URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 11 DECEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
După unii, Primăria n-ar trebui să cheltuiască 120.000 euro pe niște emisiuni care vor fi ascultate, estimativ, de „numai” 14 milioane de oameni. Mai bine ar împărţi banii tuturor locuitorilor. Cu 50 de eurocenți în plus, sărbătorile fiecărui orădean ar căpăta o strălucire aparte.
Zic şi eu
Adrian Cris
Într-o societate ipocrită, vestea că aproape jumătate din adolescenţii României sunt analfabeţi funcţional (potrivit celei mai recente testări PISA, a Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, 44% nu înţeleg un text, deşi cunosc literele care îi formează cuvintele) a fost întoarsă pe toate feţele câteva zile, după care, ca de obicei, a şi fost uitată pentru a face loc altor uimiri, nou-nouţe.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Un monstru în sine, birocrația creează la rândul ei alți monștri. Birocratul are infinit mai mult respect pentru o hârtie semnată și stampilată decât pentru un om în carne și oase. Din spatele unui birou sau baricadat în spatele unei tejghele cu geam termopan, birocratul se simte o ființă superioară, un supra-om, care va descalifica orice biped lipsit de hârtiile necesare pentru a dovedi ce are de dovedit.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre decizia Primăriei Oradea de a taxa eliberarea pe loc a documentelor la ghişeu şi de a încuraja, inclusiv prin reduceri fiscale, relaţia online între cetăţeni şi administraţie?



De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie cu privire la termenul în care se pot solicita despăgubiri în cazul provocării unei pagube printr-un act administrativ nelegal. Mai concret, s-a stabilit că termenul de un an pentru solicitarea de despăgubiri în instanță curge de la data la care persoana vătămată a luat cunoștință de paguba efectivă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Coronarografia reprezintă o metodă de diagnostic invazivă (nu de tratament) ce permite vizualizarea directă a arterelor inimii (coronare) afectate prin infarct. Coronarografia presupune introducerea unui cateter (un tub minuscul) la nivelul arterei inghinale de la rădăcina coapsei şi înaintarea lui, sub control radiologic, până la nivelul arterelor coronare, moment în care se injectează o substanţă de contrast ce permite astfel stabilirea locului stenozat (îngustat) sau obstruat (înfundat) şi a atitudinii terapeutice: tratament medical, angioplastie sau tratament chirurgical.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
18 Noiembrie 2019, 12:28

Oradea, blocată! Şantierele numeroase provoacă ambuteiaje fără precedent (FOTO / VIDEO)

Oradea, blocată! Şantierele numeroase provoacă ambuteiaje fără precedent (FOTO / VIDEO) AGLOMERAT RAPID. Până de curând o alternativă la aglomeraţia de pe bd Magheru (foto detaliu), drumul expres (foto) a devenit una dintre cele mai aglomerate artere. Sunt zile în care coada de maşini se întinde de la pasajul de peste strada Louis Pasteur până la podul Teodor Neş

Pe şoseaua de centură în zona Cimitirului Municipal se circulă atât de greu încât zici că tot timpul este Ziua Morţilor. Bulevardul Magheru e aşa aglomerat încât localnicii parcă se refugiază din calea unui cataclism, iar traficul pe drumul rapid se desfăşoară atât de lent încât denumirea pare la mişto.

"Porneşti, frână, dă-i a-ntâia, dă-i a doua şi iar frână! Consumul creşte cu 20%, ambreiajul se distruge, iar clienţii zic nemulţumiţi: «Mai bine mergeam pe jos»", sintetizează un taximetrist drama şoferilor orădeni.

Cu maşina la coadă

Şoselele ce taie oraşul din Magheru în Decebal şi din Cantemir până pe drumul expres se umple de maşini cum se crapă de ziuă. Primul este drumul rapid. Puţin după ora 7, maşinile care vor să intre în strada Louis Pasteur se blochează. Grăbiţi să-şi ducă copiii la şcoli, şoferii care coboară de pe dealuri nu lasă pe nimeni să intre în coloană. Pe drumul rapid, coada creşte până la tunelul de la gară şi apoi până la podul Teodor Neş.

Nici orădenii care coboară pe strada Louis Pasteur nu sunt mai norocoşi. Văzut de pe pasarela supraterană, rândul de maşini şerpuieşte până în dreptul Centrului de Transfuzii, iar uneori până spre Spitalul Judeţean la intersecţia cu strada Gheorghe Doja.

directorul Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad "Am încercat toate variantele: să urc pe drumul expres, să cobor pe Doja sau să ies din aglomeraţie intrând pe Enescu. Peste tot e la fel! Singura soluţie e să pleci de acasă cu o jumătate de oră mai repede, cu tot deranjul pe care îl presupune", spune directorul Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad (foto).

Chinul adevărat începe însă în Bulevardul Magheru, inundat de maşini până aproape de Gară într-un capăt şi până la Podul Dacia în celălalt...

"Tristeţea la volan"

Lucrările la pasajul subteran pe sub Bulevardul Magheru, reabilitarea Pieţei Ferdinand, şantierul pasajului suprateran de la Piaţa 100, modernizarea străzilor Calea Bihorului şi Mihai Eminescu au făcut ca în Oradea să fie mereu doar oră de vârf.

"Dacă dimineaţa până la ora 7 şi imediat după 9 se mai circulă, la prânz, între 12 şi 13, când ies copiii de la şcoală, sau după-amiaza între 16 şi 17, când pleacă lumea de la lucru, te loveşte tristeţea la volan", zice Rad.

Cele mai aglomerate sunt zilele de luni şi vineri şi cele în care plouă. În tradiţia locului, în loc de umbrelă orădeanul îşi foloseşte numai maşina...

Amânări plătite scump

Amânate astă-vară, când oamenii erau în vacanţă, săpăturile din zona centrală se răzbună sub forma cozilor interminabile. Cel mai bun exemplu e reabilitarea Pieţei Ferdinand, unde chiar şi acum abia dacă vezi 2-3 muncitori peste zi. "Se lucrează pe porţiuni. Fiecare operator de utilităţi îşi înlocuieşte reţelele, lasă amplasamentul următorului şi tot aşa, pentru că după pavarea pieţei nu se va mai putea interveni", explică viceprimarul Mircea Mălan.

Edilul spune că a făcut tot ce se putea pentru a forţa lucrările peste vară. "Sunt investiţii care nu ţin de noi. Cu Electrica avem corespondenţă de doi ani de zile şi abia acum, în noiembrie, urmează să înceapă mutarea celor trei puncte de transformare în subteran", spune Mălan.

Maşinile lăsate pe carosabil sufocă şi mai mult traficul. Şantierele deschise în Parcul Traian, strada Aurel Lazăr, Mihai Eminescu şi Piaţa Ferdinand au desfiinţat sute de locuri de parcare, fără ca Primăria să facă altele în loc.

Parcarea subterană cu 460 locuri de pe malul Crişului, începută încă din 2015, va fi terminată abia în primăvară, iar până atunci şoferii se descurcă cum pot!

Măsuri disperate

După ce a deschis mai multe şantiere simultan, fără pregătirea unor rute ocolitoare, şi a acceptat tacit tărăgănarea unor lucrări precum modernizarea Căii Bihorului sau a străzii Mihai Eminescu, municipalitatea încearcă să salveze situaţia pompieristic.

Florin Birta, viceprimar OradeaSăptămâna trecută, viceprimarul Florin Birta (foto) a anunţat decalarea orelor de începere a cursurilor la Liceul Greco-Catolic şi la Şcoala Oltea Doamna din Parcul Traian, pentru orele 8:30 şi respectiv 9:00. Astfel, părinţii nu îşi mai "freacă" maşinile de cele ale angajaţilor Prefecturii, Consiliului Judeţean, Tribunalului, Poliţiei şi ai altor instituţii din zonă. Propusă de Poliţia Rutieră încă din anii 2000, măsura va fi aplicată din 25 noiembrie, dar scepticii cred că degeaba. "Părinţii care trebuie să fie la lucru pe ora 8, tot la 7 o să-şi ducă copiii la şcoală", spune tatăl unei fetiţe.

În paralel, Primăria vrea să interzică ieşirea pe şosele a maşinilor de salubritate şi a celor de Şcoală măcar între orele 7:00 - 8:30. "Măsura va fi discutată cu prefectul Ioan Mihaiu şi cu conducerea societăţilor de profil, pentru a fi aplicată de luna aceasta" spune viceprimarul Birta.

Speranţă de vacanţă

directorul tehnic al OTL, Adrian RevnicCulmea ironiei, după ce au risipit vacanţa de vară, reprezentanţii Primăriei îşi pun acum speranţele în... vacanţa de iarnă. Anunţată pentru 15 noiembrie, închiderea circulaţiei tramvaielor pe Bulevardul Magheru, pentru începerea săpăturilor la pasajul subteran, s-a amânat pentru o dată neprecizată. "Am discutat cu constructorul amânarea opririi tramvaielor până ajunge cu săpăturile în zona liniilor. Asta ar putea însemna două sau trei săptămâni, ceea ce ne-ar apropia de vacanţa de iarnă", spune directorul tehnic al OTL, Adrian Revnic (foto).

Tot pentru atunci a fost amânată şi înfiinţarea sensului giratoriu din intersecţia Magheru cu strada Enescu, transformată între timp în arteră cu dublu sens. Măsura a fost lansată public încă din octombrie, dar Primăria nu a mai anunţat şi decalarea ei. "Sensul giratoriu va fi pus în funcţiune numai după oprirea circulaţiei tramvaielor. Şoferii s-ar putea să nu se aştepte ca acestea să traverseze centrul intersecţiei şi ar putea apărea accidente", explică viceprimarul Birta.

Atenţie, trafic imprevizibil!

Depăşită de situaţie, municipalitatea ia în pripă măsuri pe care le comunică prost, aşa că şoferii care vor să evite aglomeraţia sunt în imposibilitatea de a-şi face trasee alternative.

Spre exemplu, dacă toată săptămâna trecută lucrările la sensul giratoriu din intersecţia străzii Universităţii cu şoseaua de centură au dus la apariţia unor cozi de maşini până pe pasajul peste Calea Aradului şi la capătul Cimitirului Municipal, vineri constructorul şi-a retras provizoriu utilajele şi circulaţia a revenit la normal până la reluarea săpăturilor. Acest lucru n-a mai fost însă anunţat public. "Căutăm tot timpul măsuri pentru fluidizarea circulaţiei", se scuză Birta. Cozile de maşini arată însă că nu este de ajuns...

Căutaţi alternative!

Orădenii au nevoie ca de aer de mai multe soluţii. Una ar putea fi, dacă nu schimbarea sensului de prioritate de pe Podul Sf. Ladislau, care creează cozi pe strada Independenţei, măcar postarea în intersecţie a unui poliţist care să dirijeze circulaţia.

Primăria ar mai putea oferi o rută alternativă şoferilor care coboară de pe deal sau din zona Parcului Brătianu prin deschiderea străzii Petru Rareş, din spatele Facultăţii de Drept, la intersecţia cu Magheru, pentru crearea unui debuşeu.

La fel, s-ar putea redesena intersecţia străzilor Blajovici cu Islazului, în spatele cartierului Europa, astfel încât maşinile să poată evita cozile de pe centură prin parcarea Auchan, cu continuare, poate chiar cu sens unic, către strada Ceyrat.

Altfel, treptat, singura variantă rămasă orădenilor va fi mersul pe jos sau plecarea din oraş pentru circa doi ani, până la finalizarea tuturor lucrărilor. Asta dacă între timp nu încep altele...


CONTRA-CRONOMETRU
Ambulanţele, în pericol

Dacă în cazul taxiurilor aglomeraţia duce la dublarea sau chiar triplarea timpului estimat pentru a ajunge la destinaţie, iar şoferii acestora se aleg doar cu mustrări din partea clienţilor, în cazul maşinilor de intervenţie situaţia e mult mai gravă.

"Deocamdată reuşim să ne păstrăm indicatorii impuşi, dar există zone unde n-ai cum să nu înregistrezi întârzieri. Spre exemplu, între orele 7:00 şi 8:30, pe Pasteur şi pe Doja eşti prins în trafic. La fel şi pe Decebal, nu ai pe unde ocoli, pentru că este montată o bordură pe mijloc", spune directorul economic al Serviciului de Ambulanţă Judeţean Bihor, Liviu Sabău Popa.

Echipajele trebuie să ajungă la pacienţi în 7 minute în mediul urban şi în 15 minute în mediul rural. Indicatorii se consideră îndepliniţi dacă acestea se încadrează în cel puţin 85% din cazuri.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
21 Comentarii
d3m3nTu
Nu mai le explica la unii ca " CrisDumi, EXCALIBUR, ORADEANBIHOREAN, Scortosul, Platona, Pinonel " . Planeta lor nu se găsește în arcul interstelar, aproape de pământ. Socola ii mănâncă pe ăștia. Le spui lor de Londra. Ăștia nu au ieșit din Oradea și băile felix. Despre ce vorbim.
Postat 19 Noiembrie 2019, 23:58 de Sandu1206
sandu1206
Ba dereglatule tu ai o contuzie, o echimoza pe creier. Ai auzit si tu buda si te-ai imputzit de tot.
Postat 19 Noiembrie 2019, 06:21 de 232
Buna!
Dragi oradeni,mai lasati ifosele acasa si totul o sa fie bine.In Londra e mai rau decat in Oradea,dar acolo nimeni nu injura primarul,accepta ideea ca sunt santiere si ca se fac lucrari si folosesc cu incredere TRANSPORTUL IN COMUN.Noi (ca noi suntem mai bogati..material si mai saraci...cu duhul decat englezii)noi nu folosim transportul in comun,ca sa nu ne "murdarim de saracie".In Londra vedeam ditamai ciurda de prunci care mergeau si veneau de la scoala cu autobusul si nu mergea nici dracu' dupa ei cu masina.La noi la Oradica fiecare isi duce si aduce puradelul cu masina,ca daca puradelul ia autobusul sau tramvaiul,ii pica puful.Eu am facut naveta cu autobus si tramvai tot gimnaziul si tot liceul.Mergeam pe jos de la statia de autobus/tramvai,ajungeam la scoala,ma racoream cu apa de la chiuveta din baie si mergeam la ore.Ca mine au facut toti din generatia mea si nu am murit. P.S:Si atunci erau masini,dar nu era aglomeratia asta idioata,pt ca nici oamenii nu erau atat de prosti pe atunci.
Postat 19 Noiembrie 2019, 05:26 de d3m3nTu
232
Du-te amu și linge ceva oase
Postat 19 Noiembrie 2019, 01:05 de Sandu1206
sandu1206
Exprimata in termeni populari, situatia ta e urmatoarea: "Te-a insemnat dracu'! Pe toate ti le-a pus in spate!". Stiintific, esti un rebut genetic.
Postat 19 Noiembrie 2019, 00:09 de 232
232
România-Spania 0-4 :::::))))) cu oameni ca tine suntem de râsul curului.
Postat 18 Noiembrie 2019, 23:46 de Sandu1206
sandu1206
Cu cine te certi dereglatule ? Tu esti de cap cu toata lumea.
Postat 18 Noiembrie 2019, 23:24 de 232
Oradeanbihor
La alții nici nu sa început de construit, de 10 ani , la noi exista un decalaj de 5 ani, in rest e bine.
Postat 18 Noiembrie 2019, 23:20 de Sandu1206
232, alcoor, 100110 sau care mai esti
Du-te amu la furat mă
Postat 18 Noiembrie 2019, 23:17 de Sandu1206
sandu1206 - clantzau (lingau) batran, rapciugos, frustrat o are mica
Se arunca tembelul la toate comentariile iar el habar nu are despre ce e vorba in articol. Sare prostul sa-i prinda de kur pe fiecare.
Postat 18 Noiembrie 2019, 23:05 de 232
Profesionalism marca pmo
Nu conteaza ca lucrarile sunt decalate cu luni de zile (vezi Bihorului) sau ani de zile (vezi parcarea digi) ca sa dau doar doua exemple... oradenii sunt de vina .. si pentru ca respira.. probabil un oras fara oradeni, e tot ce viseaza nebunu'
Postat 18 Noiembrie 2019, 23:03 de oradeanbihor
Scortosul ( ZUGRAVUL )
Când zugrăvești in baie, faci și silicon????
Postat 18 Noiembrie 2019, 22:46 de Sandu1206
Masuri compensatorii
Ambuteiajele care impiedica exercitarea liberei deplasari pe drumurile orasului ,precum si timpul si carburantul pierdut pe altarele dezvoltarii ar putea avea consecinte firesti,de exemplu: scuze din partea capeteniilor urbei, sau taxa de parcare suspendata temporar,sau reduceri/deduceri la impozitul pe masina, sau gratuitate pe otl pentru citeva luni...Adica empatie si compasiune umana de la arhanghelii dezvoltarii...la schimb cu lipsa de profesionalism a celor ce au demarat acest haos.Si asta e doar inceputul, urmeaza 7 ani apocaliptici cu tunelurile din centru' civic...
Postat 18 Noiembrie 2019, 21:57 de excalibur
Nesimtirea grosolana a postacilor penelisti abonati la bugetul pmo....
Nesimtirea grosolana a postacilor penelisti abonati la bugetul pmo in a comenta si sutine mizeria instaurata de guvernarea locala ma fac sa ma intreb daca nu cumva vom inlocui la alegeri nesimtirea pesedista cu neobrazarea penelista! Unu cu sunci in cap nu are nimic de comentat la articole numai se exprima grobian in functie de banii atrasi de la guvernarea penelista a pmo! daca lipsa de preocupare a autoritatilor locale, lipsa de ineres in a pregati lucrarile avute in vedere imcapacitatea de a coordona, gestiona onest si inteligent multitudinea de lucrari care in mod real au reusit sa blocheze circulatia in oras scoate la suptafata mizerabili cu un discurs ce ar trebui sa apartina doar kurvelor si boschetarilor. Astia sa fie pewnelistii, viitorii politruci? Mai bine sa-i lasam pe astia de azi ca macar s-or fi saturat si nu vin astia noi flamanzi!
Postat 18 Noiembrie 2019, 20:31 de scortosul
Oradea, blocată! Şantierele numeroase provoacă ambuteiaje fără precedent
Sau fie cat de multe șantiere , și FRAIERII să-și miște șuncile
Postat 18 Noiembrie 2019, 18:58 de Sandu1206
transportul public OTL este depasit si nu reprezinta cu adevarat prioritate sau solutie pentru consiliul local din primarie! vedem si simtim asta zilnic!
AlinLucian si Vlad, ziceti voi bine, dar se vede ca nu circulati cu transportul public in oras. OTL-ul nu are capacitatea de a transporta calatorii la orele de varf, tramvaiele sunt prea mici si putine, am scris de mai multe ori despre asta, efectiv se calatoreste pe scari, inghesuiti, controlorii nu mai urca pt control pt ca nu mai au loc, iar hotii de buzunare au reaparut - atentie deci! de când le-a marit primarul salariile la vatmani si soferi de bus, a facut concedieri, asa incat graficul e la limita nesimtirii! daca tot nu e foarte frig, de ce nu se scot din depou tramvaiele cu 2 vagoane? is ff galagioase, nu au caldura (nici nu e cazul zilele astea pana scade temp sub 5 grade) dar macar incap triplu fata de un tramvai galben gen trasura.
Postat 18 Noiembrie 2019, 18:35 de roger
two
La cât de des se întrerupe apa în centru îi minunat cum cozile de mașini ridică norii de praf de la șantierele prost organizate și delimitate.
Postat 18 Noiembrie 2019, 15:55 de two
Și totuși...
Faptul că sunt multe mașini e una, iar faptul că transportul în comun este dezastruos este alta. După greva angajaților OTL de anul trecut, primarul a bătut cu pumnul în masă și a închis gura greviștilor, apoi au urmat concedieri. Dacă vă amintiți bine, după acest moment a crescut timpul de așteptare la toate mijloacele de transport în comun, datorită scăderii frecvenței...
Postat 18 Noiembrie 2019, 14:49 de TomaAlimos
Pre multe mașini
NU se poate circula normal la cate masini sunt în Oradea. Transportul in comun este ceva rușinos si interzis. Un oraș nu se poate dezvolta si fara restrictii de circulatie, dar desi Oradea este orașul din România cel mai centurizat la asa exagerat nr de mașini pe cap de locuitor + cei de afară este prea mult. Traficul bun din Oradea fără lucrări este un lucru extraordinar având în vedere că vb de atâtea masini. Răbdare și totul se transformă în bine.
Postat 18 Noiembrie 2019, 14:42 de AlinLucian
Masini peste masini....
Si totul se rezuma la numarul excesiv de masini din oras. Hai sa nu ne mai ascundem dupa deget... cum face orice roman in absolut orice situaite. "Oricine si orice e de vina doar noi nu.." Trist. LA 200.000 de oameni sunt 150.000 de masini.. dar tot orasul/primaria e de vina.. ca toti iesim din casa la 7.30 si vrem sa ne ducem puradelul la scoala.. daca se poate chiar in clasa(cu masina).. pe urma sa ajungem si la lucru (cu masina). Nimeni nu se gandeste la transportul in comun sau bicicleta.. daca s-ar putea s-ar duce si la spovedit in masina.. sa se urce popa cu sutana pe parbriz.. Romanii sunt niste puturosi, burtosi putrezi de boli cronice incepand de la diabet, afectiuni cardiace , etc. dar daca s-ar putea s-ar duce si la WC in masina.. Dar cumva.. aparent tot primaria e de vina.
Postat 18 Noiembrie 2019, 13:28 de Vlad_B
subtraversare cfr
ce buna ar mai fi o subtraversare auto a caii ferate in zona benzinariei MOL ( Str. Stefan cel Mare - linga cea pietonala ) pentru toata zona de dealuri! in acest fel s-ar degreva de traficul intens toate iesirile in str. Stefan cel Mare, Magheru si din zona aquaparcului!
Postat 18 Noiembrie 2019, 13:24 de seb77
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3149 RON
  • 1 EUR = 4.7787 RON
  • 1 HUF = 0.0144 RON