SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?

Colțul juridic
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Aprilie 2018, 13:15

ALDE critică de pe margine mutarea tiselor din faţa Teatrului. "Bolojan a poftit, a obţinut: A ras şi Piaţa Ferdinand!"

Reprezentanţii ALDE - partid care nu este reprezentat în Consiliul Local Oradea - critică de pe margine mutarea tiselor din faţa Teatrului Regina Maria, acuzându-l pe primarul Ilie Bolojan "de gesturi anti natură", că betonează spaţiile verzi şi că le face o nedreptate cetăţenilor oraşului.

"A poftit, a obţinut: A ras şi Piaţa Ferdinand!", se arată într-un comunicat semnat de liderul ALDE Bihor, Ciprian Blejan, care critică stilul autoritar, "demn de un comandant suprem" al lui Bolojan, acuzând că "a mai terminat cu o parte a trecutului oraşului Oradea". "Ascunzându-se în spatele unui proiect de "modernizare" prin care se vrea pietonalizare, liderul PNL Bihor a reuşit, în sfârşit, să scape de arborii tisa din faţa Teatrului de Stat", acuză el în document.

Blejan afirmă că arborii de tisa "i-au stat mai mereu în cale dlui primar, presa locală relatând în mai multe rânduri despre modul ironic şi uneori răutăcios în care şeful administraţiei orădene vorbea despre ecologiştii care pledau cauza tiselor" şi spune că acesta este un primar „anti-natură”.

"Nu este primul gest anti-natură al dlui Bolojan, domnia sa trecând deja cu buldozerul peste multe zone verzi ale urbei. Din păcate, în mare parte, noile spaţii verzi şi parcuri prezentate cu aplomb de Municipalitate ies în evidenţă mai mult prin piatră şi beton decât prin verde natural", arată textul citat.

Amintind că "spaţiile verzi reprezintă plămânii unui oraş", Blejan mai afirmă i că eliminarea cu bună ştiinţă a avantajelor oferite de natură "reprezintă un act de nedreptate pentru toţi cetăţenii unei urbe".

"Condamn public decizia de a îndepărta arborii tisa din Piaţa Ferdinand – ei fiind astfel sortiţi pieirii într-un timp relativ scurt – foarte mulţi orădeni get beget având de acum înainte doar amintirea unui loc îndrăgit.  Oraşul Oradea nu merită un asemenea lider!", încheie comunicatul.

După cum se știe, toate cele 14 tise din Piaţa Ferdinand, mai precis din faţa Teatrului orădean şi din jurul statuii Reginei Maria, au fost mutate săptămâna trecută în Parcul 1 Decembrie. Muncitorii RER Vest au fost cei care, marţi şi miercuri, au luat pe sus arborii, pentru ca apoi să-i replanteze, astfel că piaţeta a rămas acum fără pic de verde. Această zonă urmează să intre în şantier, Primăria pregătind un proiect de reamenajare, Piața Ferdinand urmând să devină preponderent pietonală.