URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 24 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
28 Iulie 2011, 08:20

Bani aruncaţi în drum: Firma PDL-istului Ovidiu Moldovan şi-a bătut joc de drumul Pietroasa-Boga (FOTO)

Bani aruncaţi în drum: Firma PDL-istului Ovidiu Moldovan şi-a bătut joc de drumul Pietroasa-Boga (FOTO) MILIOANE ÎNGROPATE. Panoul montat de Primăria Pietroasa stă chezaş că în drumul forestier Pietroasa-Bulz-Scăriţa s-au îngropat 2,5 milioane de lei. Banii s-au dus însă pe lucrări de mântuială, iar gropile au rămas. Culmea e că pe site-ul Construct Mod patronul Ovidiu Moldovan prezintă lucrarea ca fiind una de referinţă...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Drumul dintre comuna Pietroasa şi satul de vacanţă Boga, pe care circulă anual mii de turişti până pe platoul Padiş, este coşmarul oricărui şofer: 9 kilometri de nervi şi scrâşnit de dinţi, cu hârtoape noroioase şi movile de pietroaie, se străbat aproape într-o oră.

În acte, însă, drumul forestier Pietroasa-Bulz-Scăriţa e ca-n palmă, fiind reabilitat în urmă cu doi ani de firma Construct Mod, patronată de Ovidiu Moldovan, finul senatorului PDL Petru Filip, care a şi încasat 2,5 milioane de lei. Lucrarea e o imensă batjocură făcută pe bani comunitari, ajunsă acum şi în atenţia inspectorilor antifraudă...

Licitaţie cu dedicaţie

Proiectul pentru modernizarea drumului, având ca beneficiar Consiliul Local Pietroasa şi finanţat din fonduri SAPARD, prevedea reabilitarea prin întărirea fundaţiei şi pietruirea cu macadam, în mai multe straturi de piatră măruntă îndesată cu compresorul şi impregnată cu un strat de emulsie specială care ulterior să nu mai permită desprinderea pietrişului. De asemenea, executantul urma să realizeze şi şanţuri de scurgere pentru apa pluvială, ziduri de sprijin pentru prevenirea alunecărilor de teren şi parapeţi de protecţie.

03 Saveta Osvat.jpgLucrarea, în valoare la 2,5 milioane de lei, a fost atribuită în 2007 de către o comisie condusă de controversata primăriţă PDL a comunei Pietroasa, Saveta Oşvat (foto), firmei orădene Construct Mod, patronate de omul partidului, Ovidiu Moldovan.

Meşterii lui Manole

Şantierul a demarat în 2008, dar lucrările s-au derulat în stil balcanic. Specialiştii Inspectoratului Teritorial de Stat în Construcţii (ITSC) Oradea i-au prins în mai multe rânduri pe constructori că nu trasau sectorul pe care urmau să-l execute, aşa cum cere procedura, dar şi că folosesc materiale de proastă calitate.

"Lucrau "la ochi", iar pietrişul care trebuia folosit pentru stratul de rezistenţă era murdar, plin de noroi şi se fărâmiţa. Nu au respectat grosimea obligatorie a straturilor, au făcut umpluturi cu pământ în loc de pietriş, nu au executat rigolele, drumul era plin de denivelări", a explicat BIHOREANULUI unul dintre inspectorii ITSC. Cea mai mare problemă a fost însă faptul că emulsia care trebuia să "cimenteze" straturile de pietriş s-a turnat toamna, pe ploaie. "Emulsia se pune pe uscat, altfel e degeaba. Nu îmbraci pe ploaie o haină care absoarbe apa", arată specialistul.

Predarea lucrării s-a făcut după o amânare de 6 luni faţă de termenul din contract, când s-au văzut şi rezultatele. "Au terminat într-o parte a drumului, iar în alta au şi trebuit să le refacă, fiindcă problemele deja erau vizibile. La o lună după predare, gropile au reapărut ca înainte"...

Recepţie refuzată

Din cauza deficienţelor de execuţie, reprezentanţii ITSC au refuzat să semneze recepţia finală a lucrărilor. Totuşi, primăriţa din Pietroasa a plătit şi a preluat drumul de bun. Pe hârtie, totul părea frumos, aşa că, până azi, firma nu a fost chemată să mişte vreo pietricică. Asta cu toate că drumul era deteriorat imediat după predare iar acum, la doi ani de la recepţie, când a expirat şi garanţia de 24 de luni, arată ca după război. Straturile de pietriş sunt inexistente, fiind spălate de ploi, gropile sunt la locul lor, iar fundaţia, zidurile de sprijin şi parapeţii au crăpat peste tot.

Cum era de aşteptat, au apărut şi reclamaţiile, una fiind adresată şi Departamentului de Luptă Antifraudă. În urmă cu câteva săptămâni, o echipă de inspectori guvernamentali a şi descins la Pietroasa. "Se face o anchetă la Bucureşti, iar în funcţie de constatări se va încheia un raport şi se vor dispune măsuri", a declarat Czintos Barna, funcţionar în cadrul Serviciului Monitorizare al Centrulului Regional de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit Nord-Vest, instituţia care a aprobat proiectul pentru drumul forestier şi care monitorizează modul în care s-au folosit fondurile.

Acte fer(m)ecate

Aberant e nu doar că drumul arată ca după bombardament, ci şi că actele care au stat la baza recepţiei făcute de Primărie sunt ferecate sub lacăt, iar la ele are acces doar primăriţa, deşi sunt documente publice. Iar primăriţa e pe nicăieri.

Căutată săptămâna trecută pentru a spune pe unde va scoate cămaşa pentru banii cheltuiţi în batjocură, Saveta Oşvat, preşedinta comisiei de recepţie, s-a dovedit de negăsit. Şi-a închis telefonul de serviciu, ca de fiecare dată când are o problemă. Potrivit funcţionarilor primăriei, femeia vine la serviciu numai când are chef, căci în restul timpului se ocupă de administrarea propriei pensiuni turistice din satul de vacanţă Boga.

Deşi toţi localnicii şi funcţionarii cunosc povestea drumului cu probleme, în absenţa primăriţei nu îndrăzneşte nimeni să vorbească, iar la documente nu are acces nici măcar viceprimarul Cornel Pilea. "Numai doamna primar ştie ce-a făcut. A făcut de capul ei şi licitaţia, şi recepţia, deşi ştia că lucrarea-i cu hibe. Am cerut actele să vi le pot arăta, dar sunt închise în dulapul ei, cu lacăt", a declarat BIHOREANULUI viceprimarul.

Cu probleme, dar cu lipici

BIHOREANUL a încercat să afle explicaţii şi de la proprietarul Construct Mod, Ovidiu Moldovan. Şi acesta însă, la fel ca primăriţa, a fost de negăsit, lăsând fără răspuns mesajele trimise pe telefonul mobil. Nici directorii lui nu au fost mai volubili, declarând că singurul care poate furniza informaţii e patronul.

Un patron care nici măcar nu e la primul lui eşec. În 2003, Construct Mod a lăsat lucrările de pe bulevardul Decebal nefinalizate peste iarnă, iar în primăvara următoare strada a trebuit decopertată şi asfaltată din nou. Iar acum doi ani, din dispoziţia preşedintelui Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle, Construct Mod a fost obligată să decoperteze nu mai puţin de 2,6 kilometri de asfalt pe care îl turnase în decembrie pe DJ Roşia de Beiuş-Damiş.

03 Radu Marginean.jpgDeşi calitatea lucrărilor sale lasă de dorit, Moldovan are totuşi lipici la contractele publice. Îl recomandă carnetul de partid, naşul său Petru Filip, dar şi fosta asociată, Georgiana Mărginean, nimeni alta decât soţia fostului şef al Vămilor, Radu Mărginean (foto), cel anchetat de DNA în scandalul şpăgilor din Vama Halmeu. Împreună cu ea, Moldovan  a fost asociat în firma firma Labra Soft, o altă abonată la contractele cu statul şi implicată în serviciile de vămuire a utilajelor şi a materialelor destinate execuţiei Autostrăzii Transilvania de către compania Bechtel.

Insolvent milionar

Potrivit datelor oficiale, Moldovan a solicitat intrarea în insolvenţă şi reorganizarea societăţii Construct Mod, care la începutul acestui an avea de încasat peste 300 milioane de lei de pe urma contractelor încheiate cu Administraţia Naţională a Drumurilor şi cu diverse administraţii locale. Asta fiindcă din 2008 şi până la sfârşitul acestui an firma se ocupă, între multe altele, şi de întreţinerea drumurilor naţionale din Mehedinţi şi Arad, în baza unui contract gras de 92 milioane de lei, iar anul acesta a primit încă un contract, şi mai consistent, de peste 170 milioane de lei, pentru reabilitarea tronsonului Ştei-Vârfuri din DN76.

Cât despre ancheta guvernamentală după prestaţia de la drumul Pietroasa-Bulz-Scăriţa, deşi investigaţiile sunt abia la început, rezultatele sunt totuşi previzibile, fiindcă dezastrul lăsat în urmă de afaceristul PDL-ist se vede cu ochiul liber. Doar dacă nu cumva îl va scăpa partidul de răspundere, la fel cum l-a ajutat să se şi afirme...


DRUMURI PORTOCALII
Şantier în Padiş

03 Gabriel Silaghi.jpgÎn ciuda lucrărilor de mântuială, Ovidiu Moldovan continuă să facă afaceri în zona Pietroasa, reuşind să concesioneze o carieră de piatră de la care se aprovizionează şi colegul său de partid, celebrul Gabriel Silaghi (foto), consilier local PDL la Turda, a cărui firmă, MBS Group, a câştigat în asociere cu Nemzetkozi Betonut şi cu Alfa Rom Satu Mare contractul de reabilitare a DJ 763 Sudrigiu-Pietroasa-Padiş.

Din lucrarea de 64 milioane lei se "înfruptă", ca subantreprenori, şi alte firme "portocalii" precum Crişana Cons, patronată de afaceristul salontan Dorel Ungur, asociat cu fiica preşedintelui PDL Bihor, Ştefan Seremi, şi Consab Impex, aparţinând lui Daniel Sabău Merce, ginerele consilierului prezidenţial Terente Merce, fostul şef al UM 0215.

MBS Group Turda este o altă abonată la lucrări publice, devenită celebră prin controversatul patinoar din Braşov (12 milioane euro, de trei ori mai scump decât fusese stabilit iniţial). La Oradea a construit, în mandatul primarului Petru Filip, Bazinul Olimpic (12 milioane lei), Orăşelul Copiilor (14,6 milioane lei) şi acum lucrează la modernizarea Grădinii Zoologice (13 milioane lei). Acelaşi Silaghi se ocupă şi de reabilitarea drumului Răchiţele-Prislop-Ic Ponor (56,9 milioane lei) din judeţul Cluj, care împreună cu DJ 763 Bihor, e parte a unui proiect de modernizare a infrastructurii de acces spre Parcul Natural Apuseni.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
ex sotul
Nu e cumva implicat si ex sotul Danielei Nane? adica cel care a facut si puscarie pentru afacerea Cibela?
Postat 29 Iulie 2011, 09:34 de dante
Baniiiiii!!!!
Parca se vorbea de primarita din Pietroasa ca i-ar fi furat cineva banii si s-a inscenat cica finantista din Stei ar fi furat-o. Dar banii pt. acel drum cine i-a furat oare ??? nu va puneti intrebarea cum se poate face o tranzactie bancara daca nu sunt dispozitii de plata semnate si stampilate de primar(ita)????? De ce sunt oare acele documente inchise si ferecate bine .... Banul ochiul dracului.
Postat 29 Iulie 2011, 09:25 de Bihorean
asta e furt calificat
Romania va ajunge mai rau decit Grecia daca nu se schimba lucrurile si hotii vor TRAI BINE
Postat 28 Iulie 2011, 11:28 de mkl
by the way....
stiati ca la firma construct mod se angajau tinerii pd-l-isti care terminau diferite facultati de la UO si care, desigur, nu gaseau un loc de munca pe nicaieri? sunt sigur ca stiati!
Postat 28 Iulie 2011, 11:08 de dante
posibil...
@Forlany: este posbil sa fie si cum zici tu dar deocamdata acestea sunt datele. si impresia mea este ca oricum cele din cluj nu vor ajunge la pretul celor din oradea.
Postat 28 Iulie 2011, 11:06 de dante
nu cu tramvaiele
@beat-beton: cu tramvaiele nu am nici o treaba, ele sunt absolut OK. eu am treaba cu cei care au stat ïn spatele lor"! hâc!
Postat 28 Iulie 2011, 11:04 de dante
Tramvaie
@dante....plus 6 luni termen de livrare...never...acolo se pregateste campania electorala...dar vom vedea
Postat 28 Iulie 2011, 10:38 de Forlany
ma Dante ma...
tare mi-esti drag... tu ai o broblema cu... hic!... dramvaiele cum am io cu sticla... unde naiba am pus-o? hic!...
Postat 28 Iulie 2011, 10:14 de beat-beton
presa
@Forlany: acest pret de 1,2 milioane euro+TVA apare in Ziua de Cluj, preluata de alte publicatii online. la cluj se va organiza o licitatie si se vorbeste despre bombardier, siemens, skoda si inca vreo 3 firme.
Postat 28 Iulie 2011, 09:39 de dante
Tramvaie
@dante...La 1,2 milioane euro cumperi cabina vatmanului, 4 roti si 20 locuri. Te intrebi de ce nu s-a comunicat marca tramvaielor? Niciun producator de tramvaie n-are preturi asa mici. Cel autohton, Imperio, ajunge 1, 8 milioane euro pret productie si arata cat de cat ca Siemens.
Postat 28 Iulie 2011, 09:12 de Forlany
tactica
desi aparent nu exista nici o legatura, din nou dau exemplul tramvaielor. aceeasi tactica, umflarea preturilor. de la inceput am spus ca pretul tramvaielor siemens(2,7 milioane euro+TVA)include si spaga! la ce te poti gandi in continuare cand afli ca la cluj se preconizeaza achizitionarea unor garnituri absolut similare cu 1,2 milioane euro+TVA(cu alte cuvinte la jumatate de pret). chiar admitand ca situatia din 2007 era sensibil diferita nu se putea junge in patru ani la jumatate de pret!
Postat 28 Iulie 2011, 08:56 de dante
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6699 RON
  • 1 EUR = 4.9762 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON