URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
06 Iulie 2013, 15:57

Chiul la grădiniţe: Copiii cu deficienţe de sănătate, lăsaţi fără terapii, pe motiv de vacanţă!

Chiul la grădiniţe: Copiii cu deficienţe de sănătate, lăsaţi fără terapii, pe motiv de vacanţă! PUSTIU. Deşi din afară s-ar zice că la Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 20 se lucrează ca într-o zi obişnuită, în interior sălile sunt goale. Educatoarele şi-au luat concediu cu de la sine putere, mai devreme decât ar fi avut dreptul
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Sunt copii "normali", sănătoşi, întregi la trup şi la minte, cărora le pui cheia în gât şi-i poţi trimite să se joace în curtea blocului de dimineaţa până seara. Dar există şi copii care nu reuşesc nici la 4 sau la 5 ani să meargă ori să mănânce singuri, să comunice ori măcar să înţeleagă lumea din jurul lor. Pentru aceştia s-au înfiinţat grădiniţe speciale, unde au fost angajaţi specialişti anume pregătiţi pentru recuperarea lor.

Ce te faci, însă, când profesioniştii îşi scurtează zilnic programul, iar vara închid grădiniţele pentru a-şi lua vacanţă mai repede? Ca părinte, suferi că micuţul tău e lăsat fără terapii şi nu-ţi rămâne decât să te rogi ca până la toamnă să nu-şi piardă deprinderile simple, abia învăţate cu multă greutate.

De la teorie...

De şase ani, toate grădiniţele din Bihor care aveau grupe speciale - rezervate copiilor cu grave deficienţe de tot felul, de la cele locomotorii până la cele de natură mintală - au fost încorporate, câte două sau trei, în şase aşa-numite Centre Şcolare pentru Educaţie Incluzivă. În esenţă, principiul e că, oricât de sever le-ar fi handicapul, în asemenea grupe speciale copiilor cu handicap le pot fi acordate îngrijiri specifice, de la vârste foarte mici, chiar şi de la 2 ani, până la 8, 9 ani sau 10 ani, când ceilalţi copii, cei sănătoşi, merg de mult la şcoală.

Cum era şi normal, preşcolarii din grupele speciale beneficiază prin lege de terapii de recuperare, individuale şi de grup, de kinetoterapie, educaţie psihomotrică, terapii ale tulburărilor de comportament, de educaţie senzorială, logopedie etc. Şi, tot logic, la astfel de grupe au fost încadrate cadre anume pregătite să ajute copiii să-şi depăşească handicapurile: să-i înveţe să meargă, să apuce singuri un obiect, să articuleze măcar câteva cuvinte simple ori să privească în ochii unei persoane care le vorbeşte. Lucruri care, dacă pentru un copil sănătos sunt cât se poate de naturale, pentru un copil cu nevoi speciale sunt adevărate cuceriri, obţinute după luni sau chiar ani de eforturi.

... la practică

"Considerăm că fiecare copil este o valoare, un caz unic, o provocare pentru inovaţie, având nu doar dizabilităţi, ci şi potenţialităţi, astfel încât realizăm recuperarea lui la nivelul maxim posibil, în scopul integrării profesionale şi sociale. Deşi sunt diferiţi, copiii cu deficienţe au acelaşi nevoi sufleteşti ca noi, pentru că şi în ei există acea scânteie din lumina divină. În ochii lui Dumnezeu toţi suntem egali". Aşa sună sloganul unuia din cele şase centre şcolare pentru educaţie incluzivă din judeţ. Între teorie şi practică, însă, e un hău. O spune din proprie experienţă mama unui copil dintr-o unitate cu grupe speciale, Grădiniţa cu Program Prelungit (GPP) nr. 20 Oradea, încorporată, împreună cu altele două, în Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cristal.

Copilaşul ei s-a născut sănătos, cu scor Apgar 9/10, dar un accident suferit la vârsta de 8 luni i-a marcat destinul pentru întreaga viaţă. Atunci a fost operat într-o clinică privată, unde a rămas fără oxigen deoarece, pur şi simplu, conducerea acesteia nu îşi calculase corect necesarul. Rezultatul? Rămas fără aer până la intervenţia unei ambulanţe echipate corespunzător, creierul său a suferit deteriorări masive, astfel încât la 5 ani micuţul poartă în continuare scutece, nu reuşeşte să-şi ţină singur biberonul pentru a se hrăni şi nu poate să se deplaseze decât susţinut. De comunicat cu o persoană din jur, nici vorbă!

Orar scurtat

Încadrat în gradul de handicap cel mai sever, copilul frecventează GPP 20 de doi ani, perioadă în care părinţii săi au constatat felul în care educatoarele, deşi mai consistent plătite decât colegele lor de la grupele obişnuite, cu salarii de 1.400-1.800 lei, au devenit tot mai indolente cu micuţii aflaţi în grija lor. Asta deşi la o grupă specială cu şase preşcolari sunt alocate nu mai puţin de patru cadre: o educatoare, un kinetoterapeut, un psihopedagog şi un aşa-numit profesor de sprijin!

"Teoretic, programul de lucru al grădiniţei începe la 7.30 şi se încheie la 17.30, dar practic nu e respectat. Noi ducem copilul dimineaţa pe 8.30, fiindcă mai devreme nu vin educatoarele. Copiii culeşi din cartiere cu microbuzul grădiniţei sunt aduşi pe 9, uneori şi mai târziu. După-amiaza, copiii sunt luaţi de părinţi la ora 15.00, cel târziu 15.30", povesteşte orădeanca. Problema nu e doar că orarul e aproape înjumătăţit, dar şi că educatoarele nu lucrează cu micuţii decât cel mult trei ore pe zi, de la 9 la 12. În rest, de ei se ocupă infirmierele. "Oricât de binevoitoare ar fi, iar la grădiniţa noastră sunt, infirmierele nu au totuşi calificarea necesară pentru terapiile speciale", spune femeia.

"Nu mai vine nimeni"

Ceea ce a făcut-o să-şi reverse oful e, însă, faptul că educatoarele au "furat startul" şi la intrarea în vacanţă. "La începutul lunii iunie, la serbare, ni s-a spus că vacanţa va începe la 1 iulie, dar vineri, pe 23 iunie, ni s-a spus să nu mai ducem copilul după Rusalii, din 26 iunie, pentru că nici ceilalţi n-o să mai vină. Ce era să facem? Nu l-am mai dus...", povesteşte femeia. Ulterior, discutând cu alţi părinţi, a aflat că tuturor li s-a servit aceeaşi poveste şi fiecare a crezut că el ar fi singurul care le-ar "deranja" pe educatoare dacă şi-ar duce în continuare copilul la grădiniţă.

"Nu pot să înţeleg de ce educatoarele nu se mulţumesc cu două luni de vacanţă, deşi este evident că e destul, mai ales că au liber şi în vacanţa de iarnă, şi de Paşti, şi de Rusalii, şi de Sfânta Maria... Ele sunt primele care ar trebui să ştie că pentru un copil cu handicap contează enorm fiecare zi de terapie pe care nu o poate face. Şi, de bine-de rău, mult-puţin, la grădiniţă băieţelul făcea totuşi kinetoterapie şi ergoterapie, şi era într-un grup în care îi făcea plăcere să stea. Acum, de când s-a închis grădiniţa, e în permanenţă agitat. Se trezeşte dimineaţa şi primul lucru pe care îl face este să se îndrepte spre uşă, să plece", povesteşte femeia.

Discriminare şi privilegii

Decizia privind închiderea grădiniţelor aparţine Inspectoratului Şcolar Judeţean, care e şi angajatorul personalului didactic şi nedidactic. Marţea trecută, de altfel, IŞJ a şi anunţat pe site programul conform căruia grădiniţele pot fi închise fie doar în luna iulie, fie doar în august, în niciun caz toate deodată. Scopul e tocmai ca micuţii să poată frecventa cursurile şi pe timpul verii. "Cât timp e închisă grădiniţa la care e arondat copilul, părinţii îl pot duce la o alta, din apropierea casei sau a locului de muncă, pe baza unei simple cereri", explică Voichiţa Vancu, inspectorul responsabil cu învăţământul preşcolar de masă.

12 Rodica Lezeu.jpgRegula nu e valabilă, însă, şi pentru grupele speciale. De ce sunt copiii cu deficienţe discriminaţi? Educatoarele lor au drepturi speciale, spune Rodica Lezeu (foto), directoarea Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Cristal, de care aparţin şi grupele speciale de la GPP 20. "Conform Regulamentului centrelor şcolare pentru educaţie incluzivă, educatoarele de la grupele speciale au normă de lucru 16 ore pe săptămână, adică trei ore şi un sfert pe zi, şi au dreptul la concediu de odihnă 62 de zile lucrătoare pe an, adică 78 de zile, cu tot cu sâmbete şi cu duminici".

Concluzia e simplă: "Nu am dreptul să nu aprob concediile personalului, fiindcă aş încălca statutul cadrelor didactice şi Regulamentul. De altfel, inclusiv Consiliul de Administraţie al Centrului a decis să închidem grupele speciale din 1 iulie până în 31 august". Care ar fi, totuşi, soluţia pentru ca micuţii cu deficienţe să nu rămână aşa mult timp fără terapii? În opinia directoarei, una singură: angajarea de noi educatoare, ceea ce deocamdată e imposibil, dat fiind că încă este în vigoare o Hotărâre a Guvernului Boc care a blocat angajările în sistemul bugetar.

Ocupată

Timp de o săptămână, BIHOREANUL a încercat să afle şi de la inspectoarea responsabilă cu învăţământul preşcolar special, Alina Vese, motivul pentru care copiii cu deficienţe nu pot beneficia de educaţie şi în timpul verii, cum se întâmplă cu colegii lor de la grupele normale. Altfel spus, de ce, pe rând, o grădiniţă cu grupe speciale nu poate rămâne deschisă, prin alternanţă cu celelelalte, care se închid.

Degeaba, însă. Motivând că e ocupată cu examenele de evaluare naţională pe care le susţin absolvenţii claselor a VIII-a, inspectoarea a refuzat o discuţie cu reporterul, comunicând printr-un sms o singură informaţie: numărul copiilor cu handicap afectaţi de închiderea grădiniţelor speciale se ridică la fix 149. Asta ca şi când sarcina inspectoarei ar fi doar să ţină statistici, nu să organizeze activitatea astfel încât copiii să nu sufere.

Cu o asemenea atitudine, micuţii cu deficienţe sunt de două ori dezavantajaţi: şi bătuţi de soartă, şi loviţi de nepăsarea educatorilor şi a şefilor lor.


"ECHITATE"
Mai puţin decât pentru câini

În condiţiile în care angajarea, salarizarea şi verificarea personalului din grădiniţele speciale este atributul Inspectoratului Şcolar, iar Consiliul Judeţean nu poate decât să finanţeze întreţinerea şi dotarea clădirilor acestora, la fel cum Primăria susţine grădiniţele obişnuite, Centrele Şcolare pentru Educaţie Incluzivă mai oferă o aberaţie, din cauză că depind şi de Guvern în ce priveşte alocaţia de hrană a copiilor cu deficienţe.

Aceasta este de doar 5 lei pe zi, o sumă nu doar insuficientă, ci şi umilitoare prin comparaţie, de pildă, cu cei 10 lei pe care Primăria trebuie să-i dea pentru întreţinerea unui câine comunitar ori cu cei 25 lei pe care statul îi asigură locatarilor din penitenciar. "În urmă cu aproape doi ani conducerea Consiliului Judeţean a vrut să aloce mai mulţi bani pentru hrana preşcolarilor din grupele speciale, dar nu s-a putut, fiindcă suma e stabilită printr-o Hotărâre de Guvern", spune directoarea CŞEI Cristal, Rodica Lezeu.

Fosta conducere a CJ s-a mulţumit doar să constate blocajul, fără a face demersuri la Guvern pentru majorarea alocaţiei. Actuala conducere nu avea nici măcar cunoştinţă de această situaţie până să afle de la reporterul BIHOREANULUI.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
@Madalina
esti mare OM. Ma rog, e treaba ta. Treaba educatorului nu este supravegherea. Acesti copii ar trebui sa beneficieze de terapii in aceste centre. Este vital pentru ei ca aceste terapii sa nu fie intrerupte. Poate sunt parinti care nu au posibilitatea de a finanta aceste terapii si nu suntem toti specialisti in aceasta tara, iar ca sa faci un singur curs costa de te usca. Si..., poate nu e sigurul copil al familiei. Apoi, am toata consideratia pentru pesonalul care este dedicat, dar detest pesoanele care fac aceasta munca atat de speciala doar pentru a castiga un salariu. Nu am spus ca sunt educatoarele de vina, ci intreg sistemul e putred si nu da sansa individului. De aceea cred ca implicarea fiecaruia poate aduce o schimbare la nivelul sistemului. Orice mama isi doreste copilul cat mai aproape de ea. Se simte ca esti barbat, dar zic sa-ti bagi barbatia in pantaloni nu s-o fluturi pe afara. Risti sa ramai fara ea
Postat 08 Iulie 2013, 14:36 de io
dahhh
Haloooo,IO, nu lucrez in invatamant tocmai de aceea presupun ca e demoralizant, probabil daca as fi un cadru didactic as spune ca e cel mai minunat si extraordinar lucru de pe planeta sa te ocupi de acesti micuti pe care soarta i-a batut asa rau. Locuiesc langa o gradinita ( cu copii normali) ii aud si-i vad toata ziua in curte, chiar si acum.....sunt doar femeile de servici cu ei, alearga, cad , fac tot felul....eu jur ca n-am vazut de 2 saptamani o educatoare cu ei in curte (o fi dormind in clasa, habar n-am) DAR daca in invatamant asa e LEGEA aia cretina, sa aiba concediu 62 zile, atunci doar nu le-o da concediu in timpul anului scolar, logic ca-si iau acum , vara, cand parintii mai au concedii, sau...in cazul acestor micuti "cu probleme" parintii sunt insotitori, iau bani si n-au loc de munca. Asa ca ce patesc 2 luni daca-i "insotesc" pe-acasa, sunt ai lor, sangele lor, nu au ce face educatoarele daca asta-i legea! Sau ce ? Cris? chiar nu pricepi?ai pe-acolo ceva var, frate sau nepot:)))))??????si s-a plans ma-sa ca o doare p....a sa stea cu el acasa?
Postat 08 Iulie 2013, 13:08 de Madalina
@Madalina si @Angela
Madalina, daca esti uzat si te demoralizeaza sa lucrezi cu copiii cu dizabilitati, poti sa mergi sa lucrezi in alta parte. Nimeni nu te tine cu forta in nici un loc de munca. Iar cu acesti copii cred ca trebuie sa lucrezi in primul rand cu sufletul si asta nu aduce dupa sine demoralizare si uzura. Ba din contra. Poti pt o secunda, nu mai mult, sa te pui in locul unui parinte ce are un astfel de copil:? Angela, esti fara scrupule si probabil una din acele educatoare (vb ca atare de responsabilitate). Iti doresc sa NU ai parte de un astfel de copil, dar pune-te tu in locul mamei pe care o acuzi. De unde ai tras tu concluzia ca nu se ocupa de copil:? Educatoarea trebuie sa-si faca datoria pentru care castiga bani.
Postat 08 Iulie 2013, 12:18 de io
dahhh
Stire de aproape 2 sasptamani si troneaza tot pe bannerul principal....c_ _ a de jurnalist , mai hai si cu ceva nou ca m-am saturat sa vad aceleasi titluri ruland intr-una zile-n sir! Daca au si aia concedii asa mari, dar aprobate de lege, ce dracu sa faca? iar parintii sa se ocupe, e fff greu sa lucrezi cu asemenea copii, esti uzat psihic, numai faptul ca stai printre copii cu probleme te demoralizeaza!
Postat 08 Iulie 2013, 09:39 de Madalina
parinti si educatori
@Angela draga, nu toti parintii au putearea si dispozitia emotionala sa o faca, multi sunt coplesiti de ce li se intampla; si apoi educatoarele puteau merge cu randul in vacanta astfel incat sa nu se intrerupa activitatea centrului, mai ales ca vorbim de copii cu CES; si de ce nu implicati studentele la PPS in vacanta la voluntariat? multe ar veni cu drag insa birocratia e mare si lenea celor care ar trebui sa organizeze si administreze si mai si...
Postat 07 Iulie 2013, 17:33 de profa
vacanta?
Cum e posibil ca fiind intr-o grupa cu educatoare "indolente", copilului ii placea totusi sa mearga la gradinita si este agitat de cand nu mai merge? E pacat ca soarta acestor copii devine subiectul presei de scandal.
Postat 07 Iulie 2013, 16:37 de uni
Parintii ce fac?
Din pacate, principala caracteristica a fiintei umane este pasarea responsabilitatii. Care parinte reuseste sa stea, daramite sa educe, 6 copii cu deficiente diferite( autism, tetrapareza, deficenta mintala, deficienta vizuala, deficienta auditiva sau chiar asociate aceste deficiente) ? Ne este usor sa vorbim in necunostinta de cauza. De ce acest parinte nu se ocupa de copil? Sunt sigura ca daca ar fi interesat, ar fi invatat ( ar putea sa invete si singur, cunosc parinti care s-au specializat pe o anumita terapie) sa utilizeze aceste terapii specifice. Dar sigur, este responsabilitatea educatoarei. Preferam sa dam cu pietre in aceste cadre didactice, in loc sa incercam sa ne ajutam propriii copii.
Postat 06 Iulie 2013, 23:30 de Angela
Rusine
In concluzie bihorul nu are conducere, punem bihorul pe ultimul loc.
Postat 06 Iulie 2013, 16:50 de Liviu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON