URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 24 SEPTEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ştiu, investiţia a costat o grămadă de bani şi nu se poate merge la infinit pe bunăvoinţa constructorului, care schimbă pe banii lui dalele deteriorate. Dar Piaţa Unirii a fost făcută pentru ca orădenii şi turiştii să se poată bucura de ea! Dacă mergem pe ideea că Piaţa devine un loc sacru, intangibil, s-ar putea să fim nevoiţi ca la intrare să ne descălţăm şi să umblăm cu tălpici, ca pe vremuri în Palatul Baroc.
Zic şi eu
Adrian Cris
Abia aştept să-l văd pe domnu’ Nelu Mang, întâiul familist al Bihorului, având de-a dreapta sa vreun popă în sutană şi în stânga un frate cu şorţuleţ, echer şi compas (sau invers), propovăduind printre bihoreni modificarea Constituţiei aşa încât să definească expres căsătoria ca "uniunea dintre un bărbat şi o femeie", la referendumul din 7 octombrie! În treacăt fie zis, nu-i ironic că Dragnea a pus "consultarea populară" într-o duminică fără soţ?
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
După ce, zeci de ani, românii au plătit taxa de drum în prețul combustibilului, rovignete pentru drumuri și taxe de trecere pentru poduri, după ce au trecut ani mulți de la semnarea celui mai păgubos contract din istorie pentru România (contractul cu Bechtel, mulțumim Adrian Năstase!) fără ca cineva să facă pușcărie, după ce s-a furat din banii de drumuri ca-n filme, ei bine, după toate acestea, românilor li se cer din nou bani pentru a nu fi tratați drept animale și pentru a avea dreptul de a circula pe o șosea cu pretenții de autostradă. O adevărată taxă pe prostie!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre felul în care gestionează autorităţile combaterea pestei porcine africane?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Legea nr. 203/2018 privind măsurile de eficientizare a achitării amenzilor contravenţionale, lege care a intrat în vigoare pe 24 august 2018, prevede că în materia contravenţiilor rutiere se va aplica, de la 1 ianuarie 2019, o nouă metodă referitoare la achitarea acestora.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Muşcătura multor specii de păianjeni produc iritaţie locală, iar unele specii pot produce intoxicaţii mortale. În SUA există 2 specii de păianjeni importante din punct de vedere medical: văduva neagră şi păianjenul singuratic.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Se pare că minciuna îl poate face pe un politician să pară mai... autentic. Oamenii tind să vadă minciunile emise de un lider politic drept o tentativă a acestuia de a se lupta cu mâinile murdare împotriva unui sistem corupt; asta în pofida faptului că minciunile sunt sfruntate şi demistificate ulterior.
04 Iunie 2010, 09:14

Proiectele expirate, contracte cu "dobândă"

Proiectele expirate, contracte cu 'dobândă' ARĂTURA DE BITUM. Amânarea lucrărilor la DN 79 Oradea-Arad a făcut ca gropile din asfalt să se înmulţească, iar structura de rezistenţă să cedeze sub traficul greu. Pentru că situaţia din teren nu mai corespunde cu cea de acum patru ani, menţionată în proiectul tehnic, orădenii vor avea mai mult de plătit pentru reabilitarea şoselei
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Socoteala de-acasă nu se potriveşte cu cea din târg, spune un vechi proverb românesc. Valabilă la comerţ, zicala este şi mai adevărată când vine vorba de construcţii.

Nu de alta, dar de prea puţine ori proiectul unei lucrări ajunge să mai corespundă cu realitatea din teren. Pentru că au trecut patru ani de la scrierea lor, majoritatea proiectelor tehnice comandate de municipalitate pentru reabilitarea străzilor vor trebui date la refăcut, iar costurile lucrărilor vor creşte direct proporţional cu gropile nou apărute!

Drumuri sparte

Firma Selina a câştigat anul trecut lucrările de reabilitare a drumurilor naţionale DN 76 şi DN 79, către Deva şi respectiv Arad, la un preţ, dar acum va lucra cu altele. Evident, majorate. Costurile cu refacerea celor două artere vor creşte cu circa 45% pentru că situaţia din proiectul tehnic după care a fost organizată licitaţia nu mai e de mult valabilă.

Şi nici n-ar avea cum. De la realizarea proiectelor au trecut mai bine de cinci ani, vreme în care covoarele asfaltice de pe cele două artere şi-au luat zborul ca-n basmele arabe. În locul lor au rămas valuri de bitum şi guri adânci de gropi. Şi nu e totuna că în baza vechilor proiecte firmele de construcţii aveau de plombat, de exemplu, 100 de gropi, în timp ce acum numărul acestora a crescut, să zicem, la 180 sau 200.

11 mircea ghitea.jpg"Inspectoratul de Stat în Construcţii ne-a atras atenţia că, după patru ani, structura rutieră a ambelor drumuri nu mai corespunde cu cea din proiect, iar acesta trebuie refăcut, pentru că altfel inspectorii ne stopează oricum lucrările", a declarat pentru BIHOREANUL directorul tehnic al Primăriei, Mircea Ghitea (foto). Doar că, odată cu rescrierea proiectului, vor creşte şi preţurile!

Mai mult, mai scump...

Pentru actualizarea proiectelor de reabilitare a celor două artere, municipalitatea a apelat la serviciile Proiect Bihor, care a făcut şi primele calcule în 2006. Iar în urma reanalizării proiectelor au rezultat, acum, sume halucinante.

Dacă firma Selina şi-a adjudecat lucrările de reabilitare a tronsonului intravilan din DN 76 Oradea-Deva pentru suma de 1,4 milioane lei, valoarea reproiectată a crescut în prezent la 4 milioane! La fel, pentru DN 70 Oradea-Arad, lucrare adjudecată pentru 3,8 milioane lei, costurile au crescut la nu mai puţin de 9,7 milioane lei. În ambele cazuri, noile costuri se arată duble sau chiar triple faţă de cele estimate în proiectele din 2006.

"Deocamdată facem actualizarea datelor şi nu am semnat actul adiţional la cele două contracte. Valorile suplimentare cu care se vor actualiza contractele vor fi, oricum, cele la care Selina a câştigat licitaţia, şi nu cele din proiectele actualizate. Nu amestecăm mere cu pere!", spune Ghitea, precizând că nu trebuie făcută o comparaţie între valoarea proiectată iniţial pentru lucrări şi cea la care ele au fost adjudecate, ci între valoarea proiectată cu patru ani în urmă şi cea reproiectată acum, în 2010. Care, afirmă directorul, e doar cu 45% mai mare.

Pe de altă parte, Ghitea spune că dacă majorarea va fi de peste 50% din valoarea iniţială a contractului, va reface licitaţia. "Nu ne jucăm cu legea. Dacă e cazul, vom anula contractul şi facem altă licitaţie", zice directorul. Cum pe timpul iernii firma Selina nu a putut să se apuce de lucru, iar după dezgheţ lucrările au fost blocate pentru refacerea proiectelor, anularea contractelor nici n-ar fi prea dificil de făcut, căci lucrările încă nu au început.

La refăcut

11 leontin patcas.jpgMircea Ghitea susţine că situaţia celor două artere nu e singulară. Municipalitatea va trebui să refacă proiectarea şi în cazul lucrărilor de reabilitare a străzii Matei Corvin, de la ieşirea din oraş spre Episcopia Bihor, adjudecată anul trecut de firma Drum Construct Pericei. Astfel, e de aşteptat ca valoarea de 4,4 milioane lei, la cât a fost adjudecată lucrarea, să crească cu circa 40%.

Iar exemplele ar putea continua cu investiţiile în reabilitarea străzii Gheorghe Doja, adjudecate de Asfamixt pentru 5,5 milioane lei, dar şi cu lucrările la alte 56 de străzi a căror proiectare a fost făcută în urmă cu patru ani fără ca execuţia să fi fost licitată, din lipsă de fonduri. Printre străzile pentru care administraţia va trebui să plătească actualizarea proiectelor se numără Ana Ipătescu, Borsecului, Chimiei, Janus Pannonius, Piatra Craiului, Robert Owen şi multe altele.

Leontin Pătcaş (foto), şeful Serviciului Drumuri şi Poduri din cadrul Primăriei, susţine că în aceste cazuri diferenţa dintre valoarea stabilită în proiectele din 2005-2006 faţă de valoarea actualizată în 2010 nu va fi foarte mare: "E vorba de străzi mai mici, pe care nu intră traficul greu în mod frecvent, şi care nu se distrug aşa tare".

De mântuială

11 gheorghe carp.jpgViceprimarul Gheorghe Carp (foto) spune că inclusiv atunci când proiectele nu sunt vechi, şi ca atare depăşite de realitatea din teren, acestea au fost făcute de mântuială. "Majoritatea au hibe. Pentru că proiectantul nu a fost în stare să facă temeinic proiectele de reabilitare a celor 19 străzi cu finanţare europeană, toate actele pentru obţinerea fondurilor au trebuit refăcute", spune Carp.

Viceprimarul mai aminteşte cazul străzii Oneştilor unde, datorită fundaţiei instabile dar care a fost ignorată de proiectant, strada a început să se lase, dar şi strada Depoului, unde firma Keviep a montat conductele de canalizare pluvială la 40 de centimetri adâncime în loc de 80, cât trebuia. Când Primăria a cerut societăţii Drumuri Orăşeneşti să asfalteze strada, s-a trezit că toată apa de ploaie va curge în curtea oamenilor pentru că drumul era mai sus decât intrările în curţi. Totul pentru că, şi în acest caz, proiectul de reabilitare a fost scris după ureche. Iar blocarea investiţiilor, refacerea documentaţiilor tehnice şi scumpirile aferente le va achita tot orădeanul...


"Niciodată un proiect nu relevă 100% situaţia din teren. Întotdeauna apar diferenţe în plus sau în minus, care se repercutează în costul lucrărilor"
Mircea Ghitea


BUNI DE PLATĂ
Drumul hârtoapelor

11 apa.jpgÎn vreme ce proiectanţii iau hârtiile la puricat iar constructorii stau cu mâinile în sân, orădenii îşi rup maşinile în gropi. În dimineaţa zilei de 17 mai orădeanca Rodica Barna, care se afla la volanul unui autoturism Hyundai Santa Fe nou, a dat cu roţile într-o groapă plină cu apă de pe DN 79 (foto).

Datorită circulaţiei intense, şoferiţa, care trecuse de Aeroport şi se îndrepta spre Livada, nu a putut evita impactul, iar în urma acestuia ambele roţi au fost avariate. Orădeanca solicită acum despăgubiri pentru că a plătit peste 800 lei pentru reparaţii. Dacă Primăria nu-i va da banii, o va acţiona în judecată, la fel ca alţi zeci de şoferi care şi-au rupt maşinile prin hârtoape...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
doctorie
Ca de obicei dom injiner doctor se exprima despre lucruri pe care nu le intelege, cum fac politrucii astia din zilele noastre. Hai spune-ne acuma dom vice' cum semnezi procesele verbale de receptie a lucrarilor ? "Certific ca aicea e 100 e mii metri cubi de sapatura. Platiti la Benjamin 100 de milioane de euroi" MEDIC VASILE CARP LASA-NE, LASA-NE!!!! DEMISIA, DEMISIA !!!!
Postat 04 Iunie 2010, 14:08 de ghiusi
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Sărbătoarea Recoltei: Ce bunătăţi sunt în Cetatea Oradea şi de ce a plecat un floricultor bihorean supărat acasă (FOTO)
  • Victorie la debut de nou sezon pentru echipa de handbal a CSM Oradea: 33-32 cu HC Szejke Odorhei (FOTO)
  • 'Puncte de vedere': În Cetatea Oradea a fost vernisată o expoziţie de imagini 3D din timpul Primului Război Mondial (FOTO)
  • 'Portretele Unirii' își așteaptă vizitatorii în Piaţa Unirii din Oradea (FOTO)
  • Deţinuţii din mai multe judeţe s-au întrecut la fotbal: Orădenii, pe locul II (FOTO / VIDEO)
  • Se toarnă fundaţia! Au început construcţia podului din strada Universităţii (FOTO)
  • Lucrările s-au terminat, ambuteiajele continuă! Trecerea de nivel cu calea ferată din strada Uzinelor a fost modernizată degeaba (FOTO)
  • Figaro și Lucifer, doi motani singuratici au ajuns de la Paris la Zoo Oradea (FOTO)
  • Cruce luminoasă de 14 metri, înălţată la Vintere cu ocazia Centenarului (FOTO)
  • Let’s do it, Bihor: Peste 23.000 de voluntari au adunat 30.000 de saci de gunoaie (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON