URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Ianuarie 2019, 13:44

Analiză Hotnews: Oradea a depus proiecte de 300 milioane euro, bătând Clujul, Bucureștiul și Sibiul în cursa pentru fondurile europene

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primăria Oradea a depus proiecte în valoare de 300 milioane de euro pentru a accesa fonduri europene nerambursabile pe actualul exercițiu financiar, până acum fiind câștigată finanțare pentru proiecte în valoare de 174 milioane de euro, restul fiind în procedură de evaluare. Astfel, orașul Oradea, cu un buget de circa 580 milioane lei și o populație de aproximativ 200.000 locuitori, bate Clujul, Sibiul și Bucureștiul la acest capitol, scrie Hotnews.ro

Prin comparație, Primăria Cluj-Napoca depus 39 de proiecte în valoare de circa 993 milioane lei (218 milioane euro), Primăria Sibiu a depus 23 de proiecte, în valoare de peste 320 milioane lei, iar Primăria Capitalei 13 cereri de finanțare, valoarea acestora fiind de circa 283 milioane euro. 

Sursa citată precizează că Bucureștiul are o populație de circa 1,9 milioane locuitori, iar Primăria Capitalei a avut în 2018 un buget local de 5,7 miliarde lei în 2018, Cluj-Napoca are o populație de 324,576 și un buget local de 742 milioane, iar Sibiul circa 150.000 de locuitori, iar anul trecut a avut un buget local de 310 milioane lei. Hotnews a realizat o analiză comparativă, încercând să explice cum a reușit Primăria Oradea să depună proiecte în valoare de 300 milioane euro, depăşindu-şi concurenţa.

”Atragerea fondurilor europene este o prioritate pentru Primăria Oradea. Ne putem tripla bugetele de investiții în felul acesta și putem rezolva problemele oamenilor într-un timp mai scurt. Astfel orașul prosperă și se dezvoltă. Am câștigat proiecte în valoare de 174 de milioane de euro în actualul exercițiu financiar, din care în anul 2018 am reușit să atragem 39 de milioane de euro. Mai avem în evaluare proiecte în valoare de peste 126 milioane de euro. Ținta noastră este ca în acești ani să absorbim peste 300 de milioane de euro”, a declarat  Bolojan. 

Oradea avea disponibili aproape 35 milioane de euro pe actualul exercițiu financiar, bani dedicați, dar fiindcă a avut proiecte pregătite a reușit să obțină 70 milioane de euro, bani luați de la alte orașe care nu au depus nimic sau au depus mai puțin. 

”Banii europeni au fost de două categorii, bani dedicați fiecărui oraș și bani în competiție, care nu erau dedicați și fiecare oraș depunea proiecte și putea câștiga finanțare. Cum au stat lucrurile cu banii dedicați? Aceștia s-au împărțit după următoarele criterii: jumătate din acești bani au fost împărțiți în mod egal la toate municipiile reședință de județ, iar cealată jumătate a fost împărțită direct proporțional cu numărul de locuitori. Așa s-a ajuns ca Cluj-Napoca să aibă 45 milioane de euro dedicați, iar cel mai mic municipiu să aibă cam 20 milioane de euro. Oradea avea cam 35 milioane de euro. Când ni s-a spus să depunem proiectele, s-a dat un termen. La termenul respectiv, anul trecut prin primăvară, au depus doar câteva orașe. Atunci au anunțat din nou că, dacă mai avem proiecte, putem să depunem pentru o sumă dublă, deci nu mai aveam 35 milioane de euro, aveam 70. Noi am depus pentru 70. Din nou, alte orașe nu au depus nici pentru banii alocați inițial și din nou au mai rămas niște bani și în vara anului trecut s-a deschis o ”axă de retrospective”, cine avea contracte de execuție finalizate până pe 9 octombrie 2018, putea să depună pe această axă. Au dat fiecărei regiuni de dezvoltare între 70 și 80 milioane de euro. În total au fost 520 milioane de euro, pe toată țara. Din toată țara s-a depus puțin peste 200 milioane de euro. Noi și Clujul am depus la maxim și au mai depus Iașiul, Galațiul. Deci noi depunând tot, am luat 70 milioane de euro și am mai depus proiecte de alte 70 milioane de euro și am câștigat tot. Cine a avut proiecte mature și până la termenul respectiv a depus, a luat banii”, a declarat Bolojan pentru HotNews.ro.

De ce a reușit Primăria Oradea și alte primării nu? Primarul spune că pentru a lua banii este nevoie de o echipă bună care scrie proiectele și de proiectanți buni, iar proiectele trebuie pregătite din timp. 

”În primul rând, ca să scrii proiecte, ai două variante. Ori ai o echipă puternică care scrie proiecte ori ai consultanți profesioniști. Dacă nu ai cu cine să le scrii, nu poți lua banii. Noi avem o echipă de 18 oameni, o direcție, care se ocupă de aceste chestiuni. Trebuie să ai proiectele mature din timp, o variantă de lucru. Noi acum știm pentru următorul exercițiu bugetar cam ce proiecte vor primi finanțare și pregătim studiile de fezabilitate pentru 2021 cand vom depune. Deci trebuie să te apuci cu cel puțin 1-2 ani înainte ca să le ai, fiindcă trebuie să faci licitații, studii de fezabilitate. Apoi, când apar axele, apar tot felul de modificări, de oportunități, pentru că la noi lucrurile nu rămân stabile, și atunci trebuie să ai capacitate de reacție rapidă. Asta înseamă să ai proiectanți serioși care au capacitate de a livra proiecte în 3-6 luni maxim, în așa fel încât să te miști repede. Noi avem contracte cu mai multe firme de proiectare, din toate zonele”, a mai explicat Bolojan.

În ceea ce privește birocrația, de care majoritatea primarilor se plâng, Bolojan a declarat că, dacă vrei banii, trebuie să depui efort. ”Birocrația este o realitate, dar nu ai ce face. Apar tot felul de probleme legate de declarații, dovedirea proprietății, care sunt foarte complicate, fiindcă necesită adoptarea inclusiv a unor hotărâri de Guvern, dar dacă asta este calea, trebuie mers pe ea”. 

Portalul de ştiri a publicat şi lista completă a proiectelor pentru care Primăria Oradea a obținut finanțare europeană, deschis de cel privind continuarea reabilitării sistemului de termoficare, în valoare de 25 milioane de euro. 

Vezi întreaga analiză a Hotnews aici: STUDIU DE CAZ Cum a reușit Primăria Oradea să depună proiecte în valoare de 300 milioane de euro și să bată Clujul, Bucureștiul și Sibiul în cursa pentru fondurile europene

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
25 Comentarii
Mark my words:
Dezvoltare exista pentru ca bani au intrat, DAR cheltuiala efectiva din partea PMO a fost minima, deci in mod normal nu ar trebui sa influenteze costurile de productie (vorbesc acum de incalzire). A doua problema este ca desi sistemul este nou-nout, nu are randamentul scontat, drept pentru care deja se vorbeste (in patria apei termale) despre un al doilea CET pe gaz. In alta ordine de idei, transportul in comun, cu toate investitiile in mijloace noi (sic! la mana a doua, dar noi pentru Oradea), a devenit din ce in ce mai anevoios si nu neaparat din cauza traficului, cat din cauza reducerii frecventei mijloacelor de transport (remember greva soferilor si vatmanilor?) ca urmare a disponibilizarilor: fix invers fata de trendul pe care ar trebui sa il aiba o localitate care se vrea eco. Nu mai punem la socoteala calculul prin care PMO subventioneaza 1/2 din abonamentele elevilor, dar da abonamente integral gratuite pensionarilor, pentru ca cei din urma voteaza. Vrei sa reduci numarul autoturismelor personale pe strazi? Nu trebuie sa inventezi apa calda, au facut-o altii pentru tine: introdu cat mai multe mijloace de transport in comun pe distante ce acopera intreaga zona metropolitana, redu pretul calatoriei si introdu autobuze electrice - daca poate Clujul accesa fonduri europene pentru asta, poate si Oradea ca doar e campioana in fata Clujului - si nu mai fa linii de tramvai care duc fix in acelasi punct ca cele existente. Imi pare rau sa o spun, dar am cam inceput sa imi ridic niste semne de intrebare, daca nu cumva Maria-Sa Bolo cel Mare si-a cam luat-o in cap de la atata lauda fara critica...
Postat 21 Ianuarie 2019, 16:59 de TomaAlimos
Experimental
Transportul local gratuit incepe sa fie un experiment real ( Luxemburg, prima ţară din lume care va avea transport public GRATUIT...Gabriela Firea promite transport public gratuit pentru toți bucureștenii).In mod cert se pot gasi mecanisme de finantare.Un oras puternic devine atractiv prin oportunitati salariale si costuri mici ale vietii.E oradea in top la capitolul asta? ...ma tem ca nu.Sunt realizari remarcabile si vor mai fi,dar te astepti ca sumele absorbite si investitiile facute sa se reflecte si-n buzunarele oradenilor.Altminteri e riscul sa fim doar niste constructori de piramide.
Postat 19 Ianuarie 2019, 23:03 de excalibur
ok
Cu navetistii din alte localitati care ar merge pe gratis fara sa plateasca nimic? Daca fondurile Ue se gata din diverse motive? ca de ex nerespectarea statului de drept ce faci? ciuciu fonduri Pana la urma stai la mana altora, esti dependent. E si asta o varianta, printre multe altele, nu zic nu. Dar vezi cazurile din spitalele austriece de ex. Romanasii mergeau la Viena sa se trateze gratis, la spitale de stat. Fara sa plateasca. La un moment dat decontarile CAS au stagnat, austriecii au ramas cu gaura, asa ca au zis ori banii jos ori valea. La fel turcii nu recunosc decontul in sanatate. Banii jos. Solutia ta mi se pare un pic fantezista. La un volum zilnic de 5,000 navetisti externi care folosesc transportul comun, la o medie de 3 lei biletul, rezulta o gaura de 15,000 lei/ zi. rezulta o gaura de toata frumusetea de 450,000 lei/ luna. Fain
Postat 19 Ianuarie 2019, 21:43 de cetateanbihorean
excalibur
2000€ pe cap datorie/orădean sau cetățean Român??? Nu e tot una pt cine se investesc banii.
Postat 19 Ianuarie 2019, 21:22 de Sandu1206
rectificare
cam 2000€ datorie pe fiecare cetatean roman(pe google gasim cifre intre 1600-3500)
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:55 de excalibur
Solutie otl
Sa se faca un calcul cit e bugetul anual al regiei.Se imparte acest buget la numarul locuintelor impozabile de pe teritoriul orasului.Rezulta o suma.Suma se constituie ca o taxa de mobilitate ,asimilata impozitului pe cladiri,cu care se asigura transportul gratuit pe teritoriul orasului.Investitiile oricum le face primaria,din fonduri europene.
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:46 de excalibur
Concluzie
Romania e in proces de shutdown.Resursele deturnate,obligati de ue sa inchidem centralele pe carbune pe motiv de poluare, in timp ce germania si-a redeschis centralele pe carbune dupa fukushima.Tragem de energia hidro lasata de comunisti(uite un film de propaganda sahia: www.youtube.com/watch?v=VCRGL0gf4Fo&feature=related).Desigur aceeasi germanie negociaza preferential pretul gazelor cu gazprom, in timp ce pe noi ne-au scos la inaintare cu scutul antiracheta, ca sa putem obtine scorul maxim.Lemnul de foc se exporta la greu in ungaria si turcia, pentru ca noi avem gaze.Da, 30% din populatie, ungaria 90.Dezvoltarea romaniei se face cu pretul a 100 mld € datorie externa.Publica vreo 40.20.000 €/cap de locuitor.O garsoniera modesta.
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:39 de excalibur
vino tu cu o solutie mai buna
Poate eu nu o cunosc, poate conducerea orasului si Otl n-o stie. Da asta cu subventionarea nu e imposibila, dar se pierd bani. Se pierd bani pentru calatorii straini, din alte localitati care traverseaza Oradea de ex si beneficiaza de subventii din banii oradenilor. E corect? Apoi explica-mi un pic cum o societate care ofera servicii subventionate populatiei, poate sa investeasca pe viitor in modernizarea parcului, mentenanta, alte investitii?? Taiem dintr-o parte si dam in alta, nu? Pentru ca e clar ca subventionand serviciile societatea merge in pierdere. Deci de unde banii pentru asa ceva?
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:29 de cetateanbihorean
sanducu
Pe tine te asteapta un dosar penal din partea d-lui doseanu.Recomandarea mea ar fi sa ramii in delegatiile pe unde ai fost sau esti trimis...Avantajul recluziunii este ca sunt 10-30 in camera si nu se plateste intretinere.Trei camere pentru o persoana e cam mult,e chiar o risipa nejustificata, un fel de onanie.Important ar fi ,pentru umanitate, sa folosesti totusi ,prezervativ...sau o vasectomie,ad libidum.PS: te-am mai rugat sa-mi dai ignore, comentariile mele nu te privesc.
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:23 de excalibur
investitii pierdute de Ro in 10 ani
- Marubeni Jpn, putere instalata 250 MW, sursa termo- gaz, valoare 170 mil Eur pentru Electrocentrale Buc - Electrababel putere instalata 400 MW, valoare 400 mil Eur, termo gaze la Borzesti - CEZ Cz, 400MW, termo gaze la Galati, valoare 400 mil Eur - Enel 800 MW termo carbune, val investitie 1 mld Eur la Braila - Consortiu multiplu 1400 MW, nuclear la Cernavoda, 1,4 mld Eur - Chiana Huadian Engineering 500 MW termo lignit, 877 mil Eur la Rovinari Si ultima stire, pe adevarul: de ce stau bucurestenii in frig. Interesele din jurul dezastrului de la Radet. Ca sa aveti un grad de comparatie. Aia ar da aproape oricat ca sa aiba caldura, pacat ca nu se poate.
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:21 de cetateanbihorean
Exemplul2
Locuiesti in sinmartin si ai o ruda bolnava la judetean.5km otl pina in oras 3.5lei.2.5km Tramvai nufaru -piata 3 lei. 2.5km Autobuz piata-spital 3 lei. Total 10 km contra 9.5lei.Dus-intors 20km=19 lei.19 lei=4litri carburant .Adica 40 km -50 km cu masina personala.E o problema daca esti si sarac,si prost,si taran si folosesti mult laudatele mijloace de transport in comun.Care din motive de poluare si aglomeratie s-ar putea sa devina gratuite(subventionate 100%) intr-un viitor nu prea indepartat.Preturile maxime sunt un stimulent foarte bun,iti mentin adrenalina in singe la cote ridicate,in felul asta poti face fata mai bine dezvoltarii.De asemenea mentin cererea la cote maxime,cererea produce profit,profitul inseamna investitii,investitiile aduc dezvoltare si astfel am obtinut un perpetuum mobile.Data viitoare facem un calcul pentru gigacalorie: 1gcal=1162kwh. gazul costa 0.16lei/kwh. Te costa gcal cu centrala ta proprie 185 lei.Sa nu uitam ca pretul carburantului incumba 50% accize .Intrebare: de ce regiile de transport local nu sunt scutite de aceste accize.In tarile civilizate motorina folosita pentru incalzirea cetatenilor nu este purtatoare de accize.
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:13 de excalibur
excalibur
E bine. Doar tu sa taci și e bine.
Postat 19 Ianuarie 2019, 20:06 de Sandu1206
exemplul tau
Du-te la plimbare un pic cu autobuzul in Olanda sau GB de ex. O calatorie doua sau trei statii! Costa vreo 3-4 eur|Lire. Scump. Trebuie stabilita politica. De ex in SUA orice institutie, pana la spital are ca obiectiv profitul. Sau se merge pe politica franceza de dezvoltare Unde de ex serv publice de sanatate sunt subventionare de la buget. Eu personal prefer varianta Americana. Din profit poti face investitii in continuare, ducand la un grad ridicat de autonomie fata de bugetul local/general. Vezi cazul ADP Oradea, care nu Mai Ia subventii de la PMO ci trebuie sa se gospodareasca Singura si sa urmareasca sa se dezvolte prin forte proprii, adica prin profitul obtinut din serv prestate.
Postat 19 Ianuarie 2019, 18:31 de cetateanbihorean
da si nu
Dezvoltare deja exista. Tu vorbesti de putere de cumparare, salarii, venituri. Si aici PMO poate face jocurile indirect. Crescand preturile in Oradea, firmele venite si care vor veni sunt obligate sa se adapteze. Spre exemplu, intr-un oras cu nivel de trai ridicat si scump, o firma de facut confectii lohn nici nu are ce cauta, firma care prin definitie cauta salariati platiti putin. Si exemplele pot continua. Sunt chestii care nu tin de primar si influenteaza bunul mers al lucrurilor, de ex o universitate puternica. Ce poate face primarul- infrastructura rutiera, energetica, feroviara, mediu bun de afaceri, parcuri industriale, conexiuni cu alte orase, samd eu cred ca a facut si va face. Trebuie rabdare. Investitiile facute din fonduri nu ar trebui sa duca la o gratuitate sau o mocangeala a serviciilor, ci cu economia facuta, prin stabilirea unui pret decent, cu veniturile din servicii sa fie reinvestite mai departe in alte investitii si tot asa. Ce ar fi daca de ex PMO ar subventiona Aquaparkul de ex? Ai fi multumit? Asta in schimb ar sustrage o parte din veniturile orasului spre un pret ieftin, de care ar profita si alti expati, iar orasul ar fi vaduvit de niste venituri din care ar putea sa se face o noua parcare supraetajata de ex sau altceva. Daca se subventioneaza ceva, asta ar trebui sa fie categ defavorizate, oameni fara adapost, samd.
Postat 19 Ianuarie 2019, 17:54 de cetateanbihorean
cetatean
"Investitiile facute de PMO trebuie cumva reflectate-n pret".Pai nu prea,atita timp cit sunt preponderent fonduri europene.Eventual chiar scaderi de preturi, cind treci de pe carbune inferior pe gaz.Un mic calcul biliar:Oradea-felix,pret vechi 3lei pret nou 3.5lei. Total 5km.Dus intors 10km =7lei.Cu 7 lei cumperi 1.4litri carburant.Cu care mergi 14km cu orice gioarsa care consuma 10l/100km.Daca sunt 2 persoane ,trebuie sa fii idiot sa mergi cu autobuzul.Explicatia cresterii tarifelor: scumpirea curentului.Sau faptul ca exista cerere. Ce am vrut sa spun e ca dezvoltarea asta ar trebui sa-i vizeze si pe locuitorii urbei,in viata de zi cu zi... nu doar turisti,aeropurtati,storia.ro,hotnews,omul centenarului samd.Adica ar trebui sa fie chiar o prioritate.
Postat 19 Ianuarie 2019, 16:14 de excalibur
Date Zf
1. primele date oficiale despre sist energetic: o treime nu functioneaza din motive administrative, tehnice si de mediu. Acum Romania nu rezista fara importuri. Sursa: Zf.ro Piata spot a energiei electrice a consemnat recorduri la pretul la energie electrica in Romania. 2. Zf.ro iluzia independentei energetice: doar 40% din parcul de priductie a dnergiei functioneaza in miez de iarna. Romania importa pentru consumul intern 3. Romania a ratat in ultimii zece ani investitii in proiecte energetice de aproape 7 mld Eur. Ce s-a construit totusi intr-un sistem care sta sa crape? Zf.ro 4. Concluzii: fiind prea atenti si concentrati in a distrubui veniturile statului pe mariri de salarii, pensii, pensii speciale si bugetari, lasand investitiile nevesare in infrastructura rutiera, energetica pe locuri secundare, guvernul populist psd-alde condamna Romania la saracie si subzistenta pe termen mediu si lung. Fara investitii nu pot aparea economii de pret la consumatori, pentru ca un sistem vechi are pierderi mari, deci costuri mai nari, platite indirect din banii nostri, in loc sa-i folosim pe alte proiecte. Cerc vicios si saracacios. Pentru PMO, la fel, Bolo nu e adeptul unui pret “moca” tocmai pentru ca i parte a veniturilor orasului ar fi folosite pentru subzistenta nu dezvoltare in proiecte noi. Asa sunt astia liberali, mai nepopulisti. Nu pita si circ boborului ca sa le inchida gura. Drumuri, poduri, parcuri samd. Civiluzatie, tocmai ceea ce tanjim noi de la vestici
Postat 19 Ianuarie 2019, 13:36 de cetateanbihorean
excalibur
355 pe luna decembrie la 3 camere, o persoana. Nu mi se pare mult
Postat 19 Ianuarie 2019, 13:16 de Sandu1206
excalibur
Tu traiesti intr-o lume paralela! Investitiile facute de PMO trebuie cumva reflectate-n pret! Ai un pret decent, da, chiar subventionat. Ca tu ai vrea sa fie aproape moca, viseaza frumos in continuare! Exemplu: in Bucuresti Societatea corespondenta de incalzire e falimentara, fara investitii, bucurestenii fac cerere si se milogesc iarna sa le dea si lor ceva caldura. Bucuresti, capitala Romaniei, oras european. Am sa-ti vin si cu date concrete despre lipsa investitiilor in industrie. Spuse nu de mine, ci de altii mai experti
Postat 19 Ianuarie 2019, 13:11 de cetateanbihorean
Serparie
"lipsa investitiilor din ultimii ani".Platim de vreo 10 ani certificate verzi cu care am cumparat din germania parcuri fotovoltaice si din olanda turbine eoliene.Romania arata foarte bine la producerea energiei dar rezultatul iese scump si prost.Pentru ca e hacuita de smecheri si pseudospecialisti.Iar noua ni se servesc realitati paralele.E criza de lemne de foc pentru romani in timp ce lemnele se degradeaza prin paduri doboriti de furtuni si se exporta la greu in ungaria si turcia.In oradea gigacaloria a ajuns la 320 in timp ce se cumpara gazul direct de la transgaz cu 30% sub pretul pietei,se face cogenerare iar o parte din termie se produce geotermal.
Postat 19 Ianuarie 2019, 12:01 de excalibur
Lipsa investitiilor
Excalibur, de aceea importam masiv energie si avem cel mai scump curent momentan din UE pentru lipsa investitiilor din ultimii ani. Documenteaza-te. Jumatate nu functioneaza din diverse motive. Crisdumi, tie nu ma mai chinui sa-ti raspund, chiar nu are rost. Continui sa dovedesti cat poti sa pricepi. Dar mnoah, e normal sa apara si un procent de oameni ca tine.
Postat 19 Ianuarie 2019, 11:10 de cetateanbihorean
Paradox
Tot adunam,suntem pe primul loc din tara, dar rezultatul ne da cu minus.Adica sunt realizari remarcabile si indiscutabile(infrastructura,spitale),din pacate umbrite de costurile vietii de zi cu zi,in special gigacaloria si transportul in comun.Inclusiv taxe si suprataxe.Prin comparatie, o tara cu resursele energetice ale romaniei sa ajunga in pragul colapsului,ceva nu e in regula in atmosfera...si in topurile astea
Postat 19 Ianuarie 2019, 11:00 de excalibur
10*
Cel mai bun primar al orașului de până acum! Bolojan face istorie.
Postat 18 Ianuarie 2019, 23:23 de Adrian_Preda
!
Asta in timp ce europarlamentarii PNL au votat ieri un proiect care propune ca Romania sa ramana fara fonduri europene. Bravo PNL!
Postat 18 Ianuarie 2019, 22:51 de 1x1
CrisDumi
Mai trebuie sa crești
Postat 18 Ianuarie 2019, 21:00 de Sandu1206
21 din 99 ...
... mult sub Arad !?! Cu ceva mai mult, cam 2 Euro pe cap de locuitor, decât Vaslui !?! Bani pentru turnat beton la Oradea ... în timp ce Clujul, spre exemplu, a luat mai puțin din "structurale" decât Oradea pentru că a preferat să influențeze grosul, trăgând autostrada către el și banii din "coeziune" ca să-și rezolve viitorul metrou !?! Bolojan a luat plasă în jocul finanțărilor europene ... neștiind nici măcar atât, că un "ou" este mai valoros decât un "kwh" chiar dacă e mai ieftin pe piață și aparent mai nesemnificativ. Căci dintr-un ou poți face mai mulți kw, dar invers e cu sprijin de la o "găină" pe care, dacă nu o ai ... admiri "cocoșul" și tot cu burta goală rămâi !?! Rezultatul e că ... salariul mediu în Cluj e de 3.160 lei lunar, iar în Oradea de 2.420 lei conform INS pe 2018 !?!
Postat 18 Ianuarie 2019, 18:45 de CrisDumi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON