URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 17 FEBRUARIE 2020

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Deși anual se asfaltează câteva zeci de străzi, numărul celor care rămân la stadiul de ulițe cu hârtoape este în continuă creștere. Acesta e paradoxul orădean, că nu prididesc edilii să asfalteze pe cât se dezvoltă noile cartiere. Dar principalul vinovat de toată această problemă e tot Primăria.
Zic şi eu
Adrian Cris
Poate vă şochez: mie mi-a plăcut sâmbăta trecută la Conferinţa Judeţeană a PSD Bihor! Recunosc, am avut o plăcere sadică, pe care am savurat-o ignorând că unii din cei 648 delegaţi veniseră la sărbătoarea de partid cu maşinile primăriilor. La fel, nu mi-a păsat nici că rezultatul "alegerilor" îmi era clar încă de două săptămâni: pentru că n-a îndrăznit nimeni să-l concureze, Mang a fost reales printr-o simplă ridicare de mâini.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Pe o străduță din Oradea țevile pocnesc mai des decât dopurile de șampanie prin restaurantele elegante. De câte ori apa rece, apa caldă sau agentul termic se infiltrează la suprafață din străfundurile bătrânei instalații, apare o echipă cu un scenariu bine stabilit: decopertează asfaltul, sapă tranșeea, ajunge la țeavă, taie bucata bolnavă, o sudează pe cea nouă, acoperă la loc, tasează pământul și betonează. Ulterior vine o altă echipă cu o basculă de asfalt și mai multe lopeți, după care, în sfârșit, pe străduța ghinionistă se lasă liniștea.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre dorința Guvernului Orban de a elimina pensiile speciale ale magistraților și despre grevele anunțate de aceștia ca reacție?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent a fost publicată în Monitorul Oficial al României Decizia nr. 581/1 octombrie 2019 a Curţii Constituţionale, prin care s-a stabilit că soluţia legislativă ce permitea menţinerea măsurilor asigurătorii ca urmare a sesizării penale făcute de Fisc este neconstituţională.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hematuria reprezintă prezenţa sângelui în urină. Cauzele sunt variate şi se pot grupa în 2 categorii: renale şi extrarenale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
19 Ianuarie 2020, 19:50

Oradea mea, cu bune și rele

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Am venit, acum un sfert de secol, în Oradea. Plecat din Beiuşul natal, încercam să mă adaptez vieţii din "marele oraş" faţă de care, la început, nu aveam sentimente.

După facultate am rămas aici, iar în timp m-am ataşat de Oradea. I-am descoperit poveştile, locurile şi oamenii, iar oraşul mi-a devenit "acasă". I-am văzut evoluţia, dar îi cunosc şi părţile negative.

Poate că turiştii văd mai ales faţa atrăgătoare a oraşului - arhitectura, târgul de Crăciun, cetatea refăcută ori transportul modern; dar eu, ca localnic, ajung şi prin cartiere. Văd zone aglomerate, uneori întunecate, cu gunoaie aruncate la întâmplare ori cu maşini parcate pe spaţiile verzi.

Nu îi atac pe edili pentru astfel de imagini, nu sunt ei responsabili de lipsa de civilizaţie a unora. În schimb, nu înţeleg de ce îi lasă pe constructorii care se ocupă de marile lucrări din municipiu (necesare, de altfel) să îşi bată joc de noi, locuitorii oraşului.

Poate mai ţineţi minte cum aţi circulat în Piaţa Unirii când era în reconstrucţie: prin noroi şi praf, printre muncitori şi utilaje. Am înţeles că zona trebuia refăcută, că lucrările au avut un termen strâns de predare. Dar omul simplu, pieton sau şofer, a fost exclus complet din ecuaţie.

La fel se întâmplă acum în Piaţa Ferdinand ori pe strada Aurel Lazăr. În perimetrele centrale transformate în şantiere fiecare parchează cum vrea, e plin de praf şi mizerie. Dezastrul maxim poartă un nume: Podul Dacia. Zona e semnalizată aiurea, iar şoferii încearcă inutil să evite denivelările ori pietrele împrăştiate peste tot.

Situaţia e complet diferită în Occident. Am văzut în Austria şi în Germania cum sunt organizate şantierele, cum sunt delimitate, curăţate şi semnalizate zonele pentru pietoni ori pentru maşini. "Dincolo", respectul faţă de om nu e vorbă goală.

Sunt multe de îndreptat în Oradea. Ţine de noi, dar şi de cei pe care i-am ales. Oraşul e al locuitorilor săi. În primul rând nouă trebuie să ne fie bine.

Adrian Laboş,
jurnalist

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Christa ... nu bate câmpii !?!
Cadrul legislativ e foarte clar ... șantierele se "închid" cu materiale de protecție, pe toată înălțimea de siguranță a acestora, la fel ca toate camioanele cu benă, care sunt obligate să aibă prelată peste materialul transportat !?! Și nu e opțional ... fiind lege în acest sens. În ceea ce privește, beneficiarii lucrărilor au obligația, tot prin lege, să supună aprobării tehnice (urbanism, economic, structural, etc), toate fazele de lucrări, cu termene concrete și criterii ferme !?! La licitațiile de lucrări, prin lege evident, benegiciarii au obligația verificării autenticității declarațiilor privind resursele umane ale constructorului și dotarea cu utilaje ori materiale ... iar monitorizarea pe parcurs se face, prin grija ordonatorului financiar, ca acte de dirigenție de șantier, recepții parțiale și finale, plăți în avans, garanții, decontări, etc !?! Cadrul legislativ este extrem de amplu și nu înțeleg, dacă ești cu ignoranța la purtător, de ce bați câmpii și te faci de rușine comentând prostii !?!
Postat 20 Ianuarie 2020, 10:09 de CrisDumi
Simplu și la obiect ... bine zice Laboș !?!
Una-i treaba cu turnatul betonului și "dezvoltarea" unor infrastructuri, dar cu totul atceva contribuabilul orădean și omul, ca "evoluție" în cadrul civilizației și confortului urban !?!
Postat 20 Ianuarie 2020, 09:58 de CrisDumi
oradeaveche aka TWO
Ești bine????
Postat 20 Ianuarie 2020, 00:05 de sandu1260
santierele
santierele tot asa vor fi. Nu exista cadru legislativ si mai grav nu exista cine sa ii contoleze d.p.d.v. al curateniei
Postat 19 Ianuarie 2020, 21:07 de Christa
Așa este.
Piața Ferdinand arată ca un câmp de luptă, utilaje și materiale abandonate la întâmplare, săpături nemarcate, mai presus de orice praf și noroaie. Pe șantierele comunismului întregul perimetru era delimitat cu panouri de tablă, constructorii actuali de doi lei nu investesc în așa ceva, nimeni nu-i controlează. Într-un oraș mai vestic au modernizat o gară mare în centru păstrând-o funcțională și cu impact minor asupra zonei, se spăla până și trotuarele adiacente după ziua de muncă. Mai avem mult și bine să atingem nivelul ăla, nimeni nu-și permite să deranjeze firmele prietene.
Postat 19 Ianuarie 2020, 21:04 de oradeaveche
Primărie, caut meşteri!- iunie 2019
(www.ebihoreanul.ro/stiri/ultima-or-31-6/primarie-caut-mesteri-municipalitatea-oradeana-amana-pe-anul-viitor-zeci-de-lucrari-din-lipsa-de-constructori-149844.html).De-abia au gasit mesteri sa inceapa lucrarile,sa nu avem pretentii ca vor lucra in curat sau ca vor termina(daca) la timp.Ar fi interesant de stiut cum se deruleaza o lucrare antamata de primarie: cit e avansul,penalitati de intirziere, chestii de genu'.Ciudat totusi cum de la Belenes nu se vede Oradea orasul perfect.Oftalmologia e de vina,probabil...
Postat 19 Ianuarie 2020, 20:25 de excalibur
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.4 RON
  • 1 EUR = 4.7694 RON
  • 1 HUF = 0.0142 RON