URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Septembrie 2019, 08:00

Ai stare, ai parcare! Primăria Oradea introduce reguli mult mai stricte la atribuirea parcărilor de domiciliu

Ai stare, ai parcare! Primăria Oradea introduce reguli mult mai stricte la atribuirea parcărilor de domiciliu PE BANI GREI. Peste 100 de orădeni şi-au adjudecat locuri de parcare la domiciliu prin licitaţie. "În majoritatea cazurilor valoarea taxei a urcat de la 120 lei la 300-400 lei pe an, dar sunt şi situaţii în care s-a ajuns mult mai sus. Cea mai mare taxă, de 1.950 lei pe an, o plăteşte un orădean din zona Onisifor Ghibu", spune şeful Serviciul Parcări, Ioan Şimon
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În condiţiile în care 76.640 de maşini înmatriculate în Oradea îşi dispută 16.966 parcări de domiciliu, seara, când traficul se opreşte, concurenţa pe un loc se apropie de cea de la Facultatea de Medicină. Sunt 4,5 maşini pe un loc. 

Inevitabil, cineva şi-l găseşte pe al său ocupat de un pretendent care şi-ar dori la rândul său parcare. Pentru a face faţă situaţiei, municipalitatea pregăteşte înăsprirea condiţiilor de acordare a locurilor de parcare de domiciliu. Pe principiul "primeşte cine plăteşte"!

Alo, Poliţia? 

Parcarea de sub geam declanşează mai multe scandaluri decât consumul de alcool, infidelitatea şi lipsa banilor la un loc. Seara, în dispeceratul Poliţiei Locale încep să sune telefoanele. "Uneori avem şi cinci ocupări (n.r. - de locuri de parcare la domiciliu) pe zi. Numărul creşte duminica, atunci când orădenii se întorc în oraş şi găsesc parcată pe locul lor altă maşină", spune directorul Poliţiei Locale, Cristian Beltechi (foto).

Revoltaţi, deţinătorii de drept apelează Poliţia Locală la numărul 0259-969, iar agenţii ies în teren şi amendează contravenientul. Anul trecut, au aplicat 1.270 amenzi de 75 lei, iar trendul se anunţă constant în 2019. "Anul acesta vom avea cel puţin atâtea. Nu văd să fie o scădere", zice Beltechi.

Previzibil, cele mai multe apeluri vin din cartierele de blocuri cu maşini multe şi parcări puţine. Lista o deschide Rogerius, cu străzile Călugăreni, Moldovei şi Transilvaniei, urmând Nufărul, cu Bumbacului, Constantin Noica şi Onisifor Ghibu, şi zona de blocuri din Ioşia, cu Lăpuşului şi Meşteşugarilor.

Parcări la licitaţie

În Oradea există 16.966 parcări de domiciliu, din care 14.484 deja împărţite şi 2.482 în curs de atribuire. Cererea mare şi oferta limitată au făcut ca în cartierele aglomerate locurile să fie atribuite solicitanţilor de asociaţiile de proprietari prin licitaţie cu strigare.

În urma procedurii, în unele zone taxa anuală a urcat de la 120 lei pe an, cât a stabilit Consiliul Local, la 1.200 lei pe an în zona Aleea Rogerius sau chiar 1.620 lei pe strada Traian Lalescu. Săptămâna trecută, cea mai mare taxă de parcare, de 1.950 lei pe an, îi revenea unui orădean din zona Onisifor Ghibu 22. Omul şi-a asumat o taxă de 16 ori mai mare faţă de preţul de pornire, echivalentul a 162 lei pe lună!

"Am avut şi licitaţii la care taxa pentru un loc a ajuns la 5.000 lei pe an, dar solicitantul n-a plătit suma", spune un angajat al Primăriei.

Victime sigure 

Există însă în oraş şi zone atât de aglomerate încât riveranii nici nu vor să audă de atribuirea parcărilor. Spre exemplu, membrii Asociaţiei de Proprietari Sanda, din strada Transilvaniei, preferă să parcheze la mica înţelegere decât să se concureze.

"Aici, locuitorii a 7 blocuri turn, cu câte 55 de apartamente fiecare, şi încă 10 blocuri cu patru niveluri îşi împart, cum pot, o parcare cu 100 de locuri", spune administratorul Cristian Ile (foto). La preluarea cererilor, când numărul solicitărilor a ajuns să îl depăşească cu peste 50 pe cel al locurilor, reprezentanţii asociaţiei au renunţat la atribuirea parcărilor. 

"Dacă ajungeam la licitaţie, foarte mulţi locatari, care au o situaţie financiară mai modestă, ar fi rămas pe dinafară, ceea ce ar fi fost incorect", spune Ile. Iar acesta este doar unul dintre inconvenientele scoase la iveală...

Parcare de Oradea, maşină de "import"... 

În condiţiile în care, potrivit filosofiei primarului Ilie Bolojan, încasările din parcări sunt folosite pentru amenajarea a noi parcaje, directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), a analizat bazele de date ale Primăriei şi a ajuns la o concluzie şocantă: aproape jumătate din locurile amenajate aduc beneficii minime: "Un sfert dintre maşinile care ocupă un loc de parcare de domiciliu nici măcar nu sunt înmatriculate în Oradea, iar din cele înmatriculate în municipiu un sfert înregistrează restanţe la bugetul local".

Concret, din cele 14.484 abonamente pentru parcarea de domiciliu, 3.850, adică 27%, sunt încheiate pentru maşini înmatriculate în alte localităţi. Asta înseamnă că impozitele aferente acestor autovehicule, care aglomerează parcările, nu se încasează în Oradea. 

De parcă nu era de ajuns, 2.756 orădeni, reprezentând 26% din cei 10.645 proprietari de maşini înmatriculate în oraş, înregistrau restanţe la bugetul local. Concret, Primăria are de încasat de pe urma deţinătorilor parcărilor de domiciliu impozite şi amenzi neplătite de 582.000 lei. "Corect ar fi ca locurile de parcare, dacă tot sunt puţine, să fie atribuite celor care contribuie la bugetul local", concluzionează directorul.

Cu taxele plătite şi actele în regulă... 

Pornind de la această idee, Primăria a publicat în urmă cu două săptămâni pe portalul propriu, spre dezbatere publică, modificările pe care doreşte să le aducă Regulamentului de atribuire a locurilor din parcările de domiciliu instituit prin Hotărârea de Consiliul Local 448/2010. "Noile prevederi urmează să fie supuse dezbaterii consilierilor locali în octombrie", spune şeful Serviciului Parcări, Ioan Şimon (foto).

Potrivit modificărilor propuse, la atribuirea locurilor vor putea participa doar persoanele cu domiciliu în Oradea, fără restanţe la bugetul local şi care au permis de conducere valabil. Automobilul va trebui să aibă verificarea ITP şi asigurarea RCA la zi, semn că este în circulaţie, şi să fie înregistrat în evidenţele fiscale ale Primăriei orădene.

Excepţie de la ultima prevedere vor putea face doar autoturismele achiziţionate în leasing sau cele de firmă, înregistrate fiscal în altă localitate, pentru care deţinătorii vor trebui să prezinte contract de comodat autentificat la notar. Această derogare nu se va mai aplica, însă, dacă solicitantul are autoturism propriu, pentru care a rezervat deja o parcare de domiciliu şi solicită încă una pentru a doua maşină.

Ori restanţe, ori parcare!

Prin modificările propuse, municipalitatea încearcă să se asigure că îşi încasează la timp banii şi că spaţiile dintre blocuri nu sunt ocupate de maşini care nu pot fi clintite pentru că sunt rable ori ai căror proprietari şi-au pierdut dreptul de a conduce. 

Potrivit normativului, locurile eliberate vor fi atribuite altor solicitanţi sau, dacă sunt mai multe cereri, vor fi scoase la licitaţie. Dar şi câştigătorii se vor gândi pe viitor dacă refuză să achite suma ofertată. Potrivit documentului, "persoanele care nu achită suma stabilită în urma participării la licitaţie pierd dreptul de a participa la alte proceduri de atribuire pe o perioadă de 3 ani". 

Măsura nu este menită atât să pedepsească, cât să dea un semnal: cu parcarea la domiciliu nu-i de glumit! Nimeni nu o ştie mai bine decât miile de orădeni care îşi mănâncă nervii cu ele...


CU MAŞINA LA ŞCOALĂ
Parcări de cartier

Conform municialităţii, în Oradea există 16.966 locuri de parcare la domiciliu, 8.000 locuri de parcare cu plată, 900 locuri în parcări supraetajate şi 56 locuri în parcări cu bariere. Numărul total este de trei ori mai mic decât cel al maşinilor. 

Pentru a suplini deficitul, municipalitatea are în diferite faze de lucru mai multe parcări pe străzile Independenţei (460 locuri), Braşovului (400 locuri), George Bariţiu (340 locuri), Iosif Vulcan (145 locuri). Acestea, însă, nu au cum rezolva criza locurilor de parcare dintre blocuri. "Pentru aceste zone luăm în calcul amenajarea, în curtea şcolilor din cartierele aglomerate, a unor parcări supraetajate care să aibă deasupra terenuri de sport", spune viceprimarul Florin Birta (foto).

Potrivit acestuia, primele parcări "de cartier" ar putea fi scoase la licitaţie în cursul anului viitor, cu execuţie din 2021. "Prima parcare de acest gen va fi construită în curtea Liceului Onisifor Ghibu din Nufărul, iar dacă se va dovedi un succes, modelul va fi implementat în curtea Şcolii Generale nr 11 sau a altei instituţii şcolare din Rogerius", susţine Birta.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
O lada de BR pentru Fabula
Bucurestiul lui firea se pregateste sa introduca TAXA AUTO DE BUCURESTI.Pe euro1,pe euro2,pe luna,pe an, pe p***a ma-sii.Pe model Londra si alte orase europene.Oradea nu trebuie sa piarda startul, mai e putin si vin alegerile,n-avem voie sa risipim "votul exclusiv al reprezentantilor pnl", pe modelul ONAN.Segregarea sociala trebuie sa continue.S-au dus vremurile cind fiecare pionier mergea in vacanta la Navodari...si puteai face o facultate la stat chiar daca te-ai nascut in poplaca.Ai stare, ai parcare!
Postat 05 Septembrie 2019, 23:18 de excalibur
Drepturile cetățeanului
Da' de ce să limităm satisfacția celor cu stare să ocupe, prin licitație, doar parcările. Io zîc că ar trebui să rezolvăm în aceleași mod și problema fludizării traficului. Ce artere largite, ce pasaje subterane? Nu tatii! Facem licitație pentru un număr limitat de autoturisme (ale celor mai înstăriți) care să aibă dreptul de a folosi străzile orașului. Iar săracii? Săracii să meargă cu tramvaiul! In felul acesta rezolvăm și problema poluării. Ca să rezolvăm și problema încălzirii globale se poate extinde licitația și la folosirea liftului de la bloc. Aș da economiile de pe un an de zile numa' s-o văd pe vecina de la etajul V cum urcă scările.
Postat 05 Septembrie 2019, 20:42 de FaBULA
Pt poiu
Ai punctat multe aspecte bine. Ar trebui imunatatit putin mai mult transportul in comun si alternativele ecologice. Insa cu prețul e corect dacă plătești la bilet iesi mai acceptabil cu mașina însă dacă îți faci abonament diferența cade in favoarea transportului în comun. Dar cum ai spus si tu dacă s-ar face o verificare temeinică si asociațiile de proprietari ai sesiza aceste abateri s-ar rezolva multe probleme si aprope toată lumea ar avea loc de parcare. Dar ce să facem când băieții deștepți tin 5 mașini in parcare si alti nu au dreptul la 1.
Postat 05 Septembrie 2019, 16:26 de Anarhie20189
Oradeanbihor
Aproape ai dreptate. Hai sa analizam faza cu otl. Nu acopera toate firmele din oras cu trasee acceptabile. Partea a doua, din rogerius in nufaru schimb 2 tramvaie dus intors ma costa 10 lei. Cu masina ma costa mai putin, corect? Plus am conditii si confort. Oricat apreciez administratia locala, dar asta e prostie mare si poate cu implicatii legale. Vine Gheo de la Cluj, sta in chirie si cu forme legale, flotant, de ce sa nu poata beneficia de parcare? Oricum o plateste. Daca e cu licitatie, regula zice ca o castiga ala ce da mai mult, aplicabila bastinasilor dar si celor aclimatizati. Nici mie nu imi convine ca i masina cu numere de ungaria are parcare de domiciliu la mine la bloc. Sau am și vecini care s-au mutat de aici de un an imediat dar si-au lasat 2 masini, una pe locul lor și una pe locul altuia care are chiriași fara forme legale, deci nu pot lua parcare. Eu zic sa facă o verificare a locurilor in primul rand, apoi sa elimine cazanele că ocupa locuri de domiciliu sau publice, apoi mașinile bișnițarilor, apoi dubele și mașinile de serviciu și să vedem numărul real aici. Pe principiul asta și cele de leasing plătesc taxele și impozitele la București, nu? Ce sa caute aici pe parcări de domiciliu?
Postat 05 Septembrie 2019, 12:44 de poiu
Tot e mai bine
Inițiativa este bună, daca tot se insistă de proprietari să dețină parcare de domiciliu macar să fie reglementată cum trebuie. Daca luam exemplul parcărilor de pe strada Transilvaniei la blocurile U unde multe locuri sunt ocupate de mașini vechi sau defecte sau de mașini pentru transport marfă sau persoane desi acest lucru nu este permis. plus că sunt persoane care au 3-4 mașini parcate pe locuri subinchiriate de la persoane care nu mai locuiesc de mult in zonă. Plus ar trebui scurt termenul de prelungire la maxim 3 ani, după toate locuirile să fie scoase iar la licitație astfel si persoanele mutate recent pot beneficia de loc de parcare.
Postat 05 Septembrie 2019, 12:40 de Anarhie20189
Pompierul piroman
Personajele ce apar in poze,mai putin unul,care lipseste au privatizat orasul.Au marcat fiecare metru patrat cu parcari cu taxa,respectiv semne de "oprirea/parcarea interzisa" dupa care si-au facut rost de chitantiere,macarale,echipe mixte, si-au creat structuri bugetare,au creat reguli si iar reguli,totul pentru linistea si confortul cetateanului obisnuit,proletar in parcurile industriale,tot de dinsii ctitorite.Operatiunea este un megasucces:"Parcarea de sub geam declanşează mai multe scandaluri decât consumul de alcool, infidelitatea şi lipsa banilor la un loc".Provocarile ne motiveaza.Vom mari taxele,este specialitatea noastra.La fel am procedat si cu otl-ul si cu cet-ul.Apoi vom spori numarul perceptorilor fiscali deghizati in politisti.Nu,nu ne preocupa tilharii,furturi,crime,disparitii,interlopi.Pentru alea depuneti plingere si apelati la mediatori.Mult succes.
Postat 05 Septembrie 2019, 11:50 de excalibur
pt oradeanbihor
oare?
Postat 05 Septembrie 2019, 11:04 de oradea_oradea
@ poiu
Fara suparare, dar daca au venit din alte localitati si stau in chirie trebuie sa isi asume si ei partile negative, nu doar cele "pozitive" ale acestui oras. Pot foarte bine sa circule cu otl-ul. Atata timp cat 5 oradeni se bat pe un loc de parcare mi se pare normal sa aiba prioritate "bastinasii" (cu respectarea intocmai a conditiilor impuse de primarie) pentru ca si ei la randul lor muncesc si platesc taxe in acest oras. Surplusul de locuri (daca va exista vreodata) sa fie alocat si celor care nu au domiciliu in Oradea.
Postat 05 Septembrie 2019, 10:02 de oradeanbihor
amendat
Atentie! Cei care parcheaza pe locuri nemarcate sunt buni de plata, adica pot fi amendati cu 100 lei, neblocand traficul, pietoni, etc. Asa am patit de 3 zile pe str. Cazaban in fata la bloc unde stau. Procesul verbal era pusa la parbriz. In jurul masini mele mai erau sase masini, tot pe spatii nemarcate, doar ca ele au avut noroc, nu au fost amendati. In zona toate parcarile marcate sunt inchiriate, deci nu am incotro, risc sa fiu amendat zilnic. Ce propuneti Dl. Beltechi?
Postat 05 Septembrie 2019, 09:30 de Zolee
O mica prostie
Aia cu mașinile înmatriculate în alt județ. Pai oamenii aia muncesc în Oradea, nu? Plătesc întreținere, stau in chirie și din chirie merge impozit (legal vorbind), impozit pe salarii, cumpărături, etc. Nu e cazul meu dar cunosc caz și e discriminare. Da, aia cu restanță sa își piardă luxul asta, daca nu pot plati amenzile de ce sa plătească o parcare?
Postat 05 Septembrie 2019, 08:53 de poiu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON