URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 12 NOIEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
O alianță cu Debreţinul ar fi viabilă dacă cele două aeroporturi ar fi de puteri apropiate. Or, noi venim cu nicio cursă externă, cu un terminal neterminat și cu o conducere Pásztor-Mang impotentă, indolentă și ineficientă. Ei au o Primărie care chiar investește masiv în aeroport, au zeci de curse externe și, mai ales, un operator strategic ungar.
Zic şi eu
Adrian Cris
Duminică, prima oară în ultimii 30 de ani, am avut cu adevărat din ce alege la Preşedinţie, nu doar „răul mai mic”, ci şi binele, să zic aşa. Electoratul de dreapta (spre deosebire de simpatizanţii unor Dăncilă, Diaconu, Cumpănaşu etc, ale căror exigenţe sunt modeste) a acuzat, însă, o altă premieră, ruşinoasă: lipsa dezbaterii, a confruntării între pretendenţi...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Că e o vedetă media, artist, politician ori simplu concurent la emisiuni de talente, omul de la televizor continuă să fascineze. Mirajul televiziunii creează în timp record celebrităţi şi îi menţine în viaţă pe cei dependenţi de aparate - de aparatul de filmat, de microfon, de luminile din platou, de camera de filmat. Sâmburele dorinţei de a fi văzut şi recunoscut de toată lumea pare să germineze în fiecare dintre noi.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine veți vota în turul doi al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam anterior, poprirea este operaţiunea prin care, prin intermediul unui executor judecătoresc şi în temeiul unui titlu executoriu, un creditor încearcă să obţină banii datoraţi de o altă persoană (a treia persoană) debitorului său. Procedura popririi presupune o adresă se înfiinţare a popririi emisă de executorul judecătoresc şi comunicată terţului poprit (care, de regulă este fie angajatorul debitorului, fie o bancă).
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Infarctul miocardic acut (IMA) reprezintă necroza ireversibilă a unei părţi din miocard, aproape întotdeauna datorită aterosclerozei coronariene. Mecanismul de producere este scăderea bruscă a fluxului sanguin coronarian în urma fisurării şi ruperii unei plăci ateromatoase de la nivelul unei artere coronare afectate în prealabil de ateroscleroză, fapt ce determină formarea unui tromb care obturează artera şi necroza ulterioară a teritoriului deservit de această arteră.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
02 Noiembrie 2019, 18:50

Oradea ieri, Oradea azi: Povestea podurilor din orașul de pe Crișul Repede

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1916. Punţi de fier

În preajma Primului Război Mondial şi la capătul unei perioade faste, de dezvoltare, în Oradea existau, peste Crişul Repede, mai multe poduri pietonale, rutiere şi feroviare construite pe structură metalică. Construit în 1893, cu numele de "botez" Szent László, Podul Mic (foto), care a legat pieţele centrale şi a fost străbătut de tramvai, era la începutul secolului XX cel mai aglomerat.

Cu 56 metri lungime şi 11 metri lăţime, podul nu avea pilon de susţinere, iar structura era în formă de arc.

Construcţia a fost aruncată în aer în 1944, de armata germană aflată în retragere. După modelul său, în preajma anului 1910 a fost ridicat un pod în preajma Cetăţii, în capătul actualului bulevard Magheru.

Poate cel mai frumos pod rutier construit în epocă se afla pe strada Vitéz (Decebal), ce avusese ca model Podul cu Lanţuri din Budapesta şi fusese dat în folosinţă în 1913. La acestea se adăuga podul pietonal de lângă Hala Comercială, numit Podul Paralelor, dar şi podul feroviar din zona Velenţa, de pe calea ferată Oradea - Cluj. Acestor poduri peste Criş li s-au adăugat pasarelele peste pârâurile Peţa, Paris, Sălbatic.

2019. Infrastructură dezvoltată

În prezent, cu excepţia podului feroviar din Velenţa, niciunul din podurile de la 1916 nu mai există. Dacă podul din centru a fost aruncat în aer de armata germană, cel de pe strada Decebal a fost rupt de viitură, iar pasarelele peste Peţa au dispărut odată cu mutarea cursului pârâului.

Acum, peste Criş sunt opt poduri rutiere, două feroviare şi unul pietonal. Cel mai vechi este Podul Szent László, finalizat în 1949 şi urmat în scurt timp de Podul Dacia. Acesta din urmă a fost extins de două ori, în 1996 şi în 2019, astfel încât să preia traficul tot mai crescut din zonă. De asemenea, Podul Sf. Ladislau, care a purtat şi numele de Ferdinand, a fost reabilitat recent (foto).

Podul Decebal a fost inaugurat în 1984, când cartierul de blocuri abia că începea să fie construit, iar Podul Intelectualilor datează din 1974. Primul pod de pe strada Densuşianu a fost construit în aceeaşi perioadă, iar cel de-al doilea în 2011. Printre podurile noi ale oraşului se mai numără Carol I (2011), Prezan (2015) şi Centenarului (2018). Alte două poduri pietonale sunt în plan, unul lângă Hotelul Hilton, altul în zona Colegiului "Mihai Viteazul".

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
sandu
Noa nu fi rău că nu-ți fură nimeni gândirea liberală, îl refăceam și pe cel al paralelor.
Postat 03 Noiembrie 2019, 05:55 de two
tepes
L-au lăsat să moară neconsolidându-l, probabil deranja stema imperială.
Postat 03 Noiembrie 2019, 05:49 de two
two
Cu atâția bani IEuropeni, ( adică 600.000 milioane € ) tu refaci doar un pod ??? Felicitări pentru gândirea PSD
Postat 03 Noiembrie 2019, 01:24 de Sandu1206
Interesant
In 100 de ani , s-au făcut 4 Poduri rutiere, în 10 ani s-au făcut încă 4 .
Postat 02 Noiembrie 2019, 21:37 de Sandu1206
1981,03.18
podul Decebal a fost refacut inca din epoca (Blajovici),dat daca nu=ti place ceva ai ocazia sa te muti dincolode Bors
Postat 02 Noiembrie 2019, 20:35 de tepes
...
Cu toți banii ăștia iuropeni refăceam podul metalic din Decebal chiar și în alt loc, o capodoperă!
Postat 02 Noiembrie 2019, 20:19 de two
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3137 RON
  • 1 EUR = 4.7615 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON