URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 23 SEPTEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
E foarte traumatizant să ți se dărâme casa, chiar dacă aceasta este amplasată între blocuri, unde vecinii știu exact ce mănânci la cină. Oricât s-ar strădui Primăria să-i despăgubească civilizat pe cei care își vor pierde locuințele, nicio sumă de bani nu va putea acoperi disconfortul unei mutări și neplăcerile schimbării modului de viață.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nefirească, în şarada jucată la ceas de seară de Cuc, Mang şi Rus, e intersectarea dintre propaganda politică şi profitul privat, ambele cam forţate. Ce căuta ministrul acolo unde treaba merge ca unsă, nu pe restul celor 415 kilometri ai autostrăzii începute acum 15 ani? Dar şeful PSD Bihor, despre care nu ţin minte să se fi tras în poză şi pe selenarul drum judeţean DJ191B Popeşti-Suplac? Răspunsul poate ar trebui căutat nu în relaţia de amour-à-trois dezinteresat, ci în preţul piperat pentru cei 5,35 km dintre Borş şi Biharea...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Am intrat în magazin uşor ezitant. Era prima dată când trebuia să cumpăr un candelabru şi mă simţeam nesigur. Nu e genul de obiect pe care să îl cumperi prea des. De obicei stau 2 ore să mă hotărăsc asupra unei perechi de pantaloni şi nici atunci nu sunt sigur că am făcut alegerea corectă. În cazul unui candelabru, cu care poţi înfrumuseţa sau distruge o cameră, alegerea părea mult mai dificilă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre dorinţa Primăriei Oradea de a demola circa 20 de case pentru a muta parcările de pe bulevardul Nufărul în spatele blocurilor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul de procedură civilă intrat în vigoare la 15 februarie 2013 prevede, pentru prima dată în România, posibilitatea formulării unei contestații în cazul în care se apreciază că procesul se prelungește nejustificat. Conform articolului 522 din Codul de procedură civilă, oricare dintre părţi, precum şi procurorul care participă la judecată, pot face o contestaţie prin care, invocând încălcarea dreptului la soluţionarea procesului într-un termen optim şi previzibil, să solicite luarea măsurilor legale pentru ca această situaţie să fie înlăturată.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În aprecierea igienico-sanitară a surselor de apă, o importanţă deosebită trebuie acordată conţinutului natural de substanţe minerale deoarece acestea participă activ în procesele vitale, organismul primindu-le din mediul extern, inclusiv prin intermediul apei.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
31 Martie 2019, 20:16

Oradea ieri, Oradea azi: Cum s-a dezvoltat, de-a lungul anilor, transportul public în orașul de pe Criș

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1968. Hei, tramvai...

În anul 1968, transportul în comun din Oradea se făcea cu 77 tramvaie, unele cu remorcă, şi 69 autobuze. Existau 6 linii de tramvai şi 10 de autobuz, care deserveau zonele cele mai aglomerate ale urbei. O serie de articole publicate în ziarul Crişana dezvăluie câteva dintre problemele cu care se confruntau călătorii.

La orele de vârf, toate vehiculele circulau pline până la refuz, iar tramvaiele aveau viteză mică, în medie de 7 km/h. Aglomeraţia determina şoferii care aduceau navetişti din Sânmartin să nici nu mai oprească în staţiile din oraş, ci doar la capăt de linie. În plus, pentru că majoritatea vagoanelor erau de la începutul secolului, multe se defectau "după numai câţiva paşi făcuţi pe linie".

Orarele autobuzelor şi tramvaielor nu erau respectate permanent, dar erau şi situaţii când circulau ireproşabil: "Atunci când vatmanii ştiu că pe traseele liniilor secundare se află în control cineva din conducerea întreprinderii de transport, tramvaiele circulă cu exactitate de ceasornic". Călătorii se mai plângeau de "comportarea necuviincioasă" a unor şoferi şi taxatori, precum şi de faptul că unii vatmani le "închideau uşa în nas".

2019. Probleme de actualitate

După 50 de ani, problemele transportului public rămân, în mare parte, aceleaşi. Chiar dacă dimensiunea parcului auto este similară (74 tramvaie şi 90 autobuze), capacitatea de transport a fiecărui vehicul este mult mai mare. Evoluţia oraşului a dus la dispariţia unor linii de tramvai, cum ar fi cele de pe Calea Clujului, de pe pietonala Republicii şi de pe Bulevardul Dacia, şi a determinat înfiinţarea de noi trasee.

De pildă, în curând au început lucrările la construirea unei noi linii de tramvai pe malul Peţei, pe lângă Universitate, până în cartierul Cantemir.

De asemenea, aglomeraţia de la orele de vârf este şi acum o problemă, în principal din cauza intervalelor mari de succedare a tramvaielor şi autobuzelor, care mai sunt şi încetinite de maşinile din trafic ori de infrastructura defectuoasă.

Totodată, orădenii se plâng că pe timpul iernii în multe vehicule este aproape la fel de frig ca afară, iar vara este insuportabil de cald. În schimb, OTL a modernizat sistemul de plată a biletelor. Acum, tichetele pot fi cumpărate direct în tramvai sau în autobuz, cu cardul şi prin SMS.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2921 RON
  • 1 EUR = 4.7432 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON