorii cu scopul de a fluidiza traficul. Iar cum costul unei asemenea amenajări nu era deloc nesemnificativ, edilii au găsit o soluţie care îl ieftineşte cu 70%.

Soluţia e simplă: înlocuirea bordurilor din beton, a căror montare presupune manopere scumpe, cu cele din cauciuc, care se înşurubează pur şi simplu în carosabil. Vopsite în culori reflectorizante, elementele oferă o vizibilitate bună pe timpul nopţii şi nu se deteriorează, iar dacă vreun şofer intră neatent în giraţie scapă fără stricăciuni la maşină.

Ca-n Vest

12 Leontin Patcas.jpgInspirându-se din modelul sensurilor giratorii văzute prin ţări ca Italia sau Olanda, reprezentanţii Primăriei au studiat mai multe cataloage pentru a se convinge de avantajele unor giraţii din cauciuc faţă de cele cu care românii sunt obişnuiţi. "Am primit trei oferte pentru elemente din cauciuc pentru giraţii, iar cea mai bună a fost a firmei Tehno Semnal din Palota", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.

Primul sens giratoriu făcut cu elemente de cauciuc a fost amenajat săptămâna trecută la intersecţia străzilor Brâncoveanu cu Oneştilor şi Cazaban, şi şi-a dovedit deja o parte din numeroasele avantaje pe care le prezintă faţă de cele clasice, din beton. Primul atu este, în mod evident, preţul mult mai scăzut. "Costurile totale sunt de doar aproximativ 30% din cele ale unei giraţii din beton", explică Pătcaş. Astfel, dacă la o giraţie normală se investesc între 100.000 şi 120.000 de lei, cea din cauciuc a costat doar 30.000 de lei. O economie clară, incontestabilă.

Mai trainice

Diferenţa netă între costurile celor două tipuri de giraţii se datorează în primul rând faptului că lucrările pe care le necesită modelul din cauciuc sunt minime. "Asfaltul nu trebuie spart, fiindcă bordurile de cauciuc se prind simplu în două şuruburi", explică Pătcaş. Aşadar, se evită spargerea carosabilului, introducerea apei subterane pentru irigarea plantelor, vopsirea bordurilor şi montarea acestora cu adezivi pe bază de ciment, apoi refacerea carosabilului, operaţiunea cea mai costisitoare, care durează şi cel mai mult. Un alt avantaj al giraţiilor de cauciuc e acela că pot fi montate în doar două zile, ceea ce reduce şi costurile de manoperă.

12 cauciuc.jpgElementele care compun giraţia de tip nou sunt făcute în Italia din cauciuc reciclabil (foto), au termen de garanţie între 3 şi 5 ani, şi sunt vopsite cu galben reflectorizant, pentru o bună vizibilitate pe timpul nopţii. "În timp ce bordurile de beton sunt "cariate" de intemperii, şansele ca bordurile din cauciuc să se deterioreze sunt foarte mici", susţine Pătcaş.

Giraţia rezistă

Fiind amplasată deocamdată experimental la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Oneştilor şi Cazaban, prima giraţie de cauciuc va fi mutată ceva mai sus pe aceeaşi stradă, adică la întrepătrunderea străzilor Tudor Vladimirescu, Oneştilor şi Lăpuşului. Pentru că da, acesta e un nou avantaj: giraţia de cauciuc poate fi scoasă şi "transplantată" în alt loc în perfectă stare.

"Deocamdată, pentru că nu s-a făcut podul (n.r - podul rutier care va înlocui podul de pontoane din Ioşia) nu se justifică un sens giratoriu acolo. O giraţie e necesară atunci când pe drumurile care se întâlnesc la intersecţie există un trafic echilibrat", explică primarul Ilie Bolojan. Un alt motiv pentru care giraţia de cauciuc a fost pusă în acel loc, de probă, a fost acela de a-i măsura capacitatea de rezistenţă sub trafic. "Mai bine să facem un test decât să facem o prostie. S-a dovedit, însă, că nu sunt probleme", conchide primarul.

Ca urmare, alte sensuri giratorii de cauciuc vor fi amenajate şi la intersecţia străzilor Războieni şi Ştefan Zweig, unde acum există o giraţie provizorie, delimitată cu "bidoane" de plastic. "Pe viitor vrem să facem giraţii şi la intersecţia străzilor Bumbacului cu Constantin Noica, precum şi la cea dintre Lăpuşului şi Meşteşugarilor. Şi acolo vom pune tot giraţii de cauciuc", arată Leontin Pătcaş.

Doar pe străduţe

Primarul Ilie Bolojan spune că astfel de giraţii realizate din borduri de cauciuc se pretează în oraş, unde intersecţiile sunt mai mici, deoarece acestea pot avea şi o rază de 3 metri, faţă de 10 ai celei clasice. Astfel că la intrările în oraş Primăria va continua să amenajeze giraţiile după metoda şi cu materialele clasice, care permit şi realizarea de amenajări peisagistice. "La întrările în oraş, unde giraţiile au o rază mai mare şi un impact vizual puternic, vom prefera tot timpul giraţiile clasice", explică primarul.

Pentru că, apropo de aspectul giraţiilor, cele cu elemente din cauciuc au dezavantajul că nu pot adăposti în interiorul lor arbuşti sau flori care să le înfrumuseţeze. Până acum, municipalitatea nu a stabilit cu ce vor fi umplute giraţiile de tip nou, oscilând între piatră cubică, dale de pavaj sau chiar tradiţionale ghivece cu flori, de dimensiuni, fireşte, mai mari. Chiar şi aşa, însă, ţinând cont câţi bani se economisesc, probabil că deficitul de imagine e un sacrificiu mic...


ORAŞUL GIRAŢIILOR
La trafic mare

După ce au fost amenajate giraţii pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi la intrarea în oraş dinspre Şoseaua Borşului, a venit rândul Bulevardului Dacia să fie "aerisit" cu sensuri giratorii. Lucrările au pornit de la intersecţia cu strada Carpaţi, iar apoi Primăria a decis să amenajeze un sens giratoriu şi la intersecţia cu Transilvaniei, deoarece s-a constatat că traficul a fost fluidizat semnificativ. "De când cu sensurile giratorii, nu mai stă nimeni 30 de secunde, cât se aştepta înainte la intersecţiile semaforizate sau la cele semnalizate cu indicatoare de prioritate", spune Leontin Pătcaş.

Costurile de amenajare a celor două sensuri giratorii, realizate în stil clasic, cu borduri din beton, au fost incluse într-un proiect mai amplu, ce cuprindea înlocuirea bordurilor de-a lungul scuarului până pe strada Podului, extinderea părţii carosabile, plantarea de arbori, plus alte lucrări, care au ridicat bugetul de execuţie la nu mai puţin de 792.000 de lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
O parere
Oare tot experimental nu s-ar putea monta o giratie si la intersectia strazii Nufarului cu strada Constantin Noica? O fi semaforizata, dar parca prea multe accidente au avut loc in acea zona. Parerea mea ca un sens giratoriu ar fi mai util chiar daca ar fi "ajutat" de catre un semafor pentru ca, in zona, sunt treceri de pietoni.
Postat 02 August 2010, 09:25 de un cetatean
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Vara şantierelor: De săptămâna aceasta mai multe străzi din toată Oradea vor fi blocate pentru lucrări (FOTO)
  • Sărbătoare nemţească: Tineri germani din ţară şi din străinătate au cântat şi au dansat în centrul Oradiei (FOTO/VIDEO)
  • În vizită la transmisioniştii militari: Bihorenii au putut vedea dotările Centrului 54 Comunicaţii Oradea (FOTO/VIDEO)
  • Şedinţa Consiliului Judeţean nu s-a putut ţine pentru că PNL-iştii şi un PSD-ist au lipsit. Pásztor avertizează că judeţul ar putea rata fonduri europene (FOTO)
  • HUMANAMED Oradea a devenit unicul laborator din ţară dotat cu un analizor pentru depistarea precoce a cancerului de ficat (FOTO)
  • Răsplată pentru lene: În vreme ce firmele caută angajaţi, asistaţii din Brusturi primesc ajutoare sociale chiar şi plecaţi în străinătate (FOTO)
  • Lansare showroom PREMIUM USED CARS Oradea (FOTO)
  • Flashmob la sediul PSD Bihor: Două pensionare de etnie maghiară au înjurat UDMR pentru că au votat cu PSD (FOTO)
  • Accidentul din Beiuş: Şoferul ar fi adormit la volan, o întreagă familie şi-a pierdut viaţa! (FOTO / VIDEO)
  • A fost 'nebunie' în Cetatea Oradea: Publicul i-a lăsat cu greu să plece pe artiştii de la Subcarpaţi (FOTO / VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON