URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 17 SEPTEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum vreo 10 ani, marii consumatori de cultură din Oradea vituperau împotriva "ţăranului din Birtin" pe motiv că acesta nu face destule manifestări, care să satisfacă pretenţile celor care se trezesc pe Mezzo şi adorm pe Arte. Ei bine, acum lucrurile artă cu totul altfel...
Zic şi eu
Adrian Cris
Şeful Consiliului Judeţean ne ia de proşti. Vinerea trecută, Pásztor Sándor s-a înfoiat în faţa presei locale că a „purtat discuţii” cu nişte nemţi din districtul Steinfurt, pe care l-a prezentat drept „motorul Germaniei”, deşi în realitate doar landul din care face parte, Renania de Nord - Westfalia, este o „locomotivă”, nicidecum districtul respectiv, eminamente rural.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Am intrat în magazin uşor ezitant. Era prima dată când trebuia să cumpăr un candelabru şi mă simţeam nesigur. Nu e genul de obiect pe care să îl cumperi prea des. De obicei stau 2 ore să mă hotărăsc asupra unei perechi de pantaloni şi nici atunci nu sunt sigur că am făcut alegerea corectă. În cazul unui candelabru, cu care poţi înfrumuseţa sau distruge o cameră, alegerea părea mult mai dificilă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Motivul principal pentru care Avocatul Poporului cere declararea Codului administrativ neconstituțional, în ansamblul său, este tocmai ce am arătat săptămânile trecute, respectiv adoptarea acestuia în procedura de urgență a ordonanței guvernamentale, cu ignorarea rolului de legiuitor al Parlamentului.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Consumul de apă poate avea o influenţă nefavorabilă asupra organismului atunci când apa conţine agenţii patogeni ai bolilor infecţioase, când are o compoziţie deosebită de cea a apei potabile şi când are gust sau miros ce o fac improprie consumului. Aceste modificări ale normelor de potabilitate pot fi determinate cel mai des de caracteristicile solului stăbătut de către ape şi impurificării cu ape uzate fecaloid-menajere sau industriale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
12 Decembrie 2015, 19:05

Pas cu pas... înapoi: Directoarea Colegiului Eminescu, reclamată de părinţi pentru că vrea desfiinţarea claselor Step by Step

Pas cu pas... înapoi: Directoarea Colegiului Eminescu, reclamată de părinţi pentru că vrea desfiinţarea claselor Step by Step BULVERSAŢI. În şcolile orădene există clase Step by Step doar în ciclul primar, aşa că, vrând-nevrând, în clasa a V-a elevii care le-au frecventat trec la metodele tradiţionale. Se acomodează greu, spune directoarea Colegiului Eminescu, Cristina Marian, tocmai din cauza diferenţelor majore între cele două programe. "Principala deficienţă a acestui sistem constă exact în discontinuitatea existentă între ciclul primar şi cel gimnazial", explică ea de ce s-a gândit să renunţe la clasele alternative
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Convinşi că elevii de acum nu mai sunt ca pe vremea lor, numeroşi orădeni îşi înscriu copiii în clase unde predarea se face neconvenţional, cu pedagogii alternative, cea mai cunoscută şi răspândită fiind Step by Step, apărută în Oradea în 1998.

Patru din cele 36 de şcoli din oraş au asemenea clase în prezent. Destule sau puţine, e greu de spus, cert este că vestea posibilei desfiinţări a lor la Colegiul Naţional Mihai Eminescu a intrigat zeci de părinţi. Convinşi de experienţa propriilor copii că alternativa Step by Step trebuie încurajată, nu suprimată, aceştia au cerut Inspectoratului Şcolar să nu permită desfiinţarea claselor până când nu-şi vor prezenta şi ei argumentele.

Altfel de şcoală

Şcoala Step by Step este prin definiţie şcoala descoperirilor pas cu pas. În aceste clase, elevilor nu li se predau direct noţiunile, ci sunt îndrumaţi să le descopere prin exerciţii. Băncile clasice sunt înlocuite cu aşa-numite centre de lucru, adică mese cu 5-6 scaune. Zilnic, la fiecare astfel de grup se studiază o materie şcolară şi se lucrează la o listă cu sarcini. Clasele au câte două învăţătoare, care în fiecare dimineaţă le explică elevilor ce vor studia în ziua respectivă, introducând noile noţiuni şi reamintindu-le pe cele învăţate. Apoi, elevii îşi aleg centrul la care vor să lucreze. Într-o zi, fiecare elev trece pe la fiecare centru, învăţând la fiecare materie.

În şcoala Step by Step niciun elev nu primeşte note, pentru că ierarhizările sunt excluse. În schimb, toţi au un caiet de evaluare, completat periodic de învăţătoare, în funcţie de competenţele dobândite. De pildă, pentru limba română, dascălul scrie cât de bine ştie copilul să citească ori dacă înţelege un text lecturat. La fel, copiii nu dau alte teste în afară de cele naţionale.

În fiecare clasă Step by Step, programul începe la 8 şi se încheie la 16, fără însă ca părinţilor să li se pretindă bani, ca în cazul programului After School. O altă deosebire e că elevul de la Step by Step nu-şi duce acasă cărţile şi caietele, pentru că nu primeşte niciodată teme.

Să dezbatem!

În Oradea, au fost înfiinţate clase Step by Step la Liceul Teologic Greco-Catolic Iuliu Maniu, Colegiul Naţional Mihai Eminescu, Şcoala Gimnazială nr. 11 şi Liceul Teologic Ortodox Roman Ciorogariu. Locurile se ocupă rapid, pentru că Step by Step este nu doar cea mai cunoscută alternativă educaţională, ci şi cea mai apreciată, îndeosebi de părinţii convinşi că învăţământul tradiţional e prea rigid pentru copiii de azi.

Totuşi, acest program n-a fost niciodată supus unei dezbateri publice serioase, la care să poată participa dascăli şi părinţi deopotrivă, şi la care să-i poată fi prezentate avantajele şi dezavantajele.

Părinţii unor elevi din clasele Step by Step de la Colegiul Naţional Mihai Eminescu cer acum Inspectoratului Şcolar să medieze o astfel de dezbatere, întrucât, deşi s-au convins personal de avantaje, conducerea şcolii discută transformarea lor în clase tradiţionale. Doleanţa celor peste 40 de părinţi a fost transmisă IŞJ Bihor săptămâna trecută, după ce părinţii au aflat că directoarea Cristina Marian (foto) a adus în atenţia consiliului profesoral oportunitatea renunţării la alternativa Step by Step, iar din toamnă să nu se facă înscrieri decât pentru clase tradiţionale.

Nu se adaptează...

Părinţii susţin programul Step by Step chiar dacă măsura nu i-ar fi afectat pe copiii lor, căci ei ar continua studiile în clasele încă existente. "Dacă noi, cei care vedem ce înseamnă această alternativă şi credem în ea, nu o apărăm, nu-i cine să o facă", explică una din mamele care s-au raliat demersului.

Primul pas pe care l-au făcut părinţii a fost să-i transmită directoarei un e-mail prin care au anunţat-o că sunt mulţumiţi de felul în care sunt educaţi copiii lor la Eminescu şi vor să afle motivele care au determinat-o să propună desfiinţarea claselor Step by Step, pentru ca ei să poată prezenta apoi contra-argumentele.

Directoarea le-a răspuns părinţilor tot prin mail: propunerea sa de înlocuire a acestor clase cu cele tradiţionale s-a bazat pe dificultatea adaptării elevilor la învăţământul clasic atunci când trec în clasa a V-a. Pentru că sistemul Step by Step funcţionează doar în clasele primare, când ajung la gimnaziu copiii au "întârzieri în încadrarea în standardele programelor şcolare de studiu", arăta directoarea, adăugând că elevii pierd chiar şi un semestru până se acomodează.

... sau chiar din contră

Răspunsul i-a intrigat şi mai tare pe părinţi, mai ales că unii dintre ei au şi copii mai mari, care au învăţat în clase Step by Step, iar acum sunt la gimnaziu. "Copilul meu este în clasa a V-a şi are doar note mari, se descurcă perfect. La Evaluarea Naţională din clasa a IV-a a obţinut rezultate bune, la concursuri şi olimpiade la fel, şi n-a fost deloc dezavantajat faţă de copiii din clasele tradiţionale. Aşadar, nu văd unde este întârzierea în adaptare", zice aceeaşi mamă.

În plus, spun părinţii, graţie pedagogiei Step by Step, copiii merg la şcoală cu entuziasm, au curajul să pună întrebări şi să greşească fără groaza că vor fi penalizaţi, învăţând, practic, să nu fie doar nişte oi într-o turmă, ci să aibă iniţiativă şi să conlucreze cu cei din jur.

Convinşi că argumentele sunt de partea lor şi că alternativa Step by Step nu îi încurcă deloc pe copii ci, din contră, îi face mai deschişi, părinţii au scris în memoriul transmis Inspectoratului că îşi doresc ca eventuala decizie privind desfiinţarea acestor clase să nu fie luată înainte de a fi şi ei ascultaţi. În baza acestei adrese, inspectorii Felicia Ianţa şi Nicolae Avram au fost desemnaţi de conducerea IŞJ să analizeze, săptămâna aceasta, aspectele expuse de părinţi.

"Doar o discuţie"

Până când inspectorii vor trage o concluzie, directoarea Cristina Marian consideră că părinţii s-au revoltat degeaba. "A fost doar o discuţie în consiliul profesoral, care nici măcar nu s-a materializat, deoarece decizia finală a fost de păstrare a claselor Step by Step".

Marian afirmă că, inclusiv în situaţia în care consiliul profesoral şi-ar fi însuşit propunerea de desfiinţare a acestor clase, ea trebuia să primească şi acordul Consiliului de Administraţie al şcolii, din care face parte şi un reprezentant al părinţilor, iar în final aprobarea Inspectoratului. Altfel spus, urma cale lungă până ca decizia să fie pusă în aplicare. "Pur şi simplu, am dezbătut problema, nu văd cum am greşit. Avem şi noi dreptul să ne exprimăm opiniile", zice directoarea, deranjată că părinţii au reclamat-o la IŞJ Bihor înainte să-i ceară o întrevedere. Concluzia sa e că "problema nici nu există", iar clasele Step by Step rămân cum sunt. Până când e de văzut...


PEDAGOGIE DE ŞCOALĂ NOUĂ
Freinet, şcoala unde "catedra" şi "banca" sunt egale

Step by Step nu este singura alternativă educaţională care funcţionează în şcolile din Oradea. La Şcoala Gimnazială nr. 11 există de trei ani şi clase Freinet, o pedagogie ce pune accentul pe stimularea elevilor să-şi exprime liber părerile şi să aibă iniţiativa, dar şi pe munca în echipă.

O clasă Freinet are bănci, dar nu are catedră, pentru că învăţătoarea stă printre elevi, insuflându-le ideea că micuţii îi sunt egali. Clasa are un consiliu, în care săptămânal un elev e preşedintele, iar un altul secretarul. Aceştia coordonează cu învăţătoarea întâlnirile de dimineaţă, când se discută ce activităţi vor face în ziua respectivă, şi nimeni nu poate lua cuvântul dacă nu s-a înscris pe lista de discuţii. La fiecare materie, elevii rezolvă cerinţele specifice expuse în fişe de lucru şi sunt notaţi ca în clasele tradiţionale.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
pas cu pas inapoi (spre dictatura)
Probabil ca sistemul 'step by step' e o alternativa putin cunoscuta de majoritatea parintilor dar cu rezultate bune fata de sisteml traditional, de care politicienii si-au batut joc in ultimii 25 de ani. Problema e ca nu se doresc valori si copii care sa gandesca: ne trebuie 'carne de tun' pentru multele locuri de munca platite cu salariul minim pe economie din parcul industrial. Si atunci ce-i de facut? Manelizam invatamantul si-i lasam pe elevi de izbeliste ca sa ajunga sa-si 'rupa' gatul la bac. Pentru ca avem o rata mare de esec, avem motivul perfect sa desfiintam licee si sa refacem invatamantul profesional in numele pregatirii 'meseriasilor' de care industria are atata nevoie, fara a preciza ca de fapt cu sau fara pregatire, meseriasii din parcul industrial tot cu salariul minim vor fi platiti, asa cum se intampla de altfel si acum. Companiile din parcul industrial se plang ca nu-si gasesc meseriasi.. de fapt nu prea isi mai gasesc angajati sau si daca îi gasesc, numarul celor care pleaca este mai mare decat al noilor veniti! Adica se face o mare risipa de resurse umane! Sa nu va lasati deagi parinti! Copiii trebuie sa aiba posibilitatea sa invete, sa se dezvolte, altfel vor emigra acolo unde vor putea face asta si vom ramane doar cu nulitatile si mediocrii, asa cum se si doreste de fapt!
Postat 12 Decembrie 2015, 23:12 de User anonimizat
peste tot va fi la fel?
serios?sau dna directoare e de la ALDE ca si dl de la Balcescu care a scris despre acest articol?
Postat 12 Decembrie 2015, 21:26 de cocolino
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2803 RON
  • 1 EUR = 4.734 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON