URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 Decembrie 2016, 10:34

Pe scena stelelor: O orădeancă a debutat la Opera Metropolitană din New York, în faţa a 4.000 de spectatori

Pe scena stelelor: O orădeancă a debutat la Opera Metropolitană din New York, în faţa a 4.000 de spectatori MINUNATĂ! Brigitta Kele a debutat pe faimoasa scenă a Metropolitan Opera din New York pe 16 noiembrie, cucerind publicul în rolul Musettei, o tânără îndrăgostită de un artist sărac, dar ademenită şi de bogăţiile pe care i le promitea un curtezan bătrân. "Kele a fost minunată la debutul ei, în special în faimosul vals «Quanto m’en vo»", a scris site-ul de profil broadwayworld.com despre prestaţia orădencei
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu o voce naturală, "mică" pentru spectacolele de operă, dar pură, o orădeancă a demonstrat că şi în artă obstacolele pot fi depăşite prin muncă şi încăpăţânare.

Aproape necunoscută în oraşul natal, Brigitta Kele a debutat luna trecută pe una dintre cele mai prestigioase scene ale lumii, la doar patru ani de la prima ieşire dincolo de hotare. Şi-a imaginat că va tremura de emoţii în faţa celor 4.000 de spectatori, dar după premieră spune că a reuşit să se simtă ca acasă...

Chemarea muzicii

Brigitta a început să cânte în corul Catedralei Romano-Catolice din Oradea, unde sora ei mai mare, Monika, era organistă. "Îmi amintesc ce emoţii aveam şi cu câtă seriozitate trebuia să tratăm fiecare piesă", povesteşte orădeanca, acum în vârstă de 38 de ani.

Spre deosebire de alţi artişti lirici, Brigitta şi-a început studiile muzicale târziu, primele lecţii primindu-le în particular de la soprana Boros-Konrád Erzsèbet când avea 17 ani. "Eram la Liceul Ady Endre şi mă gândeam ce voi face după Bacalaureat. De muzică m-am simţit cea mai apropiată", spune ea acum. Nu i-a fost uşor să recupereze bagajul de cunoştinţe pe care alţi aspiranţi de vârsta ei îl aveau deja. Totuşi, s-a ambiţionat şi a dat admitere la Facultatea de Muzică din Oradea, unde a intrat penultima.

"Eram foarte fragedă din punct de vedere vocal. De altfel, totdeauna am simţit că mă maturizez mai greu". Îndrumată de Lavinia Cherecheş, profesoara ei de suflet, s-a străduit să-şi depăşească "handicapul". "Vocea mea naturală nu este puternică. A trebuit să lucrez fiecare sunet", zice soprana, care a urmat ulterior un masterat la Academia de Muzică Gheorghe Dima din Cluj. Din anul II a reuşit să intre în corul Operei Maghiare din Cluj, pe a cărei scenă "am realizat pentru prima oară că m-am născut pentru asta".

Sport la operă

Cu timpul, Brigitta Kele a fost remarcată de impresari străini, astfel că din 2012 a fost cooptată în echipa de solişti a Operei din Dusseldorf. În Germania a convins publicul cu roluri precum Neda din opera "Paiaţe", de Ruggiero Leoncavallo, ori Mimi, din "Boema" lui Giacomo Puccini. "Pentru operă ai nevoie de şcoală serioasă şi de antrenament zilnic. Aşa cum sportivii îşi lucrează muşchii, noi ne lucrăm vocea, căci aceasta trebuie să se audă perfect, fără microfon, în săli cu mii de locuri. E şi acesta un sport", zice orădeanca.

De când i s-au deschis porţile marilor Opere, Brigitta a cântat la Paris, Strassbourg, Avignon şi Beijing. În 2014, în capitala Franţei a urcat pe aceeaşi scenă cu Angela Gheorghiu, în "Boema", care face portretul unor tineri artişti din Cartierul Latin al Parisului anilor 1840. În aceeaşi producţie, jucată apoi la Strassbourg, Brigitta a fost văzută de unul dintre consilierii artistici ai Operei Metropolitane din New York. "Bănuiesc că i-a plăcut, pentru că a doua zi mi-a spus că am primit un contract pentru stagiunea 2016-2017", povesteşte orădeanca.

Acasă la Met

După luni de pregătiri, Brigitta a debutat pe scena Metropolitan Opera pe 16 noiembrie, în rolul Musettei, în faţa unei audienţe formate din 3.800 persoane, americani şi străini veniţi să vadă un spectacol de mare tradiţie. "Regia este aceeaşi pe care a conceput-o Franco Zefirelli în urmă cu 35 de ani, cu decoruri şi costume clasice, plasate în lumea pariziană a secolului XIX", spune soprana.

Preparativele pentru o super-producţie cu decoruri grandioase, cu sute corişti şi figuranţi, nu au fost deloc uşoare. Premiera, însă, a ieşit ca la carte, Brigitta făcându-şi intrarea pe scenă într-o caleaşcă trasă de un cal adevărat şi interpretând-o magistral, cum au notat cronicarii, pe colerica Musetta, o tânără îndrăgostită de un artist sărac, dar atrasă de avuţia unui bărbat mai în vârstă. "Am crezut că voi avea emoţii când mă voi vedea pe una dintre cele mai mari scene ale lumii. În mod ciudat, însă, m-am simţit ca acasă", mărturiseşte soprana.

În această perioadă, orădeanca va da opt reprezentaţii ale "Boemei" alături de artişti lirici recunoscuţi în întreaga lume, sperând că Metropolitan Opera o va păstra apoi şi pentru alte proiecte. Succesul o bucură dintr-un motiv de suflet. "Tata m-a încurajat mereu să nu renunţ. A avut o viaţă grea, a fost croitor şi a crescut cinci copii. Deşi nu mai este în viaţă, am muncit pentru că am vrut să fie mândru de mine", spune artista. Şi chiar dacă el n-a apucat, sunt atâţia alţii care se bucură de succesul ei...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
mult curaj si sanatate, Brigitta! suntem mandri de tine!
Bravo, Brigitta! Imi aduci un sentiment urias de mandrie citind despre tine in gazeta. Desi nu te cunosc, pe tatal tau l-am cunoscut din anii 1990, un croitor cu mana de aur, cu bun simt, cu ochi voiosi si voce blanda, un caracter pe care il indrageau sute de doamne si domni deopotriva. Cu toata familia i-am fost clienti de atunci si pana dupa pensionare, când avea ultimul spatiu inchiriat in curtea blocurilor de langa de podul de pontoane. Ce a iesit din mana lui a fost un lucru pretios, facut cu pasiune si talent. Mult curaj sa ajungi in orice colt al lumii, sa fii recunoscuta si iubita de toti! Sanatate de fier, dra Kele! Sa duci cu mandrie numele in toate zarile!
Postat 10 Decembrie 2016, 21:10 de roger
BRAVO
Cred ca tatal domnisoarei s-a numit Kele Laszlo si la un moment dat a avut inchiriat un mic spatiu in str. Sovata ! Un om modest si cumsecade! Aschia nu sare departe de trunchi ! Un lucru e clar: la Opera Metropolitana nu te ia nimeni pe ochi frumosi ! Eu merg pe ideea ca Brigita este un talent nativ ! O fi fost si slefuit dar nu te poate invata nimeni sa simti muzica si sa transmiti emotionand astfel publicul ! Tehnica poate fi perfectionata, transmiterea unor stari nu se invata!
Postat 10 Decembrie 2016, 13:05 de TDS
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON