URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Iunie 2011, 11:29

OTL transfrontalier: Din toamnă vom avea zilnic 3 curse până la Biharkeresztes

OTL transfrontalier: Din toamnă vom avea zilnic 3 curse până la Biharkeresztes DU-TE, VINO. Achiziţionate în urmă cu doi ani de la reprezentanţa din Ungaria a fabricantului, cele mai noi autobuze ale OTL vor trece din nou graniţa la toamnă. Nu de tot, ci pentru a asigura naveta orădenilor stabiliţi dincolo de Borş
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Joia trecută, reprezentanţii orădenilor care s-au mutat în ultimii ani în satele maghiare din apropierea graniţei au participat la o dezbatere publică organizată în sediul Primăriei Biharkeresztes, împreună cu oficiali ungari şi cu reprezentanţi ai regiei orădene de transport în comun.

Ce căuta OTL în Ungaria? În condiţiile în care combustibilii s-au scumpit foarte mult în ultimii ani, iar salariile primite în ţară le-au scăzut la fel de mult, bihorenii de dincolo de Borş au solicitat regiei să înfiinţeze curse regulate de autobuz care să le faciliteze accesul la locurile de muncă, pentru ei, şi la şcoală, pentru copiii lor. Cu succes, spune managerul Csuzi Istvan, întrucât cererea le va fi satisfăcută chiar în această toamnă.

Dezbatere în deplasare

Primăria Biharkeresztes a găzduit săptămâna trecută primul "for civic" destinat cetăţenilor români care locuiesc în zonă, desfăşurat bilingv, în limbile română şi maghiară.

"Numai în Biharkeresztes şi Artand domiciliază oficial 471, respectiv 192 cetăţeni români, cu toţii veniţi din Oradea. Mai sunt câteva sute în alte localităţi din stânga şi din dreapta şoselei spre Debreţin, prin Puspokladany, Bedo, Mezopeterd...", spune Cristian Abrudan. De trei ani, bărbatul locuieşte în Artand împreună cu soţia şi fiul său, iar toţi vecinii sunt şi ei orădeni. "Am cumpărat case aici fiindcă sunt de patru-cinci ori mai ieftine ca la noi, dar toţi lucrăm în Oradea şi ne considerăm români", explică el.

Problema e, însă, transportul zilnic. "Când nu lucrez în aceeaşi tură cu soţia, o duc în zori la serviciu, apoi mă întorc să-l iau pe copil şi să-l duc la şcoală pe ora 8. La 12 sau la 13 îl iau din nou acasă, apoi merg eu la muncă, iar nevasta trebuie să aştepte până seara, când termin, pe la rude sau prieteni, ca să ne întoarcem împreună", povesteşte Cristi. Concluzia e limpede: pe lângă combustibili, familiile care au o singură maşină şi copii de şcoală cheltuie şi foarte mult timp.

OTL la "export"

01 Csuzi Istvan.jpgÎn asemenea situaţie, orădenii din satele maghiare au cerut ajutorul OTL, iar managerul regiei, Csuzi Istvan (foto), consideră că problema poate să le fie rezolvată.

"Încă de anul trecut se discuta despre integrarea transportului în comun pe relaţia Oradea-Debreţin, iar OTL şi conducerea Zonei Metropolitane Oradea au depus un proiect transfrontalier în cadrul Programului Ro-Hu, în valoare de circa 200.000 de euro, pentru realizarea unui studiu de trafic. Înainte de asta, Primăria Biharkeresztes a tatonat terenul cu societatea Hajdu Volan, dar aceasta nu a fost interesată", spune managerul OTL.

Cum, însă, viaţa bate birocraţia, conducerea regiei orădene a decis să ocupe culoarul liber, trecând la fapte chiar înainte de aprobarea proiectului, preconizată pentru această toamnă. "Am calculat că la un grad de încărcare a autobuzelor de 30% şi la un preţ al biletului de 5 lei pentru o călătorie, cursele regulate între Oradea şi Biharkeresztes pot fi viabile din punctul de vedere al economicităţii", afirmă Csuzi.

Ca atare, din septembrie, între Oradea şi Biharkeresztes va circula un autobuz al OTL de trei ori pe zi, urmând ca ulterior, dacă se dovedeşte util, numărul curselor să fie suplimentat la cinci pe zi.

Două ţări în opt staţii

La întocmirea graficului de circulaţie, OTL a ţinut cont de orele la care trebuie să facă deplasările majoritatea orădenilor de dincolo de Borş.

Potrivit spuselor lui Csuzi, prima cursă va porni din Oradea la 5.30 (ora României) pentru a aduce la 6.30 călătorii de la Biharkeresztes, urmând ca sosirea la Oradea să fie pe 7.30. A doua cursă va porni din Oradea la ora 16.00, iar o a treia la 21.00.

În ce priveşte traseul, acesta va avea capete de linie la autogara din Biharkeresztes, aflată în curs de amenajare lângă gara feroviară, iar în Oradea fie viitoarea autogară din Nufărul, fie actuala autogară din Velenţa, şi va avea opt staţii intermediare: două în Biharkeresztes, alte două în Artand, una în Borş, una în Sântion (lângă terenul de fotbal) şi una la intrarea în Oradea, pe bulevardul Dacia, în zona blocurilor în zigzag.


"Pe lângă orădeni, din zona Biharkeresztes vom avea şi pasageri unguri, cărora le e mai uşor să vină la oraş în Oradea decât la Debreţin. O categorie clară de clienţi vor fi producătorii de legume, care pot veni la noi şi care au preţuri mai mici decât agricultorii noştri"

Csuzi Istvan, managerul OTL

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Replica ptr Mariska
ptr maria ori ....mariska , cum vrei , daca imi citeai cu atentie comment-ul si daca ai intelege bine limba romana, ai fi inteles ce am vrut sa spun in acest comment, dar...se pare ca ai luat BAC-ul intr-un liceu fara videocamere de supraveghere !
Postat 07 Iulie 2011, 19:57 de Floricita Ingrozita
ptr. floricica
FLORICICA. traiesti pe alta lume, ungurii nu vin in Oradea pentru cumparaturi sau pentru a vinde noi mergem la cumparaturi ieftine pentru a vinde mai scump.CE TE SUPARASAU CE PROBLEME AI TU IN GENERAL CU OAMENII UNGURI ?
Postat 30 Iunie 2011, 22:50 de maria
ptr.ovidiu
Ovidiu,treci dincolo de granita sa fii putin mai culturat, iti lipseste, SI E PACAT SA MORI PROST.
Postat 30 Iunie 2011, 20:56 de levendula
ptr.ovidiu
Ovidiu,treci dincolo de granita sa fii putin mai culturat, iti lipseste, e pacat.
Postat 30 Iunie 2011, 20:52 de levendula
destepti....
Vai de voi...atat stiti:****...dar cand mancati produse unguresti si inundati parcarile la malluri si supermarketuri unguresti, mai va duceti aminte si de cateva cuvinte ungurest. Sunteti niste sovinisti si meritati niste porti de fier pe la hotare, cu mentalitatea asta aveti loc doar in BALCAN
Postat 24 Iunie 2011, 11:39 de iancu
Ingrozita
Ei bine,iata o noua mostra de tradare netaxata si nebagata in seama de nimeni : adica scrie clar in articol ca firma Hajdu Volan din Ungaria , nu era interesata - fantastic !!!! adica, chiar asa? daca ar fi fost o cursa rentabila dpdv financiar ar fi ratat-o ungurii? - niciodata , va garantez. Dar fiind director Csuszi bacsi, a zis ca hai sa ii ajutam pe "preamaiminunatii" nostri ....oradeni (unguri in general)- si asta numai si numai de dragul de a ne pune la dispozitie legumele lor unguresti si ....proaspete ! Multumim Csuszi bacsi, pe banii contribuabililor oradeni, ca iti faci tu relatii !!! A dracului pielea pe voi !
Postat 21 Iunie 2011, 08:33 de Floricita
un lucru bun
este un lucru bun ca se extinde otl dar ar trebui sa inceapa in jurul oradiei , pt ca in zonele rezidentiale precum grigorescu sau sintandrei sau la paleu stau mult mai multi oameni decat in artand sau biharkeresztes , si cred ca ar fi mai rentabile cursele astea , si cred ca nici drumurile nu sunt o piedica , inspre zonele amintite de mine drumurile sunt destul de bune.
Postat 16 Iunie 2011, 09:46 de zeus
manele
mai ghiusi ciusi, mai ai un pic si te dam afara intr-un tramvai in flacari, din ala pe care l-ai vopsit ungureste si ai scris timpenii indomongoloide, mizerie de **** nenorocit ce esti. auzi la el vrea sa faca o noua cursa nerentabila platita din bugetul orasului care finanteaza OTL, de parca bozgorilor de dincolo de fisie asta le lipsea ca sa ne inunde pietele cu mizeriile lor. huuuooo, mori vieeeerrrrrrmmme !!!!!!!!!!
Postat 15 Iunie 2011, 23:19 de ovidiu
Votez pentru Nufărul
Ar fi mai avantajos să plece autobuzul din Nufărul, că e mai accesibil. @anonimus Dacă vor fi aceiaşi controlori, uităm să-i mai luăm la întoarcere :D
Postat 15 Iunie 2011, 09:52 de The Fan
Aia da!
Transportul in comun nu merge prea bine la Oradea dar hai sa il extindem la fratii de peste granita... Tileagdu e la 20 de km de Orade si n'avem nici o cursa pana acolo, nici macar zona metropolitana nu e acoperita, decat de pirati si frme obscure cu autobuze de-o varsta cu bunica... Oare ce buszuri o sa trimita ? tot alea jegoase de prin oras ? alea pe care nu le-au spalat de la achizitie ? or sa fie acceasi controlori ?
Postat 14 Iunie 2011, 15:03 de anonimus
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON