URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 Februarie 2020, 13:05

Făcut să crape: Covoarele asfaltice pe care a stricat banii CJ Bihor n-au ținut nici măcar o iarnă (FOTO)

Făcut să crape: Covoarele asfaltice pe care a stricat banii CJ Bihor n-au ținut nici măcar o iarnă (FOTO) ÎN BATJOCURĂ. Localnicii din Popeşti au reclamat încă din vară că pe DJ 191B se punea asfalt nou fără o minimă nivelare a drumului (stânga), în doar câteva luni crăpăturile fiind extinse pe porţiuni de zeci de metri lungime (dreapta). Dacă în iulie lăuda „realizarea” cot la cot cu preşedintele Pásztor Sándor, acum vicele Ioan Mang îi ceartă pe localnicii care îndrăznesc s-o critice
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Lucrările executate ”la hei-rup” înaintea alegerilor prezidenţiale se răzbună primăvara, înaintea celor locale. E şi cazul programului de aşternere a covoarelor asfaltice cu care se mândrea vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Ioan Mang, vara trecută.

Atunci, adversarii de la PNL acuzau că s-au acoperit inutil cu asfalt nou porţiuni de drum în stare bună şi puţin circulate. Acum, cetăţenii se revoltă că lucrările s-au făcut şi în bătaie de joc: după doar o jumătate de an, asfaltul crapă fără să fi trecut printr-o iarnă serioasă!

Un program arbitrar

În 2019, CJ Bihor a cheltuit 28,5 milioane lei pentru a aşterne covoare asfaltice pe 130 km de drumuri judeţene după ce în 2018 acoperise alţi 63 km cu un strat nou, teoretic de 4-5 cm grosime. Încă de la demararea programului, BIHOREANUL a descoperit că porţiunile vizate au fost stabilite arbitrar, iar majoritatea lucrărilor se făceau în nordul judeţului, prin comune cu edili UDMR, chiar dacă starea bună a carosabilului existent nu justifica intervenţia.

Vicepreşedintele Ioan Mang susţinea că „a avut în vedere” vechimea şi starea carosabilului, adică „drumuri pe care nu s-a intervenit de 5 ani, în stare proastă, pe care am verificat-o personal în 90% din situaţii”. Problema e că pe mai mult de 600 km vechimea DJ-urilor depăşeşte 5 ani, iar starea proastă a celor incluse în program n-a fost dovedită nici măcar cu fotografii, necum cu expertize tehnice. Cât despre studii de trafic, nici vorbă!

Opoziţia a reclamat anomaliile, exemplificând cu DJ 191A ce trece prin satul Bogei (comuna Tăuteu), slab circulat, pe care carosabilul „era în stare bună, fără gropi şi denivelări”, dar a fost acoperit cu un strat nou, în timp ce pe alte DJ-uri, mult mai stricate şi mai intens folosite, nu s-a făcut nimic. Un experiment Digi24 Oradea a demonstrat, de altfel, temeinicia criticilor: reporterii au parcurs DJ 191A cu un pahar de apă pe bordul maşinii, fără a vărsa nicio picătură.

„Se vor remedia”

Printre drumurile unde intervenţiile erau totuşi necesare şi CJ a decis să aştearnă asfalt pe o porţiune de 17 km s-a aflat, însă, şi unul dintre cele mai distruse: DJ 191B Suplacu de Barcău - Popeşti. Atât doar că firma Carier SRL din Marghita a lucrat de mântuială încă de la început, fapt sesizat de localnici, care s-au plâns BIHOREANULUI punând la dispoziţie şi fotografii elocvente.

„Lucrările se fac în bătaie de joc, numai ca să se risipească nişte bani şi să se laude cineva că s-au făcut”, acuza un locuitor din Popeşti vara trecută. „Se pune asfalt direct pe macadam, peste praf şi pietriş necompactat, peste gropi adânci chiar şi de 20 cm”, explica un sătean. Rezultatul? După numai câteva zile, stratul proaspăt turnat a şi început să crape.

Pus în faţa evidenţei, vicele CJ a promis repararea lucrării pe cheltuiala firmei. „Dacă există erori, vor fi remediate de firmă”, spunea Ioan Mang într-o conferinţă de presă, în august.

N-a ţinut decât o toamnă

Nu numai că SC Carier SRL, una dintre firmele de casă ale CJ, n-a remediat problemele, căci drumul este, în prezent, şi mai degradat decât l-au lăsat constructorii, atât în Popeşti, cât şi în Budoi şi în Vărzari. „În Popeşti, la ieşirea spre Derna, sunt crăpături şi de 4 metri lungime, iar în centrul localităţii pe 30-40 metri. În plus, asfaltul este deja plin de denivelări, pentru că gropile au fost umplute cu pietriş peste care s-a aruncat asfaltul pur şi simplu”, reclamă Miroslav Iuhaneac, din Popeşti.

În Budoi, arată un alt localnic, Iaroslav Feric, asfaltul se fărâmiţează, iar în Borumblaca acostamentul alunecă. „În decembrie, au turnat numai nişte pietriş pe margini şi aşa a rămas”, spune bărbatul, adăugând că stratul de asfalt aşternut direct peste piatra cubică „se lasă”, aşa că în carosabil au apărut denivelări de 20-25 cm.

Vi se pare...

„Ne supără că nici măcar n-am avut iarnă, nu s-a dat cu material antiderapant pe drum şi carosabilul asfaltat de doar 6 luni arată deja catastrofal”, spune Iuhaneac, care a făcut o reclamaţie la Consiliul Judeţean, fără însă a primi răspuns, dar şi vicepreşedintelui Ioan Mang, pe pagina de Facebook a acestuia.

Replica politicianului? „Faţă de cum era înainte, toată lumea vede binele făcut, doar dvs sunteţi nemulţumit”, i-a transmis PSD-istul, promiţând reparaţii „la primăvară”. Cum făcuse şi astă-vară, cu rezultatul care se arată acum în toată „splendoarea”...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
E loc pt. toti...
Dupa dalele birtinezului, crapa si asfaltul celor de la judet. Necazul e ca toate smenurile astea se fac pe banii nostri. Asa ne trebuie, daca rabdam si nu-i trimitem pe toti escrocii la origini... P.S. statia dna Oradea mai exista?!
Postat 11 Februarie 2020, 10:56 de pinonel
O țânut dăstul ca iarna-i aproape gata.
No ni ma la ei! No bineeema da cat vreți sa țana mă ? las ca vine vara și turnam altu pe alți bani , ce vreți sa falimenteze firmele care sponsorizează campaniile, ca la vara avem 2 rânduri de alegeri no apoi ce creadeți voi mă ca ase mere treaba.
Postat 10 Februarie 2020, 15:19 de sss
Bătaie de joc
Așa e in tot județul. Tot a crăpat. Lucrări făcute de mântuială. La Belfir- Girisul Negru are 2 cm covorul asfalt. Tot e praf . De 2 luni a fost turnat!
Postat 10 Februarie 2020, 13:31 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON