URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
17 Martie 2019, 14:16

Oradea ieri, Oradea azi: Povestea morii de cereale din cartierul Velenţa

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1911. Producţie prin forţa apei

Pe vremuri, Oradea era străbătută de mai multe cursuri de apă. Pârâul Peţa nu era canalizat şi avea un parcurs sinuos prin mai multe cartiere şi pe mai multe braţe. Acesta trecea prin cartierul Velenţa, pe unde acum sunt străzi, şi ajungea în proximitatea Cetăţii.

La începutul secolului trecut, actualul cartier Nufărul era doar un sat, numit Seleuş. Comunitatea avea diferite ocupaţii, între care producerea făinii şi a pâinii. Pentru producerea făinii era folosită o moară hidraulică amplasată pe malul Peţei, unde se află acum strada Velenţa, aflată atunci la marginea satului.

Moara a fost construită din lemn în secolele XVIII-XIX şi avea o roată cu pale tot din lemn, acţionată prin presiunea apei. Ulterior, a fost înlocuită cu o construcţie zidită.

În 1911, moara a fost cumpărată de Vilmos Rollinger senior, care a modernizat instalaţia pentru a îmbunătăţi producţia, cantitativ şi calitativ. Pentru măcinare erau folosite trei perechi de pietre şi trei valţuri, rezultând trei tipuri de făină, iar capacitatea zilnică era de circa 4-5 tone de cereale. Roata morii era acţionată de apele Peţei şi după 1920, dar era legată şi la un motor pe gaz, ca sursă alternativă.

2019. Din moară, pensiune

În 1938, după înlocuirea roţii de lemn cu una de inox, capacitatea de prelucrare a cerealelor a crescut la 8 tone pe oră, putând rezulta 9 categorii de făină.

Pe lângă acest produs, pe porţile morii ieşea şi orz măcinat, folosit la producerea berii. Moara a fost naţionalizată în anul 1949 şi a continuat să funcţioneze. La începutul anilor ’70 clădirea era intactă şi funcţiona normal. Apa Peţei era folosită pe atunci şi pentru adăparea cailor.

După regularizarea pârâului, traseul prin Velenţa a fost desfiinţat, astfel că roata a fost demontată. Măcinarea s-a făcut de atunci cu utilaje acţionate electric. Urbanizarea Seleuşului, devenit cartier al Oradiei, precum şi modernizarea economică au dus la scăderea importanţei morilor existente în oraş (încă două mori se aflau în zona străzii Kogălniceanu, iar o alta pe strada Traian Blajovici).

Moara Seleuş există şi astăzi, fiind renovată la începutul anilor 2000 şi propusă pentru protecţie locală. Lipită de ea este clădirea unei pensiuni, iar în locul Peţei a apărut o stradă cu mai multe case.

Activitatea de morărit a fost reluată în 1997 de firma Lugano Comimpex care în anul 1999 aceasta a cumpărat  întreg imobilul de la moştenitorii familiei Rollinger. „Nu oprim măcinatul decât două săptămâni pe an pentru reparaţii. 90% din utilaje sunt aceleaşi din secolul trecut”, a declarat pentru BIHOREANUL reprezentantul firmei, Florian Balint.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON