URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 22 MAI 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Formidabil cum un fapt aproape banal, până la urmă, se rostogolește pe Facebook pe baza unor știri false. Povestea a căpătat proporții tragice, mai ales la comentatorii de peste munți, care erau aproape gata să vină să ne salveze simbolul național. Frați români verzi, rămâneți la locurile voastre: Patria nu este în pericol!
Zic şi eu
Adrian Cris
Anul trecut, tot la jumătatea lunii mai, vă împărtăşeam o "Poveste din Sicilia", cu un tânăr plecat din Găeşti, dar în continuare legat de ţară, inclusiv prin site-urile de ştiri, care zicea că nu s-ar întoarce. "Banii pe care voi îi primiţi acum sunt bani mincinoşi, n-o să vă ţină mult", zicea Ionuţ, mai lucid decât mulţi dintre cei de acasă, care începeau să guste majorările de salarii oferite bugetarilor.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La o primă analiză, bazată pe obida generală şi frustrările acumulate, motivele de a sta acasă par mai multe. Supărarea pe politicieni nu e o boală românească, funcţionează oriunde în lume. La noi pare mai aprigă din cauză că şi noi suntem mai aprigi la mânie. Pe lângă asta, mai ajută şi randamentul scăzut al clasei politice.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe cine intenţionaţi să votaţi duminică, 26 mai, la alegerile pentru Parlamentul European?
















De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Iniţiativa de revizuire a Constituţiei în sensul interzicerii ocupării funcţilor publice de către persoane condamnate este constituţională. Recent, a fost publicată pe site-ul Curţii Constituţionale Decizia nr. 222 din 9 aprilie 2019 prin care Curtea Constituţională a stabilit că iniţiativa de revizuire a Constituţiei, iniţiată de un număr foarte mare de cetăţeni, este constituţională şi poate să îşi continue parcursul legislativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Deşi numărul cazurilor de cancer al stomacului sunt în continuă scădere, totuşi această boală rămâne încă o problemă, studiile epidemiologice sugerând că riscul de a face boala este mai mare la clasele sociale cu nivel socio-economic scăzut. Consumul îndelungat de alimente cu un conţinut mare de nitriţi (cum sunt cele uscate, sărate şi afumate) poate determina apariţia bolii, alături de acţiunea unor bacterii. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
16 Mai 2019, 11:34

OTL fără graniţe: Zona Metropolitană Oradea ar putea avea un transport public comun, dar primarii unor comune nu vor

OTL fără graniţe: Zona Metropolitană Oradea ar putea avea un transport public comun, dar primarii unor comune nu vor OTL PESTE TOT. Din 2023, în toate comunele ZMO ar putea circula numai autobuzele OTL. Desigur, dacă şi aleşii comunali vor fi de acord...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Societatea de transport local OTL ar putea deveni metropolitană. Primarul Ilie Bolojan a propus înfiinţarea unui sistem de transport public comun atât pentru municipiu, cât şi pentru cele 11 comune vecine, ceea ce ar presupune existenţa unui singur operator şi, implicit, a unui abonament unic.

O idee care, însă, nu e pe placul tuturor edililor...

Călători de ZMO 

Din cele 11 comune membre în ZMO, în două - Borş şi Sânmartin - transportul public este asigurat de OTL. Asta înseamnă că, dacă îşi cumpără un abonament cu 125 lei, localnicii pot călători nelimitat atât cu autobuzele care îi aduc în oraş, cât şi cu orice mijloc de transport în comun din Oradea.

Primarul Ilie Bolojan, care deţine şi preşedinţia Zonei Metropolitane, a anunţat că îşi doreşte ca acest sistem să se extindă în următorii 4 ani.

"Noi am putea avea până în 2023 un sistem integrat cu o flotă nouă, cu trei tipuri de abonamente: de Oradea, de navetă, cum este Borş - Oradea, şi în toată zona metropolitană, astfel încât cu un singur abonament ai putea circula pe orice linie, de la Borş la Cetariu şi de la Cetariu la Oşorhei", a explicat Bolojan (foto), miercurea trecută, într-o conferinţă de presă.

Da sau ba? 

Deservit de OTL, serviciul de transport metropolitan va aduce beneficii deopotrivă localnicilor şi companiilor. "Pe de o parte, o bună circulaţie a cetăţenilor din toate localităţile din ZMO le permite să vină la locurile de muncă, iar pe de altă parte va permite extinderea bazinului de forţă de muncă ce poate fi colectat de aceste companii", a precizat primarul Oradiei.

Planul a fost prezentat şi primarilor de comune într-o şedinţă a ZMO. "Până la 1 iulie, primăriile trebuie să ia o decizie, dacă doresc să intre în acest sistem sau nu", a spus în aceeaşi conferinţă de presă vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza (foto), primarul Borşului. Răspunsurile sunt necesare pentru că, dacă edilii vor asocierea, OTL va trebui să cumpere cel puţin 20 autobuze noi, fie Euro 6, fie hibrid. O investiţie de 5 milioane euro, deocamdată fără sursă de finanţare identificată.

Edili hotărâţi 

Unii primari de comune ştiu deja ce vor. "Ne dorim transport metropolitan, dar în adevăratul sens al cuvântului, nu doar frânturi de trasee în anumite comune", zice edilul din Sântandrei, Ioan Mărcuş. Acesta e curios, însă, şi ce costuri vor trebui să suporte comunele: "Eu cred că va fi nevoie de cel puţin 50 de autobuze noi, nu doar de 20".

Omologul din Oşorhei, Ioan Pop, este decis să includă comuna într-o asemenea asociere. "De aceea facem şi drumul dintre Podgoria şi Fughiu, pentru ca OTL să aibă un drum de legătură".

Primarul din Ineu de Criş, Dumitru Togor (foto), este şi el convins. "Clar, vom răspunde afirmativ. Am cerut deja OTL să ne facă o estimare de costuri pentru programul nostru de curse şi, din primele informaţii, nu va fi nevoie de subvenţie din partea Consiliului Local decât dacă o să vrem şi mai multe", spune edilul. La rându-i, directorul OTL, Viorel Pop, a configurat deja posibilele trasee pentru această comună. "Pentru Ineu s-ar putea prelungi linia 15 (n.r. - din Podgoria)", spune managerul.

Nu vor! 

În schimb, alţi edili comunali ezită. "Nu ştiu cine va fi cu banul. Noi ar trebui să subvenţionăm cursele OTL cu 14.500 lei lunar şi nu ne permitem. Dacă primim ajutor financiar, ne apucăm de treabă", zice primarul din Cetariu, Alexandru Bonisz.

Tot banii o fac reticentă şi pe primăriţa din Biharia, Gizella Nagy (foto). "Am discutat deja în Consiliul Local şi deocamdată nu intrăm într-o astfel de asociere. Prin Biharia, fiind drum naţional, trec multe autobuze, de la Marghita, de la Valea lui Mihai, aşa că nu se justifică să subvenţionăm lunar cu 30.000 lei, cât a estimat OTL că ne-ar costa la cursele dorite".

Directorul OTL spune că motivele invocate de edili nu sunt justificate. "Dacă lucrăm cu trei curse, una dimineaţa, una la prânz şi una seara, nu este nevoie de subvenţie", spune Pop. 

Mai radical, primarul din Nojorid, Petru Baba, nici nu vrea să audă de idee. "Îi las pe primarii liberali să facă, eu nu vreau. Asta e cearta lui Bolojan cu Consiliul Judeţean, nu mă bag între ei", zice PSD-istul. La fel, stau deoparte şi edilii din Toboliu, Pavel Maier, şi din Girişu de Criş, Ioan Paşca, dar din alte motive. "Noi nu avem probleme cu transportul local, iar când a mai fost OTL la noi, mai demult, oamenii au fost nemulţumiţi", zice Paşca. Aşadar, transportul metropolitan ar putea ajunge, de fapt, cel mult semi-metropolitan...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Aritmetica otl & pnl
Oradea -Sinmartin 3.2km, 3lei biletul. Dus-intors 6lei.Adica 1 litru carburant.Cu care poti circula cel putin 10km cu orice gioarsa care consuma 10l/100km.Daca ai consum de 5 litri/100km, mergi 20km.Versus 6km via OTL.E complicat? Sunt convins ca targetul transportului in comun local este 1€/calatorie precum 100€/gigacalorie.E o chestiune de timp si oportunitati.Iar monopolul e o oportunitate.In limbaj tehnocrat se numeste dezvoltare.
Postat 17 Mai 2019, 08:14 de excalibur
Mulți deștepți sunt și pe la ZMO !?!
Păi cum să vrea primarii comunelor să intre într-un sistem subvenționat la greu ?!? De unde bani la comune, care să regleze tarifele de transport la nivelul celor din Oradea, unde OTL mănâncă bani cât nu poate duce un vagon de Astra ori Siemens !?! Soluțiile astea țin de o altă abordare, care trebuie să includă și CJ, dar și de politica statului în planul mobilității și transportului public subvenționat la nivel intercomunal și interorășenesc, după modelul financiar ce funcționează la CFR Călători, pentru ca astfel ... localitățile să susțină doar întreținerea infrastructurilor proprii !?!
Postat 16 Mai 2019, 16:47 de CrisDumi
@cei tari de cap
unora le este foarte greu sa inteleaga cum e cu un abonament unic sau posibilitatea de a alege o varianta din trei. De aceea nici nu se intampla lucruri utile pt romani in tara asta. Daca nici macar sa isi bata capul sa inteleaga nu sunt in stare, cum sa mai aplice in practica ceva util ? Doar la cuceriri (pe calea aerului si terestru) si scenarii negre le sta capul gunoaielor.
Postat 16 Mai 2019, 15:37 de oradea_mea_si_a_ta
Airport
Daca nu se poate cuceri lumea pe calea aerului, se face pe cale terestra.Vorbim despre un abonament unic pe toata zona, dar de fapt sunt trei...Apoi vorbim de subventii de la tarani.Cele mai mari tarife din tara trebuie exportate cu orice pret, pentru dezvoltare.
Postat 16 Mai 2019, 12:15 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2726 RON
  • 1 EUR = 4.7627 RON
  • 1 HUF = 0.0146 RON