URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 12 DECEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Fraţii Micula au câştigat un proces cu Statul Român, în urma căruia acesta era obligat să le plătească despăgubiri de 84,5 milioane euro. Cum nimeni nu s-a sinchisit de această problemă, după calcularea dobânzilor şi penalităţilor suma a ajuns la aproape 400 milioane de euro.
Zic şi eu
Adrian Cris
Într-o societate ipocrită, vestea că aproape jumătate din adolescenţii României sunt analfabeţi funcţional (potrivit celei mai recente testări PISA, a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, 44% nu înţeleg un text, deşi cunosc literele care îi formează cuvintele) a fost întoarsă pe toate feţele câteva zile, după care, ca de obicei, a şi fost uitată pentru a face loc altor uimiri, nou-nouţe.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Un monstru în sine, birocrația creează la rândul ei alți monștri. Birocratul are infinit mai mult respect pentru o hârtie semnată și stampilată decât pentru un om în carne și oase. Din spatele unui birou sau baricadat în spatele unei tejghele cu geam termopan, birocratul se simte o ființă superioară, un supra-om, care va descalifica orice biped lipsit de hârtiile necesare pentru a dovedi ce are de dovedit.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre decizia Primăriei Oradea de a taxa eliberarea pe loc a documentelor la ghişeu şi de a încuraja, inclusiv prin reduceri fiscale, relaţia online între cetăţeni şi administraţie?



De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie cu privire la termenul în care se pot solicita despăgubiri în cazul provocării unei pagube printr-un act administrativ nelegal. Mai concret, s-a stabilit că termenul de un an pentru solicitarea de despăgubiri în instanță curge de la data la care persoana vătămată a luat cunoștință de paguba efectivă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Coronarografia reprezintă o metodă de diagnostic invazivă (nu de tratament) ce permite vizualizarea directă a arterelor inimii (coronare) afectate prin infarct. Coronarografia presupune introducerea unui cateter (un tub minuscul) la nivelul arterei inghinale de la rădăcina coapsei şi înaintarea lui, sub control radiologic, până la nivelul arterelor coronare, moment în care se injectează o substanţă de contrast ce permite astfel stabilirea locului stenozat (îngustat) sau obstruat (înfundat) şi a atitudinii terapeutice: tratament medical, angioplastie sau tratament chirurgical.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
19 Noiembrie 2012, 10:14

La vremuri noi, şcoală veche: Şcoala îndeasă în minţile elevilor noţiuni inutile, fără a se urmări însuşirea cunoştinţelor elementare

La vremuri noi, şcoală veche: Şcoala îndeasă în minţile elevilor noţiuni inutile, fără a se urmări însuşirea cunoştinţelor elementare UN DEZASTRU. Rezultatele foarte slabe de la examenele de Bacalaureat din ultimii doi ani au tras un semnal de alarmă serios: maşinăria şcolii româneşti nu funcţionează bine. Deşi toată lumea e de acord cu diagnosticul, nimeni nu schimbă nimic
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Despre faptul că şcolile scot "habarnişti" pe bandă rulantă se vorbeşte tot mai mult. În timp ce dascălii se plâng că elevii pur şi simplu nu învaţă, puţini stau însă să se întrebe de ce?

De 30 de ani profesor de matematică, atât în sistemul preuniversitar, cât şi în cel universitar, orădeanul Ioan Dziţac militează pentru o reformă curriculară, necesară în mai toate materiile. Argumentele sale sunt simple: pretenţiile şcolilor sunt mult prea mari şi unele fără rost, întrucât se predau lucruri de care elevii nu vor avea niciodată nevoie. În locul manualelor stufoase, dascălul propune axarea pe esenţial, pentru ca tinerii să poată aduna informaţii cu adevărat folositoare, nu să treacă prin şcoală ca gâsca prin apă...

Ca pentru olimpici

03 ioan dzitac.jpg"Aţi putea să-mi spuneţi cât este rădăcină pătrată dintr-un număr cu şase zecimale, fără să folosiţi un instrument de calcul? Vă mai amintiţi algoritmul de calcul? S-a predat în clasa a VI-a", începe profesorul Ioan Dziţac (foto) să explice necesitatea reformei curriculare în matematică. Altfel spus, dascălul, care e şi rectorul Universităţii Agora, subliniază că elevii învaţă la matematică noţiuni dificile, pe care ulterior nu le mai reţin decât cei cu înclinaţie cu totul specială pentru această materie. Pentru ceilalţi, algoritmii şi teoremele complexe nu sunt, însă, nimic altceva decât o corvoadă fără rost.

Liceenii care aleg un profil uman fac câteva ore de matematică pe săptămână. De ce? Nu le explică nimeni, poate şi pentru că nimeni nu vrea să pună degetul pe rană. "Tinerii nu înţeleg de ce se cere şi acum matematică în gimnaziu la nivel de olimpiadă, iar la liceu se pretinde o matematică pe care occidentalii o învaţă doar la facultăţile de profil", zice profesorul.

Esenţialul se pierde

Matematica nu este însă nici pe departe singura disciplină băgată pe gâtul elevilor cu pâlnia. De pildă, liceenii de la profilele reale învaţă istoria literaturii române, teorie şi critică literară, deşi e evident că pe ei nu-i interesează, de vreme ce au ales să se dedice chimiei, fizicii ori informaticii. În schimb, le-ar fi mai de folos ca orele lor de română să se axeze mai mult pe comunicare, ortografie şi sintaxă, pentru a şti să comunice în scris şi oral în mod corect.

De asemenea, elevii de clasa a IX-a trebuie să înveţe la biologie noţiuni hiper-specializate, precum cele despre calus (ţesutul osos ce sudează oasele fracturate), cambiu (ţesutul vegetal tânăr care asigură creşterea tulpinii şi a rădăcinii plantei) ori despre ciclul Krebs (reacţii chimice folosite de toate organismele aerobe pentru a genera energie). Urmarea? Şcolarii de 14-15 ani fie copiază, fie tocesc pentru note mari, dar până în vacanţa de vară le uită complet. Şi, în loc să-şi fi folosit cu adevărat creierul, odată ajunşi adulţi, mulţi dintre ei nu ştiu să explice nici măcar ce e banala fotosinteză...

Progres degeaba

O altă materie care ar putea să-i înveţe pe elevi lucruri folositoare, dar nu o prea face, este ecologia. În clasa a IX-a, elevii învaţă ce e xeroseria (schimbările în dezvoltarea unei plante pe sol uscat), când mult mai util ar fi dacă ar aprofunda utilitatea reciclării. În programa gimnazială se regăseşte şi tehnologia, materie la care elevii învaţă, printre altele, procese tehnologice din industria oţelului. La ce folos, nici măcar dascălii nu pot explica.

Pe lângă abundenţa de noţiuni teoretice greoaie, profesorii recunosc că învăţământul mai are o meteahnă: modalitatea învechită de predare. "Ştiinţa a progresat, dar şcoala a rămas încremenită", zice Dziţac. Ideal ar fi ca, în loc să zacă în laboratoarele de informatică, computerele să fie folosite în educarea elevilor la toate materiile, oferindu-le acces la baze didactice online. Ceea ce pare un vis îndepărtat, mai ales că la sate sunt şcoli care încă nu au apă curentă, necum internet.

Apel către guvernanţi

La unison, profesorii spun că şcoala românească trebuie reformată. Mai mult, cei mai dedicaţi meseriei poartă discuţii pe această temă de ani întregi, la diferitele consfătuiri organizate la nivel naţional. Cu toate acestea, nimic nu se schimbă în mod concret, cel puţin nu în sens pozitiv, pentru simplificarea programei şcolare şi adaptarea ei la realitate, prin trecerea de la teorie la practică.

Încercând să pună lucrurile în mişcare, Dziţac a lansat o petiţie online cerând ca matematica să se inspire din modelul american şi să se "împrospăteze". Adună semnături de la părinţi şi profesori din întreaga ţară şi nu întâmplător acum, căci rectorul are de gând ca toată documentaţia să o predea Guvernului care va fi instalat după alegerile din 9 decembrie. Mesajul e adresat de altfel "către toţi vânătorii de voturi", singurii care pot schimba învăţământul românesc. Numai să vrea....

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
14 Comentarii
adevar
FELICITARI DOMNULE PROFESOR.SUNTEM DE ACORD CU TOT CE ATI DESCRIS DESPRE INVATAMANTUL ROMANESC. CA PARINTE A DOI SCOLARI VEDEM CATE MATERII SE PREDAU UNELE VARA ROST SI LA FINALUL CELOR XII CLASE COPII NOSTRII NUMAI GASESC LOC DE MUNCA,SI LE ASTEAPTA DOAR SOMAJUL. CU TOT RESPECT PARINTII LUI BEA
Postat 04 Decembrie 2012, 19:15 de Szelka Tibor
you are right
Cata dreptate aveti dle rector!
Postat 20 Noiembrie 2012, 13:26 de judeu viorina maria
Mare dreptate aveti
Mare dreptate aveti. Numai matematica si romana se predau in scoli, si asta pana la epuizare. Ne prostesc copiii cu chestiuni complicate pe care nu le vor invata in viata lor, matematica e predata la un nivel ca numai cei mai talentati (nativ) rezista, restul abdica pe capete. La romana numai gramatica, pruncii habar n-au sa vorbeasca, sa faca analize singuri, depind de comentariile profilor care sunt niste mafioti. De ce? Pentru ca obliga copiii sa invete chestii pe care, in mod normal, nu le pot invata, asa ca ghici la cine apeleaza in prag de examen? La profii de mate si romana. Eu as iesi cu echipamentul ninja in strada sa discut cu unii si cu altii... Glumesc, desigur, insa chiar ne trebuie un ninja in educatie care sa ne scape de tampenia asta de invatamant. Copiii nu stiu sa bata un cui, sa deosebeasca ziua de noapte, sa faca lucruri elementare, de bun simt, sa rasuceasca un surub, sa foloseasca o piulita, o surubelnita chestii din asta. In schimb au capul plin de aritmetica si gramatica pe care le stiu precum Traznea...
Postat 19 Noiembrie 2012, 19:38 de Shogun
Reforma radicala
Asa este, invatamantul are nevoie de o schimbare radicala, dar cat mai rapid! M-am saturat de informatiile multe si fara rost pe care trebuie sa le invete copilul meu la scoala. Exista materii la care unii dintre profesori nu au manuale la inceputul anului scolar din care sa le predea elevilor pentru ca se inventeaza de la an la an specialitati si module noi... Atunci ce sa mai asteptam de la copii? Cum sa invete cu placere cand scoala ii obliga sa toceasca ceva ce nu le va fi folositor niciodata? Eu personal va sustin, domnule profesor si va urez mult succes!
Postat 19 Noiembrie 2012, 19:35 de Parinte debusolat
Nu vor reforma,vor doar bani
Principalii opozanti al reformei in invatamant sunt dascalii.
Postat 19 Noiembrie 2012, 18:50 de Dan
Oul si gaina
scoala este ultima prioritate a guvernantilor nostri. profesorii sunt foarte prost platiti, iar cei cu grade si functii mari sunt toti proptiti politic. genul asta de educatie va aduce pe bancile parlamentului guvernanti de 2 bani, care niciodata nu o sa indrepte aceasta realitate. iar noi ne batem gura pe degeaba, ca sa treaca vremea...
Postat 19 Noiembrie 2012, 16:22 de Covrig
"genial"
Dl Dzitac a descoperit mersul pe jos si apa calda . Desigur , profita de relatia cu presa pt a afirma ceeace de multa vreme se cere de catre muuulti dascali . Ramane de vazut cat de incantati vor fi colegii dansului , profesori de gimnaziu , care , daca s-ar relaxa programele , n-ar mai medita pe bani grei .
Postat 19 Noiembrie 2012, 15:41 de sisco
mac
felicitari domnule profesor!!!
Postat 19 Noiembrie 2012, 14:31 de mac
m
...simplu...profesori dezinteresati, scoala proasta, elevi pe masura...conducatori destepti...divide et impera...gloata imprastiata in tara ori strainatate...voturi furate...punct.
Postat 19 Noiembrie 2012, 13:28 de marcell
Reformează tu cu tuta de nevastă-ta:))
Când reformezi îl pupi în cur pe securistul?
Postat 19 Noiembrie 2012, 12:27 de fane
asa este
Subscriu Alin
Postat 19 Noiembrie 2012, 11:56 de cristian
a
adevarul eu cred ca este : profesorii de (matematica ,romana,si in general de materii "grele") in proportie de 90% sunt infiltrati la conducerile scolilor,inspectoratelor si ministerului si nu accepta schimbarea vezi doamne a prioritatilor de invatamant adaptate vremurilor noastre pentru ca sunt constienti ca vor suferii la salarii si in special CUI O SA MAI DEA ORE IN PARTICULAR neimpozitate de nimeni si triplandu-si de cele mai multe ori salariul
Postat 19 Noiembrie 2012, 11:18 de a
Reforma in invatamant ???
Cam 90 % din dascali nu vor o reforma a scolii romanesti, nu vor sa se renunte la manualele stufoase pur si simplu pentru ca nu vor sa-si piarda posturile. Nu vad pur si simplu sau daca vad ii doare-n cot de faptul ca elevii din clasele primare vin saracii cu ghiozdanele incarcate de tot felul de prostii pe care nu le pot cara. . Dascalii sunt intereseati sa castige cati mai multi bani, de vacantele si sarbar\torile cat mai lungi si dese,de orele zilnice putine.
Postat 19 Noiembrie 2012, 10:54 de Parinte
adevarat, D-le. profesor
Va doresc multa putere de munca si succes in ceea ce ati inceput, D-le. Dzitac. Aveti mare dreptate, invatamantul romanesc e o mare placa de patefon pe care ai nostri alesi incearca sa o redea cu ajutorul unui dvd player. Asadar, mult succes inca o data!
Postat 19 Noiembrie 2012, 10:53 de Alin
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3124 RON
  • 1 EUR = 4.7794 RON
  • 1 HUF = 0.0145 RON