URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
05 Decembrie 2015, 14:32

Oradea ieri, Oradea azi: Află povestea podului din centrul oraşului!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1893. Un frumos pod de fier

Legătura peste Crişul Repede dintre actualele pieţe Unirii şi Ferdinand a avut mereu o însemnătate aparte. În perioada Renaşterii, podul lega două cartiere, Oraşul Nou, la sud, şi Olosig, la nord, rupte administrativ şi apoi reunite. Acolo a existat un pod de lemn ce-şi avea capătul sudic undeva între biserica Sf. Ladislau şi locul unde se află acum Primăria, construit la sfârşitul secolului al XVIII-lea din ordinul episcopului romano-catolic Miklós Csáky.

Afectat de mai multe inundaţii, podul a fost reconstruit de trei ori, în 1817, în 1851 şi în 1878. Cum lucrările rezistau din ce în ce mai puţin şi erau din ce în ce mai scumpe, autorităţile au decis construirea unui pod de fier pe acelaşi amplasament.

Noul pod avea 56 de metri lungime şi 11 metri lăţime, fiind terminat în 1893. La inaugurare a primit numele Sfântului Ladislau, dar orădenii îi mai spuneau şi Podul Mic. Pe podul metalic a fost mai apoi instalată şi linia de tramvai ce făcea legătura între Gara Mare şi centrul oraşului. Modelul podului din fier fiind de succes, Primăria a mai ridicat încă unul mai în amonte, în zona cunoscută acum sub numele "La Nuiele".

2015. Reabilitarea podului actual

După Dictatul de la Viena, din 1940, autorităţile horthiste au propus demolarea podului metalic din centrul Oradiei, dar în cele din urmă, în octombrie 1944, acesta a fost bombardat de armata germană aflată în retragere. Construirea unui alt pod pe acelaşi amplasament s-a materializat foarte greu, în principal din cauza schimbărilor administrative dese şi apoi a schimbării de regim. Provizoriu, orădenii puteau trece de pe un mal al Crişului pe celălalt folosind un pod din lemn, îngust, care nu mai permitea şi circulaţia tramvaiului. Abia în 1950 a fost finalizată construcţia unui pod pe structură de beton armat, cu două culee şi doi piloni, simplist şi care nu amintea deloc de istoria tumultoasă a locului. Acest pod, care nu a purtat oficial niciun nume, având totuşi denumirea "populară" Podul Ferdinand, nu a fost reabilitat niciodată până în 2015. În prezent, Primăria derulează un proiect de modernizare în valoare de 1,6 milioane euro, ce presupune consolidarea structurii de rezistenţă, refacerea carosabilului şi balustradelor, a sistemului de iluminat şi reţelelor de utilităţi. Tot în acest an, podul a reprimit oficial vechiul nume, al regelui care a fondat oraşul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
...........
Nu stiu cine a scris ,,articolul", stie ea/el de ce a decis sa nu si-l asume! Citez: ,,...în acest an [2015], podul a reprimit oficial vechiul nume, al regelui care a fondat oraşul." Din felul cum s-a exprimat autorul, ,,oras" are sensul de asezare, iar ,,asezare" a fost de pe vremea dacilor si a romanior (dovezi descoperite in urma sapaturilor arheologice de pe dealul Salca), cu cel putin o mie de ani inainte de a-si parasi hunii iurtele din stepele Asiei. Daca a vrut sa faca trimitere la cetatea Oradiei, nici aici lucrurile nu sunt clare. Construirea cetatii ii este ,,atribuita" lui ladislau, adica este pusa pe seama lui, deci nimic cert. Altii atribuie cetatea regilor din dinastia de Anjou... Ce e cert e ca ladislau a ridicat o manastire "în locul numit Vărad"! Q.E.D. Articolul merita mai multe fotografii vechi, ar fi fost binevenite.
Postat 06 Decembrie 2015, 06:46 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON