URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 26 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
20 Iulie 2011, 08:37

(Lici)tare în parcare

(Lici)tare în parcare CU PROFIT. Spre deosebire de firme, reprezentanţii municipalităţii sunt convinşi să investiţia în parcarea supraetajată este profitabilă. "Nici măcar nu trebuie să fie plină. E destul să fie ocupată doar 60% şi într-un an se adună undeva la 250.000 de euro. Şi asta fără banii din închirierea spaţiilor comerciale!", spune directorul Cristian Beltechi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă e adevărat că un şofer bun se cunoaşte după modul în care face o parcare, atunci Primăria n-ar lua în veci permisul de conducere. Nu de alta, dar a avut nevoie de doi ani şi mai bine de patru încercări ca să pună de-o parcare în spatele Palatului de Justiţie.

Pentru că la primele licitaţii nu s-a arătat nici un investitor dispus să îşi rişte banii în Oradea, convins de utilitatea proiectului, primarul Ilie Bolojan a luat hotărârea să ridice parking-ul din bani publici, fie şi în rate. Şi brusc, au apărut patru oferte...

Primărie, vreau parcare!

Construirea măcar a unei parcări supraetajate în Oradea a fost ambiţia primarului Ilie Bolojan. Proiectul a fost cuprins în oferta electorală a liberalului, a constituit tema unor negocieri prelungite cu investitori şi bănci din ţară şi străinătate, a fost supus dezbaterii publice şi, în ultimii trei ani, a fost licitat degeaba de atâtea ori că nici primarul nu mai ştie exact de câte.

09 Ilie Bolojan.jpg"Cred că am scos lucrarea la licitaţie de trei ori, dacă nu mai bine, fără să se depună nicio ofertă", spune Ilie Bolojan (foto).

Ghilea contra Rus

Ultima licitaţie a avut loc săptămâna trecută şi a fost prima la care s-au şi depus oferte. Pentru construirea parcării supraetajate concurează patru "alianţe" de firme, printre care Civila în asociere cu Poliart şi Costavoc, respectiv Bayer Construct în colaborare cu Ared Geo & Cad. Licitaţia se anunţă cu atât mai interesantă cu cât pentru adjudecarea lucrării concurează firma prefectului Gavrilă Ghilea, Construcţii Bihor, în asociere cu Pro-Arh, şi Selina, firma milionarului Beniamin Rus, unul dintre principalii beneficiari de lucrări ai Primăriei, care s-a înscris în cursă în asociere cu Atrium Project.

Conform caietului de sarcini, clădirea va avea 462 de locuri de parcare dispuse pe trei niveluri plus terasă. Frontul clădirii dinspre strada Franz Shubert va fi compus dintr-un modul de spaţii comerciale cu o suprafaţă de circa 1.000 de metri pătraţi pe care municipalitatea vrea să o mobileze cu magazine sau birouri pentru avocaţi şi notari. Lucrarea va trebui finalizată în 18 luni şi a fost estimată la 7 milioane de euro fără TVA. Preţul final va fi cunoscut săptămâna aceasta, la desemnarea câştigătorului...

Greşeli "necesare"

Primarul Ilie Bolojan pune eşecul licitaţiilor precedente pe seama modului în care au fost gândite. "Ideea iniţială a fost ca Primăria să intre în asociere cu un investitor şi să nu se implice în construcţia şi administrarea parcării. E o concepţie care funcţionează în mai toate oraşele din Europa, dar care în Oradea nu a funcţionat".

Primarul spune că investitorii au fost descurajaţi de lipsa garanţiilor că municipalitatea va menţine pe termen lung politica lui Bolojan privind obligativitatea plăţii fără excepţie a taxei de parcare, respectiv de finanţările tot mai greu accesibile pe fondul crizei economice.

Experienţa altor oraşe din ţară, cum ar fi Bucureşti, Cluj sau Ploieşti, unde investitorii stau cu clădirile goale pentru că administraţiile locale tolerează parcările neregulamentare, nu a fost nici ea încurajatoare. "Ca să aibă garanţia că îşi vor recuperea banii, investitorii au cerut exclusivitate la gestionarea locurilor de parcare în tot oraşul, ori asta nu am putut accepta, pentru că pierdeam controlul asupra tarifelor", spune primarul.

"Privatizare" cu scumpiri

09 Cristian Beltechi_1.jpgCristian Beltechi (foto), directorul Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO), în cadrul căreia funcţionează Serviciul Parcări, este şi el împotriva "privatizării" parcărilor. Şi susţine că spre binele orădenilor!

Beltechi spune că în Timişoara, oraş care şi-a externalizat serviciul de parcări de curând, tarifele şi sancţiunile aplicate şoferilor s-au dublat peste noapte. "Dacă parchezi aiurea şi îţi ridică maşina, achiţi 700 de lei ca să ţi-o recuperezi, ceea ce este nesimţire! La noi, în Oradea, plăteşti 250 de lei dacă ţi-a ridicat-o şi doar 125 de lei dacă ai venit înainte să o ducă cu platforma. Tariful ăsta îl ţinem nemodificat deja de doi ani pentru că oricum îl simte omul la buzunar", zice Beltechi.

Pe banii constructorului

În lipsă de investitori şi de bani pentru construirea parcării, Bolojan a apelat la un artificiu. Primarul a transferat sarcina licitării şi construirii viitoarei parcări către Administraţia Domeniului Public (ADP), fosta RAPAS. Metoda oferă municipalităţii şansa de a recupera TVA-ul pe lucrare, ceea ce înseamnă că va construi, din start, mai "ieftin" cu circa 1,7 milioane euro.

În ceea ce priveşte relaţia Primăriei cu constructorul, aceasta se va desfăşura relativ simplu: firma va face lucrările pe banii ei şi după fiecare fază determinantă va primi de la Primărie, prin ADP, un bilet la ordin. Constructorul poate să îl păstreze până la încasare sau să îl "vândă" unei bănci transformându-l în lichidităţi.

Municipalitatea va începe răscumpărarea biletelor la ordin abia după darea în folosinţă a construcţiei. Imobilul va fi achitat în 5 ani din taxele de parcare, una din puţinele surse de venit ale Primăriei aflate în creştere. Dacă în 2010 municipalitatea a adunat din parcări 4,6 milioane de lei, doar în prima jumătate a acestui an Primăria a făcut deja 3,5 milioane. Şi vrea să extindă în continuare numărul parcărilor cu plată!

Teoretic, în doar 6 ani după achitarea lucrării investiţia ar putea fi deja amortizată. Iar asta fără ca Oradea să îşi ridice pragul de îndatorare şi fără ca orădenii să fie "tamponaţi" la buzunar de afacerişti grăbiţi să îşi recupereze peste noapte banii, cu dobândă...


AGLOMERAŢIE
53,7
autovehicule trec pe oră prin Parcul Traian, potrivit unui studiu comandat de Primărie


"După construirea parcării supraetajate vom desfiinţa toate parcările la sol din vecinătate. Maşinile din Parcul Traian vor fi mutate în parking, iar pe spaţiul eliberat vom lărgi trotuarele pentru ca pietonii şi bicicliştii să se poată plimba în linişte, aşa cum e normal într-o zonă centrală a unui oraş"

Ilie Bolojan


CONSTRUCŢIE CU DEMOLĂRI
Atenţie, parcare cu plată!

Pentru a putea construi viitoarea parcare supraetajată municipalitatea va demola clădirea Spitalului de boli infecţioase, care va fi mutat în strada Louis Pasteur, şi va dezafecta garajele vecinilor.

09 Pascu Balaci.jpgRevoltaţi, proprietarii garajelor sunt decişi să se opună construcţiei. "Vom convoca o adunare generală a asociaţiei de proprietari şi vom hotărî împreună ce facem în continuare. Ştiu că Primăria ne-a oferit posibilitatea de a parca gratuit în viitoarea clădire, dar asta nu ne rezolvă problemele de poluare şi disconfort", spune avocatul Paşcu Balaci (foto), unul din locuitorii zonei.

În replică, directorul Cristian Beltechi susţine că municipalitatea a luat toate măsurile pentru ca vecinii să nu sufere. "Clădirea va fi acoperită cu iederă pentru absorbţia prafului, iar pe staţiul rămas liber după demolarea construcţiilor va fi amenajată o suprafaţă de circa 2.000 de metri pătraţi de zonă verde", promite directorul. Rămâne de văzut dacă metoda va şi funcţiona...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
.
pt ca nu afecteaza negativ arhitectura orasului, si zona isi poate pastra functionalitatea la expozitii si concerte. plus, economie de spatiu, ce poate deveni verde. also, ar fi interesant ca birourile notariale, de avocatura si casele de traducere sa se mute in spatiul rezervat. pt poluare nu vad rostul scandalului riveranilor, chiar nu cred ca va creste. insa sunt foarte curios de aspectul cladirii.
Postat 20 Iulie 2011, 18:36 de unu
.
Primarul spune că investitorii au fost descurajaţi de lipsa garanţiilor că municipalitatea va menţine pe termen lung politica lui Bolojan privind obligativitatea plăţii fără excepţie a taxei de parcare, respectiv de finanţările tot mai greu accesibile pe fondul crizei economice. - un exemplu practic cum romania pierde din cauza instabilitatii politice: alt partid la conducere, alta strategie. abandon la 80% din oameni si proiecte. Experienţa altor oraşe din ţară, cum ar fi Bucureşti, Cluj sau Ploieşti, unde investitorii stau cu clădirile goale pentru că administraţiile locale tolerează parcările neregulamentare, nu a fost nici ea încurajatoare. \"Ca să aibă garanţia că îşi vor recuperea banii, investitorii au cerut exclusivitate la gestionarea locurilor de parcare în tot oraşul, ori asta nu am putut accepta, pentru că pierdeam controlul asupra tarifelor\", spune primarul. iar in timisoara s-au dublat. Dar in oradea activitatea asta a adus in 3 luni, cu o singura masina bani pt inca 2 masini de ridicat. Ar fi un bonus prea mare pt o firma privata. Nu cred ca e o activitate ce merita \"privatizata\". am vrea sa vedem totusi parcarea subterana de langa vulturul negru/sinagoga.
Postat 20 Iulie 2011, 18:33 de unu
parcarile oradene
articolul se vrea ,,beton" in argumentatie si rigoare ..... ma rog .... astept un alt articol al altcuiva despre afacerile din banii publici ...
Postat 20 Iulie 2011, 17:55 de cartita
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6386 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON