URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 19 AUGUST 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Toată lumea se distrează, numai Bolo defrişează. Ca să poată face pasajul de pe Magheru, 26 de arbori cad sub drujbele Edilului, stârnind o întreagă revoltă în rândul ecologiştilor amatori, amatori de PSD şi UDMR... Problema mare este că, la cum se relaxează Bolojan în concediu de 10 ani, vom serba vacanţa mare mereu prin muncă.
Zic şi eu
Adrian Cris
Dacă am fi avut o opoziţie profesionistă, integră şi îndrăzneaţă, 10 august 2019 nu ar fi găsit la cârma României netoţii şi ticăloşii care o cangrenează de atâta amar de vreme. Pe 26 mai, mobilizarea la urne a românilor a zdruncinat cele trei PSD-uri, pe cel al lui Liviu Dragnea, al Vioricăi Dăncilă şi al tuturor baronilor roşii, pe al lui Tăriceanu şi pe al lui Kelemen Hunor (căci, să nu uităm, putreziciunea nu ar fi fost desăvârşită fără acest partid etno-business). Dar Ciuma Roşie a rămas.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La Untold trebuie să te obişnuieşti rapid cu marea frustrare că nu poţi fi în toate locurile în acelaşi timp. Dacă ai venit doar pentru anumiţi artişti, e simplu, mergi să-i vezi şi gata. Dacă dimpotrivă, vrei să vezi cât mai multe, ai o mare provocare. Nu numai suprapunerea orelor este o problemă, ci şi timpii de deplasare de la o scenă la alta. Când în festival sunt 90.000 de oameni pe seară, mişcarea e anevoioasă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam săptămâna trecută, în data de 26 iulie a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 152/2019 pentru modificarea Codului rutier. Pe lângă modificările aduse procedurii de suspendare a dreptului de a conduce în cazul săvârşirii unei contravenţii, noua lege aduce şi modificări cu privire la sancţiunile aplicabile în cazul cercetării pentru comiterea unor infracţiuni la regimul rutier.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul cardiopatiei ischemice este individualizat pentru fiecare pacient, ţinându-se cont de felul de viaţă, factorii de risc, gradul de incapacitate al bolnavului, stresurile specifice fizice şi emoţionale care precipită disconfortul toracic cu apariţia anginei, medicul fiind singurul care poate recomanda planul terapeutic. Acesta trebuie să cuprindă mai multe etape.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
16 Mai 2019, 11:34

OTL fără graniţe: Zona Metropolitană Oradea ar putea avea un transport public comun, dar primarii unor comune nu vor

OTL fără graniţe: Zona Metropolitană Oradea ar putea avea un transport public comun, dar primarii unor comune nu vor OTL PESTE TOT. Din 2023, în toate comunele ZMO ar putea circula numai autobuzele OTL. Desigur, dacă şi aleşii comunali vor fi de acord...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Societatea de transport local OTL ar putea deveni metropolitană. Primarul Ilie Bolojan a propus înfiinţarea unui sistem de transport public comun atât pentru municipiu, cât şi pentru cele 11 comune vecine, ceea ce ar presupune existenţa unui singur operator şi, implicit, a unui abonament unic.

O idee care, însă, nu e pe placul tuturor edililor...

Călători de ZMO 

Din cele 11 comune membre în ZMO, în două - Borş şi Sânmartin - transportul public este asigurat de OTL. Asta înseamnă că, dacă îşi cumpără un abonament cu 125 lei, localnicii pot călători nelimitat atât cu autobuzele care îi aduc în oraş, cât şi cu orice mijloc de transport în comun din Oradea.

Primarul Ilie Bolojan, care deţine şi preşedinţia Zonei Metropolitane, a anunţat că îşi doreşte ca acest sistem să se extindă în următorii 4 ani.

"Noi am putea avea până în 2023 un sistem integrat cu o flotă nouă, cu trei tipuri de abonamente: de Oradea, de navetă, cum este Borş - Oradea, şi în toată zona metropolitană, astfel încât cu un singur abonament ai putea circula pe orice linie, de la Borş la Cetariu şi de la Cetariu la Oşorhei", a explicat Bolojan (foto), miercurea trecută, într-o conferinţă de presă.

Da sau ba? 

Deservit de OTL, serviciul de transport metropolitan va aduce beneficii deopotrivă localnicilor şi companiilor. "Pe de o parte, o bună circulaţie a cetăţenilor din toate localităţile din ZMO le permite să vină la locurile de muncă, iar pe de altă parte va permite extinderea bazinului de forţă de muncă ce poate fi colectat de aceste companii", a precizat primarul Oradiei.

Planul a fost prezentat şi primarilor de comune într-o şedinţă a ZMO. "Până la 1 iulie, primăriile trebuie să ia o decizie, dacă doresc să intre în acest sistem sau nu", a spus în aceeaşi conferinţă de presă vicepreşedintele ZMO, Bátori Géza (foto), primarul Borşului. Răspunsurile sunt necesare pentru că, dacă edilii vor asocierea, OTL va trebui să cumpere cel puţin 20 autobuze noi, fie Euro 6, fie hibrid. O investiţie de 5 milioane euro, deocamdată fără sursă de finanţare identificată.

Edili hotărâţi 

Unii primari de comune ştiu deja ce vor. "Ne dorim transport metropolitan, dar în adevăratul sens al cuvântului, nu doar frânturi de trasee în anumite comune", zice edilul din Sântandrei, Ioan Mărcuş. Acesta e curios, însă, şi ce costuri vor trebui să suporte comunele: "Eu cred că va fi nevoie de cel puţin 50 de autobuze noi, nu doar de 20".

Omologul din Oşorhei, Ioan Pop, este decis să includă comuna într-o asemenea asociere. "De aceea facem şi drumul dintre Podgoria şi Fughiu, pentru ca OTL să aibă un drum de legătură".

Primarul din Ineu de Criş, Dumitru Togor (foto), este şi el convins. "Clar, vom răspunde afirmativ. Am cerut deja OTL să ne facă o estimare de costuri pentru programul nostru de curse şi, din primele informaţii, nu va fi nevoie de subvenţie din partea Consiliului Local decât dacă o să vrem şi mai multe", spune edilul. La rându-i, directorul OTL, Viorel Pop, a configurat deja posibilele trasee pentru această comună. "Pentru Ineu s-ar putea prelungi linia 15 (n.r. - din Podgoria)", spune managerul.

Nu vor! 

În schimb, alţi edili comunali ezită. "Nu ştiu cine va fi cu banul. Noi ar trebui să subvenţionăm cursele OTL cu 14.500 lei lunar şi nu ne permitem. Dacă primim ajutor financiar, ne apucăm de treabă", zice primarul din Cetariu, Alexandru Bonisz.

Tot banii o fac reticentă şi pe primăriţa din Biharia, Gizella Nagy (foto). "Am discutat deja în Consiliul Local şi deocamdată nu intrăm într-o astfel de asociere. Prin Biharia, fiind drum naţional, trec multe autobuze, de la Marghita, de la Valea lui Mihai, aşa că nu se justifică să subvenţionăm lunar cu 30.000 lei, cât a estimat OTL că ne-ar costa la cursele dorite".

Directorul OTL spune că motivele invocate de edili nu sunt justificate. "Dacă lucrăm cu trei curse, una dimineaţa, una la prânz şi una seara, nu este nevoie de subvenţie", spune Pop. 

Mai radical, primarul din Nojorid, Petru Baba, nici nu vrea să audă de idee. "Îi las pe primarii liberali să facă, eu nu vreau. Asta e cearta lui Bolojan cu Consiliul Judeţean, nu mă bag între ei", zice PSD-istul. La fel, stau deoparte şi edilii din Toboliu, Pavel Maier, şi din Girişu de Criş, Ioan Paşca, dar din alte motive. "Noi nu avem probleme cu transportul local, iar când a mai fost OTL la noi, mai demult, oamenii au fost nemulţumiţi", zice Paşca. Aşadar, transportul metropolitan ar putea ajunge, de fapt, cel mult semi-metropolitan...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Aritmetica otl & pnl
Oradea -Sinmartin 3.2km, 3lei biletul. Dus-intors 6lei.Adica 1 litru carburant.Cu care poti circula cel putin 10km cu orice gioarsa care consuma 10l/100km.Daca ai consum de 5 litri/100km, mergi 20km.Versus 6km via OTL.E complicat? Sunt convins ca targetul transportului in comun local este 1€/calatorie precum 100€/gigacalorie.E o chestiune de timp si oportunitati.Iar monopolul e o oportunitate.In limbaj tehnocrat se numeste dezvoltare.
Postat 17 Mai 2019, 08:14 de excalibur
Mulți deștepți sunt și pe la ZMO !?!
Păi cum să vrea primarii comunelor să intre într-un sistem subvenționat la greu ?!? De unde bani la comune, care să regleze tarifele de transport la nivelul celor din Oradea, unde OTL mănâncă bani cât nu poate duce un vagon de Astra ori Siemens !?! Soluțiile astea țin de o altă abordare, care trebuie să includă și CJ, dar și de politica statului în planul mobilității și transportului public subvenționat la nivel intercomunal și interorășenesc, după modelul financiar ce funcționează la CFR Călători, pentru ca astfel ... localitățile să susțină doar întreținerea infrastructurilor proprii !?!
Postat 16 Mai 2019, 16:47 de CrisDumi
@cei tari de cap
unora le este foarte greu sa inteleaga cum e cu un abonament unic sau posibilitatea de a alege o varianta din trei. De aceea nici nu se intampla lucruri utile pt romani in tara asta. Daca nici macar sa isi bata capul sa inteleaga nu sunt in stare, cum sa mai aplice in practica ceva util ? Doar la cuceriri (pe calea aerului si terestru) si scenarii negre le sta capul gunoaielor.
Postat 16 Mai 2019, 15:37 de oradea_mea_si_a_ta
Airport
Daca nu se poate cuceri lumea pe calea aerului, se face pe cale terestra.Vorbim despre un abonament unic pe toata zona, dar de fapt sunt trei...Apoi vorbim de subventii de la tarani.Cele mai mari tarife din tara trebuie exportate cu orice pret, pentru dezvoltare.
Postat 16 Mai 2019, 12:15 de excalibur
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2656 RON
  • 1 EUR = 4.7274 RON
  • 1 HUF = 0.0146 RON