URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 20 MAI 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cred că încorporarea Sânmartinului trebuia făcută în primul rând organic, natural, urmând ca oficial să aibă loc numai după ce toate condițiile ar fi fost îndeplinite. Bunăoară, acum Bolojan propune un sistem de transport în comun pentru întreaga Zonă Metropolitană. Iată un mod discret și eficient de a îngloba comunele limitrofe în corpul municipiului.
Zic şi eu
Adrian Cris
Anul trecut, tot la jumătatea lunii mai, vă împărtăşeam o "Poveste din Sicilia", cu un tânăr plecat din Găeşti, dar în continuare legat de ţară, inclusiv prin site-urile de ştiri, care zicea că nu s-ar întoarce. "Banii pe care voi îi primiţi acum sunt bani mincinoşi, n-o să vă ţină mult", zicea Ionuţ, mai lucid decât mulţi dintre cei de acasă, care începeau să guste majorările de salarii oferite bugetarilor.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La o primă analiză, bazată pe obida generală şi frustrările acumulate, motivele de a sta acasă par mai multe. Supărarea pe politicieni nu e o boală românească, funcţionează oriunde în lume. La noi pare mai aprigă din cauză că şi noi suntem mai aprigi la mânie. Pe lângă asta, mai ajută şi randamentul scăzut al clasei politice.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe 26 mai, veţi merge şi veţi vota şi la referendumul convocat de preşedintele României, pe tema interdicţiei graţierii şi amnistierii faptelor de corupţie şi a ordonanţelor de urgenţă pe tema justiţiei?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Iniţiativa de revizuire a Constituţiei în sensul interzicerii ocupării funcţilor publice de către persoane condamnate este constituţională. Recent, a fost publicată pe site-ul Curţii Constituţionale Decizia nr. 222 din 9 aprilie 2019 prin care Curtea Constituţională a stabilit că iniţiativa de revizuire a Constituţiei, iniţiată de un număr foarte mare de cetăţeni, este constituţională şi poate să îşi continue parcursul legislativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Deşi numărul cazurilor de cancer al stomacului sunt în continuă scădere, totuşi această boală rămâne încă o problemă, studiile epidemiologice sugerând că riscul de a face boala este mai mare la clasele sociale cu nivel socio-economic scăzut. Consumul îndelungat de alimente cu un conţinut mare de nitriţi (cum sunt cele uscate, sărate şi afumate) poate determina apariţia bolii, alături de acţiunea unor bacterii. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
31 Martie 2019, 20:16

Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-a dezvoltat, de-a lungul anilor, transportul public în orașul de pe Criș

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1968. Hei, tramvai...

În anul 1968, transportul în comun din Oradea se făcea cu 77 tramvaie, unele cu remorcă, şi 69 autobuze. Existau 6 linii de tramvai şi 10 de autobuz, care deserveau zonele cele mai aglomerate ale urbei. O serie de articole publicate în ziarul Crişana dezvăluie câteva dintre problemele cu care se confruntau călătorii.

La orele de vârf, toate vehiculele circulau pline până la refuz, iar tramvaiele aveau viteză mică, în medie de 7 km/h. Aglomeraţia determina şoferii care aduceau navetişti din Sânmartin să nici nu mai oprească în staţiile din oraş, ci doar la capăt de linie. În plus, pentru că majoritatea vagoanelor erau de la începutul secolului, multe se defectau "după numai câţiva paşi făcuţi pe linie".

Orarele autobuzelor şi tramvaielor nu erau respectate permanent, dar erau şi situaţii când circulau ireproşabil: "Atunci când vatmanii ştiu că pe traseele liniilor secundare se află în control cineva din conducerea întreprinderii de transport, tramvaiele circulă cu exactitate de ceasornic". Călătorii se mai plângeau de "comportarea necuviincioasă" a unor şoferi şi taxatori, precum şi de faptul că unii vatmani le "închideau uşa în nas".

2019. Probleme de actualitate

După 50 de ani, problemele transportului public rămân, în mare parte, aceleaşi. Chiar dacă dimensiunea parcului auto este similară (74 tramvaie şi 90 autobuze), capacitatea de transport a fiecărui vehicul este mult mai mare. Evoluţia oraşului a dus la dispariţia unor linii de tramvai, cum ar fi cele de pe Calea Clujului, de pe pietonala Republicii şi de pe Bulevardul Dacia, şi a determinat înfiinţarea de noi trasee.

De pildă, în curând au început lucrările la construirea unei noi linii de tramvai pe malul Peţei, pe lângă Universitate, până în cartierul Cantemir.

De asemenea, aglomeraţia de la orele de vârf este şi acum o problemă, în principal din cauza intervalelor mari de succedare a tramvaielor şi autobuzelor, care mai sunt şi încetinite de maşinile din trafic ori de infrastructura defectuoasă.

Totodată, orădenii se plâng că pe timpul iernii în multe vehicule este aproape la fel de frig ca afară, iar vara este insuportabil de cald. În schimb, OTL a modernizat sistemul de plată a biletelor. Acum, tichetele pot fi cumpărate direct în tramvai sau în autobuz, cu cardul şi prin SMS.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2658 RON
  • 1 EUR = 4.7621 RON
  • 1 HUF = 0.0146 RON