URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
31 Iulie 2010, 11:49

Giraţii de gumă

Giraţii de gumă PREMIERĂ. Prima giraţie cu borduri de cauciuc a fost amplasată la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Cazaban şi Oneştilor. Acoperite cu vopsea reflectorizantă, bordurile sunt înşurubate în asfalt foarte rapid, având avantajul de a putea fi mutate sau înlocuite la fel de uşor. Interiorul va fi umplut cu piatră cubică, dale de pavaj sau ghivece cu flori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deşi contestate uneori de şoferii mai conservatori ori mai puţin dibaci, Primăria a comandat în Oradea o serie de sensuri giratorii cu scopul de a fluidiza traficul. Iar cum costul unei asemenea amenajări nu era deloc nesemnificativ, edilii au găsit o soluţie care îl ieftineşte cu 70%.

Soluţia e simplă: înlocuirea bordurilor din beton, a căror montare presupune manopere scumpe, cu cele din cauciuc, care se înşurubează pur şi simplu în carosabil. Vopsite în culori reflectorizante, elementele oferă o vizibilitate bună pe timpul nopţii şi nu se deteriorează, iar dacă vreun şofer intră neatent în giraţie scapă fără stricăciuni la maşină.

Ca-n Vest

12 Leontin Patcas.jpgInspirându-se din modelul sensurilor giratorii văzute prin ţări ca Italia sau Olanda, reprezentanţii Primăriei au studiat mai multe cataloage pentru a se convinge de avantajele unor giraţii din cauciuc faţă de cele cu care românii sunt obişnuiţi. "Am primit trei oferte pentru elemente din cauciuc pentru giraţii, iar cea mai bună a fost a firmei Tehno Semnal din Palota", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.

Primul sens giratoriu făcut cu elemente de cauciuc a fost amenajat săptămâna trecută la intersecţia străzilor Brâncoveanu cu Oneştilor şi Cazaban, şi şi-a dovedit deja o parte din numeroasele avantaje pe care le prezintă faţă de cele clasice, din beton. Primul atu este, în mod evident, preţul mult mai scăzut. "Costurile totale sunt de doar aproximativ 30% din cele ale unei giraţii din beton", explică Pătcaş. Astfel, dacă la o giraţie normală se investesc între 100.000 şi 120.000 de lei, cea din cauciuc a costat doar 30.000 de lei. O economie clară, incontestabilă.

Mai trainice

Diferenţa netă între costurile celor două tipuri de giraţii se datorează în primul rând faptului că lucrările pe care le necesită modelul din cauciuc sunt minime. "Asfaltul nu trebuie spart, fiindcă bordurile de cauciuc se prind simplu în două şuruburi", explică Pătcaş. Aşadar, se evită spargerea carosabilului, introducerea apei subterane pentru irigarea plantelor, vopsirea bordurilor şi montarea acestora cu adezivi pe bază de ciment, apoi refacerea carosabilului, operaţiunea cea mai costisitoare, care durează şi cel mai mult. Un alt avantaj al giraţiilor de cauciuc e acela că pot fi montate în doar două zile, ceea ce reduce şi costurile de manoperă.

12 cauciuc.jpgElementele care compun giraţia de tip nou sunt făcute în Italia din cauciuc reciclabil (foto), au termen de garanţie între 3 şi 5 ani, şi sunt vopsite cu galben reflectorizant, pentru o bună vizibilitate pe timpul nopţii. "În timp ce bordurile de beton sunt "cariate" de intemperii, şansele ca bordurile din cauciuc să se deterioreze sunt foarte mici", susţine Pătcaş.

Giraţia rezistă

Fiind amplasată deocamdată experimental la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Oneştilor şi Cazaban, prima giraţie de cauciuc va fi mutată ceva mai sus pe aceeaşi stradă, adică la întrepătrunderea străzilor Tudor Vladimirescu, Oneştilor şi Lăpuşului. Pentru că da, acesta e un nou avantaj: giraţia de cauciuc poate fi scoasă şi "transplantată" în alt loc în perfectă stare.

"Deocamdată, pentru că nu s-a făcut podul (n.r - podul rutier care va înlocui podul de pontoane din Ioşia) nu se justifică un sens giratoriu acolo. O giraţie e necesară atunci când pe drumurile care se întâlnesc la intersecţie există un trafic echilibrat", explică primarul Ilie Bolojan. Un alt motiv pentru care giraţia de cauciuc a fost pusă în acel loc, de probă, a fost acela de a-i măsura capacitatea de rezistenţă sub trafic. "Mai bine să facem un test decât să facem o prostie. S-a dovedit, însă, că nu sunt probleme", conchide primarul.

Ca urmare, alte sensuri giratorii de cauciuc vor fi amenajate şi la intersecţia străzilor Războieni şi Ştefan Zweig, unde acum există o giraţie provizorie, delimitată cu "bidoane" de plastic. "Pe viitor vrem să facem giraţii şi la intersecţia străzilor Bumbacului cu Constantin Noica, precum şi la cea dintre Lăpuşului şi Meşteşugarilor. Şi acolo vom pune tot giraţii de cauciuc", arată Leontin Pătcaş.

Doar pe străduţe

Primarul Ilie Bolojan spune că astfel de giraţii realizate din borduri de cauciuc se pretează în oraş, unde intersecţiile sunt mai mici, deoarece acestea pot avea şi o rază de 3 metri, faţă de 10 ai celei clasice. Astfel că la intrările în oraş Primăria va continua să amenajeze giraţiile după metoda şi cu materialele clasice, care permit şi realizarea de amenajări peisagistice. "La întrările în oraş, unde giraţiile au o rază mai mare şi un impact vizual puternic, vom prefera tot timpul giraţiile clasice", explică primarul.

Pentru că, apropo de aspectul giraţiilor, cele cu elemente din cauciuc au dezavantajul că nu pot adăposti în interiorul lor arbuşti sau flori care să le înfrumuseţeze. Până acum, municipalitatea nu a stabilit cu ce vor fi umplute giraţiile de tip nou, oscilând între piatră cubică, dale de pavaj sau chiar tradiţionale ghivece cu flori, de dimensiuni, fireşte, mai mari. Chiar şi aşa, însă, ţinând cont câţi bani se economisesc, probabil că deficitul de imagine e un sacrificiu mic...


ORAŞUL GIRAŢIILOR
La trafic mare

După ce au fost amenajate giraţii pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi la intrarea în oraş dinspre Şoseaua Borşului, a venit rândul Bulevardului Dacia să fie "aerisit" cu sensuri giratorii. Lucrările au pornit de la intersecţia cu strada Carpaţi, iar apoi Primăria a decis să amenajeze un sens giratoriu şi la intersecţia cu Transilvaniei, deoarece s-a constatat că traficul a fost fluidizat semnificativ. "De când cu sensurile giratorii, nu mai stă nimeni 30 de secunde, cât se aştepta înainte la intersecţiile semaforizate sau la cele semnalizate cu indicatoare de prioritate", spune Leontin Pătcaş.

Costurile de amenajare a celor două sensuri giratorii, realizate în stil clasic, cu borduri din beton, au fost incluse într-un proiect mai amplu, ce cuprindea înlocuirea bordurilor de-a lungul scuarului până pe strada Podului, extinderea părţii carosabile, plantarea de arbori, plus alte lucrări, care au ridicat bugetul de execuţie la nu mai puţin de 792.000 de lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
O parere
Oare tot experimental nu s-ar putea monta o giratie si la intersectia strazii Nufarului cu strada Constantin Noica? O fi semaforizata, dar parca prea multe accidente au avut loc in acea zona. Parerea mea ca un sens giratoriu ar fi mai util chiar daca ar fi "ajutat" de catre un semafor pentru ca, in zona, sunt treceri de pietoni.
Postat 02 August 2010, 09:25 de un cetatean
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON