URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Decembrie 2013, 14:43

Prin Oradea, la pas: Oraşul de pe Criş va fi poarta de intrare în România pentru unul dintre cele 12 trasee europene de drumeţie

Prin Oradea, la pas: Oraşul de pe Criş va fi poarta de intrare în România pentru unul dintre cele 12 trasee europene de drumeţie CĂRĂRI EUROPENE. Scopul magistralelor europene de drumeţie este să promoveze rutele montane unde pasionaţii pot face excursii la pas. O astfel de magistrală va trece şi prin Oradea, dând montaniarzilor posibilitatea să descopere şi frumuseţea oraşului
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cu rucsacii în spate, entuziaşti şi sprinteni, europenii ar putea descoperi Oradea şi Bihorul la pas. Asociaţia Europeană pentru Drumeţie, prin clubul românesc afiliat, SKV, vrea să treacă prin Bihor una din cele 12 magistrale europene ale drumeţiei - trasee dedicate turiştilor care preferă excursiile pedestre.

Pe la vecinii maghiari trec deja mai multe asemenea trasee, unul urmând să fie prelungit prin Oradea şi prin zona montană a Bihorului. Căci frumuseţi de văzut sunt destule şi aici...

Asociaţie cu tradiţie

Una din cele mai vechi forme de turism, drumeţia, este la tot mai mare căutare în Occident. Sătui de agitaţia şi poluarea oraşelor, vest-europenii abia aşteaptă să se plimbe în mijlocul naturii şi să inspire aer curat. "Drumeţia este cel mai accesibil, cel mai ieftin, cel mai reconfortant şi cel mai sănătos mod de a petrece timpul liber", spune Marcel Şofariu, directorul SKV - Asociaţia Carpatină Ardeleană a Turiştilor, cea mai veche asociaţie de drumeţie montană din România şi singura membră în Asociaţia Europeană de Drumeţie (ERA).

Înfiinţată în 1880, SKV a avut printre membri personalităţi de prim rang: biologul Emil Racoviţă, fostul prim-ministru din anii '20 Take Ionescu, compozitorul Gheorghe Dima. "SKV a construit zeci de cabane, a marcat sute de kilometri de trasee montane, a iniţiat primele acţiuni de escaladă, primele ture pe schiuri şi primele acţiuni de salvare montană, fiind un precursor al Salvamontului", explică Şofariu. Tot SKV a pus bazele staţiunilor Poiana Braşov şi Păltiniş. În prezent, asociaţia are sediul central în Sibiu şi filiale doar în Braşov, Cluj, Sighişoara şi Sebeş, dar vrea să refacă tradiţia turismului pedestru în întreaga Românie.

01 harta.jpgOradea musai

În octombrie, preşedinta ERA, Lis Nielsen, a făcut o vizită în România şi a discutat cu Şofariu despre magistralele europene de drumeţie, adică traseele anume create şi promovate pe întreg continentul, şi despre cum pot fi acestea continuate în România. În prezent, Europa are 12 astfel de magistrale, din Norvegia până în Spania şi din Marea Britanie până în Grecia, dar niciuna nu trece pe la noi. Conducerile celor două asociaţii vor să schimbe acest lucru, mai cu seamă că munţii româneşti sunt lăudaţi peste tot pentru peisajele unice. Ca urmare, au stabilit că România va fi străbătută de două magistrale: E3, care acum se termină în Ucraina, şi E8, cu capăt de linie în Ungaria. E3 va intra în ţară pe la Sighetu Marmaţiei, iar E8 prin Oradea.

Din Maramureş, magistrala E3 va urma lanţul Carpaţilor până la Turnu Severin, iar apoi va trece în Serbia. E8 nu are deocamdată stabilit un traseu exact, proiectul fiind în fază incipientă. "Definită este doar intrarea, pe la Oradea, dar apoi totul este deschis ca parcurs", spune Şofariu. Drumul va merge către Apuseni, iar apoi va coborî spre ceilalţi munţi din Carpaţii Occidentali. Rămâne de văzut pe unde anume şi dacă se va uni sau nu cu E3 ori va ieşi din ţară paralel cu aceasta.

Aceleaşi poteci

Stabilirea magistralei europene prin Bihor înseamnă că SKV va marca un traseu format exclusiv din cărări ori poteci pe unde turiştii să poată merge pe jos. Bineînţeles, acest lucru se pretează cel mai bine pentru zona montană. "Nu vor fi construite poteci noi, ci vor fi alese cele mai potrivite dintre cele existente, care vor fi conectate şi aduse la un standard mai bun", explică şeful SKV. Concret, asta înseamnă că traseele montane deja existente în Bihor vor fi îmbunătăţite, cel mai probabil cu bani europeni. Până să ajungă acolo, turiştii vor trece şi prin Oradea, pe un traseu turistic pietonal care va cuprinde cele mai importante zone.

Chiar dacă noul proiect nu va fi prea vizibil pentru localnici, în mod cert va asigura promovarea Oradiei în faţa europenilor, care vor avea un motiv în plus să ne caute oraşul pe hartă. Ba chiar să îl şi viziteze, la pas...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Bravo, gibonule !
Ce instinct de om politic are gibonul ! Ce ,,simt" ! Cum a stiut el ca prin Oradea va trece un traseu european de cararui... Asa se explic piz...tele de biciclete (folosite pt. a parcara masinile sau pt. a stationa pe perioada aprovozionarii masgazinelor). Eu zic sa le dezasfaltezi... cine naiba face drumetie pe asfalt ?! Du-te la tara, pe plaiurile natale iti vin ideile si-ti incarci bateriile si vezi sa inventezi o taxa pt. drumeti.... Cum sa-i lasi sa ne roada uzeze cararile fara sa plateasca ?! Si vezi ca boii sa varuiasca peste tot, nu care cumva vreun drumet sa-si puna rucsacul pe cararuie/trotuar si sa nu plateasca.
Postat 18 Decembrie 2013, 16:16 de DlGoe
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON