URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 11 DECEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Decât să tipărim broșuri și să ne batem cu pumnii-n piept, mai bine ne aplecam pe probleme importante. Să lichidăm toaletele din fundul curții, să racordăm gospodăriile țărănești la gaz metan, să oprim migrația care duce la depopularea țării, acestea erau proiecte ce meritau închinate mărețului Centenar. De autostrăzi nici n-are rost să mai vorbim.
Zic şi eu
Adrian Cris
Maeştrii barei ne zic, scriitoriceşte, că-i mai bine să scape 99 de nevinovaţi decât să fie condamnat pe nedrept un singur nevinovat. N-au însă a se teme: în România zilelor noastre mai degrabă va fi osândit un singur vinovat din 99. Evident, cel care nu-şi permite să achite onorarii grase avocaţilor şi şpăgi consistente judecătorilor...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Ne tot mândrim de câțiva ani pe rețelele de socializare și în viața reală cu dezvoltarea orașului și cu aspectul său în continuă schimbare. Ei, bine, iată că, prin aceste scumpiri, devenim într-un fel parteneri ai dezvoltării urbei. Iar modernizarea costă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
După cum se ştie, în 7 noiembrie Curtea Constituţională a admis sesizarea Guvernului şi a constatat existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Parlament şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Constatând acest conflict, CCR a obligat ÎCCJ de îndată la desemnarea prin tragere la sorţi a tuturor membrilor completurilor de 5 judecători, cu respectarea art. 32 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 207/2018.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sistemul colector urinar, format din bazinetele renale (formaţiunile care "captează" urina din cei doi rinichi), cele două uretere ("tuburile" prin care urina ajunge la vezică), vezica urinară şi uretra ("tubul" prin care urina se elimină) este "căptuşit" cu nişte celule epiteliale denumite în ansamblu "uroteliu". Toată această zonă este expusă influenţelor carcinogene, dar cea mai frecventă tumoră este cea a vezicii urinare, urmată de cea de la nivelul bazinetelor.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Vorbim de o "explozie" de depresie în rândul fetelor începând cu anul 2012 şi până în prezent şi toate aceste adolescente au un singur lucru în comun: petrec mult timp pe telefoanele mobile ori în faţa canalelor social media.
31 Iulie 2010, 11:49

Giraţii de gumă

Giraţii de gumă PREMIERĂ. Prima giraţie cu borduri de cauciuc a fost amplasată la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Cazaban şi Oneştilor. Acoperite cu vopsea reflectorizantă, bordurile sunt înşurubate în asfalt foarte rapid, având avantajul de a putea fi mutate sau înlocuite la fel de uşor. Interiorul va fi umplut cu piatră cubică, dale de pavaj sau ghivece cu flori
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deşi contestate uneori de şoferii mai conservatori ori mai puţin dibaci, Primăria a comandat în Oradea o serie de sensuri giratorii cu scopul de a fluidiza traficul. Iar cum costul unei asemenea amenajări nu era deloc nesemnificativ, edilii au găsit o soluţie care îl ieftineşte cu 70%.

Soluţia e simplă: înlocuirea bordurilor din beton, a căror montare presupune manopere scumpe, cu cele din cauciuc, care se înşurubează pur şi simplu în carosabil. Vopsite în culori reflectorizante, elementele oferă o vizibilitate bună pe timpul nopţii şi nu se deteriorează, iar dacă vreun şofer intră neatent în giraţie scapă fără stricăciuni la maşină.

Ca-n Vest

12 Leontin Patcas.jpgInspirându-se din modelul sensurilor giratorii văzute prin ţări ca Italia sau Olanda, reprezentanţii Primăriei au studiat mai multe cataloage pentru a se convinge de avantajele unor giraţii din cauciuc faţă de cele cu care românii sunt obişnuiţi. "Am primit trei oferte pentru elemente din cauciuc pentru giraţii, iar cea mai bună a fost a firmei Tehno Semnal din Palota", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei.

Primul sens giratoriu făcut cu elemente de cauciuc a fost amenajat săptămâna trecută la intersecţia străzilor Brâncoveanu cu Oneştilor şi Cazaban, şi şi-a dovedit deja o parte din numeroasele avantaje pe care le prezintă faţă de cele clasice, din beton. Primul atu este, în mod evident, preţul mult mai scăzut. "Costurile totale sunt de doar aproximativ 30% din cele ale unei giraţii din beton", explică Pătcaş. Astfel, dacă la o giraţie normală se investesc între 100.000 şi 120.000 de lei, cea din cauciuc a costat doar 30.000 de lei. O economie clară, incontestabilă.

Mai trainice

Diferenţa netă între costurile celor două tipuri de giraţii se datorează în primul rând faptului că lucrările pe care le necesită modelul din cauciuc sunt minime. "Asfaltul nu trebuie spart, fiindcă bordurile de cauciuc se prind simplu în două şuruburi", explică Pătcaş. Aşadar, se evită spargerea carosabilului, introducerea apei subterane pentru irigarea plantelor, vopsirea bordurilor şi montarea acestora cu adezivi pe bază de ciment, apoi refacerea carosabilului, operaţiunea cea mai costisitoare, care durează şi cel mai mult. Un alt avantaj al giraţiilor de cauciuc e acela că pot fi montate în doar două zile, ceea ce reduce şi costurile de manoperă.

12 cauciuc.jpgElementele care compun giraţia de tip nou sunt făcute în Italia din cauciuc reciclabil (foto), au termen de garanţie între 3 şi 5 ani, şi sunt vopsite cu galben reflectorizant, pentru o bună vizibilitate pe timpul nopţii. "În timp ce bordurile de beton sunt "cariate" de intemperii, şansele ca bordurile din cauciuc să se deterioreze sunt foarte mici", susţine Pătcaş.

Giraţia rezistă

Fiind amplasată deocamdată experimental la intersecţia străzilor Brâncoveanu, Oneştilor şi Cazaban, prima giraţie de cauciuc va fi mutată ceva mai sus pe aceeaşi stradă, adică la întrepătrunderea străzilor Tudor Vladimirescu, Oneştilor şi Lăpuşului. Pentru că da, acesta e un nou avantaj: giraţia de cauciuc poate fi scoasă şi "transplantată" în alt loc în perfectă stare.

"Deocamdată, pentru că nu s-a făcut podul (n.r - podul rutier care va înlocui podul de pontoane din Ioşia) nu se justifică un sens giratoriu acolo. O giraţie e necesară atunci când pe drumurile care se întâlnesc la intersecţie există un trafic echilibrat", explică primarul Ilie Bolojan. Un alt motiv pentru care giraţia de cauciuc a fost pusă în acel loc, de probă, a fost acela de a-i măsura capacitatea de rezistenţă sub trafic. "Mai bine să facem un test decât să facem o prostie. S-a dovedit, însă, că nu sunt probleme", conchide primarul.

Ca urmare, alte sensuri giratorii de cauciuc vor fi amenajate şi la intersecţia străzilor Războieni şi Ştefan Zweig, unde acum există o giraţie provizorie, delimitată cu "bidoane" de plastic. "Pe viitor vrem să facem giraţii şi la intersecţia străzilor Bumbacului cu Constantin Noica, precum şi la cea dintre Lăpuşului şi Meşteşugarilor. Şi acolo vom pune tot giraţii de cauciuc", arată Leontin Pătcaş.

Doar pe străduţe

Primarul Ilie Bolojan spune că astfel de giraţii realizate din borduri de cauciuc se pretează în oraş, unde intersecţiile sunt mai mici, deoarece acestea pot avea şi o rază de 3 metri, faţă de 10 ai celei clasice. Astfel că la intrările în oraş Primăria va continua să amenajeze giraţiile după metoda şi cu materialele clasice, care permit şi realizarea de amenajări peisagistice. "La întrările în oraş, unde giraţiile au o rază mai mare şi un impact vizual puternic, vom prefera tot timpul giraţiile clasice", explică primarul.

Pentru că, apropo de aspectul giraţiilor, cele cu elemente din cauciuc au dezavantajul că nu pot adăposti în interiorul lor arbuşti sau flori care să le înfrumuseţeze. Până acum, municipalitatea nu a stabilit cu ce vor fi umplute giraţiile de tip nou, oscilând între piatră cubică, dale de pavaj sau chiar tradiţionale ghivece cu flori, de dimensiuni, fireşte, mai mari. Chiar şi aşa, însă, ţinând cont câţi bani se economisesc, probabil că deficitul de imagine e un sacrificiu mic...


ORAŞUL GIRAŢIILOR
La trafic mare

După ce au fost amenajate giraţii pe Bulevardul Ştefan cel Mare şi la intrarea în oraş dinspre Şoseaua Borşului, a venit rândul Bulevardului Dacia să fie "aerisit" cu sensuri giratorii. Lucrările au pornit de la intersecţia cu strada Carpaţi, iar apoi Primăria a decis să amenajeze un sens giratoriu şi la intersecţia cu Transilvaniei, deoarece s-a constatat că traficul a fost fluidizat semnificativ. "De când cu sensurile giratorii, nu mai stă nimeni 30 de secunde, cât se aştepta înainte la intersecţiile semaforizate sau la cele semnalizate cu indicatoare de prioritate", spune Leontin Pătcaş.

Costurile de amenajare a celor două sensuri giratorii, realizate în stil clasic, cu borduri din beton, au fost incluse într-un proiect mai amplu, ce cuprindea înlocuirea bordurilor de-a lungul scuarului până pe strada Podului, extinderea părţii carosabile, plantarea de arbori, plus alte lucrări, care au ridicat bugetul de execuţie la nu mai puţin de 792.000 de lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
O parere
Oare tot experimental nu s-ar putea monta o giratie si la intersectia strazii Nufarului cu strada Constantin Noica? O fi semaforizata, dar parca prea multe accidente au avut loc in acea zona. Parerea mea ca un sens giratoriu ar fi mai util chiar daca ar fi "ajutat" de catre un semafor pentru ca, in zona, sunt treceri de pietoni.
Postat 02 August 2010, 09:25 de un cetatean
count display

FOTO BIHOREANUL

  • 'Asta-i datina străveche': 350 de copii, în straie tradiționale, au colindat pe străzile Oradiei (FOTO/VIDEO)
  • Nervi în Aeroportul din Oradea: Pasagerii cursei Tarom spre Bucureşti, revoltați că... nu au locuri în avion! (FOTO)
  • Inna a strălucit ca o stea: Peste 3.000 de orădeni şi o mână de turcoaice s-au bucurat de concertul talentatei artiste (FOTO / VIDEO)
  • Iluminatul de sărbători a fost pornit, a început Târgul de Crăciun în Oradea. Vezi cum arată! (FOTO / VIDEO)
  • Capsula timpului: Gânduri despre Oradea secolului viitor, dar şi obiecte din oraşul zilelor noastre, vor fi îngropate în curtea Muzeului Ţării Crişurilor (FOTO)
  • Merită vizitat! Muzeul istoriei evreilor din Oradea şi Bihor a fost inaugurat (FOTO/VIDEO)
  • O oră de linişte, din respect pentru autişti, în toate magazinele Kaufland, la iniţiativa Centrului de Educaţie Incluzivă Cristal (FOTO)
  • Modelul elveţian funcţionează în Bihor: Zeci de salvatori montani, instruiţi la centrul înfiinţat într-un program elveţiano-român (FOTO)
  • Podul Centenarului a fost inaugurat de o Dacie tricoloră, în prezenţa comisarului european Corina Creţu (FOTO/VIDEO)
  • La mulţi ani, România! Festivităţile de 1 Decembrie s-au încheiat în premieră cu un foc de artificii (FOTO/VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON