URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
28 Decembrie 2017, 08:01

Drum mişcător: Din cauza lucrărilor de mântuială, DN 76 Oradea-Deva a început să crape

Drum mişcător: Din cauza lucrărilor de mântuială, DN 76 Oradea-Deva a început să crape TREABĂ DE DOREL. În ciuda constatărilor că muncitorii nu au consolidat corect fundaţia drumului, reprezentanţii AZVI-Azcale au ignorat rezultatele măsurătorilor, hotărând să-i ascundă şubrezenia sub un prim strat de asfalt. Cum în unele părţi a cedat sub greutatea maşinilor, şoseaua a şi fost deja cârpită (foto). În plus, stratul de asfalt, care trebuia să fie de 10 centimetri, a fost pus cu zgârcenie, carotele extrase pentru verificări având între 6 şi 7,5 centimetri grosime (detaliu)
Drum mişcător: Din cauza lucrărilor de mântuială, DN 76 Oradea-Deva a început să crape MARGINI NESIGURE. Pe ambele laturi ale şoselei, acostamentele sunt instabile. "Nu pot ţine greutatea unui TIR pentru că sub ele terenul n-a fost consolidat", avertizează sursa BIHOREANULUI
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Bihoreni, v-aţi bucurat că oficialităţile au presat drumarii să zorească reabilitarea DN 76 Oradea-Deva, începută acum zece ani, aşa încât să fie gata la primăvară? Degeaba! Până să dea ghioceii, şoseaua ar putea ceda pe dealul Bitiilor, din cauza consolidării superficiale a terenului.

Avertismentul aparţine unui specialist care a efectuat măsurători pentru verificarea solidităţii structurii de rezistenţă a drumului, dar deocamdată conducerea Direcţiei Regionalei de Drumuri şi Poduri Cluj nu are nicio reacţie.
 
Încă o promisiune

Reabilitarea DN 76 între Beiuş-Ştei, pe 31 kilometri, a fost încredinţată asocierii firmelor spaniole AZVI şi Azcale Construcţii de fosta Companie Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (acum Compania Naţională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere) în 2015, când titularului iniţial, Compania de Construcţii Căi Ferate, i-a fost reziliat contractul din cauza ritmului lent de lucru.
În 2016, când miniştrii tehnocraţi ai Transporturilor, Dan Costescu şi Sorin Buşe, au stat pe capul constructorilor, făcând mai multe vizite pe şantier împreună cu şeful de atunci al CNADNR, Cătălin Homor, ritmul a fost accelerat, dar după alegerile din decembrie 2016 a revenit la "normal": încet, încet.

Forţarea acestuia a fost încercată, din nou, astă-vară, de proaspătul prefect Ioan Mihaiu (foto). "Până la sfârşitul anului există şanse ca tronsonul Bitii-Ştei să fie finalizat. Dacă nu va fi 100%, inclusiv cu covorul asfaltic final, cu stratul de uzură şi toate lucrările din lateral, va fi cu siguranţă peste 95%. Numai vremea ne poate împiedica, să vină un timp nefavorabil începând cu septembrie, octombrie... Altfel, se finalizează acea porţiune", asigura Mihaiu în august.

Cum scrie la carte

Problema nu e doar că lucrările n-au fost finalizate, ci mai ales că au fost şi prost executate, a deconspirat BIHOREANULUI unul dintre tehnicienii de pe şantier, care sub condiţia confidenţialităţii a furnizat informaţii ce atestă că structura de rezistenţă a drumului, pe o porţiune de 300 de metri la coborârea din Dealul Bitiilor spre Beiuş, este atât de prost consolidată încât încalcă toate normele în domeniu.

Potrivit specialistului, la orice reabilitare, mai ales în zonele cu alunecări de teren, cum e şi Dealul Bitiilor, se consolidează întâi patul drumului, prin excavare la adâncime (în acest caz la un metru) şi stabilizarea lui cu straturi succesive de piatră. Pe Bitii, locul a fost stabilizat prin aşternerea unui prim strat de bolovani care să "ţină" pe loc pământul, peste care a fost aşezat stratul de formă (balastru), apoi fundaţia propriu-zisă, cu piatră concasată împănată cu nisip (tot pentru "legare"), iar la final s-a realizat aşa-numitul amestec optimal, cu piatră spartă.

"Fiecare strat trebuie compactat cu cilindrul şi obligatoriu, înainte de a se trece la stratul următor, se verifică capacitatea portantă prin măsurarea deformabilităţii", explică tehnicianul. Operaţiunea se face cu ajutorul unui aparat (deflectometru) instalat pe o pârghie (numită Benkelman) montată între roţile din spate ale unui camion încărcat. Aparatul nu are voie să "citească" deformări peste valorile 160-180 la primul strat al patului drumului, de exemplu, şi peste 54 la stratul optimal.
 
"Moliciune" sub preş

"Numai dacă patul drumului a fost consolidat corect, se trece la aşternerea celor trei straturi de asfalt, fiecare din alte materiale: întâi stratul de anrobare cu o mixtură numită AB 25, apoi cel de binder cu BAB şi la final stratul de uzură cu MASF", explică specialistul. În zona Bitii, însă, la măsurarea deflectometrică din 29 noiembrie, făcută din 10 în 10 metri, de la kilometrul 130+997 până la kilometrul 131+306, "citirile au indicat valori ale deformabilităţii între 55 şi 370, adică dezastruoase".

"Aceste citiri se trimit atât constructorului, cât şi consultantului (dirigintelui de şantier) angajat de CNAIR, care în mod normal trebuia să dispună refacerea lucrării conform proiectului, pe cheltuiala constructorului, şi să raporteze problema la CNAIR", spune sursa BIHOREANULUI.

În loc să se întâmple acest lucru, surpriză: după câteva zile, constructorii au început să aştearnă primul strat de asfalt, cel pentru anrobare. "Practic, s-a băgat mizeria sub preş. Deşi în mod cert terenul nu este solid, s-a dat undă verde la asfaltare. Într-un loc, carosabilul s-a şi surpat, iar gaura a fost umplută cu asfalt".
Ca şi când nici asta nu era de ajuns, şi asfaltarea s-a făcut cu tradiţionala "economie", pentru a păstra constructorului un profit mai mare. "Potrivit standardelor, stratul de anrobare trebuie să aibă 10 centimetri, cu o toleranţă de 10%, deci nu poate fi mai subţire de 9 cm. Pe 8 decembrie, când s-a făcut verificarea conformităţii, s-au extras carote de asfalt care variau între 6 cm, pe partea dinspre Beiuş spre Oradea a drumului, şi 7,5 cm pe cealaltă parte".
 
Cu dovezi

Sursa BIHOREANULUI afirmă că situaţia e gravă, deoarece pentru a o corecta vor fi cheltuiţi mai mulţi bani, iar şantierul va fi prelungit şi mai mult peste graficele oricum depăşite, aşa încât doreşte ca prin intermediul ziarului situaţia să fie adusă la cunoştinţa Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, condusă în prezent chiar de un bihorean. "Dacă îmi asum eu acest lucru, risc să fiu concediat. Dar, dacă doreşte, Regionala poate verifica dovezile, există documente, începând de la tabelul citirilor deflectometrice până la procesele-verbale încheiate după punerea primului strat de asfalt", explică specialistul.

BIHOREANUL a încercat să verifice datele în primul rând la reprezentanţii AZVI-Azcale din judeţ, dar în zadar: nici la telefonul fix, nici la cel mobil n-a răspuns nimeni, nici măcar în urma unui mesaj scris ce indica motivul "interpelării". Explicaţia? Înainte de apropierea sărbătorilor, angajaţii au plecat în concedii, unde vor rămâne până după Anul Nou. "La întoarcere, mă tem că se vor grăbi să pună şi al doilea strat de asfalt, care să acopere şi mai bine neconformităţile", crede "denunţătorul".

Cât despre şeful DRDP Cluj, bihoreanul Radu Băruţa, nici acesta n-a părut mai interesat. Contactat telefonic miercurea trecută, el a cerut răgaz până a doua zi pentru a verifica situaţia,  iar ulterior nu a mai răspuns nici la apeluri, nici la SMS. Probabil tot din cauza sărbătorilor...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Fain
Da n-ar putea fi Bolojan si la județ? Ca orașul e fain da județul ca pielea
Postat 28 Decembrie 2017, 12:05 de Sandu1201
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON