URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
22 August 2011, 09:50

Oradea ieri, Oradea azi: 1905 - Gară modernă pentru Oradea, 2011 - CFR pune flexul pe pasarelă!

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1905. Gară modernă pentru Oradea

După ce în 27 mai 1857, în prezenţa împăratului Franz Josef şi a soţiei sale Sissy, s-a pus piatra de temelie a gării centrale din Oradea, un an mai târziu în oraş sosea primul tren. Clădirea gării a fost finalizată în 1870 şi cuprindea corpul central în care astăzi se află biroul de mişcare, sălile de aşteptare, holul cu casele de bilete şi restaurantul.

În 1900 în trenurile din Oradea ajunseseră să urce peste 416.000 de călători, iar cifra a fost în continuă creştere în următorii ani. Drept urmare, la începutul secolului XX s-a luat decizia extinderii clădirii, de lucrări răspunzând arhitectul Kalman Rimanoczy senior şi inginerul Vilmos Renes. În 1905, pentru a face legătura între dealurile Oradiei şi piaţa din faţa gării, arhitectul a decis construcţia unei pasarele pietonale, peste liniile de cale ferată.

Confecţionată din fier pudlat, material care acum nu se mai foloseşte, pasarela s-a ales şi cu o întrebuinţare "medicală": părinţii îşi scoateau pe vremuri copiii la plimbare acolo pentru a inspira fumul locomotivelor, despre care erau convinşi că vindecă bolile respiratorii. Ea a devenit şi mai îndrăgită de orădeni în anii 70, când aici s-au filmat câteva scene din serialul "Pistruiatul".

03 pasarela.jpg2011. CFR pune flexul pe pasarelă!

După ce a rezistat un veac fără să încurce pe nimeni, pasarela, lungă de 50 de metri, este acum ameninţată cu reciclarea. CFR a decis că este inutilă, întrucât Piaţa Bucureşti are subtraversare care duce până în strada Ecaterina Teodoroiu. De altfel, când s-au finalizat lucrările la subtraversare, Primăria a discutat cu compania relocarea pasarelei, varianta cea mai vehiculată fiind în dreptul Gării Ioşia.

Între timp, reprezentanţii CFR şi-au schimbat părerea, iar acum sunt decişi să dezmembreze podul pietonal şi să-l valorifice la fier vechi, motiv pentru care au şi blocat accesul la pod. Această decizie i-a nemulţumit la culme pe membrii Asociaţiei Tinerilor Maghiari din Oradea, conduse de Csomortanyi Istvan, care a cerut public sprijin autorităţilor.

Pasarela se află la mai puţin de 100 de metri de clădirea gării, care este un monument istoric, iar pentru orice tip de modificări aduse podului, CFR ar avea nevoie de autorizaţii de la Primărie, respectiv de la Direcţia de Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural, acte ce nu au fost solicitate. Cu toate acestea, reprezentanţii CFR susţin că din octombrie, după mai bine de o sută de ani de viaţă, pasarela va dispărea pentru totdeauna. Iar odată cu ea, mii de amintiri...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
NU vrem daramare
Nu sunt de acord cu daramarea. Cred ca pasarela se incadreaza excelent in peisaj si nu incurca pe nimeni, in plus este, sau poate fi conditionat ca fiind un obiectiv turistic...in fiecare week end vin bunici si parinti cu copii pentru a privi printre grilaje trenurile si a resimti fumul copilariei... NU daramarii!!!
Postat 19 Septembrie 2011, 23:01 de lisa
big deal
gara este monument istoric, nu si pasarela. este doar o constructie grotesca de metal asezata langa un monument istoric; in proiectul initial al garii pasarela asta nici nu exista asa ca nu inteleg de ce ar trebui sa o mai pastreze autoritatile; s-au gasit evident iar un grup de maghiari care sa carcoteasca. nu se uita nimeni cat de periculoasa e pasarela aia? mai ales iarna cand se aduna pe ea straturi groase de gheata.
Postat 23 August 2011, 13:34 de ana
Hji?
@bumerang Visezi moldovenule?
Postat 23 August 2011, 13:02 de ,mnh
...
Problema e alta. Fomistii de la cfr nu mai au de unde fura. Asa ca e bun si un ciubuc de la fier vechi. Lasand gluma la o parte, pasarela aia chiar nu incurca pe nimeni acolo. Ar trebui ca primaria sa intervina, e totusi un obiect de patrimoniu de 100 de ani, cfr-ul nu are nici o treaba cu el. Bolojane, nu ii lasa sa duca pasarela la fier vechi.
Postat 23 August 2011, 11:25 de unu
bumerang
vremuri de trista amintire pt intreaga Europa.... vremuri in care discriminarea si abuzurile (exercitate de catre navalitorii austro-ungari impotriva populatiilor majoritare), erau ridicate la rang de lege. iata ca se pare ca ceea ce incearca acest asa zis reporter de la bihoreanul are un efect de bumerang. altfel, csiomortanyi nu este individul acela care aparea in public (alaturi de alti asemeni lui) cu o geaca pe care era imprimat kkatul de ungaria mare ???
Postat 23 August 2011, 04:20 de bumerang
cum ajungem la pasaj
Pasajul subteran exista intradevar, dar ca sa ajungi la el iti pui viata in pericol facand slalom printre masinile care circula ca si la raliu. Desi sunt indicatoare care interzic acest lucru, trotuarele sunt ocupate cu masini, asa ca la pasaj se poate ajunge doar “in mare viteza”.
Postat 22 August 2011, 15:37 de shumi
Pasarela ca pasarela....
Mie imi place cum se ,,documenteaza'' reporterii de la eBihoreanul si cum sunt ei ,,impartiali'' ca tot romanul ! In 1900 au trecut prin gara 416000 de calatori. Ok, reporterul a aflat ce era transportul de calatori pe caile ferate in pragul secolului al XX-lea ! Datele de acum, la inceputul secolului al XXI-lea, n-a mai catadixit sa le publice ! Peste tot in lume transportul pe calea ferata este in regres ! Treaba asta n-are a face nici cu Kalman, nici macar cu Ferencz Jozsef Ausztriai Csaszar si cu atat mai putin au ungurii ! Numirea acestora in articol se potriveste cu subiectul ca nuca-n perete. Problema pasarelei este un pretext, adevaratul ,,subiect'' (tot mai prezent sub diferite forme pe acest forum ) este ridicarea in slavi a perioadei de aur din vremea dualismului (aranykorának Osztrák-Magyar monarchia) . O fi fost bine pt unguri (de fapt pt. foarte putini !), insa pt. romani a fost un iad ! Pasarela....poa' sa ramana !
Postat 22 August 2011, 11:28 de .
rusine
E rusine ca orasul asta isi pierde patina ! A ajuns un veritabil kitsch ! Salvati Oradea de vandali !
Postat 22 August 2011, 11:26 de radu sav
pasarela
pasarela chiar nu are nici o problema singura problema, in afara de comisioane si multi oameni au atatea amintiri cu ea si mai sunt si unii care sufera claustrofobie pe care nu ii poti baga in pasajul subteran,
Postat 22 August 2011, 10:05 de cetatean
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6712 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON