URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Iulie 2011, 17:08

Dacă-i joi, e vai de noi!

Dacă-i joi, e vai de noi! DRUM "BUN"! Surprinzător, cele mai multe accidente au loc nu pe şosele şerpuitoare sau în intersecţii dificile, ci pe drumuri "limpezi". Cel mai bun exemplu este tragedia petrecută în februarie pe Calea Clujului, unde o familie din Aleşd a fost spulberată de un cap de TIR intrat cu viteză pe contrasens. Patru oameni şi-au pierdut viaţa!
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Botezată după Jupiter cel purtător de noroc, "jupânul" zeităţilor romane, despre ziua de joi se spune că este cea mai norocoasă a săptămânii, că fereşte oamenii de furtună şi dăunători...

Statisticile arată, în schimb, că îi expune la nenorociri şi accidente. Din cele 118 de accidente grave care au avut loc în prima jumătate a acestui an în Oradea, nu mai puţin de 24 s-au petrecut în zile de joi. Iar povestea e veche!

Joia "neagră"

07 Dorin Sava_1.jpgŞoferii să ia aminte! Ziua de joi e cea mai proastă pentru condus, orele 13 şi 15 sunt cele mai ghinioniste, iar drumurile drepte sunt cele mai periculoase. Cel puţin aşa reiese din statisticile Serviciului de Poliţie Rutieră Bihor. "De ani de zile, ziua săptămânii cu cele mai multe accidente cu victime este joia. În primele şase luni din acest an, spre exemplu, 24 din cele 118 accidente din Oradea au avut loc într-o zi de joi", declară comisarul şef Dorin Sava (foto), şeful Serviciului de Poliţie Rutieră.

Într-o zi de joi a avut loc accidentul mortal din strada Ogorului unde, datorită vitezei excesive, şoferul unui Renault a lovit scuarul care desparte benzile şi a intrat pe contrasens, într-o joi dimineaţă s-au răsturnat cu maşina în şanţ în Episcopia trei localnici din Popeşti şi tot într-o asemenea zi conducătorul unei motociclete s-a izbit de un BMW care circula neregulamentar pe strada Tudor Vladimirescu.

Situaţia nu e nouă. La fel era şi în urmă cu zece ani. BIHOREANUL a descoperit că în 2001, până în luna august inclusiv, 25 din cele 107 accidente înregistrate avuseseră loc tot într-o zi de joi. Iar în 2002, la fel!

Început cu stângul...

Singura diferenţă faţă de statisticile anterioare este că, dacă la începutul anilor 2000 lunea era ziua săptămânii cu cele mai puţine accidente, în ultima perioadă a ajuns pe locul doi în topul nenorocilor. În prima jumătate a anului 2011, cea mai sigură zi pentru şofat s-a dovedit a fi miercurea, cu "doar" 10 accidente grave.

Anul acesta, în prima zi a săptămânii s-au înregistrat 20 de accidente grave. Într-o zi de luni a avut loc, în februarie, cel mai grav accident din acest an, în care şi-au pierdut viaţa pe Calea Clujului, striviţi de un TIR, nu mai puţin de patru bihoreni din Aleşd. Şi tot într-o luni şi-au pierdut viaţa, într-o ciocnire frontală pe Calea Borşului, soţul judecătoarei Diana Comşa şi poliţistul de frontieră Gheorghe Igna. Ambii tineri, căsătoriţi şi cu copii mici...

Oboseala şi stresul

Numărul mare de accidente care au loc joia are deja o explicaţie ştiinţifică. "La mijlocul săptămânii curba oboselii este maximă, iar şoferii sunt mai neatenţi. Au trecut deja trei zile de la perioada de odihnă din week-end, iar perspectiva unei pauze este destul de îndepărtată. Vinerea, de exemplu, nu se produc la fel de multe accidente, pentru că şoferii conduc deja mai relaxat, ştiind că îi aşteaptă o binemeritată perioadă de odihnă", afirmă psihologul Mihaela Heciu.

Dacă la starea de epuizare se mai adaugă presiunea termenelor limită, combinaţia devine mortală. "Joia oamenii sunt mai stresaţi fiindcă încep să conştientizeze că au de finalizat sarcini până vineri. Se grăbesc şi devin mai imprudenţi", apreciază specialistul.

"Ceasul rău"

În ceea ce priveşte intervalele de peste zi, cele mai periculoase pentru şofat sunt orele 13 şi 15. "Orele de vârf sunt cele mai dificile. Traficul a crescut foarte mult în ultimii anii, şoferii se grăbesc, nu mai sunt la fel de atenţi, şi aşa se petrec cele mai multe evenimente. Până acum, de la începutul anului, la orele 13 şi la 15 s-au înregistrat câte 10 accidente", spune Dorin Sava.

"Refluxul" valului de accidente se înregistrează la începutul serii, când, mai obosiţi şi neatenţi, şoferii se îndreaptă către case. La orele 17 şi la 19 s-au înregistrat anul acesta câte 7 accidente. După aceea, şoselele se golesc iar numărul evenimentelor scade treptat. Practic, între orele 23 seara şi 3 dimineaţa, anul acesta nu s-a înregistrat nici un accident grav!

Pe drum "limpede"

Culmea, indiferent că se petrec dimineaţa sau seara, cele mai multe accidente au loc pe drum "limpede". "Majoritatea accidentelor nu au loc în intersecţii sau în sensuri giratorii, unde şoferii trebuie să încetinească şi să se asigure, ci pe drumuri drepte, circulate de pietoni, unde pot goni, cred ei, fără probleme", spune comisarul şef.

Lista neagră a celor mai periculoase artere orădene cuprinde străzile Dimitrie Cantemir, Ovid Densuşianu, Ştefan cel Mare şi Independenţei, fiecare cu câte 5 accidente. Urmează străzile Clujului, Dacia şi Războieni, cu câte 4 accidente.

Sava pune numărul mare de accidente în drum drept pe seama inconştienţei şoferilor. "Toată lumea se uită la ştiri cu accidente cu morţi şi răniţi, dar prea puţini le şi iau în serios. Majoritatea îşi spun: "Mie nu mi se poate întâmpla!". Până se întâmplă...".

Primii la trecere

În privinţa cauzelor producerii accidentelor rutiere, statisticile Poliţiei arată că principala o constituie neacordarea de proprioritate între vehicule (25%), apoi neacordarea de prioritate pietonilor (15%), traversarea pietonilor prin locuri nepermise (11%) şi neadaptarea vitezei la condiţiile de drum (7%). "Faţă de anul trecut a crescut de la 6 la 8 numărul accidentelor datorate vitezei, dar s-a redus în schimb de la 11 la 6 numărul celor datorate nerespectării distanţei între vehicule", arată comisarul şef.

Paradoxal, deşi cuantumul amenzilor a fost majorat, la nivelul judeţului a crescut de la 39 la 56 numărul accidentelor datorate excesului de viteză, de la 38 la 48 al celor datorate neacordării de prioritate şi de la 1 la nu mai puţin de 12 cel al accidentelor petrecute pe fondul consumului de alcool. De parcă n-ar fi de ajuns riscurile pe care le presupune şofatul în "joia neagră" şi la orele de vârf...


MAI MULTE VICTIME!
289
de accidente au avut loc în Bihor în primele şase luni din 2011, cu 30 mai multe decât în aceeaşi perioadă a anului trecut


DRUM FĂRĂ "DÂMBURI"
"Miliţienii culcaţi" au fost pensionaţi

Deşi viteza excesivă se numără printre principalele cauze ale accidentelor petrecute pe raza municipiului, conducerea Primăriei a hotărât să demonteze de pe şoselele orădene limitatoarele de viteză. Funcţionarii municipalităţii au profitat de faptul că dâmburile de cauciuc trebuie autorizate de Poliţia Rutieră doar la montare, nu şi la dezafectare.

07 Leontin Patcas.jpg"Problema este că nu îşi făceau treaba. Şoferii obişnuiţi să circule cu viteză treceau peste ele fără să le pese, iar autobuzele OTL-ului, încărcate cu călători, îşi stricau suspensiile", spune Leontin Pătcaş (foto), şeful biroului Drumuri şi Poduri din Primărie. De aceeaşi părere este şi comisarul şef Dorin Sava: "Adevărul este că, fiind montate doar până la jumătatea drumului, mulţi şoferi le ocoleau intrând pe contrasens chiar pe trecerea de pietoni, ceea ce e şi mai grav".

Comisarul şef spune că Serviciul de Poliţie Rutieră va cere municipalităţii ca în locul limitatoarelor de viteză să monteze benzi rezonatoare după modelul celor montate pe drumurile naţionale, pentru a-i avertiza pe şoferi că se apropie de o trecere de pietoni. Ele sunt mai rezistente la trafic şi nici nu distrug telescoapele.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON